Otsikko: Metsä Group suunnittelee investointia Äänekoskelle Kirjoitti: Joonas Hytönen - Huhtikuu 23, 2014, 21:10:29 http://yle.fi/uutiset/metsa_group_sijoittamassa_aanekoskelle_yli_miljardin/7202050
Siinäpä olisi rautateille hyviä kuljetusmahdollisuuksia luvassa. Vielä sähköistys Äänekoskelle ja 25tn akselipainoreitti niin kilpailukykykin kasvaisi.. ;) Otsikko: Vs: Metsä Group suunnittelee investointia Äänekoskelle Kirjoitti: Ari Palin - Huhtikuu 23, 2014, 22:20:52 http://yle.fi/uutiset/metsa_group_sijoittamassa_aanekoskelle_yli_miljardin/7202050 Siinäpä olisi rautateille hyviä kuljetusmahdollisuuksia luvassa. Vielä sähköistys Äänekoskelle ja 25tn akselipainoreitti niin kilpailukykykin kasvaisi.. ;) En pitäisi sähköistystä lainkaan mahdottomana skenaariona tuonkokoista tehdasta varten. Jos tehtaan kuljetukset hoidetaan rautatiepainotteisesti, saatetaan tarvita myös uusia kohtauspaikkoja Jämsänkoski - Jyväskylä - Äänekoski -osuudelle. Pori - Haapamäki -radan uudelleentuloa en uskalla kuitenkaan veikata. :) Otsikko: Vs: Metsä Group suunnittelee investointia Äänekoskelle Kirjoitti: Joonas Hytönen - Huhtikuu 25, 2014, 18:20:29 Lehtitietojen mukaan tehtaan kapasiteetti tulisi olemaan 1,3 miljoonaa tonnia vuodessa ja Äki - Jy kuljetukset ovat nykyiseltään hieman alle 2 miljoonaa tonnia vuodessa. Eli jos tarpeeksi suuren määrän laittaa kiskoille kulkemaan niin sähköistys alkaa kiinnostaa houkuttelevalta;)
Otsikko: Vs: Metsä Group suunnittelee investointia Äänekoskelle Kirjoitti: Jouni Hytönen - Huhtikuu 25, 2014, 20:22:16 En pitäisi sähköistystä lainkaan mahdottomana skenaariona tuonkokoista tehdasta varten. Jos tehtaan kuljetukset hoidetaan rautatiepainotteisesti, saatetaan tarvita myös uusia kohtauspaikkoja Jämsänkoski - Jyväskylä - Äänekoski -osuudelle. Pori - Haapamäki -radan uudelleentuloa en uskalla kuitenkaan veikata. :) Tarvittaneen uusia junakohtauspaikkoja myös Länkipohjan ja Jämsän välille, ko. välin kapasiteetti taitaa olla jo nyt aika tiukilla. Voi kun Partalan mäen läpäisevä tunneli rakennettaisiin! Nopeutuisivat samalla myös henkilöjunat.Joskus 90-luvulla oli vielä esillä koko Orivesi-Jämsänkoski-rataosuuden uusiminen ja oikominen uuteen paikkaan. Nämä suunnitelmat lienee jo kauan sitten haudattu. Otsikko: Vs: Metsä Group suunnittelee investointia Äänekoskelle Kirjoitti: Joonas Hytönen - Huhtikuu 25, 2014, 20:50:49 Torstain Keskisuomalaisissa Metsä Fibren toimitusjohtaja kommentoi että yritys pyrkii siihen että valmiit tuotteet kuljetettaisiin lähes yksinomaan raiteitse satamiin. Puun kuljetus lisääntyy runsaasti tehtaan suuntaan, tällä hetkellä kolmasosa kuljetetaan raiteilla. Jos rautatiekuljetuksen kilpailukyky ei parane niin rekka-junasuhde ei johtajan mukaan muuttune.
Otsikko: Vs: Metsä Group suunnittelee investointia Äänekoskelle Kirjoitti: Joonas Hytönen - Heinäkuu 13, 2014, 11:55:40 Nyt on liikenneministeri päivittänyt tilannetta. Kangasvuoren tunnelin vuoksi sähköistämisen hinta nousisi huomattavasti. Kiinnostuneet voivat lukaista liitettä :)
Otsikko: Vs: Metsä Group suunnittelee investointia Äänekoskelle Kirjoitti: Vesa Höijer - Lokakuu 02, 2015, 18:55:32 Rata kunnostetaan ja sähköistetään:
http://www.ksml.fi/uutiset/talous/%C3%A4anekosken-ratayhteyksien-rakentaja-valittu/2141198 Otsikko: Vs: Metsä Group suunnittelee investointia Äänekoskelle Kirjoitti: Marko Anttila - Lokakuu 10, 2015, 20:30:20 Ja ollut jo käynnissä jonkin aikaa,
http://www.liikennevirasto.fi/aanekoski |