Otsikko: LiVi: "Lähijunien lipunmyyntiosasto pysähtyy jatkossa laiturin keskikohdalle" Kirjoitti: Lari Nylund - Lokakuu 28, 2013, 07:48:26 Pääkaupunkiseudun lähijunat pysähtyvät eri tavalla kuin aikaisemmin. Jatkossa lähijunan lipunmyyntiosasto sijoittuu lähtölaiturin keskikohdalle. Lipunmyyntiosaston pysähtymispaikan tunnistaa laiturilla olevasta keltapohjaisesta kyltistä.
Muutoksen seurauksena juna pysähtyy eri kohdassa kuin aiemmin. Osalla asemista junan pysähtymispaikka voi siirtyä merkittävästi aiemmasta. Yhtenäistetty junien pysähtymismalli sujuvoittaa koko lähijunaliikennettä ja helpottaa lipunmyyntiosaston löytymistä. Muutostyöt asemilla on jo aloitettu. Muutokset koskettavat kaikkia lähijunaliikenteen asemia ja ne toteutetaan vaiheittain. Työ valmistuu kesällä 2014. Lippuja myydään junissa vain lipunmyyntitunnuksella merkityissä osastoissa. Lähde: http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/uutiset/2013/2013_910/24102013_lipunmyynti Otsikko: Vs: LiVi: "Lähijunien lipunmyyntiosasto pysähtyy jatkossa laiturin keskikohdalle" Kirjoitti: Leo Jussila - Lokakuu 30, 2013, 16:35:36 Nyt en oikein ymmärrä... Eikös HSL ja VR tehneet sopimuksen, jossa paikallisjunissa voi matkustaa HSL-alueella vain matkakortilla? Tiedote aiheesta: http://www.hsl.fi/uutiset/2013/hsl-ja-vr-sopivat-lahijunaliikenteen-lipuista-4037
Otsikko: Vs: LiVi: "Lähijunien lipunmyyntiosasto pysähtyy jatkossa laiturin keskikohdalle" Kirjoitti: zige - Lokakuu 30, 2013, 16:41:08 Nyt en oikein ymmärrä... Eikös HSL ja VR tehneet sopimuksen, jossa paikallisjunissa voi matkustaa HSL-alueella vain matkakortilla? Tiedote aiheesta: http://www.hsl.fi/uutiset/2013/hsl-ja-vr-sopivat-lahijunaliikenteen-lipuista-4037 Ei uutisessma mainitabettä pelkkä matkakortti kävisi. HSL:n aluehan ulottuu Keravalle ja Kirkkonummelle asti. Nyt on voinut esim. Tikkurilasta Keravalle ostaa sekä lähiseutu 2 lippua että VR:n BC. Jatkossa ei voi ostaa (tai oikeastaan junahenkilökunta ei saa myydä) esimerkiksi yllämainitulle matkalla muuta kuin HSL:n kiskurihintasii kertalippuja. Otsikko: Vs: LiVi: "Lähijunien lipunmyyntiosasto pysähtyy jatkossa laiturin keskikohdalle" Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Lokakuu 30, 2013, 18:52:12 Nyt en oikein ymmärrä... Eikös HSL ja VR tehneet sopimuksen, jossa paikallisjunissa voi matkustaa HSL-alueella vain matkakortilla? Tiedote aiheesta: http://www.hsl.fi/uutiset/2013/hsl-ja-vr-sopivat-lahijunaliikenteen-lipuista-4037 Ei uutisessma mainitabettä pelkkä matkakortti kävisi. HSL:n aluehan ulottuu Keravalle ja Kirkkonummelle asti. Nyt on voinut esim. Tikkurilasta Keravalle ostaa sekä lähiseutu 2 lippua että VR:n BC. Jatkossa ei voi ostaa (tai oikeastaan junahenkilökunta ei saa myydä) esimerkiksi yllämainitulle matkalla muuta kuin HSL:n kiskurihintasii kertalippuja. Heip, voisitko ystävällisesti perustella, miksi päätit käyttää tuota sanaa "kiskurihintainen"? Kieltämättä esim. johonkin Italiaan verrattuna Suomen joukkoliikenne on melko kallista, mutta toisaalta suomalaisessa vertailussa meikäläiset hinnat on ihan normaalia tasoa. Samaten ne ovat paljon halvemmat kuin esimerkiksi Tukholmassa. Otsikko: Vs: LiVi: "Lähijunien lipunmyyntiosasto pysähtyy jatkossa laiturin keskikohdalle" Kirjoitti: zige - Lokakuu 30, 2013, 19:53:08 Nyt en oikein ymmärrä... Eikös HSL ja VR tehneet sopimuksen, jossa paikallisjunissa voi matkustaa HSL-alueella vain matkakortilla? Tiedote aiheesta: http://www.hsl.fi/uutiset/2013/hsl-ja-vr-sopivat-lahijunaliikenteen-lipuista-4037 Ei uutisessma mainitabettä pelkkä matkakortti kävisi. HSL:n aluehan ulottuu Keravalle ja Kirkkonummelle asti. Nyt on voinut esim. Tikkurilasta Keravalle ostaa sekä lähiseutu 2 lippua että VR:n BC. Jatkossa ei voi ostaa (tai oikeastaan junahenkilökunta ei saa myydä) esimerkiksi yllämainitulle matkalla muuta kuin HSL:n kiskurihintasii kertalippuja. Heip, voisitko ystävällisesti perustella, miksi päätit käyttää tuota sanaa "kiskurihintainen"? Kieltämättä esim. johonkin Italiaan verrattuna Suomen joukkoliikenne on melko kallista, mutta toisaalta suomalaisessa vertailussa meikäläiset hinnat on ihan normaalia tasoa. Samaten ne ovat paljon halvemmat kuin esimerkiksi Tukholmassa. Kiskurihinnat verrattuna samoilla alueilla maksavat VR:n liput. Ja nyt ei vieläkään sitten Tuukka puhuta siitä sun rakastamasta matkakortista, vaan puhumme vieläkin kertalipuista. HSL:n taksoilla maksat esimerkiksi Malmi-Tikkurila välistä 2,30/4,50e kun VR:n taksoilla maksaisit 2,60/1,30e. Korso-Kerava väli sama kuin edellä mainittu jne. Tähän on toki tulossa muuton lippu-uudistuksen myötä, mutta arvaa mitä? Lippujen hinnat nousevat silloinkin korkeammiksi kuin nyt. Lippujen hintoja pitäisi laskea, ei nostaa. Koko ajan karkoitetaan vaan enemmän asiakkaita joukkoliikenteen parista, ei vedetä niitä puoleen niin kuin pitäisi. Otsikko: Vs: LiVi: "Lähijunien lipunmyyntiosasto pysähtyy jatkossa laiturin keskikohdalle" Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Lokakuu 31, 2013, 01:14:10 Nyt en oikein ymmärrä... Eikös HSL ja VR tehneet sopimuksen, jossa paikallisjunissa voi matkustaa HSL-alueella vain matkakortilla? Tiedote aiheesta: http://www.hsl.fi/uutiset/2013/hsl-ja-vr-sopivat-lahijunaliikenteen-lipuista-4037 Ei uutisessma mainitabettä pelkkä matkakortti kävisi. HSL:n aluehan ulottuu Keravalle ja Kirkkonummelle asti. Nyt on voinut esim. Tikkurilasta Keravalle ostaa sekä lähiseutu 2 lippua että VR:n BC. Jatkossa ei voi ostaa (tai oikeastaan junahenkilökunta ei saa myydä) esimerkiksi yllämainitulle matkalla muuta kuin HSL:n kiskurihintasii kertalippuja. Heip, voisitko ystävällisesti perustella, miksi päätit käyttää tuota sanaa "kiskurihintainen"? Kieltämättä esim. johonkin Italiaan verrattuna Suomen joukkoliikenne on melko kallista, mutta toisaalta suomalaisessa vertailussa meikäläiset hinnat on ihan normaalia tasoa. Samaten ne ovat paljon halvemmat kuin esimerkiksi Tukholmassa. Kiskurihinnat verrattuna samoilla alueilla maksavat VR:n liput. Ja nyt ei vieläkään sitten Tuukka puhuta siitä sun rakastamasta matkakortista, vaan puhumme vieläkin kertalipuista. HSL:n taksoilla maksat esimerkiksi Malmi-Tikkurila välistä 2,30/4,50e kun VR:n taksoilla maksaisit 2,60/1,30e. Korso-Kerava väli sama kuin edellä mainittu jne. Tähän on toki tulossa muuton lippu-uudistuksen myötä, mutta arvaa mitä? Lippujen hinnat nousevat silloinkin korkeammiksi kuin nyt. Joo, mutta sinne Malmin asemalle päästäkseen pitää useimpien käyttää bussia, hinta 2,80€. Tällöin matka Tikkurilaan maksaa VR:n lippua käyttäen 2,80€ + 2,60€ = 5,40€, kun HSL:n lipulla sama matka kustantaa 4,50€. Ideana siinä, että koko HSL-alueella on yhtenäinen lippujärjestelmä on se, että matkustajalla on tällöin vapaus kulkea lipullaan periaatteessa mihin huvittaa. Tullessaan Tikkurilasta Malmille hän voi samalla lipulla jatkaa suoraan kaverin luokse Pihlajamäkeen. Jos hänellä on käytössään yhteen vain liikennevälineeseen oikeuttava lippu, liikkuminen alueella jolla kyseinen liikenneväline ei kulje, on kynnyksen takana. Ihmiset käyttävät joukkoliikennettä rennommin, kun lippuja ei ole sidottu yksittäisiin linjoihin. Aikanaanhan oli kaikissa seutubusseissa omat tariffinsa, eikä niiltä voinut vaihtaa muihin busseihin – sen enempää seutulinjoille kuin sisäisiinkään, elleivät sitten molemmat linjat sattuneet olemaan saman firman ajamia. 80-luvulla päätettiin siirtyä käytäntöön, jossa kaikilla linjoilla olivat käytössä samat YTV-liput. Silloin jokin joukko yksittäisiä käyttäjiä varmasti joutui ostamaan kalliimpia lippuja kuin aiemmin, mutta sataa kärsijää kohti oli ehkä sataviisikymmentä hyötyjää. En haluaisi kyseistä käytäntöä takaisin, eivätkä varmaan haluaisi bussifirmatkaan. Niillä kun olisi vähemmän matkustajia, jos bussien käyttö olisi tariffillisesti yhtä kömpelöä kuin se oli kolmisenkymmentä vuotta sitten. Se, että lippujärjestelmä on matkustajalle yksinkertainen ja miellyttävä, on sekä matkustajan, joukkoliikenneviranomaisen että operaattorin etu. Mitä enemmän junassa on matkustajia, sitä enemmän junaoperaattori saa liikenteen hoitamisesta rahaa kehitettyä. Nykyään hyvin todennäköisesti on ihmisiä, jotka kävelevät aika kaukaakin Malmille, jotta heidän ei tarvitsisi ostaa sisäistä lippua asemalle päästäkseen. Tämä tekee heidän päivittäisistä työmatkoistaan työläämpiä, mutta se on heille ok, koska he voivat sitten hoitaa "harvat" muut matkansa omalla autolla. Kun heidän kynnystään hankkia matkakortti madalletaan tuolla käytäntömuutoksella, yhtäkkiä se matka Ala-Malmilta Itäkeskukseenkin on ihan järkevää tehdä joukkoliikenteellä, käytännössä ilmaiseksi. Toisaalta tämä ohjaa hieman lisää porukka yksityisautottomaan elämään, toisaalta se lisää bussien matkustajamääriä, jolloin vuoroväliä voidaan tihentää ja junien luokse pääsee aiempaa kätevämmin. Lainaus Lippujen hintoja pitäisi laskea, ei nostaa. Koko ajan karkoitetaan vaan enemmän asiakkaita joukkoliikenteen parista, ei vedetä niitä puoleen niin kuin pitäisi. Nykytasosta lippujen hintoja toki pitäisi jonkin verran laskea. Takamustuntumalla sanoisin, että nykyistä 20-30 % matalampi hinta olisi oikean tasoinen. Eli jotain kahden euron luokkaa. Pidä kuitenkin mielessä, että aivan kaikkien tuotteiden hinnat nousevat jatkuvasti, inflaatiosta johtuen. Kunhan palkatkin nousevat samaa tahtia, kukaan ei oikeasti häviä mitään. Otsikko: Vs: LiVi: "Lähijunien lipunmyyntiosasto pysähtyy jatkossa laiturin keskikohdalle" Kirjoitti: zige - Lokakuu 31, 2013, 07:12:45 Mä en oikeastaan jaksa keskustella enään koko asiasta sun kanssa, kun meidän näkemyksenne eroaa niin paljon toisistaan ja puhutaan koko ajan eri asioista. Molemmissa ketjuissa vaihat aiheen ihan erilaiseksi. Nyt ei puhuttu Erkistä, joka jatkaa vielä bussilla Pihlajanmäkeen (kuka sinne haluaisi edes) vaan Pekasta joka haluaa mennä ihan vain sillä junalla Malmilta Keravalle, eikä maksaan ylimääräustä.
Muista nyt kuitenkin, että ei kaikki sinne Malmille tule bussilla, vaan Malmilla on myös asuntoja joissa asutaan ja se oli nyt vain yksi esimerkki. Itsehän on HSL:lle rahojani anna kuin n. 2-3xratikkalippu/kuukausi. Lisätään nyt vielä vähän. Sinä kyllä hyvin tiedät, että miten paljon esimerkiksi myyt niitä ABC/BC/C-vyöhykelippuja. Jos nyt on mahdollisuus ostaa lippu, jolla voi jatkaa bussilla ja joka maksaa vähän enemmän, miksi ihmiset ei sitä osta? Koska ne eivät sitä tarvitse. Itselläni tulee myytyä ehkä 2-5 lähiseutu 2 tai 3 lippua viikossa. ABC/BC (Hki-Kerava) lippuja taas menee lukuisia enemmän. Lisäksi siitä ei päästä yli, että HSL:llä on tiukemmat säädökset matkakortin ale-ryhmän saamisen kanssa kuin VR:llä, joten monille tulee maksamaan todella paljon enemmän tämä muutos. Onneksi osa paikallislehdistä on kiertotapaa mainostanut ja itse toivonkin että leviäisi hyvinkin pian tieto muillekkin Keravalaisille. Itsehän en tietenkään voi kertoa halvempaa tapaa, koska siitä tulisi HSL:n puolelta ihan varmasti noottia, jos siis ehdottaisin ostamaan lippua Järvenpäähän asti. Tämän vuoksi toivonkin, enkä ole ainoa talon sisällä, että paikallis sun muut lehdet kertoisivat tuota keinoa oikein kunnolla. Ps. Muistan vielä kun esim. aikuisten arvolippukin oli vain 1,4jotakin. Nythän se on jo lähemmäs 1,90e... Otsikko: Vs: LiVi: "Lähijunien lipunmyyntiosasto pysähtyy jatkossa laiturin keskikohdalle" Kirjoitti: Teppo Niemi - Lokakuu 31, 2013, 08:11:45 Onneksi osa paikallislehdistä on kiertotapaa mainostanut ja itse toivonkin että leviäisi hyvinkin pian tieto muillekkin Keravalaisille. Itsehän en tietenkään voi kertoa halvempaa tapaa, koska siitä tulisi HSL:n puolelta ihan varmasti noottia, jos siis ehdottaisin ostamaan lippua Järvenpäähän asti. Tämän vuoksi toivonkin, enkä ole ainoa talon sisällä, että paikallis sun muut lehdet kertoisivat tuota keinoa oikein kunnolla. Tähän voisi kommentoida pieneltä muistelulta Hampurin matkalta noin parinkymmenen vuoden takaa: Halusin kunnon matkalipun Lübeck-Skandinavien Kain seisakkeelle Hampurin päärautatieasemalta. Automaatista ostettuna siinä ei lukenut reittiä. Siispä suunta lipputoimiston jonoihin. Kun vuoroni koitti, kerroin haluavani ostaa kolme menolippua Lübeck-Skandinavien Kaihin. No lipunmyyjähän lähti niitä myymään, ja kun näki hinnan tajusi ilmeisestikin että halvin ryhmälippu on halvempi kuin nämä liput, jotenka minulle myytiin Pinnebergistä Trawemünde Srandiin kolmen hengenryhmä lippu ja vielä kerrottiin miksi näin tehtiin. Seuraavalla kerralla halusin matkustaa Lüneburgin kautta, eikä silloinkaan minulle myyty luukulla haluaamaani lippua, vaan sen tilalla viikonloppulippu, joka olisi kelvannut koko Saksan alueella paikallisjunissa. Jälleen syynä edullisempi hinta.Otsikko: Vs: LiVi: "Lähijunien lipunmyyntiosasto pysähtyy jatkossa laiturin keskikohdalle" Kirjoitti: Mikko Tarkiainen - Lokakuu 31, 2013, 13:04:34 Nyt en oikein ymmärrä... Eikös HSL ja VR tehneet sopimuksen, jossa paikallisjunissa voi matkustaa HSL-alueella vain matkakortilla? Tiedote aiheesta: http://www.hsl.fi/uutiset/2013/hsl-ja-vr-sopivat-lahijunaliikenteen-lipuista-4037 Ei uutisessma mainitabettä pelkkä matkakortti kävisi. HSL:n aluehan ulottuu Keravalle ja Kirkkonummelle asti. Nyt on voinut esim. Tikkurilasta Keravalle ostaa sekä lähiseutu 2 lippua että VR:n BC. Jatkossa ei voi ostaa (tai oikeastaan junahenkilökunta ei saa myydä) esimerkiksi yllämainitulle matkalla muuta kuin HSL:n kiskurihintasii kertalippuja. Heip, voisitko ystävällisesti perustella, miksi päätit käyttää tuota sanaa "kiskurihintainen"? Kieltämättä esim. johonkin Italiaan verrattuna Suomen joukkoliikenne on melko kallista, mutta toisaalta suomalaisessa vertailussa meikäläiset hinnat on ihan normaalia tasoa. Samaten ne ovat paljon halvemmat kuin esimerkiksi Tukholmassa. Kiskurihinnat verrattuna samoilla alueilla maksavat VR:n liput. Ja nyt ei vieläkään sitten Tuukka puhuta siitä sun rakastamasta matkakortista, vaan puhumme vieläkin kertalipuista. HSL:n taksoilla maksat esimerkiksi Malmi-Tikkurila välistä 2,30/4,50e kun VR:n taksoilla maksaisit 2,60/1,30e. Korso-Kerava väli sama kuin edellä mainittu jne. Tähän on toki tulossa muuton lippu-uudistuksen myötä, mutta arvaa mitä? Lippujen hinnat nousevat silloinkin korkeammiksi kuin nyt. Lippujen hintoja pitäisi laskea, ei nostaa. Koko ajan karkoitetaan vaan enemmän asiakkaita joukkoliikenteen parista, ei vedetä niitä puoleen niin kuin pitäisi. Eipä sitä kukaan, tai mikään kiellä ostamasta lippua Järvenpäähän (6,50€) ja muuttamasta mieltä ennen Keravaa ;) Otsikko: Vs: LiVi: "Lähijunien lipunmyyntiosasto pysähtyy jatkossa laiturin keskikohdalle" Kirjoitti: zige - Marraskuu 01, 2013, 01:35:04 Nyt en oikein ymmärrä... Eikös HSL ja VR tehneet sopimuksen, jossa paikallisjunissa voi matkustaa HSL-alueella vain matkakortilla? Tiedote aiheesta: http://www.hsl.fi/uutiset/2013/hsl-ja-vr-sopivat-lahijunaliikenteen-lipuista-4037 Ei uutisessma mainitabettä pelkkä matkakortti kävisi. HSL:n aluehan ulottuu Keravalle ja Kirkkonummelle asti. Nyt on voinut esim. Tikkurilasta Keravalle ostaa sekä lähiseutu 2 lippua että VR:n BC. Jatkossa ei voi ostaa (tai oikeastaan junahenkilökunta ei saa myydä) esimerkiksi yllämainitulle matkalla muuta kuin HSL:n kiskurihintasii kertalippuja. Heip, voisitko ystävällisesti perustella, miksi päätit käyttää tuota sanaa "kiskurihintainen"? Kieltämättä esim. johonkin Italiaan verrattuna Suomen joukkoliikenne on melko kallista, mutta toisaalta suomalaisessa vertailussa meikäläiset hinnat on ihan normaalia tasoa. Samaten ne ovat paljon halvemmat kuin esimerkiksi Tukholmassa. Kiskurihinnat verrattuna samoilla alueilla maksavat VR:n liput. Ja nyt ei vieläkään sitten Tuukka puhuta siitä sun rakastamasta matkakortista, vaan puhumme vieläkin kertalipuista. HSL:n taksoilla maksat esimerkiksi Malmi-Tikkurila välistä 2,30/4,50e kun VR:n taksoilla maksaisit 2,60/1,30e. Korso-Kerava väli sama kuin edellä mainittu jne. Tähän on toki tulossa muuton lippu-uudistuksen myötä, mutta arvaa mitä? Lippujen hinnat nousevat silloinkin korkeammiksi kuin nyt. Lippujen hintoja pitäisi laskea, ei nostaa. Koko ajan karkoitetaan vaan enemmän asiakkaita joukkoliikenteen parista, ei vedetä niitä puoleen niin kuin pitäisi. Eipä sitä kukaan, tai mikään kiellä ostamasta lippua Järvenpäähän (6,50€) ja muuttamasta mieltä ennen Keravaa ;) Kyllä sen tiedän ja aikaisemmin kirjoittelinkin etä toivon median msinostavan tuota tapaa enemmän. Yhdessä lehdessähän oli tästä jo mainittu :) |