Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Ulkomaat => Aiheen aloitti: Uwe Geuder - Maaliskuu 15, 2014, 23:56:45



Otsikko: Uusi rautatielinja Ranskassa / TramTrain
Kirjoitti: Uwe Geuder - Maaliskuu 15, 2014, 23:56:45
Ranskassa on avattu tämän kuun alussa uusi rautatielinja, vähän yli 60 km Nantesista Châteaubriantiin. Siis ei luotijunayhteys, mutta enemmän maaseutuyhteys. Jälkimmäinen ei taida tapahtua nykyisin kovin usein eikä varsinkaan Suomessa, niin ajattelin se voisi olla kertomisen arvoista täälläkin.

Tarkemmin katsottuna se ei ole ihan uusi yhteys, mutta vanha rautatie joka suljettiin vuonna 1980. Mutta nyt se on rakennettu uudestaan vanhalle linjalle ja sähköistetty. Kalustona käytetään pitempiin matkoihin soveltuja kaksoisjärjestelmäraitiovaunuja, ranskalainen/englantilainen/saksalainen uudissana TramTrain. Katualueella ajetaan 1500 Voltin tasajännitteellä, kaupungin ulkopuolella 25000 Voltin 50 Hertzin vaihtojännitteellä [1]. Huippunopeus on 100 km/h.

Paikallisen TV-aseman ohjelma aiheesta löytyy verkosta

http://pays-de-la-loire.france3.fr/2014/03/03/tramtrain-nantes-chateaubriant-revoir-en-vod-notre-emission-speciale-425659.html

Aika paljon poliitikkojen ja pomojen puheita, ei niin isoa haittaa jos ei ymmärrä kieltä. Ainakin välillä näkee junia liikkuvan :)

3:40 minuuttia ohjelman alusta vanhan junalinjan viimeinen junavuoro.
 
11:45  minuuttia ohjelman alusta näytetään samankaltaista raitovaunua junaverkossa, 1997 avattu Saksan Saarbrückenistä Ranskan Sarregueminesiin.
 
13:10 minuuttia ohjelman alusta kerrotaan Saksan Karlsruhen järjestelmästä. Siellä raitiovaunut vaihtavat 80-luvun lopusta lähtien kaupungin ulkopuolella valtion rautateiden raiteille ja ajavat kymmeniä kilometrejä kaukojunien verkossa. Kaksoisjärjestelmäjunia 750V tasajännite / 15kV 16 2/3 Hz vaihtojännite ja myös 2 eri turvajärjestelmää.
 

[1]  http://de.wikipedia.org/wiki/Tram-Train  (sivulla monta kuvaa eri maista ja järjestelmävaihtojen erikoisuuksista) Englanninkielisessäkin Wikipediassa sivu on olemassa, mutta paljon vähemmän materiaali.


Otsikko: Vs: Uusi rautatielinja Ranskassa / TramTrain
Kirjoitti: Martin Hillebard - Maaliskuu 16, 2014, 11:57:43
Kyllä oli mielenkiintoista ainehistoa ja ehdottomasti kertomisen arvoista! Ranskasta kuulee rautatie-juttua erittäin harvoin, ja silloinkin melkein vain niistä luotijunista. Kiitos!


Otsikko: Vs: Uusi rautatielinja Ranskassa / TramTrain
Kirjoitti: Tuukka Varjoranta - Maaliskuu 16, 2014, 14:04:04
Erittäin mielenkiintoinen juttu ja erikoista tuossa TramTrain:ssa on se, että sitä operoi SNCF eli Ranskan valtion rautatiet eikä Nantesin ratiotiet.


Otsikko: Vs: Uusi rautatielinja Ranskassa / TramTrain
Kirjoitti: Uwe Geuder - Maaliskuu 23, 2014, 01:45:27
erikoista tuossa TramTrain:ssa on se, että sitä operoi SNCF eli Ranskan valtion rautatiet eikä Nantesin ratiotiet.

Totta. En ole ajatellut sitä sillä tavalla. Voiko olla, että Ranskassa kilpailutus tai tilaaja/tuottaja -malli ei ole vielä kovin näkyvää? En ainakaan nyt muista nähneen Pariisissa 1,5 vuotta sitten vielä paljonkaan Connex/Veolia jne., toisin kuin esim. Tukholmassa.

Saksassa on avattu uudelleen jonkun verran vanhoja rautatielinjoja, mutta miltei poikkeuksetta jonkun muun kuin Deutsche Bahnin operoima.