Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Radat ja laitteet => Aiheen aloitti: Teemu Salonen - Kesäkuu 06, 2014, 18:28:27



Otsikko: PK-seudun uudet laiturinäytöt
Kirjoitti: Teemu Salonen - Kesäkuu 06, 2014, 18:28:27
Noita uudensorttisia laiturinäyttöjä asennetaan jatkuvasti lisää ja niihin kytketään uusia toimintoja. Tunteeko kukaan tällä palstalla kirjoitteleva niiden syvimmästä olemuksesta mitään?

Henkilökohtaisesti nimittäin kaipaisin niihin näyttöihin tiedon, montako (lähijuna)runkoa junassa on. Pääteasemillahan tuolla tiedolla ei ole mitään merkitystä, mutta väliasemilla, merkityskorostuu. Varsinkin sellasilla asemilla joissa näkyvyys radalle on olematon (vaikka huopalahti vantaankosken ja leppävaaran suuntaan). Varsinkin ison koiran kanssa liikkuessa olisi mukava tietää junan pituus ja mennä valmiiksi odottamaan laiturille sellaiseen paikkaan jossa ei ole suurempaa ruuhkaa. Tunnettu tosiasiahan on, että helsingistä lähdettäessä junan helsinkinpuoleinen yksikkö on loppuunmyyty ja pohjoispään yksikössä on tilaa vaikka muille jakaa.


Otsikko: Vs: PK-seudun uudet laiturinäytöt
Kirjoitti: Teemu Salonen - Heinäkuu 01, 2014, 18:33:34
Onko tosiaan näin, että kenelläkään ei ole asiasta tietoa? Onko kenelläkään tietoa, mistä kannattaisi lähteä kyselemään?


Otsikko: Vs: PK-seudun uudet laiturinäytöt
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Heinäkuu 01, 2014, 18:46:14
Ennevirastohan noista vastuussa on, kysy heiltä.


Otsikko: Vs: PK-seudun uudet laiturinäytöt
Kirjoitti: Teemu Salonen - Heinäkuu 01, 2014, 20:03:19
Kiitos vastauksesta. Olen yhteyksissä siihen suuntaan.


Otsikko: Vs: PK-seudun uudet laiturinäytöt
Kirjoitti: Tuomas Korhonen - Heinäkuu 02, 2014, 13:11:01
Tunnettu tosiasiahan on, että helsingistä lähdettäessä junan helsinkinpuoleinen yksikkö on loppuunmyyty ja pohjoispään yksikössä on tilaa vaikka muille jakaa.
Tämä on yleinen ongelma, mutta ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa etteikö ihmiset tietäisi montako runkoa siinä junassa on. Kauniisti sanottuna ihmiset on niin tyhmiä että pakkautuvat samaan osastoon kun se on lähellä portaita tai lähempänä määränpäätä tai muuten vain junan etupäässä. Muutama asiakas saattaisi ehkä tajuta vihjeen jos näyttöihin laitettaisi runkojen määrä, mutta laumoina ihminen on niin tyhmä eläin joten en usko että suurta muutosta tapahtuisi.

Riihimäeltä Helsinkiin matkaavassa aamun työläisjunassa rouva valitteli kondyktöörille kun vaunu on aina täynnä. Konnari sanoi että junan peräpään vaunuissa on hyvin tilaa, johon asiakas kommentoi että eikö niitä vaunuja voisi lisätä mieluummin junan etupäähän...


Otsikko: Vs: PK-seudun uudet laiturinäytöt
Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Heinäkuu 02, 2014, 14:21:24
Kauniisti sanottuna ihmiset on niin tyhmiä että pakkautuvat samaan osastoon kun se on lähellä portaita tai lähempänä määränpäätä tai muuten vain junan etupäässä. Muutama asiakas saattaisi ehkä tajuta vihjeen jos näyttöihin laitettaisi runkojen määrä, mutta laumoina ihminen on niin tyhmä eläin joten en usko että suurta muutosta tapahtuisi.

Hollannissa oli kokeilussa laiturinmittainen näyttö joka näytti junan täyttöasteen näytön sillä kohdalla ennen junan saapumista. Ihmiset siirtyivät täyttämään junaa tasaisesti. Samaa näyttöä on tarkoitus kokeilla Norjassakin ellei ole jo kokeiltukin.

Ainut vika tällaisissa järjestelmissä on se, että vaatii matkustajalaskentajärjestelmän jokaiseen junaan/vaunuun ja näyttöjärjestelmän tai integraation olemassa olevaan. Erityisesti tuo ensimmäinen on kohtalaisen kallis asentaa olemassaolevaan kalustoon, uuteen sen saa "tehdasoptiona".


Otsikko: Vs: PK-seudun uudet laiturinäytöt
Kirjoitti: Tuomas Korhonen - Heinäkuu 02, 2014, 14:30:17
Jotenkin epäilyttää noinkin hienon systeemin toiminta, kun esimerkiksi Flirtissä näkee ihan silmällä siellä junan sisällä että toisessa päässä on tilaa, toisessa täyttä ja silti siellä seistään käytävillä kuin sillit suolassa vaikka kaikki näkee ilman tietokonesysteemeitäkin että toinen pää on tyhjä ;D


Otsikko: Vs: PK-seudun uudet laiturinäytöt
Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Heinäkuu 02, 2014, 15:00:23
Jotenkin epäilyttää noinkin hienon systeemin toiminta, kun esimerkiksi Flirtissä näkee ihan silmällä siellä junan sisällä että toisessa päässä on tilaa, toisessa täyttä ja silti siellä seistään käytävillä kuin sillit suolassa vaikka kaikki näkee ilman tietokonesysteemeitäkin että toinen pää on tyhjä ;D

Ihminen ei taida junassa siirtyä paikasta toiseen, mutta laiturilla tämä tehdään ennen junan tuloa helpommin.

Ainut tilanne missä, ainakin suomalainen, liikkuu junassa on Helsinkiin saavuttaessa. Kaukojunassa porukka valuu eteläpäähän jostain aivan järjettömästä syystä jo 10 minuuttia ennen Helsinkiä.