Otsikko: Vieläkö "pysähtyy tarvittaessa" on käytössä? Kirjoitti: Teemu Salonen - Kesäkuu 01, 2014, 16:57:24 Jäin tossa yhtenä päivänä mietiskelemään, että vieläköhän junaliikenteessä (tässä esimerkissä suljetaan pois tilaus- ja museoliikenne yms) aikatauluihin on merkitty x jos juna pysähtyy tarvittaessa?
Lättäliikenteen aikaan ja vielä pitkään sen jälkeenkin tuo oli rautateillä ihan peruskauraa, mutta mikä on tämän päivän tilanne ihan perushenkilöliikenteessä? Otsikko: Vs: Vieläkö "pysähtyy tarvittaessa" on käytössä? Kirjoitti: Riku Outinen - Kesäkuu 01, 2014, 17:02:14 Jäin tossa yhtenä päivänä mietiskelemään, että vieläköhän junaliikenteessä (tässä esimerkissä suljetaan pois tilaus- ja museoliikenne yms) aikatauluihin on merkitty x jos juna pysähtyy tarvittaessa? Lättäliikenteen aikaan ja vielä pitkään sen jälkeenkin tuo oli rautateillä ihan peruskauraa, mutta mikä on tämän päivän tilanne ihan perushenkilöliikenteessä? Eikös nuo X pysähdykset poistuneet 2004 vai 2005? Eli liki kymmenen vuotta on ollut tilanne, että juna pysähtyy joka tapauksessa. Otsikko: Vs: Vieläkö "pysähtyy tarvittaessa" on käytössä? Kirjoitti: Visa - Kesäkuu 01, 2014, 17:08:36 Jäin tossa yhtenä päivänä mietiskelemään, että vieläköhän junaliikenteessä (tässä esimerkissä suljetaan pois tilaus- ja museoliikenne yms) aikatauluihin on merkitty x jos juna pysähtyy tarvittaessa? Lättäliikenteen aikaan ja vielä pitkään sen jälkeenkin tuo oli rautateillä ihan peruskauraa, mutta mikä on tämän päivän tilanne ihan perushenkilöliikenteessä? Eikös nuo X pysähdykset poistuneet 2004 vai 2005? Eli liki kymmenen vuotta on ollut tilanne, että juna pysähtyy joka tapauksessa. Otsikko: Vs: Vieläkö "pysähtyy tarvittaessa" on käytössä? Kirjoitti: Mikko Nyman - Kesäkuu 01, 2014, 17:17:42 Tuossahan ei sinänsä ole mitään järkeä, etteivätkö junat voisi pysähtyä tarvittaessa. Mietityttää vaikkapa Skogbyn, Dragsvikin ja Santalan "pakkopysähdykset" hiljaisena aikana. Näiden lisäksi rataverkollamme on koko joukko muita seisakkeita, joilta ei välttämättä juuri koskaan nouse ketään kyytiin tai jää junasta pois, mutta silti junat näillä liikennepaikoilla pysähtyvät. Tämä on vähän sama asia kuin se, että bussi pysähtyisi pysäkillä ilman mitään järjellistä syytä. Turvallisuusasioista ei tarvittaessa pysähtymisten lopettamisten osalta voi olla kyse.
Onko jollakulla näkemystä siitä, miksi "S"-paikat jätettiin lopulta pois aikatauluista? Esim. Deeveri-vetoisissa pakettikatkojunissa S-paikkoja olivat muun muassa Käpylä, Pukinmäki, Tapanila, Kytömaa, Ristinummi, Kyrölä, Nuppulinna, Takoja ja Palopuro yön hiljaisimmissa vuoroissa. Tällä järjestelyllä pakettikatkojunat saatiin pysymään edes jotenkin aikataulussa. EDIT: lisätty pari lausetta Otsikko: Vs: Vieläkö "pysähtyy tarvittaessa" on käytössä? Kirjoitti: Riku Outinen - Kesäkuu 01, 2014, 17:19:00 Jäin tossa yhtenä päivänä mietiskelemään, että vieläköhän junaliikenteessä (tässä esimerkissä suljetaan pois tilaus- ja museoliikenne yms) aikatauluihin on merkitty x jos juna pysähtyy tarvittaessa? Lättäliikenteen aikaan ja vielä pitkään sen jälkeenkin tuo oli rautateillä ihan peruskauraa, mutta mikä on tämän päivän tilanne ihan perushenkilöliikenteessä? Eikös nuo X pysähdykset poistuneet 2004 vai 2005? Eli liki kymmenen vuotta on ollut tilanne, että juna pysähtyy joka tapauksessa. Eli siitäkin on jo yli kymmenen vuotta. :) Hemmetti soikoon kun aika menee nopeasti, tuntuu että tuokin oli vasta eilen. 30.5.2004 tuli myös uusi tavarajunien numerointi, sitäkin tuli aikanaan ihmeteltyä. Otsikko: Vs: Vieläkö "pysähtyy tarvittaessa" on käytössä? Kirjoitti: Teemu Salonen - Kesäkuu 01, 2014, 17:24:27 Kiitos nopeasta vastauksesta. Ja kiitos myös vastaajille siitä, että kysymykseni herätti mielenkiintoa.
Otsikko: Vs: Vieläkö "pysähtyy tarvittaessa" on käytössä? Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Kesäkuu 01, 2014, 17:55:43 Ehkä tähänkin tulee muutos pian. Lisäisi ainakin turvallisuutta, kun tarve erityisen nopeille asemapysähdyksille vähenisi. Kun aikataulua halutaan saada kiinni, missä asemapysähdysten nopeus on tärkeä keinoja, käy herkemmin niin, että hieman hitaasti liikkunut matkustaja tunkee junasta ulos juuri kun ovet ovat jo sulkeutumassa.
Stressi on junaliikenteessä aina pahasta ja kun jätetään tuollaisia helppoja keinoja aikataulun kiinniottoon käyttämättä, lisätään stressiä. Otsikko: Vs: Vieläkö "pysähtyy tarvittaessa" on käytössä? Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Kesäkuu 01, 2014, 20:28:19 Britanniasta löytyy näköjään nykyiseltä aikataulukaudelta pienen analyysin perusteella 151 asemaa, joilla juna pysähtyy tarvittaessa.
Otsikko: Vs: Vieläkö "pysähtyy tarvittaessa" on käytössä? Kirjoitti: Jani Järviluoto - Kesäkuu 01, 2014, 21:34:58 Mitkä seisakkeet sitten olivat Suomessa loppuaikoina sellaisia, joilla pysähdyttiin tarvittaessa?
Otsikko: Vs: Vieläkö "pysähtyy tarvittaessa" on käytössä? Kirjoitti: Jarmo Ranta - Kesäkuu 01, 2014, 23:07:33 Mitkä seisakkeet sitten olivat Suomessa loppuaikoina sellaisia, joilla pysähdyttiin tarvittaessa? http://vaunut.org/kuva/6996 Käyttäjä Sami H. (Hovi?) kirjoitti linkitetyssä Tavastila-kuvassa näin: Tämä on sopiva paikka todeta, että tarvittaessa pysähtymiset (aikataulussa X-merkityt) jäävät matkustajajunilta historiaan 30.5.2004 alkaen. Toisin sanoen seuraavilla liikennepaikoilla pysähdytään jatkossa aina, olipa matkustajia eli ei: Dragsvik, Eläinpuisto-Zoo, Hanko-Pohjoinen, Höljäkkä, Kerimäki, Kohtavaara, Kuusivaara, Kylänlahti, Kyminlinna, Lusto, Misi, Myllymäki, Paimenportti, Petäjävesi, Retretti, Runni, Santala, Skogby, Tavastila, Tuuri, Vika ja Vuonislahti (H 422:n osalta lisäksi Alavus, Ähtäri ja Pihlajavesi). Otsikko: Vs: Vieläkö "pysähtyy tarvittaessa" on käytössä? Kirjoitti: Panu Breilin - Kesäkuu 01, 2014, 23:45:50 Huolimatta tarvittaessa-pysähdysten virallisesta loppumisesta kymmenen vuotta sitten koko tämän ajan Dragsvikin, Skogbyn, Santalan ja Hanko-Pohjoisen aikataulujulisteissa on kuitenkin lukenut "Juna pysähtyy X:ssä vain tarvittaessa" (ja lukee vieläkin).
Tämä heijastuu myös siinä, että jotkut em. paikoista kyytiin nousevat havaintojeni mukaan heilauttavat lähestyvälle junalle kättään. Otsikko: Vs: Vieläkö "pysähtyy tarvittaessa" on käytössä? Kirjoitti: Topi Lajunen - Kesäkuu 02, 2014, 14:12:59 Tämä heijastuu myös siinä, että jotkut em. paikoista kyytiin nousevat havaintojeni mukaan heilauttavat lähestyvälle junalle kättään. Myös välillä Riihimäki–Lahti tuota "pysäytysmerkkiä" näkee etenkin viikonloppuisin, kun liikkeellä on kenties harvemmin junia käyttäviä. HSL-alueen kaupunkiradoillakin tätä on nähnyt, yleensä ulkomaalaisten oloisten henkilöiden tekemänä - turisteja kenties. Otsikko: Vs: Vieläkö "pysähtyy tarvittaessa" on käytössä? Kirjoitti: Mikko Nyman - Kesäkuu 02, 2014, 14:20:04 Tästä tuli mieleen, että Ruotsissa oli ainakin aikoinaan, tiedä onko vieläkin, (Y1-)kiskobusseissa STOP-nappulat matkustamoissa juurikin tarvittaessa pysähtymistä varten. Mielestäni varsin kätevä ja täysin toteutuskelpoinen idea meillä Suomessakin. Ai nii, mut ku...
Otsikko: Vs: Vieläkö "pysähtyy tarvittaessa" on käytössä? Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Kesäkuu 02, 2014, 14:30:38 Tämä heijastuu myös siinä, että jotkut em. paikoista kyytiin nousevat havaintojeni mukaan heilauttavat lähestyvälle junalle kättään. Myös välillä Riihimäki–Lahti tuota "pysäytysmerkkiä" näkee etenkin viikonloppuisin, kun liikkeellä on kenties harvemmin junia käyttäviä. HSL-alueen kaupunkiradoillakin tätä on nähnyt, yleensä ulkomaalaisten oloisten henkilöiden tekemänä - turisteja kenties. Yleisesti Euroopassa on tosi vähän maita, joissa millekään liikennevälineelle tarvitsee näyttää erikseen pysäytysmerkkiä. En tiedä onko ylipäänsä muita kuin Suomi. Siksi turisteille usein neuvotaan, että Suomessa näin,on toimittava. Ja, kun käytännölle ei muutenkaan ole helposti havaittavaa järkevää selitystä (ellei suomalainen urban sprawl ole tullut tutuksi), merkkiä tulee sitten näytettyä varmuuden vuoksi vähän kaikelle. Otsikko: Vs: Vieläkö "pysähtyy tarvittaessa" on käytössä? Kirjoitti: Teppo Niemi - Kesäkuu 02, 2014, 15:01:52 Tästä tuli mieleen, että Ruotsissa oli ainakin aikoinaan, tiedä onko vieläkin, (Y1-)kiskobusseissa STOP-nappulat matkustamoissa juurikin tarvittaessa pysähtymistä varten. Mielestäni varsin kätevä ja täysin toteutuskelpoinen idea meillä Suomessakin. Ai nii, mut ku... Ja niin oli Saksassakin toissa helmikuussa esim. Sonneberg (Thür) ja Meiningenin välillä, jossa kulkevalla junilla oli useita tarvittaessa olevia pysähtymisiä. Ja yksi niistä tarvittaessa pysähtymisistä oli tosiaankin Harras Thür). Ja samalla itsekin tuli havannoitua, miten tuo toimii. Otsikko: Vs: Vieläkö "pysähtyy tarvittaessa" on käytössä? Kirjoitti: Jouni Hytönen - Kesäkuu 02, 2014, 23:33:04 Västerdalsbananilla (Borlänge-Malung) Ruotsissa on ilmeisesti ollut tarvittaessa pysähtymisiä, koska monilla seisakkeilla on tällainen (http://vaunut.org/kuva/92088) pysäytyslevy.
Otsikko: Vs: Vieläkö "pysähtyy tarvittaessa" on käytössä? Kirjoitti: Mikko Nyman - Kesäkuu 03, 2014, 08:58:41 Västerdalsbananilla (Borlänge-Malung) Ruotsissa on ilmeisesti ollut tarvittaessa pysähtymisiä, koska monilla seisakkeilla on tällainen (http://vaunut.org/kuva/92088) pysäytyslevy. Näin on. Lisäksi Ruotsissa on koko joukko seisakkeita, joilla pysähdytään vain matkustajien ottamista tai jättämistä varten. En tosin tiedä, että pysähdytäänkö seisakkeilla joka tapauksessa, vaikkei nousevia tai laskeutuvia matkustajia olisikaan. Otsikko: Vs: Vieläkö "pysähtyy tarvittaessa" on käytössä? Kirjoitti: Eljas Pölhö - Kesäkuu 05, 2014, 22:22:14 Tanskassa oli ainakin vielä 2007 "pysähtyy tarvittaessa" pysähdyksiä. Minulla ei ole uudempaa aikataulukirjaa sieltä ja en tiedä onko näitä netissä. Oheisessa linkissä on syksyn 2007 DSB-Vest aikataulukirjan sivu 580, jossa näkyy kaksi mielenkiintoista seikkaa: pysähtyy tarvittaessa ja se että aikataulut on laadittu 1/2 minuutin tarkkuudella. Se koskee myös eriasteisia IC- ym kaukojunia.
https://www.dropbox.com/s/ge17dttguc7d09t/DSB-V%202007-s580.png |