Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Oskari Kvist - Syyskuu 17, 2013, 19:51:28



Otsikko: Kontiomäki-Iisalmi-Ylivieska-osuuden parantamisesta järjestetty yleisötilaisuus
Kirjoitti: Oskari Kvist - Syyskuu 17, 2013, 19:51:28
Kontiomäki-Iisalmi-Ylivieska-osuuden parantamisesta järjestetty yleisötilaisuus pidettiin Iisalmessa Luma-keskuksella tänään 17.9.

Uusille liikennepaikoille (Rasimäki, Latukka, Lapinsalmi, Karvoskylä, Raudaskylä) sekä Iisalmen kolmioraiteelle on tulossa 1:14-tyyppiset vaihteet (ns. Lehis, sn 60 poikkeavalle raiteelle) ja liikennepaikkojen junapituuksiksi on mitoitettu 925 metriä. Rataosille Iisalmi-Kontiomäki, ja Iisalmi-Ylivieska on näillänäkymin tulossa OJ2010-opastinjärjestelmän mukaiset opastimet kaikkialle. Liikennepaikkaväleille, jotka uusien liikennepaikkojen rakentamisen jälkeen jäävät muita pidemmäksi, on ilmeisesti myös tulossa välisuojastuspaikkoja (esimerkiksi Joutsenjoki).

Rasimäen liikennepaikka tulee Rasimäen tasoristeyksen pohjoispuolelle.

Latukan liikennepaikka tulee nykyisen Latukan tasoristeyksen molemmin puolin, kuitenkin pääosin nykyisen tasoristeyksen pohjoispuolella olevaan mutkaan. Latukan tasoristeys tullaan korvaamaan ylikulkusillalla.

Lapinsalmen liikennepaikan molempiin päihin tulee tasoristeykset (vaihteiden viereen) ja olemassaolevat tasoristeykset, jotka jäisivät liikennepaikan kohtausraiteen alle, poistetaan. Ilmeisesti tämän liikennepaikan päihin tulevat tasoristeykset tullaan varustamaan varoituslaitteilla.

Olemassaolevia liikennepaikkoja pidennetään (mm. Kiuruveden liikennepaikan kohtausraiteita jatketaan 300 m Iisalmeen päin) , ja niille tulee näillä näkymin OJ2010:n mukaiset lähtöopastimet radio-opastimien tilalle. Kiuruvedelle tulee itäpäähän nykyisen kevyen liikenteen tasoristeyksen tilalle alikulku, ja alikulkuun myös katu, joka katkaistiin aiemmin tasoristeyksen muututtua kevyelle liikenteelle.

Iisalmen kolmioraiteelle on tulossa miehistönvaihtopaikka.

Pyhäsalmen kaivoksen raiteen sähköistyksen rakentaminen on harkinnan alla. Mikäli kaivos suljetaan malmin ehtyessä vuonna 2019 (jos uutta malmia ei löydy), sähköistystä tuskin rakennetaan.

Hankkeen rakentamissuunnittelu ja toteutus on tarkoitus aloittaa vuonna 2015. Rakentaminen kestää kolme vuotta.

Liikennöitsijällä taas on suunnitelmia ajattaa Vartiuksen rautapelletit remontin valmistuessa nykyisen Kontiomäki-Oulu-Kokkola-välin sijaan Kontiomäki-Iisalmi-Ylivieska-Kokkola-kautta.

Semmoisia uutisia tällä erää.


Otsikko: Vs: Kontiomäki-Iisalmi-Ylivieska-osuuden parantamisesta järjestetty yleisötilaisuus
Kirjoitti: Oskari Kvist - Maaliskuu 26, 2014, 22:11:25
http://news.cision.com/fi/liikennevirasto/r/ylivieska-iisalmi-kontionmaki-valisen-rataosuuden-toiminnallisuuden-parantamista-koskevia-ratasuunni,c9555806

Aiheesta järjestettiin uusi yleisötilaisuus.

Mitä olennaista: http://mb.cision.com/Public/333/9555806/8b3f093bd732c07c.pdf

-Iisalmen kolmioraide rakennetaan omana erillisenä liikennepaikkanaan
-Kuluntalahteen, Joutsenjoelle (käytännössä Kurenpolveen), ja Komuun tulee kohtausraiteet edellisten uusien suunniteltujen kohtauspaikkojen lisäksi liikenne-ennusteiden kasvamisen takia
-Lapinsalmen liikennepaikka nimetty uudelleen Honkarannaksi.