Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Ulkomaat => Aiheen aloitti: Eljas Pölhö - Marraskuu 04, 2013, 16:54:37



Otsikko: Höyryveturivoimala
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Marraskuu 04, 2013, 16:54:37
Sähkön tarve Haaparannassa lisääntyi räjähdysmäisesti kansainvälisen liikenteen takia. SJ suunnitteli kahden höyryveturin käyttämää tilapäistä voimalaa sinne 1917. En tiedä toteutuiko. Linkin takana suunnitelmapiirros.

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=136592

Onkohan Karjalan konepajassa Hyvinkäällä ollut jotain samanlaista ideaa? Ainakin on olemassa kuva, missä Hr2 1900:n kyljestä johtaa putki konepajarakennukseen. Vai onko se vain lämmitystä varten?


Otsikko: Vs: Höyryveturivoimala
Kirjoitti: Martin Hillebard - Marraskuu 04, 2013, 17:28:28
Minulla on albumissa valokuva Pr 2'sta # 1800 jonka otin Hyvinkään konepajalla 1960-luvun toisella puoliskolla. Veturilta olivat ajot loppuneet eikä se enää kai ollut kirjoillakaan mutta savukammion oikeasta kyljestä törröttää olisko luokkaa kolmen tuuman vahvuinen putkenpää joka on varustettu kauluksella "flenssillä" pultinreikineen. Käsitykseni mukaan veturi oli näin varustettu höyrynantoon, lähinnä lämmitystarkoituksiin.
     Savukammion sisällä, valtaputken yhteys "Hitlerin" sylintereihin oli ilmeisesti poistettu, ja korvattu liittymällä tähän putkeen. Höyryn sai siis virtaamaan yksinkertaisesti avaamalla valtaventtiilin, ja veturi ei silti lähtenyt liikkeelle.
     1800 oli suojamaalattu harmaaksi. Oikeanpuoleisen Wagnertuulipellin yläosa oli poistettu - kuvassa näkyy SARANAN kohdat eli ilmeisesti osasen olisi voinut myös halutessa lerpauttaa alareunastaan sivulle. No niin, veturi jota - valmistajansa mukaan - myös Henkseliksi kutsuttiin, on edelleen jäljellä. Tuulipelteineen kaikkineen.
     Toisessa samanaikaisessa kuvassa näkyy konepajan alueella myös sisar # 1803 - vielä ehjänä mutta pinnaltaan ruosteisena. Se romutettiin sittemmin Hyvinkäällä.