Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Ulkomaat => Aiheen aloitti: Eljas Pölhö - Maaliskuu 09, 2014, 00:35:21



Otsikko: Junakaaos Skånessa 8.3.2014
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Maaliskuu 09, 2014, 00:35:21
Nyt se sitten tapahtui. Ajojohto tippui alas Lundin ja Malmön välillä. Onneksi lauantaina, jolloin välillä kulkee vain 20 junaa tunnissa. Henkilökohtaiseksi onnettomuudeksi minä olin töissä ja halusin päästä illaksi kotiin. Tiedoitus Malmon asemalla toimi hyvin, ohjeet kuulutettiin jatkuvalta nauhalta ja paikalla oli paljon oppaita. "Mene kanaalin toiselle puolelle, sieltä menee pendelibussit jatkuvalla syötöllä". Siellä ei ollut ihan yhtä helppoa, kaikki menivät Lundiin, mutta osa väliasemien kautta ja oli liian vähän oppaita bussien ja matkustajien määrää ajatellen.

Oikea pikabussi tuli valittua, mutta kuski ei kertonut mitään koko matkan aikana, ei minne mennään. Ei edes silloin, kun julkista liikennettä vastustavat mielenosoittajat tukkivat bussien reitin Lundissa. Poliisi neuvoi kuskille kiertotien, miten pääsee asemalle. Siihen meni puoli tuntia ja junani oli jo mennyt.

Seuraava juna oli päivän viimeinen ja joutui odottamaan viimeisenkin SJ:n varaaman bussin. Junat siis kääntyivät Lundissa. Onneksi Snabbtågin bistro avattiin samalla kun ulko-ovetkin, niin sai edes punkkupullon lohdutukseksi ja ajankuluksi, kun odotettiin minkä reitin viimeiset bussit keksivät.

Kotiin tulin reilut kaksi tuntia myöhässä (klo 22 maissa). Ei sinänsä kauheasti, mutta lauantaina ei oikein viitsisi käydä töissä tässä iässä. Yritin katsoa netistä, että oliko niillä mielenosoittajilla muutakin vastustettavaa kuin bussiliikenne Malmön ja Lundin välillä, mutta en löytänyt ja siten en tiedä missä muussa asiassa minun kannattaa olla eri mieltä häirikköjen kanssa.

Ainakin voin vaatia lisää rahaa ratojen ylläpitoon. Saa nähdä, että onko mielenosoitus sellainen force majeure, että SJ:n ei tarvitse antaa minulle ilmaista matkaa korvaukseksi yli tunnilla pidentyneestä työmatkasta.


Otsikko: Vs: Junakaaos Skånessa 8.3.2014
Kirjoitti: Martin Hillebard - Maaliskuu 09, 2014, 13:13:07
    Svenska Dagbladet'ista sai aamukahvilla tänään 9.3. lukea, että vaurio johtui siitä, että yksi linjalla liikkuneista junista oli repinyt johdon alas, sekä "Den höga spänningen i ledningen höll passagerare i ett Pågatåg instängda i fyra timmar", siis että jännitteisen johdon takia erään junan matkustajat joutuivat istumaan vaunuissa neljä tuntia ennen matkan jatkumista. Satoja junavuoroja jouduttiin peruuttamaan, ja monet Kastrupin lentokentälle (Tanskassa) matkalla olleet myöhästyivät lennoiltaan.
     Radion keskipäivän uutiset äsken eivät asiaa enää kommentoineet. Arvatenkin liikenne on taas käynnissä. "Det är oerhört mycket trafik på den här sträckan" = tällä ratajaksolla on valtavan paljon liikennettä kuten SvD kirjoittaa.


Otsikko: Vs: Junakaaos Skånessa 8.3.2014
Kirjoitti: MNa - Maaliskuu 09, 2014, 13:45:03
Täältä katsoen voisi kuvitella, että noin eteläisessä Ruotsissa vikapartio ehtisi nopeamminkin katkaisemaan jännitteen, vaikka onkin lauantai...


Otsikko: Vs: Junakaaos Skånessa 8.3.2014
Kirjoitti: Martin Hillebard - Maaliskuu 09, 2014, 21:51:36
Just niin. Ehkäpä asiasta sukeutuu vielä jälkipyykkiä.


Otsikko: Vs: Junakaaos Skånessa 8.3.2014
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Maaliskuu 10, 2014, 11:32:31
Jännite saadaan poikki varmasti heti.

Tässä voisi olla kyse siitä, että tuo juna on ollut repaleisen ajojohtimen alla ja turvallisuussyistä hajonneen ajolangan läheisyyteen ei päästetä ketään, ennen kuin ajolanka on maadoitettu. Ja tämän varmaan vikapartio tekee, jahka saapuu.

Suomessa veturinkuljettajilla on hätämaadoituskoulutus, mutta ei se vek:kaan sinne roikkuvien johtimien sekaan lähde seikkailemaan. Johtimissa on melkoiset jäännösjännitteet ja niihin voi indusoitua esim. viereisen raiteen jännitteisistä langoista korkeakin jännite.



Otsikko: Vs: Junakaaos Skånessa 8.3.2014
Kirjoitti: Markku Blomgren - Maaliskuu 10, 2014, 21:06:27
Jos virroitin hajoaa ja/tai vetää johtimet alas omalta raiteeltaan, niin jääkö naapuriraide (-teet) jännitteelliseksi? Siis suomessa kaksi- tai useampiraiteisilla osuuksilla?


Otsikko: Vs: Junakaaos Skånessa 8.3.2014
Kirjoitti: Topi Lajunen - Maaliskuu 11, 2014, 00:26:23
Jos virroitin hajoaa ja/tai vetää johtimet alas omalta raiteeltaan, niin jääkö naapuriraide (-teet) jännitteelliseksi? Siis suomessa kaksi- tai useampiraiteisilla osuuksilla?

Erotusjaksojen väli menee aluksi jännitteettömäksi, eli pääsääntöisesti ei. (Joissain paikoissa voi viereinen raide kuulua eri välille, kuten vaikkapa Pasilan asemalla.) Kuitenkin, inhimillisten syiden ja turvallisuuden vuoksi kaikkia ajolankoja on pidettävä jännitteellisenä, kunnes tiettyjen toimintamallien mukaan ne on varmistettu jännitteettömiksi.


Otsikko: Vs: Junakaaos Skånessa 8.3.2014
Kirjoitti: Toni Hartonen - Maaliskuu 12, 2014, 21:16:22
Toimiva toi likenteenohjaus kun 20 junaa tunnissa kulkee Lundin ja Malmön välillä..Keskimäärin 3 minuutin välein menee juna ohi. Suomessa ei tähän pystytä edes kaupunkiraiteilla.


Otsikko: Vs: Junakaaos Skånessa 8.3.2014
Kirjoitti: Topi Lajunen - Maaliskuu 12, 2014, 23:20:34
Toimiva toi likenteenohjaus kun 20 junaa tunnissa kulkee Lundin ja Malmön välillä..Keskimäärin 3 minuutin välein menee juna ohi. Suomessa ei tähän pystytä edes kaupunkiraiteilla.

Pystymisestä en tiedä, mutta eipä ole tarvettakaan ajaa.


Otsikko: Vs: Junakaaos Skånessa 8.3.2014
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Maaliskuu 20, 2014, 22:42:36
Avausviestini loppukysymykseen ja 13.3 klo 21:32 jättämääni korvaushakemukseen tuli vastaus toissapäivänä (18.3 klo 13:13). Vastauksessaan SJ toteaa myöhästymisen syyn johtuneen enimmääkseen muista kuin heistä. Sen vuoksi he korvaavat rahallisesti 50% lipun hinnasta. Saan pitää alkuperäisen summan mukaiset bonuspisteet. Ostamastani viinipullosta saan bonuspisteet tuplana (eli 200p; vertailuna Norrköping-Malmö matka pisteillä maksettuna on 4500p). Ihan tyytyväinen olen tähän tulokseen.