Otsikko: Ettei vain sattuisi mitään... ruotsalaista varovaisuutta Kirjoitti: Kari Haapakangas - Tammikuu 18, 2014, 07:48:02 Enpä ole ennen kuullut, että junaliikenne pysäytettäisiin ennakoivasti pakkasen aiheuttamien riskien vuoksi.
http://yle.fi/uutiset/pakkanen_pysayttaa_junaliikenteen_ruotsissa__bussitkaan_eivat_kulje_nain_kylmassa/7039176 Mitenkähän VR on kaikki nämä vuodet rohjennut liikennöidä Lapin talvessa? No, ehkä Suomen Lappi sitten vain on asutumpi, joten pakkaseen hyytyneen junan matkustajat eivät palellu ennen kuin ennättävät ihmisten ilmoille. Otsikko: Vs: Ettei vain sattuisi mitään... ruotsalaista varovaisuutta Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Tammikuu 18, 2014, 08:16:38 Puhumattakaan Ruotsin SJ:stä, joka toistasataa vuotta hoiti Pohjois-Ruotsin liikenteen, oli kylmä tai vaikkapa vari.
Ehkä Arrivan käsikirjassa lukee, että junat eivät toimi kylmemmässä kuin -30 ja sillä siisti. Ehkä junat ovat todella testattu vain -30:een ja valmistaja takaa toimivuuden vain siihen asti. Firman lakimiehet laskevat yhteen kaksi ynnä kaksi ja päättävät keskeyttää junaliikenteen ja odottaa kevättä :) Otsikko: Vs: Ettei vain sattuisi mitään... ruotsalaista varovaisuutta Kirjoitti: Toni Hartonen - Tammikuu 18, 2014, 09:05:21 Niin lämpötilojen on ennustettu putoavan -40C, Svedut kun ajattelevat että jos jotain sattuu niin sitten isoja ongelmia.
Ja näihän se menee. Ajolanka katkeaa ja juna ilman lämmitystä seisoo jossain erämaassa, tieyhteys useampien kilometrien päässä. -40 C ei ole enää pelkkä lukema mittarissa vaan vaarallinen keli kun siihen joutuu. VR:n talvikestävyys taitaa tulla sitten esiin kun tulee lunta, jengiä seisotetaan pitkin rataverkkoa ja kuulutukset ei toimi. Etukäteen en ole kuullut että kehoitetaan välttämään junamatkustamista, tieliikennepuolella tutumpaa läppää Otsikko: Vs: Ettei vain sattuisi mitään... ruotsalaista varovaisuutta Kirjoitti: Oskari Kvist - Tammikuu 18, 2014, 13:24:37 Riskien hallintaa tämäkin.
Otsikko: Vs: Ettei vain sattuisi mitään... ruotsalaista varovaisuutta Kirjoitti: Eljas Pölhö - Tammikuu 18, 2014, 13:25:16 Puhumattakaan Ruotsin SJ:stä, joka toistasataa vuotta hoiti Pohjois-Ruotsin liikenteen, oli kylmä tai vaikkapa vari. SJ kyllä hoiti liikenteen, joskus talvella muutaman päivän viiveellä, kun junat hyytyivät pakkaseen tai nietoksiin. Silloiset ihmiset vielä osasivat selviytyä erämaassa pakkasella, nykyisistä ei aina tiedä. Kannattaa muistaa, että Ruotsissa ei ole samalla tavalla haja-asutusta kuin Suomessa. On kylä, pitkä matka ei mitään (etenkin Pohjoisessa ja Norjan vastaisella rajalla) ja sitten taas kylä. Siellä välillä jos sattuu jotain, niin ei ainakaan jalkaisin kannata lähteä etsimään apua -40C pakkasessa.----- Etelä-Ruotsin liikenteen pysäyttämisestä myrskyn takia (vähän aikaa sitten) saatiin liian hyviä kokemuksia. Nyt se kikka tulee varmaan useamminkin käyttöön. Suurin ongelma on, jos tiedottamista ei saada hoidettua riittävän ennakoidusti ja ihmiset jätetään vieraalle paikkakunnalle odottamaan parempaa säätä. Otsikko: Vs: Ettei vain sattuisi mitään... ruotsalaista varovaisuutta Kirjoitti: Mikko Tarkiainen - Tammikuu 18, 2014, 17:21:38 Puhumattakaan Ruotsin SJ:stä, joka toistasataa vuotta hoiti Pohjois-Ruotsin liikenteen, oli kylmä tai vaikkapa vari. Ehkä Arrivan käsikirjassa lukee, että junat eivät toimi kylmemmässä kuin -30 ja sillä siisti. Ehkä junat ovat todella testattu vain -30:een ja valmistaja takaa toimivuuden vain siihen asti. Firman lakimiehet laskevat yhteen kaksi ynnä kaksi ja päättävät keskeyttää junaliikenteen ja odottaa kevättä :) Katoppa vaan Kimmo, se on kohta täälläkin sama asia edessä, kun herrat vaan sen keksii. Pitäähän Ruotsia matkia kaikessa. Ei ajella enään alla 15 pakkasasteen, jotainhan voi sattua.... Otsikko: Vs: Ettei vain sattuisi mitään... ruotsalaista varovaisuutta Kirjoitti: Martin Hillebard - Tammikuu 18, 2014, 20:34:53 Eihän sen tietenkään näin pitäisi olla. Kuitenkin, suuri osa pohjoista Ruotsia on täydellistä erämaata. Jos linjuri kieltäytyy, ja lähimpään kylään on useampia peninkulmia ja pahimmassa tapauksessa kännykkäverkko ei peitä, niin seuraukset saattavat olla hyvinkin kohtalokkaat. Ei nämä nuoret osaa henkiinjäämistä korpiolosuhteissa ja tulipalopakkasessa. Liekö enää Suomessakaan.
Höyryveturien aikana, jos juna juuttui nietoksiin niin antoihan veturi höyryä vaunujen lämmitykseen niin kauan kuin hiiltä tenderissä riitti. Ja seuraavalla asemalla ymmärrettiin jotakin tapahtuneen kun vuoro ei rullannut sisään aikataulun mukaisena aikanaan. Otsikko: Vs: Ettei vain sattuisi mitään... ruotsalaista varovaisuutta Kirjoitti: Kari Haapakangas - Tammikuu 18, 2014, 20:49:26 Miettikääpä vain sitä turistia Kiirunan asemalaiturilla, jolle junayhtiö tarjoaa seuraavaa lähtöä sitten joskus kevväämmällä... Toisin kuin lumimyrskyt, tällaiset korkeapainepakkaset saattavat jatkua pahimmoillaan viikkotolkulla.
Otsikko: Vs: Ettei vain sattuisi mitään... ruotsalaista varovaisuutta Kirjoitti: Pasi Utriainen - Tammikuu 18, 2014, 20:54:46 Mikähän älämölö siitä nousisi, jos VR päättäisi jättää junat ajamatta pakkasen painuessa 30 asteen alapuolelle. Tuollainen -30...-40 on kuitenkin lähes jokatalvinen pakkaslukema Itä- ja Pohjois-Suomessa.
Otsikko: Vs: Ettei vain sattuisi mitään... ruotsalaista varovaisuutta Kirjoitti: Niila Heikkilä - Tammikuu 19, 2014, 16:33:56 Uutta Vectroniahan ei pysäytä ajolangan katkeaminen :)
Otsikko: Vs: Ettei vain sattuisi mitään... ruotsalaista varovaisuutta Kirjoitti: Eljas Pölhö - Tammikuu 19, 2014, 17:30:53 Puhumattakaan Ruotsin SJ:stä, joka toistasataa vuotta hoiti Pohjois-Ruotsin liikenteen, oli kylmä tai vaikkapa vari. Näkyy liikennetiedotteen mukaan myös SJ peruuttaneen junansa Bodenin ja Narvikin välillä eikä niillekään tarjota vaihtoehtoa. Ei ollut entisaikain uskallusta enää silläkään. Tämä on vähän sellainen "suo siellä vetelä täällä" -tilanne. Haukut tulee kun et aja junia. Jos ajat ja se hyytyy erämaataipaleella, niin siitä sitä vasta haukutaankin..... Kehitys ei nyt kyllä ole menossa hyvään suuntaan, mutta minkäs teet. Otsikko: Vs: Ettei vain sattuisi mitään... ruotsalaista varovaisuutta Kirjoitti: Ossi Rosten - Tammikuu 20, 2014, 13:21:24 Ehkäpä ihan aiheesta tämä varovaisuus. Mitä olisikaan voinut sattua kun kerran etelässäkin käy näin:
http://www.aamulehti.fi/Ulkomaat/1194868509705/artikkeli/lumikinos+suisti+junan+raiteilta+osassa+ruotsia+junaliikenne+poikki.html Otsikko: Vs: Ettei vain sattuisi mitään... ruotsalaista varovaisuutta Kirjoitti: Martin Hillebard - Tammikuu 20, 2014, 16:39:11 "Ruotsalainen varovaisuus" koetaan monesti Suomessa, suoranaisena nahjusteluna. Toisaalta, kyllä mekin lapsena saimme oppia sananparren "Parempi virsta väärää, kuin vaaksa vaaraa."
Tuossa Länsirannikon paanalla OLISI voinut käydä pahemminkin. Otsikko: Vs: Ettei vain sattuisi mitään... ruotsalaista varovaisuutta Kirjoitti: Mikko Tarkiainen - Tammikuu 20, 2014, 17:41:20 Ehkäpä ihan aiheesta tämä varovaisuus. Mitä olisikaan voinut sattua kun kerran etelässäkin käy näin: http://www.aamulehti.fi/Ulkomaat/1194868509705/artikkeli/lumikinos+suisti+junan+raiteilta+osassa+ruotsia+junaliikenne+poikki.html Wanhaan aikaan ratoja vielä aurattiin, nykyään ollaan peukalo keskellä kämmentä Otsikko: Vs: Ettei vain sattuisi mitään... ruotsalaista varovaisuutta Kirjoitti: Teemu Peltonen - Tammikuu 20, 2014, 21:11:38 Kuvien perusteella lunta ei juuri ole, mielenkiinnolla odotan paikallisen tutkijalautakunnan tuotoksia.
Otsikko: Vs: Ettei vain sattuisi mitään... ruotsalaista varovaisuutta Kirjoitti: Jorma Rauhala - Tammikuu 20, 2014, 22:40:15 Kuvien perusteella lunta ei juuri ole, mielenkiinnolla odotan paikallisen tutkijalautakunnan tuotoksia. Pitkässä linkissä kuva "sveamammanpoikien" kovasta lumitalvesta. Saako nauraa?http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/18205559/410/normal/e5791c3b56387/FTPPIX-201401201018_2.jpg Eihän tuolla ole edes mitään aurattavaa. Paitsi viereisen pellon toki voisi kyntää ja maajussi voisi valmistautua tulevaan kesään. Otsikko: Vs: Ettei vain sattuisi mitään... ruotsalaista varovaisuutta Kirjoitti: Martin Hillebard - Tammikuu 21, 2014, 13:21:45 Kuvaa katsellessa herää kysymys, oliko lumi sittenkään syypää tuohon suistumiseen - vai jokin muu asia. No, perästä ehkä kuuluu.
|