Otsikko: Rautatieyhteys Venäjän ja Amerikan välille? Kirjoitti: Martin Hillebard - Marraskuu 22, 2013, 17:08:57 Tukholmassa viikottain ilmestyvä "Stockholms Fria Tidning" kertoo uusimmassa numerossaan, että Beringin salmen alle suunnitellaan 103 kilometrin mittaista rautatietunnelia, joka siis yhdistäisi Euraasian ja Uuden mantereen rataverkot toisiinsa. Projekti olisi venäläinen, ja liittyisi suunnitelmaan kohentaa Siperian rautatie mahdollistamaan suurnopeusjunilla liikennöinti. Kustannusarvioksi annetaan luokkaa 500 miljardia Ruotsin kruunua siis viitisenkymmentä miljardia Euroa.
Lyhykäisen uutisartikkelin alkulähteeksi mainitaan lehti nimeltä "Camino" = kotimaa tuntematon, joka myös kirjoittaa että projekti voisi olla toteutunut 10 - 15 vuoden ajanjaksolla. Mainittakoon että haave tällaisesta ratayhteydestä on ikivanha, mutta tuskin on koskaan edennyt mahdollista esitutkintavaihetta pitemmälle. Toivoa sopii, että uusimman ehdotuksen tekijöillä on jonkinlainen hahmotelma siitä, mitä liikennetarpeita uusi rautatieyhteys tulisi palvelemaan. Otsikko: Vs: Rautatieyhteys Venäjän ja Amerikan välille? Kirjoitti: Vesa Höijer - Kesäkuu 17, 2016, 18:35:31 Rataa on suunniteltu tavaraliikenteelle, kuljettamaan halpoja kiinalaistuotteita Amerikkaan. Ja myös öljyn ja hiilen kuljetukseen.
http://gizmodo.com/5835126/theres-going-to-be-an-underground-tunnel-connecting-russia-to-alaska http://blogs.voanews.com/russia-watch/2012/04/28/join-russia-and-usa-by-rail-tunnels-under-the-bering-strait/ Matkan varrella on kaksi saarta, minkä on arveltu helpottavan tunnelin rakentamista: (http://blogs.voanews.com/russia-watch/files/2012/04/imag001-1-620x414.jpg) Otsikko: Vs: Rautatieyhteys Venäjän ja Amerikan välille? Kirjoitti: Miro Salo - Kesäkuu 18, 2016, 07:10:54 Onhan tuo ihan mielenkiintoinen projekti, mutta muutama käytännön asia toki herättää kysymyksiä.
Miten on ajateltu toimia, kun venäjän päässä raideleveys on 1520 ja USA:n päässä 1435. Venäläisten ja amerikkalaisten kalusto on tällä hetkellä muiltakin osin yhteensopimatonta. Alaskan puolella tunneli päättyisi käsittääkseni jonnekin Walesin intiaanireservaatin paikkaille. Siitä kohtaa pitäisi rakentaa vielä linnuntietä mitattuna vähintään 900 km rataa itään päin, ennenkuin päästäisiin yhdistymään Alaska Railroadin rataverkkoon. Rata kulkisi melko pitkälti tiettömän ja asumattoman seudun halki, kaikkea muuta kuin helpossa maastossa. Alaska Railroadilla ei ole fyysistä raideyhteyttä Pohjois-Amerikan rataverkkoon, vaan yhdysliikenne hoituu junalautoilla. Jos haluttaisiin yhdistää Alaska Railroad esim. Canadian National-yhtiön verkkoon, niin väliin pitäisi rakentaa reippaasti yli 2000 km uutta rautatietä. Ja kuten edellisessäkin tapauksessa, todella vaikeakulkuisessa maastossa. Niin, ja mitä sillä radalla sitten kulkisi sellaista, mitä voisi nykyiseltä laiva- ja lentoliikenteeltä viedä? Otsikko: Vs: Rautatieyhteys Venäjän ja Amerikan välille? Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Kesäkuu 18, 2016, 08:23:38 Niin, ja mitä sillä radalla sitten kulkisi sellaista, mitä voisi nykyiseltä laiva- ja lentoliikenteeltä viedä? Ainakin tähän viimeiseen kysymykseen on helppo vastata. Katso näistä kuvista esimerkkejä siitä, mitä junilla voi kuljettaa: http://vaunut.org/kuvat/?tag0=11%7C%7C . Kyseessä on siis lista kaikista vaunut.orgin kuvista, joissa on tägi "Tavaravaunu". Valitettavasti kuvalistassa ylikorostuu raakapuu erittäin paljon, kun kuvat on melkein kaikki otettu Suomessa, mutta jonkinlaista osviittaa listan 7522 kuvaa silti antanevat :) Otsikko: Vs: Rautatieyhteys Venäjän ja Amerikan välille? Kirjoitti: MNa - Kesäkuu 18, 2016, 08:39:54 Raideleveys ja kalusto ovat niitä pienimpiä ongelmia. On muita ongelmia kuten politiikka, raha ym.
Otsikko: Vs: Rautatieyhteys Venäjän ja Amerikan välille? Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Kesäkuu 18, 2016, 10:40:22 Raideleveys ja kalusto ovat niitä pienimpiä ongelmia. On muita ongelmia kuten politiikka, raha ym. Kyllä. Venäläisten ja amerikkalaisten harjoittama politiikka on tällä hetkellä keskenään yhteensopimatonta, joten tällaista rataa tuskin tulee. Otsikko: Vs: Rautatieyhteys Venäjän ja Amerikan välille? Kirjoitti: Miro Salo - Kesäkuu 18, 2016, 17:55:13 Ainakin tähän viimeiseen kysymykseen on helppo vastata. Katso näistä kuvista esimerkkejä siitä, mitä junilla voi kuljettaa: http://vaunut.org/kuvat/?tag0=11%7C%7C . Kyseessä on siis lista kaikista vaunut.orgin kuvista, joissa on tägi "Tavaravaunu". Valitettavasti kuvalistassa ylikorostuu raakapuu erittäin paljon, kun kuvat on melkein kaikki otettu Suomessa, mutta jonkinlaista osviittaa listan 7522 kuvaa silti antanevat :) Ei sillä, jos sulla on joku idea miten tuon radan saisi näyttämään edes joltain kantilta hyvältä tavalta sijoittaa muutama kymmenen miljardia niin kerro toki? Ei ole ihan ensimmäinen kerta kun tuota skenaariota esitetään eri variantteineen. Tuotteiden rahtaaminen Kiina - Venäjä akselilta saattaisi toki tuollaisen radan valmistuttua nopeutua jonkin verran, vaan missä kohtaa saataisiin säästöjä tai muuten vaan paalua viivan alle verrattuna esim. laivaliikenteeseen? Mites tämä Panaman kanavan laajennusprojekti? Tavara on nyt kulkenut USA:n länsirannikon satamiin riippumatta siitä mihin päin USA:ta tahansa se on ollut matkalla, ja jatkanut sieltä junalla eteenpäin. Ja nyt onkin uhkana että tavara alkaakin saapua Meksikonlahden tai Itärannikon satamiin asti laivoilla isommin, kun se on järkevästi mahdollista? Otsikko: Vs: Rautatieyhteys Venäjän ja Amerikan välille? Kirjoitti: Tero Korkeakoski - Heinäkuu 04, 2016, 12:08:31 Joku kirjoitti että USA:n puolella tarvittaisiin ainakin 2000 km rataa, mutta kun katselin karttaa niin tarvitaan Venäjänkin puolelle ihan yhtä paljon ellei enemmän.
Taitaa olla sen kokoluokan investointi että kannattavuus on äärimmäisen pieni, kun laivoilla kuitenkin saadaan tavara kulkemaan. Otsikko: Vs: Rautatieyhteys Venäjän ja Amerikan välille? Kirjoitti: Juha Riihimäki - Heinäkuu 31, 2016, 19:12:15 Jopas, tämä vielä toistaiseksi pähkähullu idea Beringin salmen radasta on taas (vuosirytmin mukaan) sukeltanut esiin jostakin...voi ei! :o
Idea on mielenkiintoinen, mutta: rakentakaa nyt ensin Venäjän Tyynenmeren rannikolle viimeiset 1500 kilometria tietä, eihän tunnelin rakentaminen muuten onnistu. Taloudellisesti en osaa toistaiseksi ymmärtää, kunnes joku hyvin perustelee, miksi nyt hyvin, luotettavasti ja halvalla yli Tyynenmeren kulkevat tuotteet pitäisi lastata nimenomaan junaan. Auttakaapa ajatteluani! Laivakuljetuksessa on sekin hyvä puoli, että määräsataman voi nyt valita Pohjois-Amerikan länsi- tai itärannikolta aika vapaasti. Vain muutama laiva ei tarvittaessa mahdu uuteen Panaman kanavaan. Kanava on jo virallisestikin toista kuukautta käytössä, joten jännitän mitä BSNF:n ja UPRR:n tilastot Q3:lta mahtavat näyttää. Näistä BNSF on nykyään Berkshire Hathawayn sateenvarjon alla, mutta infoa on kuitenkin saatavilla. http://www.bnsf.com/about-bnsf/financial-information/weekly-carload-reports/pdf/20160723.pdf (http://www.bnsf.com/about-bnsf/financial-information/weekly-carload-reports/pdf/20160723.pdf) Mielenkiintoista, miten hyvin hiilen kulutuksen alamäki näkyy rautatierahdeissa vuositasollakin! Yhdysvalloissahan esim. Kaliforniassa uusiutuvilla tuotetaan jo 40% kaikesta energiankulutuksesta, ja suunta on kasvussa. Siinä eivät hiili-investoinnit enää pärjää. Ja tämä tilanteessa jossa geoterminen tasainen ja porauskuluja lukuunottamatta lähes ilmainen energia on vasta tulossa. Kuvassa ehkäpä Tyynenmeren ylittäneitä tuotteita laivaa jatkavalla BNSF:n junalla matkalla pitkin Kaliforniaa etelään. Pohdiskelen monesti, miksiköhän ne tuotteet siirtokuormataan toisenlaisiin kontteihin jenkkilän puolella? (http://bonbytes.eu/nam/usa_bnsf_stacktrain_stacks_TTX3xcar_bnsf3xcarwedge_jbhunt53f_hubgroup53fr_cavalley_o8141_2008_600.jpg) |