Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Marja-Leena Tolonen - Marraskuu 18, 2013, 21:54:40



Otsikko: Historiatietoa junahenkilöstön vastuista 1900-luvun alussa
Kirjoitti: Marja-Leena Tolonen - Marraskuu 18, 2013, 21:54:40
Osaisiko joku ohjata minut tiedonlähteille tai jopa vastata kysymykseeni. Olivatko 1900-luvun alussa veturinkuljettaja ja lämmittäjä vastuussa, mikäli juna joutui onnettomuuteen? Muistelen lukeneeni jostain, että näin oli asianlaita, kunnes uudet säädökset tulivat voimaan aivan 1910-luvun lopulla. En kuitenkaan haluaisi perustaa käsitystäni muistelun varaan, vaan tarkistaisin asian kunnon lähteistä.


Otsikko: Vs: Historiatietoa junahenkilöstön vastuista 1900-luvun alussa
Kirjoitti: Ilkka Hovi - Joulukuu 08, 2013, 12:40:56
Lähetetään ainakin yksi vastaus: Olen ymmärtänyt, että junaonnettomuuden tai vaurion tapahduttua asia tutkittiin ja syyllinen päätettiin oikeudessa. Jos virhe oli veturinkuljettajan, hän sai sakot ja joutui korvausvastuuseen - (veturimieslehtiin perustuen joutui maksamaan vuoden - pari korvauksia vaihingosta ja sitten vapautettiin korvausvastuusta). Joskus ei henkilöä syytetty kuten Ojakkalassa noin 1944-1945, jolloin junanlähettäjä oli unohdettu työpaikalleen ja ollut vuorossa useamman vuorokauden eikä ollut saanut edes syötävää (itse piti hankkia, mutta ei ollut tuuraajaa). Kaveri oli aivan sekaisin työpaikalla ja lähetti kaksi junaa samalle linjalle (ehkä Nummelaan). Ei joutunut syytteeseen.
Tarkempaa tietoa voisi löytää asetuksista valtion palveluksessa olevien viranhaltijoiden vastuista. Olen ymmärtänyt vakinaisten rautatieläisten olleen viranhaltijoita.
En ole lakikoulutuksen saanut joten ylläoleva on kuultujen ja luettujen kertomusten ymmärtämiseksi kehitetty ajatusrakennelma.