Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Jouni Halinen - Helmikuu 09, 2014, 18:11:04



Otsikko: Pieniä VR uutisia
Kirjoitti: Jouni Halinen - Helmikuu 09, 2014, 18:11:04
Tekniikka ja Talous  (8.1.2014) Parivuode ja esiintyjiä ravintolavaunuun?:  VR pohtii tulevaisuuden yöjunaa: VR pohdiskelee, millaisia palveluja tulevaisuuden yöjunassa pitäisi olla. Yksi vaihtoehto on perhemakuuhytti neljälle–kuudelle asiakkaalle. Nykyisin yöjunissa on kahden hengen hyttejä. Erityisesti VR kyselee asiakkaiden mieltymystä parivuoteeseen junassa. VR kysyy asiakkailtaan, kuinka todennäköisesti asiakas käyttäisi uutta palvelua, jos ”uudessa makuuhytissä sinulla on mahdollisuus matkustaa mukavammin tilavammassa makuuhytissä, jossa on parivuode 2 hengelle sekä oma wc/suihkutila”.
 
Tekniikka ja Talous (23.12.2013). VR:n uudet veturit tehdään täällä: VR:n perjantaina tilaamat Vectron-veturit tehdään Siemensin Münchenin tehtaalla. Kansainvälisen Railway Gazzette -lehden mukaan veturien telit tehdään Itävallan Grazissa. Ensimmäiset kymmenen veturia toimitetaan vuoteen 2017 mennessä. Veturien sarjatuotanto alkaa seuraavana vuonna ja toimitus päättyy 2026. VR ostaa nyt 80 veturia. Lisäksi sillä on optio lähes sadan veturin lisähankinnasta.

Tivi (Tietoviikko) 25 vuotta sitten: VR:n it-järjestelmästä loppui kapasiteetti 220 laitteen jälkeen: Valtionrautatiet on tilannut uuden paikanvarausjärjestelmän, kun Nokian kehittämästä ja jo 15 vuoden ikään ehtineestä järjestelmästä loppui laajennusvara, Tietotoviikko raportoi 9.2.1989. VR pyysi tarjouksia kymmeneltä eri yritykseltä, joilla oli jo kokemusta paikanvarausjärjestelmän kehityksestä. Aiempi järjestelmä oli Nokian kehittämä. Järjestelmän päivitys tuli ajankohtaiseksi, kun Digitalin PDP 11 -tietokoneille kehitetty järjestelmä ei 220 päätelaitteen jälkeen tukenut päätelaitteiden määrän kasvattamista. Järjestelmän toiminnasta kerrotaan sen verran, että lipun tulostamiseen vaaditaan neljän eri tiedon syöttämistä täsmällisesti. VR:n aiempi hanke järjestelmän päivittämiseksi kaatui, kun sen toimittajaksi valittu Tapio Laakso Oy ei kyennyt saattamaan projektia edes kokeiluasteelle.

Kuningaskuluttajassa oli juttu VR:n korvauskäytännöstä. Asiakkaan autosta oli rikkoontunut yksi roiskeläppä autovaunuun lastauksen tai purkauksen  aikana. VR lupasi korvata vahingon. Asiakas kävi ostamassa ao. läppää, mutta niitä sai vain 4 kpl paketissa hinta 104 egeä. VR korvasi kuitenkin vain 1 läpän hinnan, eli 26 egeä, ja VR:n Vanhala selitti että näin sen pitää ollakin. Ja tässä tapauksessa asiakas vielä itse ruuvasi läpän paikoilleen.




Otsikko: Vs: Pieniä VR uutisia
Kirjoitti: Martin Hillebard - Helmikuu 09, 2014, 18:34:54
Tästä tulee spontaanisti mieleen standardi, jolla voi matkustaa laivoilla esim. niinkin lähellä kuin Helsinki - Tukholma riippuen minkä hinnan on valmis matkasta maksamaan. Ongelmana rautatiellä on kuitenkin mm. kuormanulottuma, eli tilaa vievät ratkaisut jouduttaisiin suorittamaan junan pituussuunnassa jossa sielläkin on rajoituksensa.
     Meren päällähän ei näitä rajoituksia käytännössä ole sen enempää painon kuin tilavuudenkaan suhteen. Olishan se kivaa jos ravintolavaunussakin olisi nätti Moskovan musiikki-akatemian käynyt pianisti-Natalia, loihtimassa matkustajien toivesävelmiä konserttiflyygelistä, mutta voipi olla että sellaiset ihmeet jäävät näillä näkymillä kokematta.
     Varsinaisia loistojunia, toisaalta, on ollut liikenteessä sekä Euroopan mantereella, että Amerikassa. Tässä lie kuitenkin kysymys ratkaisuista, jotka sopivat Virtasen, ja Svenssonin, kukkarolle.