Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Petri Sallinen - Huhtikuu 16, 2014, 14:04:35



Otsikko: VR lakkauttaa asemia yksinoikeudesta huolimatta
Kirjoitti: Petri Sallinen - Huhtikuu 16, 2014, 14:04:35
http://vrleaks.wordpress.com/2014/04/16/a16042014/


Otsikko: Vs: VR lakkauttaa asemia yksinoikeudesta huolimatta
Kirjoitti: Vesa Höijer - Huhtikuu 16, 2014, 20:35:35
Rupeaisivatko uudet kilpailijat ajamaan lakkautettuja reittejä ja pysähtymään pikkuasemilla? ???

Vuonna 1969 reitillä Pieksämäki-Jyväskylä oli 25 pysäkkiä. Kun aamujuna lähti Pieksämäeltä kello 4.45, se oli perillä kello 6.24.

Koko välin ajoi 8 junaa päivässä, välin Lievestuore-Jyväskylä vielä neljä junaa lisää. Matka-aika oli 40 minuuttia.


Otsikko: Vs: VR lakkauttaa asemia yksinoikeudesta huolimatta
Kirjoitti: Texwiller - Huhtikuu 16, 2014, 23:08:29
Rupeaisivatko uudet kilpailijat ajamaan lakkautettuja reittejä ja pysähtymään pikkuasemilla? ???

Eivätpä alkaisi.

Kun Suomessa kerran lakkautetaan matkustajaliikenteen liikennepaikka, sen saaminen takaisin käyttöön vaatii laiturien uusimista, valaistusta, invahissejä ynnämuuta. Eli, kerran lakkautettu seisake menetetään lopullisesti.

Pudottelemalla liikennepaikat yksi kerrallaan pois pelistä saadaan kokonaisten rataosien liikenne heikosti kannattavaksi. Näin menetellen saadaan estettyä kilpailun syntyminen vielä vuosiksi senkin jälkeen, kun yksinoikeussopimus aikanaan päättyy.

Matka-ajan lyhentyminen olisi kestävä peruste vain jos nopeampi kulkuaika otettaisiin huomioon kaikkien vaihtoyhteyksien aikatauluissa. Harvoinpa sitä lopulta junalla mihinkään pääsee ilman vaihtoa. Matkustajan matkaan käyttämä aika ei lyhene, vaikka Pieksämäelle ehditäänkin monta minuuttia aikaisemmin odottamaan seuraavaa junaa.

[Korjattu Jyväskylä <> Pieksämäki: Yön yli nukuttuani totesin ettei Jyväskylässä juuri kukaan vaihda juuri mihinkään junaan.]