Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Joonas Lassila - Joulukuu 17, 2013, 23:07:07



Otsikko: Työntekijä putosi junavaunun katolta Transtechin tehtaalla Otanmäessä
Kirjoitti: Joonas Lassila - Joulukuu 17, 2013, 23:07:07
Työntekijä loukkaantui työtapaturmassa junavaunuja rakentavan Transtechin tehtaalla tiistaiaamuna.

Onnettomuus sattui tehtaan tiloissa Kajaanin Otanmäessä kello 9 aamulla.

Vuonna 1975 syntynyt mies tippui kolmen metrin matkan junanvaunun katolta betonilattialle.

Poliisin mukaan mies loukkasi itseään sen verran, että hänet kuljetettiin ambulanssilla saamaan hoitoa.


Kaleva (http://www.kaleva.fi/uutiset/pohjois-suomi/tyontekija-putosi-junavaunun-katolta-transtechin-tehtaalla-otanmaessa/651280/)


Otsikko: Vs: Työntekijä putosi junavaunun katolta Transtechin tehtaalla Otanmäessä
Kirjoitti: Roope Prusila - Joulukuu 17, 2013, 23:14:32
Mikäköhän vaunu ollut kyseessä? Ei ainakaan mikään 2kerroksinen


Otsikko: Vs: Työntekijä putosi junavaunun katolta Transtechin tehtaalla Otanmäessä
Kirjoitti: Jorma Rauhala - Joulukuu 17, 2013, 23:20:51
Olisiko tapaturma tapahtunut tällaisen vaunun katolta?
(http://kuvaton.com/k/Y59f.jpg) (http://kuvaton.com/k/)
http://www.railtransauto.ru/


Otsikko: Vs: Työntekijä putosi junavaunun katolta Transtechin tehtaalla Otanmäessä
Kirjoitti: V.V - Joulukuu 17, 2013, 23:24:38
Mikäköhän vaunu ollut kyseessä? Ei ainakaan mikään 2kerroksinen
Mikse voisi olla? Koska 2-kerrosravinteleita alkaa tulemaan?


Otsikko: Vs: Työntekijä putosi junavaunun katolta Transtechin tehtaalla Otanmäessä
Kirjoitti: Ossi Hakkarainen - Joulukuu 17, 2013, 23:39:20
Mikäköhän vaunu ollut kyseessä? Ei ainakaan mikään 2kerroksinen
Mikse voisi olla? Koska 2-kerrosravinteleita alkaa tulemaan?

Kaksikerrosvaunut ovat yli 5m korkeita. Ensimmäinen ERd alkaa huhujen mukaan olla jo aika valmiina ja sen saattaakin nähdä siirrossa tulevina aikoina.

Edit: korjattu typo mallia yhdys sana virhe


Otsikko: Vs: Työntekijä putosi junavaunun katolta Transtechin tehtaalla Otanmäessä
Kirjoitti: Jaakko Hakala - Joulukuu 17, 2013, 23:56:20
Mikäköhän vaunu ollut kyseessä? Ei ainakaan mikään 2kerroksinen
Mikse voisi olla? Koska 2-kerrosravinteleita alkaa tulemaan?

Kaksikerros vaunut ovat yli 5m korkeita. Ensimmäinen ERd alkaa huhujen mukaan olla jo aika valmiina ja sen saattaakin nähdä siirrossa tulevina aikoina.

Miten kaksikerrosvaunut voivat olla yli 5 metriä korkeita, kun ajolanka on 4,5 metrin korkeudella? Olisiko kaksikerrosvaunun korkeus n. 4 metriä?


Otsikko: Vs: Työntekijä putosi junavaunun katolta Transtechin tehtaalla Otanmäessä
Kirjoitti: zige - Joulukuu 18, 2013, 00:04:58
Mikäköhän vaunu ollut kyseessä? Ei ainakaan mikään 2kerroksinen
Mikse voisi olla? Koska 2-kerrosravinteleita alkaa tulemaan?

Kaksikerros vaunut ovat yli 5m korkeita. Ensimmäinen ERd alkaa huhujen mukaan olla jo aika valmiina ja sen saattaakin nähdä siirrossa tulevina aikoina.

Miten kaksikerrosvaunut voivat olla yli 5 metriä korkeita, kun ajolanka on 4,5 metrin korkeudella? Olisiko kaksikerrosvaunun korkeus n. 4 metriä?

Nyt on Jaakko nauttinu muumilimua vahvempaa ;) 5,2 metria on kakskerrosvaunujen korkeus. Ajolanka on jossain 6 metrin paikkeilla.


Otsikko: Vs: Työntekijä putosi junavaunun katolta Transtechin tehtaalla Otanmäessä
Kirjoitti: Ossi Hakkarainen - Joulukuu 18, 2013, 03:04:51
Mikäköhän vaunu ollut kyseessä? Ei ainakaan mikään 2kerroksinen
Mikse voisi olla? Koska 2-kerrosravinteleita alkaa tulemaan?

Kaksikerros vaunut ovat yli 5m korkeita. Ensimmäinen ERd alkaa huhujen mukaan olla jo aika valmiina ja sen saattaakin nähdä siirrossa tulevina aikoina.

Miten kaksikerrosvaunut voivat olla yli 5 metriä korkeita, kun ajolanka on 4,5 metrin korkeudella? Olisiko kaksikerrosvaunun korkeus n. 4 metriä?

Nyt on Jaakko nauttinu muumilimua vahvempaa ;) 5,2 metria on kakskerrosvaunujen korkeus. Ajolanka on jossain 6 metrin paikkeilla.

Ajolangan nimelliskorkeus on 6150mm. Sallittu vaihtelu 5600mm .. 6500mm.


Otsikko: Vs: Työntekijä putosi junavaunun katolta Transtechin tehtaalla Otanmäessä
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Joulukuu 18, 2013, 10:46:06
Dr 13 oli olevinaan matala, ja sen korkeus kiskonharjasta oli muistaakseni 4200 mm. Jos kaksikerrosvaunun korkeus olisi vain neljä metriä, olisivat sisätilat varmaan reilusti alle kaksi metriä korkeat, koska niitä on kaksi päällekkäin. Johan siinä tällainen 188-senttinen tumppikin alkaisi tuntea ahtaan paikan kammoa  :)


Otsikko: Vs: Työntekijä putosi junavaunun katolta Transtechin tehtaalla Otanmäessä
Kirjoitti: Topi Lajunen - Joulukuu 18, 2013, 11:00:44
Erehtyminen ajolangan korkeudessa on varsin ymmärrettävää, sillä monissa varoituskylteissä lukee, että ajolangan korkeus on juurikin tuon 4,5 metriä, vaikka oikeampaa olisi kertoa sen olevan turvallinen alituskorkeus.


Otsikko: Vs: Työntekijä putosi junavaunun katolta Transtechin tehtaalla Otanmäessä
Kirjoitti: Simo Virtanen - Joulukuu 18, 2013, 11:14:03
Mikäköhän vaunu ollut kyseessä? Ei ainakaan mikään 2kerroksinen

Ei tuollaisia uutisia sanatarkasti kannata lukea. Työntekijä on voinut pudota vaikka vaunun vierellä olevalta työtasolta (tai tikkailta?), joka on poliisilähteiden mielestä ollut yhtä kuin vaunun katto.


Otsikko: Vs: Työntekijä putosi junavaunun katolta Transtechin tehtaalla Otanmäessä
Kirjoitti: Niila Heikkilä - Joulukuu 18, 2013, 11:21:48

Miten kaksikerrosvaunut voivat olla yli 5 metriä korkeita, kun ajolanka on 4,5 metrin korkeudella? Olisiko kaksikerrosvaunun korkeus n. 4 metriä?

4.5m kyltti tarkoittaa tasoristeyksessä sitä että langan ali mahtuu kaikissa tilanteissa ilman sähköiskun vaaraa. Kaikissa alikulkusilloissakin on jätetty hieman turvamarginaalia  ajoneuvon mm. jousituksen pystysuuntaisen heilahtelun varalta. Vesistösilloissa ilmoitettu alikulkukorkeus saattaa olla vieläkin suuremmalla varmuusvaralla, koska arvo voidaan suhteuttaa vain keskivedenkorkeuteen. Säännöstellyissä vesistöissä ja merellä vedenpinta voi heitellä jopa muutamia metrejä. Joitakin matalia väyliä ja siltoja löytyy saaristosta joiden alitusta suunniteltaessa aluksen kapteeni kuuntelee vaikkapa Radio Suomen merisäätä. Sää rannikkoasemilla...meriveden korkeudet...Föglö plus satakymmenen senttimetriä...Kemi Ajos miinus kahdeksankymmentä jne. Suomessa taida vielä olla missään sellaista paikkaa jossa laivalla alitettaisiin kiinteää ajolankaa, mutta teoriassa voisi olla mahdollista jonkin kääntösillan kohdalla mikäli väylän minimikulkukorkeus sellaisen ratkaisun sallisi. Suomessa on joitakin rautatien kääntösiltoja joissa voisi sähköistyksen yhteydessä ehkä ko. tilanne muodostua.


Otsikko: Vs: Työntekijä putosi junavaunun katolta Transtechin tehtaalla Otanmäessä
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Joulukuu 18, 2013, 11:25:42
Dr 13 oli olevinaan matala, ja sen korkeus kiskonharjasta oli muistaakseni 4200 mm. Jos kaksikerrosvaunun korkeus olisi vain neljä metriä, olisivat sisätilat varmaan reilusti alle kaksi metriä korkeat, koska niitä on kaksi päällekkäin. Johan siinä tällainen 188-senttinen tumppikin alkaisi tuntea ahtaan paikan kammoa  :)

Matalasta kalustosta puheenollen Dm8/9- ja Sm1/2-junien katon korkeus kiskonharjasta on 3,9 metriä.


Otsikko: Vs: Työntekijä putosi junavaunun katolta Transtechin tehtaalla Otanmäessä
Kirjoitti: Harri Junttila - Joulukuu 18, 2013, 12:30:10
Dr 13 oli olevinaan matala, ja sen korkeus kiskonharjasta oli muistaakseni 4200 mm. Jos kaksikerrosvaunun korkeus olisi vain neljä metriä, olisivat sisätilat varmaan reilusti alle kaksi metriä korkeat, koska niitä on kaksi päällekkäin. Johan siinä tällainen 188-senttinen tumppikin alkaisi tuntea ahtaan paikan kammoa  :)

Matalasta kalustosta puheenollen Dm8/9- ja Sm1/2-junien katon korkeus kiskonharjasta on 3,9 metriä.

Aiheeseen liittyen matalaa kalustoa Dm6 ja Dm7 wikipedian mukaan "Korkeus 3 400 mm"


Otsikko: Vs: Työntekijä putosi junavaunun katolta Transtechin tehtaalla Otanmäessä
Kirjoitti: Petri Sallinen - Joulukuu 18, 2013, 12:49:52
Aiheeseen liittyen matalaa kalustoa Dm6 ja Dm7 wikipedian mukaan "Korkeus 3 400 mm"

Dm6:n alkuperäinen korin lakikorkeus kiskonpinnasta mitattuna oli 3190 mm. Myöhemmin saneerauksessa koreja nostettiin teleihin nähden.


Otsikko: Vs: Työntekijä putosi junavaunun katolta Transtechin tehtaalla Otanmäessä
Kirjoitti: Jaakko Hakala - Joulukuu 18, 2013, 14:34:17
Erehtyminen ajolangan korkeudessa on varsin ymmärrettävää, sillä monissa varoituskylteissä lukee, että ajolangan korkeus on juurikin tuon 4,5 metriä, vaikka oikeampaa olisi kertoa sen olevan turvallinen alituskorkeus.

Tähän perustinkin tietoni, pahoittelen vääräänjohdattelua.  ;D


Otsikko: Vs: Työntekijä putosi junavaunun katolta Transtechin tehtaalla Otanmäessä
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Joulukuu 18, 2013, 16:56:55
Radio Suomen merisäätä. Sää rannikkoasemilla...
A s j a a ;)


Otsikko: Vs: Työntekijä putosi junavaunun katolta Transtechin tehtaalla Otanmäessä
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Joulukuu 18, 2013, 18:45:53
Aiheeseen liittyen matalaa kalustoa Dm6 ja Dm7 wikipedian mukaan "Korkeus 3 400 mm"

Dm6:n alkuperäinen korin lakikorkeus kiskonpinnasta mitattuna oli 3190 mm. Myöhemmin saneerauksessa koreja nostettiin teleihin nähden.

Niinpä. Siitä se lempinimikin tuli, mataluudesta tietty.


Otsikko: Vs: Työntekijä putosi junavaunun katolta Transtechin tehtaalla Otanmäessä
Kirjoitti: Petri Sallinen - Joulukuu 18, 2013, 19:02:50
Niinpä. Siitä se lempinimikin tuli, mataluudesta tietty.

Tarkemmin sanoen lättähattujen (=tuolloisen nuorisokulttuurin ilmentymä) litistetystä huopahatusta. VR:n nimikilpailussahan moottorivaunun nimeksi määriteltiin "Sinikko", mutta se ei koskaan vakiintunut kansan suuhun.

http://www.foribeat.fi/150306.php