Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Visa - Toukokuu 13, 2014, 11:19:37



Otsikko: Yle - Suomen ensimmäinen kokonaan maanalainen rautatieasema valmistui
Kirjoitti: Visa - Toukokuu 13, 2014, 11:19:37
http://yle.fi/uutiset/suomen_ensimmainen_kokonaan_maanalainen_rautatieasema_valmistui/7236991


Otsikko: Vs: Yle - Suomen ensimmäinen kokonaan maanalainen rautatieasema valmistui
Kirjoitti: Ilari Kokko - Toukokuu 13, 2014, 12:02:51
Kokonaan ensimmäinen? Eikö kuitenkin seitsemäs? (Kyllä, oli aivan pakko) Mutta juu, missäs varsinainen ero meneekään; Eli kuinka välin Ruoholahti - Sörnäinen asemat eroavat Aviapoliksesta paitsi liikennöijän osalta. Jätän vielä loput lisäkysymykset kysymättä.


Otsikko: Vs: Yle - Suomen ensimmäinen kokonaan maanalainen rautatieasema valmistui
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Toukokuu 13, 2014, 14:04:44
Kokonaan ensimmäinen? Eikö kuitenkin seitsemäs? (Kyllä, oli aivan pakko) Mutta juu, missäs varsinainen ero meneekään; Eli kuinka välin Ruoholahti - Sörnäinen asemat eroavat Aviapoliksesta paitsi liikennöijän osalta. Jätän vielä loput lisäkysymykset kysymättä.

Koska Ruoholahti-Sörnäinen -välillä ei kulje tavarajunia, junien turvarakenteet on voitu jättää paljon kevyemmiksi. Lisäksi kuormaulottuma on metrolla huomattavasti matalampi kuin rautateillä ja metroasemien laituripituus on merkittävästi lyhyempi kuin rautateiden, mikä vaikuttaa sekin yhdessä tunnelin paljon suuremman poikkileikkauksen kanssa vaikutta aseman rakennuskustannuksiin.


Otsikko: Vs: Yle - Suomen ensimmäinen kokonaan maanalainen rautatieasema valmistui
Kirjoitti: Ilari Kokko - Toukokuu 14, 2014, 09:52:00
Mutta toisaalta, jos ajattelemme esimerkiksi Kampin ja Hakaniemen (miksei myös muidenkin asemien todellista tunnelin muotoa, ei sitä näkyvää) asemien tunnelirakennetta ovat ne erittäin laajoja halleja ja sallisivat kuormaulottumaltaan aivan hyvin myös "maanpäällisen" rautatiekaluston käytön - ainoastaan niiden pituus on lyhyempi. Varsinainen tunneliosiohan asemien välillä ei "maanpäällisiä" salli, mutta ei kai varsinaisissa asemissa voi kummoistakaan eroa olla. Jotkin säädöksethän todennäköisesti vaikuttavat suomalaisen tunnelirakentamisen erityisolosuhteisiin1, mutta väitän silti, että periaatteessa Ruoholahti - Sörnäinen välin asemat eivät voi erota rakenteellisesti kovinkaan paljoa Aviapoliksesta, vaikka niillä liikennöivä kalusto eroaakin. Korostan siis, että puhun nyt mutu-tuntumalla vain asemien eroista, en kaluston.

Koska Ruoholahti-Sörnäinen -välillä ei kulje tavarajunia, junien turvarakenteet on voitu jättää paljon kevyemmiksi.

Mutta kulkeehan Ruoholahti - Roihupelto välillä tilastollisesti melkein yhtä paljon tavarajunia kuin yleensä Vantaankosken radallakin...  ;)

1 Laajasti tunnettu helsinkiläinen legenda siitä, että metroasemaa ei voi Länsimetrossa rakentaa kaarteeseen.


Otsikko: Vs: Yle - Suomen ensimmäinen kokonaan maanalainen rautatieasema valmistui
Kirjoitti: Toni Hartonen - Toukokuu 14, 2014, 21:03:44
Kokonaan ensimmäinen? Eikö kuitenkin seitsemäs? (Kyllä, oli aivan pakko) Mutta juu, missäs varsinainen ero meneekään; Eli kuinka välin Ruoholahti - Sörnäinen asemat eroavat Aviapoliksesta paitsi liikennöijän osalta. Jätän vielä loput lisäkysymykset kysymättä.
Kehäradalla tunnelin korkeus on 7462mm raiteen alapinnasta laskettuna ja metrotunnelissa 4600 mm. Leveydet eroavat siten että kehäradalla sisäleveys 6800mm ja metrotunnelissa 5600 mm.