Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Marko Vornanen - Maaliskuu 03, 2014, 19:45:39



Otsikko: Pääradalla "erittäin harvinaisia" vikoja - myöhästymisiä luvassa
Kirjoitti: Marko Vornanen - Maaliskuu 03, 2014, 19:45:39
Pääradalla Riihimäen ja Tampereen välillä on havaittu ratakiskojen tarkastuksissa Suomessa tähän asti erittäin harvinaisia vikoja, ns. vierintäväsymissäröjä.

Turvallisuuden varmistamiseksi Liikennevirasto alentaa tällä rataosuudella nopeuksia.

Liikennevirasto kertoo, että vikaa on löydetty Riihimäen ja Tampereen väliltä vajaasta 20 kohdasta. Kyseisiin kohtiin Liikennevirasto asettaa nopeusrajoitukset (50 tai 80 km/h), kunnes kiskot on näistä paikoista vaihdettu. Toimenpiteellä varmistetaan liikenneturvallisuus.

Kiskojen vaihtotyöt aloitetaan nopeasti ja töiden lasketaan kestävän 2–3 viikkoa. Yhteensä ratakiskoa vaihdetaan runsaat 9 km.

Suomessa kyseessä on uusi vikatyyppi ratakiskoissa. Kansainvälisesti sitä on esiintynyt useampiraiteisilla nopean liikenteen (noin 200 km/h) pääradoilla, joissa tiettyä raidetta ajetaan lähes aina vain yhteen suuntaan. Ulkomaisten kokemusten mukaan vikatyyppi voi edetä huomattavan nopeasti murtumaan tai kiskon hajoamiseen.

Liikenneviraston mukaan nopeusrajoitukset aiheuttavat junille 10–15 minuutin myöhästymisiä.

Tarkastuksia jatketaan muilla nopeilla radoilla, joilla veturijunien nopeus on yli 160 km/h.

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/paaradalla--erittain-harvinaisia--vikoja---nopeudet-alas-turvallisuuden-vuoksi/3051646


Otsikko: Vs: Pääradalla "erittäin harvinaisia" vikoja - myöhästymisiä luvassa
Kirjoitti: Timo Keski-Petäjä - Maaliskuu 04, 2014, 09:37:45
... kertoo YLEn  uutinen (http://yle.fi/uutiset/paaradalta_loytynyt_harvinainen_vika_viivastyttaa_junien_kulkua/7118457).


Otsikko: Vs: Pääradalla "erittäin harvinaisia" vikoja - myöhästymisiä luvassa
Kirjoitti: Hans Kullberg - Maaliskuu 04, 2014, 12:51:44
http://news.cision.com/fi/liikennevirasto/r/ratakiskovaurioita-korjataan-paaradalla,c9545366 Tuossa liikenneviraston uutinen sitä joka on aloittanut koko uutisen.


Otsikko: Vs: Pääradalla "erittäin harvinaisia" vikoja - myöhästymisiä luvassa
Kirjoitti: Teppo Niemi - Maaliskuu 06, 2014, 11:31:29
Ja nyt vielä 6.3.2014 aamulla on kisko katkennut Saviolla, kuten Yleisradio Oy:n uutiset / Helsinki ovat uutisoineet verkkosivuillaan:
http://yle.fi/uutiset/paaradan_junat_myohastelevat__kisko_poikki_saviolla/7122603


Otsikko: Vs: Pääradalla "erittäin harvinaisia" vikoja - myöhästymisiä luvassa
Kirjoitti: Topi Lajunen - Maaliskuu 06, 2014, 13:53:08
Ja nyt vielä 6.3.2014 aamulla on kisko katkennut Saviolla, kuten Yleisradio Oy:n uutiset / Helsinki ovat uutisoineet verkkosivuillaan:
http://yle.fi/uutiset/paaradan_junat_myohastelevat__kisko_poikki_saviolla/7122603


Paikalla näytti olevan Tka7 ja useampi autolastillinen miehiä. HRZ-junat Helsinkiin käyttivät Keravalla raidetta 4 jonka jälkeen läntistä keskiraidetta Hanalaan asti. Pohjoisen suunnan junat käyttivät vaihtelevasti joko läntistä keskiraidetta (jos ei ollut vastaantulijoita) tai N-junien seassa itäistä keskiraidetta, Tikkurilasta saakka.


Otsikko: Vs: Pääradalla "erittäin harvinaisia" vikoja - myöhästymisiä luvassa
Kirjoitti: MNa - Maaliskuu 06, 2014, 14:35:41
Tulin tänään IC2 junalla 169 Helsingistä Lempäälään. Riihimälle tultiin jokseenkin aikataulussa, mutta sen jälkeen oli muutama mateluosuus joiden seurauksena oltiin perillä tuollaiset rapiat 5 minuuttia, eli käytännössä ei juuri mainittavan arvoisesti. Valitettavasti vaunun monitorit olivat pimeinä joten ei voinut seurata nopeuksia.


Otsikko: Vs: Pääradalla "erittäin harvinaisia" vikoja - myöhästymisiä luvassa
Kirjoitti: Ari Palin - Maaliskuu 06, 2014, 21:39:54
Ja nyt vielä 6.3.2014 aamulla on kisko katkennut Saviolla, kuten Yleisradio Oy:n uutiset / Helsinki ovat uutisoineet verkkosivuillaan:
http://yle.fi/uutiset/paaradan_junat_myohastelevat__kisko_poikki_saviolla/7122603


Paikalla näytti olevan Tka7 ja useampi autolastillinen miehiä. HRZ-junat Helsinkiin käyttivät Keravalla raidetta 4 jonka jälkeen läntistä keskiraidetta Hanalaan asti. Pohjoisen suunnan junat käyttivät vaihtelevasti joko läntistä keskiraidetta (jos ei ollut vastaantulijoita) tai N-junien seassa itäistä keskiraidetta, Tikkurilasta saakka.

Tällaisia tilanteita Hanalan liikennepaikan täydennys tulee helpottamaan selkeästi.