Otsikko: HS: VR:n rekkabisneksestä tuli jättitappiot Kirjoitti: Jarkko Korhonen - Marraskuu 06, 2013, 07:07:11 VR:n omistama Transpoint International –rekkayhtiö teki yli 20 miljoonan euron tappiot yrittäessään laajentua Eurooppaan, kirjoittaa Helsingin Sanomat.
VR lähti ulkomaille vuonna 2006 lähinnä ostamalla yrityksiä. ”Varpaat Välimereen” –strategian tavoitteena oli tarjota kuljetuspalveluita varsinkin Euroopassa toimiville suomalaisyrityksille. Vuonna 2010 Transpoint International- eli Trint-yhtiöllä olikin tytäryhtiöitä jo yhdeksässä maassa – mutta tappiot olivat miljoonaluokkaa. Seuraavana vuonna VR päätti keskittyä kotimaahan ja itäliikenteeseen. Yhtiön kohtaloksi koituivat VR:n mukaan kova kilpailu ja odotettua heikompi liiketoiminnan kehittyminen. Toimintoja oli myös vaikeaa yhdistää VR:n ydintoimialaan. Nyt Trintillä on ulkomaantoimintoja enää Venäjällä, Virossa ja Unkarissa. HS:n tietojen mukaan myös Unkarin-yhtiötä ollaan parhaillaan myymässä. Lähde http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288617725913.html Otsikko: Vs: HS: VR:n rekkabisneksestä tuli jättitappiot Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Marraskuu 06, 2013, 08:59:23 Mieleen tulee vain yksi asia... nimittäin junalauttaliikenne. Sehän oli se yhteys välimerelle. Onko VR tässä samalla tieten tahtoen kilpaillut oman raideliikenteensä kanssa? Lopputuloksena sitten kaikki yhteydet on menetetty.
Otsikko: Vs: HS: VR:n rekkabisneksestä tuli jättitappiot Kirjoitti: Petri Soronen - Marraskuu 06, 2013, 10:24:43 Eikös tuo Trin perustettu aikoinaan Combitrans nimelle joskus -90 luvun puolessa välissä, ja perustajana silloinen Transpoint oy, joka kuului Pohjolan liikenne konserniin, joka taas oli vr:n omistama yhtiö. Mutta silloin Troy teki toimissaan omia päätöksiä. 2010 päätettiin sitten erottaa Troy ja combitrans pohjolan liikenteestä ja Troy yhdistettiin vr cargoon nimelle vr transpoint ja combitransista tuli Transpoint international vr transpointin rinnalle.
Otsikko: Vs: HS: VR:n rekkabisneksestä tuli jättitappiot Kirjoitti: Marko Manninen - Marraskuu 07, 2013, 17:13:07 Eikös tuo Trin perustettu aikoinaan Combitrans nimelle joskus -90 luvun puolessa välissä, ja perustajana silloinen Transpoint oy, joka kuului Pohjolan liikenne konserniin, joka taas oli vr:n omistama yhtiö. Mutta silloin Troy teki toimissaan omia päätöksiä. 2010 päätettiin sitten erottaa Troy ja combitrans pohjolan liikenteestä ja Troy yhdistettiin vr cargoon nimelle vr transpoint ja combitransista tuli Transpoint international vr transpointin rinnalle. Sp Transit oli vanha yhtiö ennen Internatioalin aikaa. Yhtiö kuului Salolaiseen Jokinen Yhtiöihin. Transpoint osti ensiksi 50% ja myöhemmin loputkin. Autot ja perävaunuthan oli samoissa väreissä, kuin nykyjäänkin Jokisen kamppeet. Korjatkaa, jos olen väärässä tai on jotain lisättävää. Otsikko: Vs: HS: VR:n rekkabisneksestä tuli jättitappiot Kirjoitti: Martin Hillebard - Marraskuu 11, 2013, 12:55:35 Eri yhtiöillä on eri strategioita tulevaisuuden toimintansa suhteen. Yksi on jatkuva laajeneminen "markkinaosuuksien kasvattaminen" toinen esim. "yhtymän ydinalueisiin panostaminen". Nämä eivät ole mitään luonnonlakeja vaan pahimmassa tapauksessa seurausta siitä mitä firman uudet innokkaat ekonomistit ovat jossakin managementti-koulutuksessa oppineet.
Ennen vanhaan kehoitettiin "suutari pysyköön lestissään". Voisimme tänään ehkä vinoilla, että Ennenkuin varpaat Välimeressä kastuu, niin niille myös moni kilpailija astuu. ;D |