Otsikko: Metrovaunun HKL 301 maketti Kirjoitti: Tuukka Varjoranta - Maaliskuu 14, 2014, 18:08:45 SRS-uutiset (vieritä sivua alas) (http://www.raitio.org/news/uutis14/uutis141.htm)
Metrovaunun HKL 301 maketti CAF:n tehtaalla. Kuvat © Elina Maunuksela (1,2,4) ja Markku Laaksonen (3). Otsikko: Vs: Metrovaunun HKL 301 maketti Kirjoitti: Jorma Rauhala - Maaliskuu 15, 2014, 00:07:11 Tuossa automaattimetron "tilapäisessä" ohjaamossa tulee olemaan kaiketi vuosia ihan oikean junankuljettajan työpaikka kunnes taitavan Siemensin automaattirata joskus hamassa tulevaisuudessa on lopulta vihdoin käytössä. Mahtaakohan tuo oranssi-kovamuovipenkki olla "Bremsheyhin" tottuneille pakaroille tulevina pitkinä vuosina parasta työpaikkaistuntaa? Taitaa olla Hurun koneapulaisen "lintulautakin" parempi paikka viettää työpäivä, ja kun vielä ajatellaan, että Espoon metro on (Sörkasta asti) koko matkaltaan tunnelin pimeydessä kulkemista, eikä askeettisuuden lieventämiseksi voi edes katsoa ulos linnunliverrystä, auringonpaistetta ja vaihtelevia maisemia.
Otsikko: Vs: Metrovaunun HKL 301 maketti Kirjoitti: Juhana Hietaranta - Maaliskuu 15, 2014, 00:38:53 Mahtaakohan tuo oranssi-kovamuovipenkki olla "Bremsheyhin" tottuneille pakaroille tulevina pitkinä vuosina parasta työpaikkaistuntaa? Ei, mutta se muovipenkki tuleekin tuohon samassa yhteydessä kuin väliseinä puretaan, eli sitten, kun kuljettajia ei enää junissa lähtökohtaisesti ole. Tuossa maketissa on kaksi erilaista päätä: toisessa on väliaikainen ohjaamo ja sitten tuo kuvissakin näkyvä täysautomaattivaiheen matkustajapaikallinen versio. Väliaikaiseen ohjaamoon tulee siis kunnon "Bremshey". (Juu ei tuo kovamuovipenkki kyllä mikään mukava kapine ole tuntitolkulla istua, pari kertaa on tullut 100-sarjan pelkääjän penkillä istuttua työpäivän verran tuoreen kuskin vanhempana kuljettajana, ja kyllä se viimeistään kolmannella kierroksella alkaa puuduttaa :) ) Otsikko: Vs: Metrovaunun HKL 301 maketti Kirjoitti: Martin Hillebard - Maaliskuu 15, 2014, 13:16:19 Kysynpä taaskin: Mikä etu sillä saavutetaan, kun kiskokulkuneuvossa ei ole kuljettajaa, vaan se ajaa automatiikan turvin?
Otsikko: Vs: Metrovaunun HKL 301 maketti Kirjoitti: Topi Lajunen - Maaliskuu 15, 2014, 14:47:40 Kysynpä taaskin: Mikä etu sillä saavutetaan, kun kiskokulkuneuvossa ei ole kuljettajaa, vaan se ajaa automatiikan turvin? Nykyisen käsitykseni mukaan, jonka moni oikeakin asiantuntija jakaa, ei mitään etua. Se vähä mitä säästetään, menetetään nousseina kustannuksina muualla. Automaattimetrot maailmalla ovat tupanneet olemaan teknologiademoja. "Hei katsokaa maailma, me osataan tehdä näin." Enää sillä ei ole vastaavaa viehätysarvoa, mutta silti asiaa on valitettavasti, kustannuksista ja ongelmista huolimatta, ajettu eteenpäin. Virheiden myöntäminen on sitä vaikeampaa, mitä korkeammassa asemassa virheentekijä on. Otsikko: Vs: Metrovaunun HKL 301 maketti Kirjoitti: MNa - Maaliskuu 15, 2014, 15:27:32 Samaa miltä Topin kanssa. Harvoin osataan laskea kaikki vaikuttavat kustannukset, eikä edes haluta laskea jotain asiaa lobattaessa.
Otsikko: Vs: Metrovaunun HKL 301 maketti Kirjoitti: Nikolas Peippo - Maaliskuu 15, 2014, 16:13:18 http://www.seisake.net/eng_2013_hietaranta_juhana.pdf (http://www.seisake.net/eng_2013_hietaranta_juhana.pdf)
Tuolla lisää aiheesta, jos joku ei ole tutustunut :) |