Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Ulkomaat => Aiheen aloitti: Jorma Toivonen - Tammikuu 29, 2014, 00:15:00



Otsikko: Big Boy
Kirjoitti: Jorma Toivonen - Tammikuu 29, 2014, 00:15:00
Suurta höyryä on liikuteltu "suuressa maassa": http://www.youtube.com/watch?v=3gSAQ-GgT04&feature=em-uploademail , http://www.youtube.com/watch?v=DLwDnjCJEAg&feature=em-uploademail


Otsikko: Vs: Big Boy
Kirjoitti: Mikko Otava - Tammikuu 29, 2014, 19:13:44
Suurta höyryä on liikuteltu "suuressa maassa": http://www.youtube.com/watch?v=3gSAQ-GgT04&feature=em-uploademail , http://www.youtube.com/watch?v=DLwDnjCJEAg&feature=em-uploademail

Näitä ameriikkalaisten videoiden katsominen on kyllä melko rasittavaa kun joka paikassa huudatetaan torvia koko ajan ja itse junasta ei kuule kuin vaunujen kolinan sitten kun veturit ovat ohittaneet paikan mölytorvineen. Hieman samaa rasittavuutta on kyllä kotimaisissa tasoristeyksen kilkatus -videoissa.


Otsikko: Vs: Big Boy
Kirjoitti: Tatu-Pekka Paukkunen - Tammikuu 29, 2014, 22:05:35
Union Pacific on hankkinut Big Boy 4014:n takaisin itselleen Pomonalaiselta rautatiehistorialliselta yhdistykseltä. Ymmärtääkseni 4014 on tarkoitus kunnostaa ajokuntoon öljypolttoisena.


Otsikko: Vs: Big Boy
Kirjoitti: Esko Ampio - Tammikuu 29, 2014, 23:04:11
Iso maa, isot kujeet ja rahatkin. Täällä ei yhtä Hr11:sta saada edes säilöttyä.


Otsikko: Vs: Big Boy
Kirjoitti: Lari Nylund - Tammikuu 30, 2014, 05:52:17
Iso maa, isot kujeet ja rahatkin. Täällä ei yhtä Hr11:sta saada edes säilöttyä.

Jos kaikki energia, jota Suomessa on käytetty Hr11-kirjoituksiin olisi laitettu sen kunnostamiseen, niin se olisi ollut ajossa jo kauan...


Otsikko: Vs: Big Boy
Kirjoitti: Ilkka Hovi - Tammikuu 30, 2014, 16:26:33
Iso maa, isot kujeet ja rahatkin. Täällä ei yhtä Hr11:sta saada edes säilöttyä.

Jos kaikki energia, jota Suomessa on käytetty Hr11-kirjoituksiin olisi laitettu sen kunnostamiseen, niin se olisi ollut ajossa jo kauan...
Tuossa on virhe. Hr11 veturin omistaa VR ei Rautatiemuseo. Rautatiemuseo tai sen avustamat harrastajat eivät voi kunnostaa VR:n omistamaa veturia ilman lupaa. Tuossa olisi hyvä projekti SRHS:lle, tärkeän museoesineen pelastaminen vaikkapa vain maalaamalla. SRHS:n hallitus voisikin tehdä ensin suunnitelman kunnostamisesta ja sen rahoittamisesta. Sitten neuvottelu Rautatiemuseon kanssa ja yhdessä VR Pääkonttoriin neuvottelemaan.


Otsikko: Vs: Big Boy
Kirjoitti: Jorma Toivonen - Tammikuu 30, 2014, 16:36:20
Esim. SRHS:lle voisi olla oiva talkookohde erään toisen tärkeän museokohteen elvyttäminen. Haapamäellä on "Porkkanaa" rakenneltu jo useampi vuosi ja vielä kauan saamme odotella valmistumista - ja siitähän tulee sentään liikennekelpoinen juna!


Otsikko: Vs: Big Boy
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Tammikuu 30, 2014, 16:59:43
Esim. SRHS:lle voisi olla oiva talkookohde erään toisen tärkeän museokohteen elvyttäminen. Haapamäellä on "Porkkanaa" rakenneltu jo useampi vuosi ja vielä kauan saamme odotella valmistumista - ja siitähän tulee sentään liikennekelpoinen juna!

Saanen tähän väliin todeta, että se "Porkkanan" rakentelu kyllä etenee nopeammin, jos on kiinnostuneita talkoolaisia. Se edesauttaa monessa asiassa. Kuitenkin liikennekelpoiseksi kunnostamiseen liittyy myös tiettyjä ammattitöitä, joihin tarvitaan osaavia tekijöitä ja tähän sitten vaikuttaa myös varojen vähäisyys hidastavasti. Tarkoitan tällä sitä, että joitain osuuksia töistä usein joudutaan hankkimaan rahalla ulkoa. Kuitenkin harvoin kyse on talkooväen puutteesta, vaan usein joku työ on tehtävä ajallaan ja asiaan kuuluvalla varmuudella ennen kuin pääsee jatkamaan eteenpäin. Tekniikan ja koneiden kunnostuksessa tällaisia tilanteita tulee eteen usein. Materiaalien hankinnat ym. kuluttaa varoja myös.

Talkoina on kyllä kuitenkin tehty paljon peltitöitä, hitsausta ja hiontaa, maalaustöitä ym. Eli ei ole kyse siitä, etteikö meillä osaamista ole tarjolla.

Jonkin veturin tai vaunun kunnostaminen ei ole niin "helppo nakki", että voisi sanoa sen olevan kiinni kirjoittelusta jollakin keskustelufoorumilla. Ennemmin kyse on siitä, että tämä Suomi on kulttuurin kannalta semmoinen junttila kuin se on.