Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Ulkomaat => Aiheen aloitti: Juhani Pirttilahti - Helmikuu 06, 2014, 14:13:37



Otsikko: Network Railin avoin data
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Helmikuu 06, 2014, 14:13:37
Tutkin hieman tarkemmin, että mitä kaikkea Network Railin tähän mennessä avaama data Britannian rautateistä todella sisältää.
Tässä tiivistetysti mitä kaikkea sieltä löytyy ja on vapaasti käytettävissä:

TD (Train Describer):
Reaaliaikainen feedi, joka lähettää uutta tietoa kerran 5-10 sekunnissa. Volyymi on noin pari-kolme miljoonaa viestiä päivässä.
Antaa erilaisia tilatietoja kauko-ohjauksen piirissä olevista tietokoneasetinlaitteista ja "signal boxeista".
Tilatietoihin sisältyy mm.:
 - opastimien opasteet (ajon salliva / seis)
 - vaihteiden asennot (suoralle- / poikkeavalle raiteelle)
 - asetetut kulkutiet (opastimelta opastimelle tai opastimelta laituriin)
 - junien lähtöilmoitukset laitureilta (ns. TRTS viestit)
 - tasoristeyksien tila (puomit ylhäällä / puomit alhaalla / hälyttää)
 - raidevirtapiirien tila (varattuna / vapaana)
 - turvalaitteiden ja junanumeroautomatiikan antama tieto (niin sanotut "Berth Step"-, "Berth Interpose"- ja "Berth Cancel"- viestit)
 - ajonestot ja muut huomautustekstit

SCHEDULE:
Aikataulukaudelle vahvistetut aikataulut, sekä lyhyen aikavälin suunnitelmat ("Short Term Plan" aikataulut). Saatavana ladattavina siirtotiedostoina, jotka tuotetaan päivittäin Integrated Train Planning System -järjestelmästä. Mukaan kuuluu matkustajajunat, tyhjävaunujunat, veturijunat, tavarajunat, museojunat ja ratatyöjunat. Koko paketti sisältää keskimäärin 500 000 aikataulua. Mukana on myös joitain junaliikenteeseen löyhästi liittyviä bussi- ja laivayhteyksiä.

VSTP (Very Short Term Plan):
Reaaliaikainen feedi, joka antaa tiedot hyvin lyhyen aikavälin (alle 48 tuntia) muutoksista aikatauluihin.

Train Movement:
Reaaliaikainen feedi, joka välittää viestejä TRUST-järjestelmästä.
- Ennen junan lähtöä antaa tiedon junan käyttämästä numerosta (signalling id) ja aikataulusta.
- Antaa tiedon, jos juna on peruttu (tai se asetetaan takaisin kulkuun).
- Antaa myös tietoja junan aikataulunmukaisesta kulusta liikennepaikan tarkkuudella. Kulkutiedot ovat käsinsyötettyjä tai automaattisesti annettuja riippuen paikasta.

RTPPM (Real Time Public Performance Measure):
Reaaliaikainen otos junien täsmällisyydestä operaattorien ja myöhästymisluokkien mukaan ryhmiteltynä.
Britanniassa käytetyt myöhästymisluokat:
- "On-Time": saapunut enintään 5 minuuttia (kaukojunat 10 minuuttia) myöhässä.
- "Late": saapunut alle 30 minuuttia myöhässä.
- "Very late": saapunut 30 min tai enemmän myöhässä tai peruttu.

CORPUS:
Liikennepaikkojen nimet ja niistä eri järjestelmissä käytetyt lyhenteet:
- TIPLOC (Timing Point Location): aikatauluissa käytetty liikennepaikan lyhenne, 4 - 7 merkkiä.
- STANOX (Station Number): aseman numero, 5 numeroa, joista 2 ensimmäistä määrittää maantieteellisen alueen (BR Region).
- UIC: virallinen UIC:n myöntämä kansainvälinen asemanumero.
- NLC (National Location Code): liikennepaikan numero, 6 numeroa.
- ATCO: UK:n reittioppaiden käyttämä asematunnus.
- 3Alpha: lyhyempi liikennepaikan lyhenne, 3 merkkiä.
Yhdellä liikennepaikalla voi siis olla jopa 6 erilaista koodia, mutta usein ei kuitenkaan kaikkia niistä. Käsitteenä liikennepaikka on hieman toisenlainen kuin Suomessa - Britanniassa yksittäinen opastin, tankkauspaikka, aseman laituri ja jopa pyöräsorvi voi olla oma liikennepaikkansa.

SMART:
TRUST-järjestelmän kulkutiedon tuottamisessa käytetyt lähtötiedot. Liikennepaikkojen seurantaan kuuluvien raidevirtapiirien/akselinlaskijoiden tunnukset ja niille määritellyt viiveajat, joilla arvioidaan junan todellinen lähtöaika tai pysähtymisaika laituriin.

TPLAN (Train Planning Data):
Sisältää referenssitietoa Network Railin hallinnoimasta rataverkosta. Yksityiskohtaiset tiedot laitureista, liikennepaikkojen välisistä yhteyksistä ja välimatkoista. Mukana aikataulujen suunnitteluun tarvittavaa tietoa, kuten yleisesti käytetyt junakokoonpanot ja niiden suunnitellut kulkuajat liikennepaikkaväleittäin. Tiedot päivitetään kaksi kertaa vuodessa.

NESA (National Electronic Sectional Appendix):
Linjakaaviot ja reittikirjat koko rataverkolta. Sisältää myös paikalliset liikennöintiohjeet. Saatavana ladattavina PDF-tiedostoina, joissa on yhteensä 6000 sivua. Reittikirjat päivitetään kaksi kertaa vuodessa.

TSR (Temporary Speed Restrictions):
Väliaikaiset nopeusrajoitukset koko rataverkolla. Tiedot toimitetaan perjantaisin viikkovaroitusjärjestelmästä (Weekly Operating Notice).

-----

Näitä kaikkia aineistoja siis voi vapaasti ja veloituksetta hyödyntää harrastajana tai kaupallisena toimijana. Ainoa rajoittava ehto on, että ei saa esittää väärää tietoa tai esiintyä Network Railin nimellä.
Avattu aineisto on raakadataa ilman mitään käyttöliittymiä, joten niiden hyödyntämiseen tarvitaan aika paljon ymmärrystä rautatietekniikasta ja liikennöinnistä ylipäänsä. Lisäksi kaikkea ei ole täysin dokumentoitu, joten esimerkiksi asetinlaitedatan sisältöä joutuu yleensä hieman päättelemään ja arvailemaan.

Britannian junaliikenteen tietojen avaaminen lähti liikkeelle, kun eräs yksityishenkilö (ei edes junaharrastaja) päätti tiedustella Network Raililta junaliikenteen tietojen avaamista kaikkien hyödynnettäväksi, mihin yllättäen suostuttiin välittömästi. Rockshore Ltd teki tietojen jakamiseen tarvittavat ohjelmistot ja alustat, mihin meni aikaa vain 3 kk (!).

Lisätietoja: http://www.openraildata.info
Dokumentaatiot: http://nrodwiki.rockshore.net/index.php/About_the_feeds


Otsikko: Vs: Network Railin avoin data
Kirjoitti: Harri Junttila - Helmikuu 07, 2014, 00:49:12
Oho olen kyllä hämmästynyt, olisipa vastaava Suomessakin mahdollista (erityis olosuhteista huolimatta)
Olisi kyllä todella mielenkiintoista ja opettavaista seurata moisia tietoja ihan kotimaastakin


Otsikko: Vs: Network Railin avoin data
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Helmikuu 07, 2014, 08:27:06
Siellä on avattu sellaiset tiedot, millä ei ole katsottu olevan liikesalaisuutta.

Tavarajunien tiedoista on suodatettu pois tieto liikennöitsijästä ja ne lisätiedot, jotka liittyy suoraan junan kuljettamaan tavaraan, rahtisopimuksiin ynnä muuhun sellaiseen.

Junanumerokin (signalling id/headcode) antaa tietoa tavaran luonteesta, minkä takia ne numerot on tavarajunien osalta koodattu hieman toisin. Vaikka nekin kyllä saa selville halutessaan working timetablea selaamalla tai kysymällä joltain paikalliselta harrastajalta... :)


Otsikko: Vs: Network Railin avoin data
Kirjoitti: jarkkovoutilainen - Helmikuu 07, 2014, 14:25:50
Oho olen kyllä hämmästynyt, olisipa vastaava Suomessakin mahdollista (erityis olosuhteista huolimatta)
Olisi kyllä todella mielenkiintoista ja opettavaista seurata moisia tietoja ihan kotimaastakin

Tämähän ei Britanniassa ole mitään ihan uutta ja outoa. Jo vuodesta 1994 on ollut saatavilla Freightmaster -julkaisun http://www.freightmaster.net/ kautta tietoa tavaraliikenteestä. Nykyisin julkaisu on myös netissä päivittyen 52 kertaa vuodessa. Tässä esimerkkisivu julkaisusta http://www.freightmaster.net/demo/tables/coltonCF.htm.

Liitteessä myös muutama sivu vuoden 2010 viimeisen kvartaalin painotuotteesta (jonka lopulta löysin...).

Oiva esimerkki myös siitä, kuinka avointa dataa voidaan alkaa hyödyntää kaupallisesti jos dataa on saatavilla. Ja osittain juuri tähänhän se datan avaaminen perustuu - kaupallinen innovaatio avoimen datan pohjalta tarkoittaa monasti myös uusia työpaikkoja.


Otsikko: Vs: Network Railin avoin data
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Maaliskuu 05, 2014, 17:24:12
Näköjään ensimmäinen kaupallinen tuote veturinkuljettajille on syntynyt, nimittäin tablet-tietokoneella tai kännykässä toimiva sovellus, joka auttaa kuljettajaa päivittäisessä työskentelyssä.

http://interfleet-tas.com/


Otsikko: Vs: Network Railin avoin data
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Elokuu 14, 2014, 23:56:20
Olen kehittänyt omaa karttasovellusta tähän avoimeen dataan pohjautuen ja tässä on tämänhetkinen kehitysvaihe nähtävillä osoitteessa: http://kvm7.sr2.fi/

Kartalla näkyy tässä vaiheessa muutamia rataosuuksia hyödyntäen "Train Describer" -dataa eli asetinlaitteiden ns. junanumeroautomatiikan tuottamaa dataa. Sen lisäksi junaa klikkaamalla saa esiin aikataulun. Kartta toimii kohtuullisesti ainakin uusilla Chrome- ja Firefox-selaimilla.


Otsikko: Vs: Network Railin avoin data
Kirjoitti: Ville Hautamäki - Elokuu 15, 2014, 09:51:48
Olen kehittänyt omaa karttasovellusta tähän avoimeen dataan pohjautuen ja tässä on tämänhetkinen kehitysvaihe nähtävillä osoitteessa: http://kvm7.sr2.fi/

Kartalla näkyy tässä vaiheessa muutamia rataosuuksia hyödyntäen "Train Describer" -dataa eli asetinlaitteiden ns. junanumeroautomatiikan tuottamaa dataa. Sen lisäksi junaa klikkaamalla saa esiin aikataulun. Kartta toimii kohtuullisesti ainakin uusilla Chrome- ja Firefox-selaimilla.
Onko Pirttiksellä tietoa tämän hetken tilanteesta Veturit kartalla -palvelun osalta?


Otsikko: Vs: Network Railin avoin data
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Elokuu 15, 2014, 12:01:24
Onko Pirttiksellä tietoa tämän hetken tilanteesta Veturit kartalla -palvelun osalta?

Ei tilanne Suomessa ole muuttunut millään tavoin.


Otsikko: Vs: Network Railin avoin data
Kirjoitti: Paul Straw - Maaliskuu 31, 2017, 12:36:06
Dear All,
Have a look at this website....you get the same view as the signaller in an electronic control centre, showing you where each train is.  Click onto the train describer and you then find out what train it is.

http://www.opentraintimes.com/maps

And you probably all already know about this website, which comes at the problem in a slightly different way.

http://www.realtimetrains.co.uk/

I too wish VR would allow similar access to the train running data.  It would be nice not to freeze my ass off in Tammisaari weighting for the next freight train over the bridge.  :D  Or if up at Kolari trying to work out if there is a freight train today or not!!


Enjoy!

Paul in England
PS
My Finnish isn't great but Google translate is an excellent help!


Otsikko: Vs: Network Railin avoin data
Kirjoitti: jarkkovoutilainen - Maaliskuu 31, 2017, 12:47:33
Hello!

You may find information about past (from 1st of August, 2014), present and future trains (only next 10 days) of Finland from these two www -pages:

http://junat.dy.fi/
https://julia.dy.fi/

All information published on these both pages is based on Finnish Transport Agencys´s open data.


Otsikko: Vs: Network Railin avoin data
Kirjoitti: Paul Straw - Maaliskuu 31, 2017, 22:13:18
Kiitos paljon Jarkko
I did not know about those sites.

Very useful.

I can now get a good cup of Paulig coffee with pulla in Tammisaari between the (freight) trains.  Getting coffee in Vihti will be a problem though...I will have to take my own.   ;)


Otsikko: Vs: Network Railin avoin data
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Maaliskuu 31, 2017, 22:34:21
Kiitos paljon Jarkko
I did not know about those sites.

Very useful.

I can now get a good cup of Paulig coffee with pulla in Tammisaari between the (freight) trains.  Getting coffee in Vihti will be a problem though...I will have to take my own.   ;)

Yeah we don't do coffee shops like you do in the UK. I paid a visit there in January and it was very nice indeed to have a cup of coffee almost anywhere. Every decent station in the UK seemed to have one or two coffee shops.

I'm the developer and owner of junat.dy.fi. It's been around for quite a while. Actually I have planned to include some other countries too (Sweden, Norway and the UK are the open data friendly countries at this time). Maybe even a multi-language version if I have that time.

Just remember that "T" before the train number (all numeric "headcode") is the train type for freight trains. "VET" is for locomotives and "HDM" is for passenger trains on that section.


Otsikko: Vs: Network Railin avoin data
Kirjoitti: Paul Straw - Toukokuu 08, 2017, 13:28:54
Great summary Juhani.  I could not have done so good myself.