Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Mikael Sahervo - Toukokuu 13, 2014, 18:04:18



Otsikko: VR aikoo vähentää 130 matkustajaliikenteen työntekijää
Kirjoitti: Mikael Sahervo - Toukokuu 13, 2014, 18:04:18


VR aloittaa matkustajaliikenteessä 500:aa henkilöä koskevat yt-neuvottelut. Vähennystarpeeksi arvioidaan 130 henkilötyövuotta.

Yhtiö perustelee yt-neuvotteluja tiedotteessaan asiakaskäyttäytymisen ja joukkoliikenteen kilpailutilanteen muutoksilla. VR:n mukaan ihmiset ostavat lippunsa yhä useammin muualta kuin asemilta ja joukkoliikenteen kilpailu kovenee olennaisesti linja-autoliikenteen vapautumisen myötä.

Henkilövähennykset kaavaillaan toteutettavaksi eläke- ja tehtäväjärjestelyin, osa-aikaistamalla nykyisiä työsuhteita sekä irtisanomisin. Junahenkilökuntaa eli konduktöörejä ja junamyyjiä yt-neuvottelut eivät koske. Myös lähiliikenneyksikkö, Pohjolan Liikenne ja ravintolayhtiö Avecra on rajattu ulkopuolelle.

VR aikoo lopettaa myös lipunmyynnin joillakin asemilla. Junien liikennöintiin ja odotustilojen aukioloihin muutokset eivät yhtiön mukaan vaikuta.

Toukokuun 20. päivänä alkavien neuvottelujen kesto on enintään kolme kuukautta. Muutokset on tarkoitus toteuttaa tämän vuoden aikana.


http://www.ess.fi/uutiset/talous/2014/05/13/vr-aikoo-vahentaa-130-matkustajaliikenteen-tyontekijaa?ref=ece_frontpage-section-teaser-groupSection-teaserHalfWidth


Otsikko: Vs: VR aikoo vähentää 130 matkustajaliikenteen työntekijää
Kirjoitti: Mikko Nyman - Toukokuu 13, 2014, 21:47:47
Tässä VR:n intrasta pomittu uutinen samasta aiheesta:
--


Otsikko: Vs: VR aikoo vähentää 130 matkustajaliikenteen työntekijää
Kirjoitti: Mikko Nyman - Toukokuu 13, 2014, 22:34:11
138 henkeä lähtee VR:n lipunmyynnistä. Sain tiedon aiheesta juuri hetki sitten.


Otsikko: Vs: VR aikoo vähentää 130 matkustajaliikenteen työntekijää
Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Toukokuu 14, 2014, 12:21:42
Sen kummemmin itse asiaa kommetoimatta, kun en asiasta mitään tiedä, mutta eikö VRleaks perustettu juuri näitä "vuoto" juttuja varten?


Otsikko: Vs: VR aikoo vähentää 130 matkustajaliikenteen työntekijää
Kirjoitti: Mikko Nyman - Toukokuu 14, 2014, 13:14:26
Eihän tässä ole kyse vuodosta, kun kerran asia on uutisoitu jo laajasti valtakunnanmediassa muutenkin.


Otsikko: Vs: VR aikoo vähentää 130 matkustajaliikenteen työntekijää
Kirjoitti: Jorma Toivonen - Toukokuu 14, 2014, 14:05:48
HS:n paperilehdessä A.Tiitola mm. mainitsee: "Suomessa lipunmyyntiä on 36 asemalla, Ruotsissa viidellä". Tähän kun meilläkin päästään, niin johan taas johdon palkkiot nousevat. (Veturimieslehti 2/2014 http://www.digipaper.fi/vml/121832/ s.35. Tietoa vuodelta 2013: Konserninliikevoitto +34,6%, johdon palkat ja palkkiot +34,5%, henkilöstön palkat ja palkkiot -3,3%)


Otsikko: Vs: VR aikoo vähentää 130 matkustajaliikenteen työntekijää
Kirjoitti: Petri P. Pentikäinen - Toukokuu 14, 2014, 14:31:46
Olin jo tiedustelemassa teiltä viisaammilta, missä kaikkialla vielä lippuja myydään, ja sen jälkeen, mikä mahtaa olla vähäeleisin asema, jolta vielä lippuja on ostettavissa. Sitten kuitenkin olin niin nokkela, että totesin kyseisen liikennöitsijän sivuilta lippuja myytävän seuraavilla 35 asemalla:

Espoo, Helsinki, Hyvinkää, Hämeenlinna, Imatra, Joensuu, Jyväskylä, Järvenpää, Kajaani, Karjaa, Kemi, Kemijärvi, Kerava, Kirkkonummi, Kokkola, Kolari, Kouvola, Kuopio, Kupittaa, Lahti, Lappeenranta, Mikkeli, Oulu, Pasila, Pieksämäki, Pori, Riihimäki, Rovaniemi, Salo, Seinäjoki, Tampere, Tikkurila, Turku, Vaasa ja Ylivieska.

Nyt vain pitäisi päättää vähäeleisimpien top 3.


Otsikko: Vs: VR aikoo vähentää 130 matkustajaliikenteen työntekijää
Kirjoitti: Jarmo Pyytövaara - Toukokuu 14, 2014, 14:34:28
Jos ja kun VR:n "asiakkaat" haluavat tutkitusti, omatoimisesti lippunsa hankkia muita kanavia pitkin kuin VR:n lipputoimistosta, eikö silloin voitaisi lopettaa koko VR:n oma lipunmyynti samalla kertaa?
Vai tekeekö se vähemmän kipeätä kun pikkuisia siivuja vain leikataan?

Eikö asiaa voitaisi myös kehittää hieman lisää, jolloin säästöjä saataisiin huomattavasti enemmän?

Aidataan kaikki asemien henkilölaiturit ja laiturille pääsee portista vain lipulla, jonka automaatti tunnistaa ja hyväksyy.

Näin toteutettuna lipuntarkistukseenkaan junissa ei olisi tarvetta ja sitten, voitaisiin virtaviivaistaa ja yksinkertaistaa konnarien ja junamyyjien rivistöä ja mahdolliset valvontaiskut ym. senkaltaiset hommat, voidaan ostaa vartioimisliikkeiltä yksinkertaisesti, joustavasti ja vain tarpeen vaatiessa.
 
Jos junassa sattuu olemaan sinisiä vaunuja, ovien sulkeminen voidaan antaa maksavien asiakkaiden tehtäväksi koska he ovat niin omatoimisia ja tykkäävät tehdä kaiken itse, lisäksi viimeinen junaan nousija heilauttaisi kättään merkiksi veturin tai Edon suuntaan, että mennään jo pois, vihreätä on tarjolla.




Otsikko: Vs: VR aikoo vähentää 130 matkustajaliikenteen työntekijää
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Toukokuu 14, 2014, 14:38:44
Ymmärrän, Jarmo, satiirisi, mutta ihmettelisin, ellei jotain tuohon suuntaan viittaavaa tulisi lähivuosina vastaan. Todellisuus kun on joskus tarua ihmeellisempää  ;)


Otsikko: Vs: VR aikoo vähentää 130 matkustajaliikenteen työntekijää
Kirjoitti: Timo Keski-Petäjä - Toukokuu 14, 2014, 17:11:10
Pisararadan valmistuttua strategiat voidaan huipentaa siihen, että junat eivät pysähdy Helsingissä  ::)


Otsikko: Vs: VR aikoo vähentää 130 matkustajaliikenteen työntekijää
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Toukokuu 14, 2014, 18:30:03
InterCityPlus 595 vuonna 2021 Jyväskylästä Helsinkiin. Juna on lähdössä Jyväskylästä, liike laiturilla alkaa vähentyä. Kello tulee lähtöajan verran ja kuljettaja kuuluttaa junaan: "Juna lähtee. Varokaa sulkeutuvia ovia". Kuljettaja tarkkailee sivupeilejä ja napittaa ovet kiinni. Ovivalo sammui ja junan perästä eteen päin, asemalaiturilla olevan kameran langattomasti veturin monitoriin näyttävä kuva kertoo, että laituri on tyhjä. Sr3:n mourutessa liiikkeelle mattimyöhäiset hakeutuvat ravintolapalveluvaunun eteiseen ostamaan automaatista lippua. Joku asiakas tiedustelee jatkoyhteyksiä ravintolavaunun tiskin takana olevalta junapalvelijalta, joka varmistaa näytöltä jatkoyhteydet. "Teille jää hyvin aikaa Tampereella junan vaihtoon, koska Pohjanmaan Express-kiitojuna kulkee tänään myöhässä. Kaksi kahvia, se on sitten 8.40 €"  Jämsässä junaan nousee kaksi vartiointiliikkeen paripartiota ja alkavat kulkea junaa päästä päähän "Kaikkien matkalippujen tarkastus, olkaa hyvä". Partiot kohtaavat toisensa junan keskivaiheilla ja jäävät kohta Orivedellä pois junasta. Tällä kertaa ei tarvinnut kenellekään kirjoittaa 400 € tarkastusmaksua. IC+ 595 jatkaa matkaansa kohti Tamperetta.

En toivo näin vähiin puristettua asiakaspalvelua, mutta tässä yksi esimerkki, minkälaiseksi maailma saattaa mennä.


Otsikko: Vs: VR aikoo vähentää 130 matkustajaliikenteen työntekijää
Kirjoitti: Mikko Nyman - Toukokuu 14, 2014, 18:43:38
InterCityPlus 595 vuonna 2021 Jyväskylästä Helsinkiin. Juna on lähdössä Jyväskylästä, liike laiturilla alkaa vähentyä. Kello tulee lähtöajan verran ja kuljettaja kuuluttaa junaan: "Juna lähtee. Varokaa sulkeutuvia ovia". Kuljettaja tarkkailee sivupeilejä ja napittaa ovet kiinni. Ovivalo sammui ja junan perästä eteen päin, asemalaiturilla olevan kameran langattomasti veturin monitoriin näyttävä kuva kertoo, että laituri on tyhjä. Sr3:n mourutessa liiikkeelle mattimyöhäiset hakeutuvat ravintolapalveluvaunun eteiseen ostamaan automaatista lippua. Joku asiakas tiedustelee jatkoyhteyksiä ravintolavaunun tiskin takana olevalta junapalvelijalta, joka varmistaa näytöltä jatkoyhteydet. "Teille jää hyvin aikaa Tampereella junan vaihtoon, koska Pohjanmaan Express-kiitojuna kulkee tänään myöhässä. Kaksi kahvia, se on sitten 8.40 €"  Jämsässä junaan nousee kaksi vartiointiliikkeen paripartiota ja alkavat kulkea junaa päästä päähän "Kaikkien matkalippujen tarkastus, olkaa hyvä". Partiot kohtaavat toisensa junan keskivaiheilla ja jäävät kohta Orivedellä pois junasta. Tällä kertaa ei tarvinnut kenellekään kirjoittaa 400 € tarkastusmaksua. IC+ 595 jatkaa matkaansa kohti Tamperetta.

En toivo näin vähiin puristettua asiakaspalvelua, mutta tässä yksi esimerkki, minkälaiseksi maailma saattaa mennä.


En tiedä mistä Kimmo tuon jutun tempaisi, keksikö itse, vai kirjoittiko aivan hatusta, mutta tekstihän on aivan loistava!

Mitä tähän säästö- ja supistuskuvioon VR:ssä noin muuten tulee, annoin palaa oikein kunnolla tänään Turun Sanomissa:
--
http://www.ts.fi/mielipiteet/lukijoilta/629426/Itella+ja+VR++toista+valvotaan+toista+ei


Otsikko: Vs: VR aikoo vähentää 130 matkustajaliikenteen työntekijää
Kirjoitti: Jyrki Talvi - Toukokuu 14, 2014, 18:53:37
Kimmon kommentti on päivän paras, ehdottamasti.


Otsikko: Vs: VR aikoo vähentää 130 matkustajaliikenteen työntekijää
Kirjoitti: Vesa Höijer - Toukokuu 14, 2014, 19:02:10
Miten olisi tämä visio:

VR lopettaa lippujen myynnin asemilla. Lippujen myynti siirretään R-kioskeihin. Niitä on aika tiheästi eri puolilla Suomea, joten melkein jokaisella on lyhyt matka lähimpään lipunmyyntipisteeseen.


Otsikko: Vs: VR aikoo vähentää 130 matkustajaliikenteen työntekijää
Kirjoitti: Petri P. Pentikäinen - Toukokuu 14, 2014, 19:12:38
Eikös tuolla ulkomailla jo olekin tällaisia Kimmon visioimia flex-olosuhteita, että junan kahvilavaunusta voi konduktööriltä ostaa sämpylää ja sama henkilö on matkan aikana milloin missäkin tehtävässä. Ja onko se kuljettajakaan siellä junassa aivan välttämätön. Ei ainakaan Helsingin metropamppujen mielestä, ja hintalapusta päätellen asia toteutetaan, vaikka menisi/menee taloudellisesti miinukselle.

Aika monella alalla ovat lasiluukun takana istuvat ammattikunnat kadonneet. Jokuhan niitten istujien palkat maksaa, eli matkustajat lippujen hinnassa. Joillakin aloilla liput maksavat erikseen, siis se tulostus ja palvelu, esimerkisi tapahtumalippujen myynti. Vaikka sieltä Er-kioskista. (Laajempi kysymys on, mihin asti rationalisointi voidaan viedä: monellako sadalla miljoonalla ihmisellä hoidettaisiin kaikki maapallon työt ja montako miljardia voidaan jättää joutilaiksi. Kuka ostaa niitä lippuja, jos suurin osa on rationalisoitu ostovoimattomaan köyhyyteen, ja mitä siitä seuraa.)


Otsikko: Vs: VR aikoo vähentää 130 matkustajaliikenteen työntekijää
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Toukokuu 14, 2014, 19:23:35

En tiedä mistä Kimmo tuon jutun tempaisi, keksikö itse, vai kirjoittiko aivan hatusta, mutta tekstihän on aivan loistava!


Hatustapa hatusta. Kiitos kehuista  :)


Otsikko: Vs: VR aikoo vähentää 130 matkustajaliikenteen työntekijää
Kirjoitti: Kimmo Säteri - Toukokuu 14, 2014, 20:11:35
Eikös tuolla ulkomailla jo olekin tällaisia Kimmon visioimia flex-olosuhteita, että junan kahvilavaunusta voi konduktööriltä ostaa sämpylää ja sama henkilö on matkan aikana milloin missäkin tehtävässä.
Norrtågetilla länsinaapurissamme pystyi ainakin viime keväänä ostamaan pienestä kojusta Ramlösaa. Paikallisen vissyveden myi hetkeä aikaisemmin matkustajien liput tarkistanut konduktööri. :)


Otsikko: Vs: VR aikoo vähentää 130 matkustajaliikenteen työntekijää
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Toukokuu 15, 2014, 10:38:33
Norrtågetilla länsinaapurissamme pystyi ainakin viime keväänä ostamaan pienestä kojusta Ramlösaa. Paikallisen vissyveden myi hetkeä aikaisemmin matkustajien liput tarkistanut konduktööri. :)
Näin toimitaan myös Tåg i Bergslagenin junissa. Matkat ovat vähän pidempiä kuin vaikkapa Upptåget-liikenteessä, jossa myyntipistettä ei ole.


Otsikko: Vs: VR aikoo vähentää 130 matkustajaliikenteen työntekijää
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Toukokuu 15, 2014, 12:11:57
Aidataan kaikki asemien henkilölaiturit ja laiturille pääsee portista vain lipulla, jonka automaatti tunnistaa ja hyväksyy.

Tämä käytäntö on itse asiassa nykyään käytössä kaikkialla Alankomaissa sekä ilmeisesti monilla Englannin asemilla.


Otsikko: Vs: VR aikoo vähentää 130 matkustajaliikenteen työntekijää
Kirjoitti: Mikko Nyman - Toukokuu 15, 2014, 13:30:45
Nyt nämä VR:n jutut alkavat mennä jo aavistuksen yli hilseen: kuulin sellaisen väitteen, että VR rekisteröisi matkan alkaneeksi vasta sitten, kun konduktööri mitätöi liikkuvassa junassa lipun. Toisin sanoen: jos Helsinki-Tampere-välillä liikkuvan IC:n konduktööri ehtii "leimata" liput vasta Riihimäen jälkeen, tällä logiikalla asiakkaat nousisivat kyytiin vasta Riihimäeltä, vaikka lippu oikeuttaisi miten matkaan Helsingistä Tampereelle.

Eli tällä logiikalla matkustajatilastoja voidaan muuttaa riippuen siitä, missä kohtaa matkaa konduktööri liput leimaa. Faktaanhan tämä VR:ltä kuulemani väite ei voi perustua matkojen tilastoinnin osalta mitenkään.


Otsikko: Vs: VR aikoo vähentää 130 matkustajaliikenteen työntekijää
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Toukokuu 15, 2014, 14:07:09
Nyt nämä VR:n jutut alkavat mennä jo aavistuksen yli hilseen: kuulin sellaisen väitteen, että VR rekisteröisi matkan alkaneeksi vasta sitten, kun konduktööri mitätöi liikkuvassa junassa lipun. Toisin sanoen: jos Helsinki-Tampere-välillä liikkuvan IC:n konduktööri ehtii "leimata" liput vasta Riihimäen jälkeen, tällä logiikalla asiakkaat nousisivat kyytiin vasta Riihimäeltä, vaikka lippu oikeuttaisi miten matkaan Helsingistä Tampereelle.

Eli tällä logiikalla matkustajatilastoja voidaan muuttaa riippuen siitä, missä kohtaa matkaa konduktööri liput leimaa. Faktaanhan tämä VR:ltä kuulemani väite ei voi perustua matkojen tilastoinnin osalta mitenkään.

Sen kokemuksen valossa, mitä mulla on VR:n lipunmyyntilaitteiden toiminnasta (ja sitä on aika paljon), sanoisin että tietosi on lähes täysin varmasti väärää. Tätä tukevat sekä suorat että epäsuorat havainnot sekä lipuntarkistuksen käytännöistä että taustalla olevasta tekniikasta.
Ja toki säännöllisesti tehdään matkustajalaskentoja kävelemällä juna läpi ja laskemalla "kaks, neljä, kuus, ..."
Ainakin toivoisi, että niihin matkustajalaskentoihin jotain pohjattaisiinkin.


Otsikko: Vs: VR aikoo vähentää 130 matkustajaliikenteen työntekijää
Kirjoitti: zige - Toukokuu 15, 2014, 14:44:36
Nyt nämä VR:n jutut alkavat mennä jo aavistuksen yli hilseen: kuulin sellaisen väitteen, että VR rekisteröisi matkan alkaneeksi vasta sitten, kun konduktööri mitätöi liikkuvassa junassa lipun. Toisin sanoen: jos Helsinki-Tampere-välillä liikkuvan IC:n konduktööri ehtii "leimata" liput vasta Riihimäen jälkeen, tällä logiikalla asiakkaat nousisivat kyytiin vasta Riihimäeltä, vaikka lippu oikeuttaisi miten matkaan Helsingistä Tampereelle.

Eli tällä logiikalla matkustajatilastoja voidaan muuttaa riippuen siitä, missä kohtaa matkaa konduktööri liput leimaa. Faktaanhan tämä VR:ltä kuulemani väite ei voi perustua matkojen tilastoinnin osalta mitenkään.

Ihan hölynpölyä mokoma. Yksinkertaisesti sanottuna: ei ole mitään merkitystä missä vaiheessa matkaa lipun leimaa. Tuon perusteella pitää jatkossa entistäkin enemmän epäille sinun kirjoittamiesi juttujen lähteiden todenperäisyyttä.


Otsikko: Vs: VR aikoo vähentää 130 matkustajaliikenteen työntekijää
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Toukokuu 15, 2014, 14:48:44
-----
Ja toki säännöllisesti tehdään matkustajalaskentoja kävelemällä juna läpi ja laskemalla "kaks, neljä, kuus, ..."
Ainakin toivoisi, että niihin matkustajalaskentoihin jotain pohjattaisiinkin.

Silloin kun Savon radalta lopetettiin yöjunaliikenne, pyysin Liikenneministeriöstä junien matkustajalaskelmat muutaman edellisen vuoden ajalta, sellaiset joita oli tehty n. 4-5 kertaa vuodessa aikaisemmin. Vastauksessa sanoittiin, että en voi saada sellaisia, koska VR.n [silloisen] henkilöliikennejohtaja A. Jaatisen mukaan sellaisia ei enää tehdä. Sellaisten tuloksia ei myöskään hyödynnetty makuuvaunuliikenneselvityksessä. Tuukan vastauksen perusteella voisin melkein luulla, että niitä tehdään edelleenkin.


Otsikko: Vs: VR aikoo vähentää 130 matkustajaliikenteen työntekijää
Kirjoitti: Mikko Nyman - Toukokuu 15, 2014, 15:36:36
Ihan hölynpölyä mokoma. Yksinkertaisesti sanottuna: ei ole mitään merkitystä missä vaiheessa matkaa lipun leimaa. Tuon perusteella pitää jatkossa entistäkin enemmän epäille sinun kirjoittamiesi juttujen lähteiden todenperäisyyttä.

Enhän minä tätä päästäni keksinyt ja toisaalta pidin itsekin koko juttua ns. "ankkana", kuten kirjoitin.


Otsikko: Vs: VR aikoo vähentää 130 matkustajaliikenteen työntekijää
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Toukokuu 15, 2014, 15:45:32
Eiköhän kausiluontoisesti tehdä matkustajalaskentoja edelleenkin, kuten Tuukka kirjoitti.



Otsikko: Vs: VR aikoo vähentää 130 matkustajaliikenteen työntekijää
Kirjoitti: Mikko Nyman - Toukokuu 15, 2014, 18:29:05
Eiköhän kausiluontoisesti tehdä matkustajalaskentoja edelleenkin, kuten Tuukka kirjoitti.

HSL-alueella ainakin tehdään, VR:n omasta liikenteestä mulla ei ole näkemystä, eikä liioin LVM:n ostoliikenteestä.


Otsikko: Vs: VR aikoo vähentää 130 matkustajaliikenteen työntekijää
Kirjoitti: Kimmo Säteri - Toukokuu 15, 2014, 19:54:12
Aidataan kaikki asemien henkilölaiturit ja laiturille pääsee portista vain lipulla, jonka automaatti tunnistaa ja hyväksyy.

Tämä käytäntö on itse asiassa nykyään käytössä kaikkialla Alankomaissa sekä ilmeisesti monilla Englannin asemilla.
Mitenkäs automaatit reagoivat esim. Interrail -lippuun? ;)


Otsikko: Vs: VR aikoo vähentää 130 matkustajaliikenteen työntekijää
Kirjoitti: Jonne Seppänen - Toukokuu 15, 2014, 20:41:41
Jostain muistan kuulleeni että VR:n ainakin oli tarkoitus olla Suomen parhaita asiakaspalveluyrityksiä lähivuosina.


Otsikko: Vs: VR aikoo vähentää 130 matkustajaliikenteen työntekijää
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Toukokuu 15, 2014, 20:58:32
Mitenkäs automaatit reagoivat esim. Interrail -lippuun? ;)
Tällöin ainakin brittiläisen aseman palvelutiskiltä voi pyytää laiturilipun.

Myös harrastaja voi sellaista tikettiä kysellä, jos haluaa ottaa kuvia.


Otsikko: Vs: VR aikoo vähentää 130 matkustajaliikenteen työntekijää
Kirjoitti: Toni Hartonen - Toukokuu 15, 2014, 21:26:19
muutes kaukoliikenteessä on aika turhaa touhua se että konnari leimaa jo ostetut liput kaikilta matkustajilta sekä myös konnarilta itseltään matkan aikana;-)
Senverran muutosta että matkustaja voisi peruuttaa lippunsa ja saisi fyrkat back ainoastaan jos peruuttaa liput ennen junavuoron lähtöä. Ei mitään jälkeenpäin kikkailuja...
Lippu itsessään aivan riittävä tosite matkan maksamisesta eli miten se leimaaminen muuttaa tilannetta yksittäisen menolipun osalta?
Tässä kohtaa siis nään mahiksia tehostaa toimintaa..


Otsikko: Vs: VR aikoo vähentää 130 matkustajaliikenteen työntekijää
Kirjoitti: Timo Järvi - Toukokuu 16, 2014, 09:35:57
Mulla olis vielä parempi idea: junat eivät pysähdy jatkossa väliasemilla lainkaan, ja pysähtymispaikkoja ovat Helsinki, Helsinki, Helsinki,... ja Rovaniemi. Näin säästetään siivouskuluissa, kun tavalliset kuolevaiset eivät tuo hiekkaa junien lattialle. Samalla säästetään pysähtymisistä, jotta jää vielä vähän enemmän jaettavaa yleispalveluperiaatteella jaettavien bonusten muodossa.  ;D Alempien lippujen hintaa voitaisiin myös korottaa, joku 50 euroa voisi olla sopiva tasaraha.

Touhu alkaa olla surkuhupaisaa. Samaan aikaan, kun VR on näköjään jälleen kerran nostanut junalipun hintoja, itsepalvelu sen kun lisääntyy. Kiskobusseihin on näköjään jo saatu uusia, kalliita ja toimimattomia lippuautomaatteja, joiden naamataulussa loistaa tarra "epäkunnossa", kuten Tampereelta hetki sitten lähteneessä H423:ssa.

 Jatkuva lippujen hintojen nosto saadun näennäisen palvelun perusteella alkaa vähitellen kyrsiä. En yhtään ihmettele, miksi moni on siirtynyt tai siirtyy oman auton käyttäjäksi. Siksi Suomeen pitäisi saada pikinmiten uusi kotimainen toimija henkilöliikenteeseen. Nykyisin monopolin jatkuvat palvelun parannukset kun tietävät aina joo karsimisia, lippujen hintojen nostoa tai molempia.


Otsikko: Vs: VR aikoo vähentää 130 matkustajaliikenteen työntekijää
Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Toukokuu 16, 2014, 12:20:45
Kiskobusseihin on näköjään jo saatu uusia, kalliita ja toimimattomia lippuautomaatteja, joiden naamataulussa loistaa tarra "epäkunnossa", kuten Tampereelta hetki sitten lähteneessä H423:ssa.

Automaatithan eivät vielä ole käytössä, johon "epäkunnossa" tarra viittaa.

Tosin epäilen, että tarrassa luki kuitenkin "Suljettu".


Otsikko: Vs: VR aikoo vähentää 130 matkustajaliikenteen työntekijää
Kirjoitti: Timo Järvi - Toukokuu 16, 2014, 12:40:57
Automaatithan eivät vielä ole käytössä, johon "epäkunnossa" tarra viittaa.

Tosin epäilen, että tarrassa luki kuitenkin "Suljettu".

Joo, näyttäis olevan suljettu. Pääasia, että pilkut on kohdallaan, eikä sillä kokonaisuudella ole niin väliä. Suomalaiset on itsepalvelu- ja jonottajakansaa, joka haluaa maksaa itsensä palvelemisesta. Sen vielä jotenkin ymmärtäisi, että tämä itsepalvelun lisääntyminen oikeasti huomioitaisiin mm. alentuneina lippujen hintoina. Jatkossa asiakkaalla pitää olla älypuhelimet, nettiyhteydet, tietokoneet ja/tai tulostimet, että saa ostettua lipun.

Koska VR:lla huomataan, että lippujen myynnistä aiheutuu kuluja, joten säästöjen saamiseksi myös lippujen myynnistä luovutaan. Matkustajalle annettaisiin resiina,jolla matkan voisi tehdä ylihintaan...


Otsikko: Vs: VR aikoo vähentää 130 matkustajaliikenteen työntekijää
Kirjoitti: Lea Rautavuori - Toukokuu 21, 2014, 05:53:52
Vähennystarve ei koske vain lipunmyyjiä. Neuvottelujen piiriin kuuluu myös pääkonttorin matkustajaliikenteen ihmiset. Se voi olla että luuta heiluu siellä kaikkeista eniten.