Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kalusto => Aiheen aloitti: Jyri Lehtinen - Tammikuu 02, 2014, 11:55:24



Otsikko: Puukaasukalusto
Kirjoitti: Jyri Lehtinen - Tammikuu 02, 2014, 11:55:24
Millaista "häkäpönttokalustoa" raiteilla on liikkunut?

Nettilähteiden mukaan Suomessa on  Move 1:stä tehty puukaasukäyttöisenä ja Valtion Rautateiden kaluston osalta Vorgin keskusteluista löytyy maininta kaasutinmoottorivaunuista. ( http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,1410.msg7965.html#msg7965 ) Kysäisisin myös, jos se OT -kuriositeettiarvokeskustelua synnyttämättä on mahdollista, onko kotimaisesta puukaasukalustosta mitään jäljellä.


Otsikko: Vs: Puukaasukalusto
Kirjoitti: Robert Sand - Tammikuu 02, 2014, 12:06:42
http://vaunut.org/kuva/75559?paik=kovjoki (http://vaunut.org/kuva/75559?paik=kovjoki)

Kovjoelta löytyy yksi puukaasuveturi.


Otsikko: Vs: Puukaasukalusto
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Tammikuu 05, 2014, 17:11:55
Tuossa linkatussa keskustelussa sivuttiin sitä asiaa, että Ps 1 oli nimenomaan 30-luvun kokeilu eikä suinkaan pula-ajan kapine. Puukaasun käyttö pulakausien ulkopuolella lienee vähemmän dokumentoitu osa teknistä historiaamme.



Otsikko: Vs: Puukaasukalusto
Kirjoitti: Petri Sallinen - Tammikuu 05, 2014, 18:14:46
Tuossa linkatussa keskustelussa sivuttiin sitä asiaa, että Ps 1 oli nimenomaan 30-luvun kokeilu eikä suinkaan pula-ajan kapine. Puukaasun käyttö pulakausien ulkopuolella lienee vähemmän dokumentoitu osa teknistä historiaamme.

Ps1 valmistui vuonna 1934, joskin Otso-puukaasuttimella tehtiin kokeiluja jo vuonna 1933. Puukaasutin poistettiin vaunusta vuonna 1936. Bm2-vaunussa oli myös puukaasutin sota-aikana ja ilmeisesti jonkin aikaa vielä sodan jälkeenkin. Puukaasuttimella varustetusta Bm2-vaunusta on olemassa useita kuviakin. Vuonna 1942 oli tarkoitus tilata Ruotsista 10 kpla Bm3-moottrorivaunuja, joissa olisi ollut puukaasutin. Valuuttapulan vuoksi asia ei kuitenkaan toteutunut.