Otsikko: Vaunuproomu Kirjoitti: Eljas Pölhö - Helmikuu 18, 2014, 19:53:06 Vaunuproomut täytynee laskea uhanalaisiin kulkuvälineisiin. Linkin takana on kuvia Göteborgin satamassa pyörineestä VGJ:n (Västergötland-Göteborgs Järnvägar) kapearaiteisin kiskoin varustetusta proomusta. Jutussa ylinnä kuva raadosta viime syksynä ja vähän rullaten löytyy sama proomu vuonna 1991, ei enää käytössä silloinkaan. VGJ:n kapearaiteinen rata päättyi Göteborgiin, mutta suurin osa sataman alueesta oli varustettu vain normaaliraiteisella kiskotuksella. Jotteivät isot yhtiöt veisi kaikkia kuljetuksia, rakennutti VGJ proomun, jolla kapearaiteisia vaunuja voitiin kuljettaa sataman eri osiin. Idea oli sama kuin vaunukarhulla kaduilla ja maanteillä, eli viedään vaunut sinne minne kiskotus ei johda.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=135255 Muita vastaavia muistan yht'äkkiseltään Bergslagenin kaivoksilta ihmisten ilmoille johtaneilta kuljetusketjuilta (kiskotie-vesitie-kiskotie). Siellä oli yksi mootturoitu proomu M/F Finnberg ja muutamia hinattavia proomuja. Mitä muistuu Suomesta? Turku-Kemiönsaari reitti ja ehkä Rosenlewin lossi Porissa. Otsikko: Vs: Vaunuproomu Kirjoitti: Tero Heikkinen - Helmikuu 19, 2014, 11:43:28 Kulosaaren raitiotielautta?
Otsikko: Vs: Vaunuproomu Kirjoitti: Eljas Pölhö - Helmikuu 19, 2014, 12:54:45 Kulosaaren raitiotielautta? Tästä tulikin mieleeni, että myös Lidingön saarelle on liikennöinyt raitiovaunulautta. Kummatkin raitiovaunulautat olivat kuitenkin konevoimalla kulkevia, eli astetta hienompia kuin proomut.Otsikko: Vs: Vaunuproomu Kirjoitti: Martin Hillebard - Helmikuu 19, 2014, 16:08:46 Lidingön radan ensimmäinen jakso avattiin liikenteelle 26. lokakuuta 1907. Alussa joutuivat Tukholmaan menijät kapuamaan lauttaan Islingenin pääteasemalla/höyrylaivalaiturilla, mutta 9. heinäkuuta 1909 alkoi Islinge - Ropsten välillä liikennöidä lautta, joka otti kannelleen myös vaunun.
Aluksen oli valmistanut "Södra Varvet" -telakka Tukholmassa. Sitä kutsuttiin Lidingöfärjan 1; (höyry)koneteho oli 200 hevosvoimaa, lautan kokonaispituus 26 metriä ja leveys 8.3 metriä. Kannelle mahtui moottorivaunu + liitevaunu vaihtoehtoisesti moottorivaunu + yksi tavaravaunu! Varsinaista tavaraliikennettä ei kuitenkaan käytännössä harjoitettu, ennenkuin Lidingöbro silta valmistui vuonna 1927. Se on edelleen käytössä, 700 metriä pitkä teräsrunkoinen silta. Katselin pari päivää sitten huvikseni joitakin kohteita tältä saarelta, Google Street Wiew'istä ja siellä näkyi myös pitkiä pätkiä radasta sellaisena kun se oli viellä viime kesänä! Siis ennen juhannusta jonka nurkilla liikenne lopetettiin, ja rata on nytkin yksi iso työmaa joka toivottavasti saadaan päätökseen vuoden loppuun mennessä. Johon saakka saarelaisia kyyditään radan suunnassa punaisilla busseilla. |