Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Havainnot => Aiheen aloitti: Juhani Pirttilahti - Toukokuu 28, 2014, 20:46:48



Otsikko: H428 kulki ilman konduktööriä
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Toukokuu 28, 2014, 20:46:48
En havainnut tämän päiväisessä junassa H428 Keuruu-Tampere konduktööriä/junamyyjää kyydissä ollenkaan. Siispä kukaan ei ostanut lippujakaan tällä reissulla.  ???


PS. Korkeakoskella kuulutettiin "odotetaan vastaantulevaa junaliikennettä", eikä tullut mitään vastaan. Aavemaista.


Otsikko: Vs: H428 kulki ilman konduktööriä
Kirjoitti: Tommi Koskinen - Toukokuu 28, 2014, 21:26:48
En havainnut tämän päiväisessä junassa H428 Keuruu-Tampere konduktööriä/junamyyjää kyydissä ollenkaan. Siispä kukaan ei ostanut lippujakaan tällä reissulla.  ???


PS. Korkeakoskella kuulutettiin "odotetaan vastaantulevaa junaliikennettä", eikä tullut mitään vastaan. Aavemaista.
Entäpä jos junassa oli lippuautomaatti?


Otsikko: Vs: H428 kulki ilman konduktööriä
Kirjoitti: Roope Prusila - Toukokuu 28, 2014, 21:30:11
En havainnut tämän päiväisessä junassa H428 Keuruu-Tampere konduktööriä/junamyyjää kyydissä ollenkaan. Siispä kukaan ei ostanut lippujakaan tällä reissulla.  ???


PS. Korkeakoskella kuulutettiin "odotetaan vastaantulevaa junaliikennettä", eikä tullut mitään vastaan. Aavemaista.
Entäpä jos junassa oli lippuautomaatti?

Varmaan olikin mutta oliko toiminnassa niin se on eriasia


Otsikko: Vs: H428 kulki ilman konduktööriä
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Toukokuu 28, 2014, 21:36:07
Entäpä jos junassa oli lippuautomaatti?

Saattoi olla, mutta kovin moni ääneen ihmetteli konduktöörin puutetta. "Eikö täällä ole lipunmyyntiä ollenkaan?".

Tämän jatkuessa vähän aikaa VR nähdään otsikoissa taas ei niin hyvässä valossa. :)


Otsikko: Vs: H428 kulki ilman konduktööriä
Kirjoitti: Aki Leppänen - Toukokuu 28, 2014, 22:43:12
Mentiinkö yhdellä vai kahdella yksiköllä? Kerran menin (muistaakseni) Juupajoelle ja konnarin näin vain poistuessani kun hän oli koko matkan toisessa yksikössä.


Otsikko: Vs: H428 kulki ilman konduktööriä
Kirjoitti: Ville Hautamäki - Toukokuu 28, 2014, 22:47:11
VR:n erikoinen tapa "parantaa" asiakastyytyväisyyttä poistamalla yhdellä Dm12-yksiköllä varustetuista kiskobussivuoroista on kyllä aika naurettava juttu. Hetken aikaa on tullut mietittyä erästä kommervenkkiä asiaan liittyen;

Jos vaikkapa H 485 Jyväskylästä Seinäjoelle on ratatöiden vuoksi jäänyt myöhään ja arvioitu saapumisaika Seinäjoelle on niin myöhään, että junan vaihtomatkustajia odottavat junat (55,58 ja 452) eivät odota 485:n matkustajia, vaan jatkavat aikataulussaan kuka minnekin. Kun kerran junassa ei ole konduktööriä (ja tässä tapauksessa se "peltikonnari" ei suostu yhteistyöhön) eikä kuljettajaa saa oven viereen liimatun lapun mukaan häiritä kesken ajon, joutuvat matkustajat itse miettiä ratkaisua tilanteeseen ja soitella (vanhuksilla on nykymaailmassa tottakai se Samsungin älyluuri taskussa  ::)) jatkokyytejään perille Ihan Ite. No, junan saapuessa Seinäjoelle ei jatkoyhteysjunia tietenkään ole enää asemalla, sillä eihän junasta pitänyt tulla ketään kyytiin, kun ei kenelläkään ollut lippuakaan  ::)  

Liekö VR ajatellut asiaa tältä kantilta vai aiotaanko "toimimattomat" lippuautomaatit saada kuntoon ennen tällaista sekametelisoppaa..

Loppujen lopuksihan konduktöörittömien kiskobussien "tarkoitus" on saada reitti kannattamattomaksi, kun ei kukaan enää osta lippua junaan, niin reitti voidaan kannattamattomana lakkauttaa henkilöliikenteeltä tietenkin kilpailijat estäen...

(Ja tämä kaikki vain, jos juna 428 ajettiin tänään yhdellä yksiköllä).


Otsikko: Vs: H428 kulki ilman konduktööriä
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Toukokuu 28, 2014, 23:00:49
Mentiinkö yhdellä vai kahdella yksiköllä? Kerran menin (muistaakseni) Juupajoelle ja konnarin näin vain poistuessani kun hän oli koko matkan toisessa yksikössä.

Kahdella, mutta junasta tuli ulos Tampereella vain kuski ja matkustajat. Hyvin on konduktööri ollut piilossa, jos oli kyydissä. :)


Otsikko: Vs: H428 kulki ilman konduktööriä
Kirjoitti: Panu Breilin - Toukokuu 29, 2014, 00:22:44
Loppujen lopuksihan konduktöörittömien kiskobussien "tarkoitus" on saada reitti kannattamattomaksi, kun ei kukaan enää osta lippua junaan, niin reitti voidaan kannattamattomana lakkauttaa henkilöliikenteeltä tietenkin kilpailijat estäen...

Epäilen, että melko monella matkustajalla pyörii jatkossa mielessään kannattavuuslaskelma, että kun peruslippu Seinäjoelta Jyväskylään maksaa 27,40 €, tarkastusmaksu + peruslippu tekee 107,40 €, eikä lipuntarkastajia taatusti ole edes joka viidennessä vuorossa (5 * 27,40 = 137,00) niin kannattaa jättää lippu pysyvästi ostamatta.

Toisaalta on myös huomattavan helppo ennen lippuautomaatilla käyntiä kävellä vaunu päästä päähän ja tarkistaa myös ohjaamoiden ikkunoista, näkyykö tarkastajia, jolloin sitä tarkastusmaksua ei välttämättä joudu maksamaan edes silloin, kun tarkastajat sattuvat olemaan kyydissä. On myös ajateltavissa, että jotkut varaavat aina mukaan esim. puoli vuotta voimassa olevan sarjalipun, jota on helppo käydä näyttämässä lippuautomaatin viivakoodinlukijalle siinä tapauksessa, jos tarkastajista saa havainnon.

Ja tosiaan kun/jos tilastoidut matkustajamäärät jatkossa vähenevät, niin se heikentää myös valtion haluja subventoida liikennettä.


Otsikko: Vs: H428 kulki ilman konduktööriä
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Toukokuu 29, 2014, 01:04:44
On myös ajateltavissa, että jotkut varaavat aina mukaan esim. puoli vuotta voimassa olevan sarjalipun, jota on helppo käydä näyttämässä lippuautomaatin viivakoodinlukijalle siinä tapauksessa, jos tarkastajista saa havainnon.

Ai siitä automaatista pitäisi leimatakin liput?


Otsikko: Vs: H428 kulki ilman konduktööriä
Kirjoitti: zige - Toukokuu 29, 2014, 01:06:59
Mentiinkö yhdellä vai kahdella yksiköllä? Kerran menin (muistaakseni) Juupajoelle ja konnarin näin vain poistuessani kun hän oli koko matkan toisessa yksikössä.

Kahdella, mutta junasta tuli ulos Tampereella vain kuski ja matkustajat. Hyvin on konduktööri ollut piilossa, jos oli kyydissä. :)

Konnari kattoo kävelee junan läpi, kerää löytötavarat jne. saattaa tarvittaessa kilvetkin vaihtaa, joten konduktööri on se joka junasta yleensä viimeisenä poistuu.


Otsikko: Vs: H428 kulki ilman konduktööriä
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Toukokuu 29, 2014, 01:09:28
Konnari kattoo kävelee junan läpi, kerää löytötavarat jne. saattaa tarvittaessa kilvetkin vaihtaa, joten konduktööri on se joka junasta yleensä viimeisenä poistuu.

Vaunusiivoojat ja Vilppulaan lähtevän kuski oli seuraavat havainnot henkilökunnasta...


Otsikko: Vs: H428 kulki ilman konduktööriä
Kirjoitti: zige - Toukokuu 29, 2014, 01:19:34
Konnari kattoo kävelee junan läpi, kerää löytötavarat jne. saattaa tarvittaessa kilvetkin vaihtaa, joten konduktööri on se joka junasta yleensä viimeisenä poistuu.

Vaunusiivoojat ja Vilppulaan lähtevän kuski oli seuraavat havainnot henkilökunnasta...


Eli on kuitenkin mahdollista et konnari olisi ehtinyt livahtaa jossain vaiheessa ulos, vai ootko muka herkeämättä kyylännyt molempiin yksikköihin et milloin se ilmestyy ulos?  ::)


Otsikko: Vs: H428 kulki ilman konduktööriä
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Toukokuu 29, 2014, 01:30:34
Eli on kuitenkin mahdollista et konnari olisi ehtinyt livahtaa jossain vaiheessa ulos, vai ootko muka herkeämättä kyylännyt molempiin yksikköihin et milloin se ilmestyy ulos?  ::)

Kyllä edelleen on täysi mahdollisuus myös konduktöörin läsnäoloon. On kuitenkin melko harvinaista matkustaa yli tunnin matka näkemättä konduktööriä kaukojunassa lainkaan. Sellainen on mahdollista lähinnä jouluaattona tyhjässä yöjunassa.


Otsikko: Vs: H428 kulki ilman konduktööriä
Kirjoitti: Panu Breilin - Toukokuu 29, 2014, 07:28:56
On myös ajateltavissa, että jotkut varaavat aina mukaan esim. puoli vuotta voimassa olevan sarjalipun, jota on helppo käydä näyttämässä lippuautomaatin viivakoodinlukijalle siinä tapauksessa, jos tarkastajista saa havainnon.

Ai siitä automaatista pitäisi leimatakin liput?

Pitäisi joo. Siinä on viivakoodinlukija kolikkoaukon oikealla puolella.


Otsikko: Vs: H428 kulki ilman konduktööriä
Kirjoitti: Mikko Nyman - Toukokuu 29, 2014, 11:56:08
En ole kovin innostunut tästä muutoksesta, kun yhden yksikön Dm12-junista otetaan cabin crew pois. Vertailu Keski-Euroopan vastaavaan käytäntöön nimittäin ei ole relevantti, sillä esimerkiksi dokauskulttuuri ja tätä kautta järjestyshäiriöt sivistyneissä maissa ovat hieman erilaisia kuin Suomen Demokraattisessa Kansantasavallassa. Tämä fakta unohtuu mainita usein, ellei jopa aina.