Otsikko: Rautatieläisten kello ja kellonperät Kirjoitti: Matti Parkkonen - Tammikuu 29, 2014, 10:37:39 Kun täällä sivustolla on paljon tietoa ja lukijoita, niin oletan, että joku tietää myös vastauksen tähänkin aiheeseen. Jo pikkupoikana ihailin isoisäni kelloa ja varsinkin noita kellonperiä. Ne kuvaavat vaunujen välistä "koplinkia" . Niillä sai jopa leikkiä, sillä ovathan ne tukevaa tekoa. Kysynkin asiaan liittyen; onko tietoa missä näitä on valmistettu tai myyty? Olettaisin, että ne saattavat olla jonkinlaiset työnäytteet tai oppilastyötä hienokonepajan oppilailla. Tämä siksi, että kellon omistaja oli lennätinreviisori Riihimäen Lennätinkonepajalla.
Otsikko: Vs: Rautatieläisten kello ja kellonperät Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Tammikuu 29, 2014, 11:48:38 Kun täällä sivustolla on paljon tietoa ja lukijoita, niin oletan, että joku tietää myös vastauksen tähänkin aiheeseen. Jo pikkupoikana ihailin isoisäni kelloa ja varsinkin noita kellonperiä. Ne kuvaavat vaunujen välistä "koplinkia" . Niillä sai jopa leikkiä, sillä ovathan ne tukevaa tekoa. Kysynkin asiaan liittyen; onko tietoa missä näitä on valmistettu tai myyty? Olettaisin, että ne saattavat olla jonkinlaiset työnäytteet tai oppilastyötä hienokonepajan oppilailla. Tämä siksi, että kellon omistaja oli lennätinreviisori Riihimäen Lennätinkonepajalla. Zenith teki 1880-luvulta lähtien Sveitsissä tällaisia ns. rautatiekelloja (railroad pocket watch). Näitä kelloja on ollut paljon eri maiden rautateillä käytössä. Käsittääkseni tämän mallin valmistus päättyi vasta vuonna 1980. Koplinki lienee oppilastyö. Niitä teetettiin oppilailla. Otsikko: Vs: Rautatieläisten kello ja kellonperät Kirjoitti: Matti Parkkonen - Tammikuu 31, 2014, 15:18:25 Nk. rautatieläisen taskukello tuli suosituksi silloin, kun Vr siirtyi 24 tunnin ajanlaskuun. Aikaisemmin ilmoitettiin aikataulut kelloaikamerkinnöillä: aamupäivällä ap. ennen puoltapäivää epp. jälkeen puolenpäivän jpp. ja iltapäivällä ip. Nuo merkinnät aiheuttivat joillekin sekaannusta, joten muutos oli tarpeen. Ratkaisuksi tuli siirtyminen selvätulkintaiseen merkintään. Rautatiehallituksen esityksestä Kulkulaitosministeriö teki vuonna 1927 aikataulujen selventämistä koskevan päätöksen. Valtionrautateillä siirryttiinkin 15.5.1928 käyttämään 24 tunnin ajanlaskua. Käyttöön tulivat taskukellot, joiden kellotauluissa on kahdet tuntinumerot ja lisätyt numerot ovat yleensä punaiset. Tiedossani ei ole - kuinka ja milloin eri maiden aikataulut ja ajanlasku hoidettiin. Olisi mielenkiintoista myös kuulla, onko kellään tarkempaa tietoa "koplinki" peristä, niiden valmistuspaikasta tai omistajista....
Otsikko: Vs: Rautatieläisten kello ja kellonperät Kirjoitti: Martin Hillebard - Helmikuu 02, 2014, 17:32:51 Eräässä ruotsalaisessa antiikkilehdessä oli kuva taskukellosta jossa oli 24 tunnin näyttö, mutta perä - perää kellotaulun ympäri siis yhdellä viisareitten kierroksella. Joku ehdotti että se olisi ollut RAITIOTIELÄISEN virkakello. Alkaako kellään ... raksuttaa ...?
|