Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Olli Aalto - Kesäkuu 19, 2014, 18:01:47



Otsikko: Hallitus aikoo edistää Pisara-rataa ja länsimetroa
Kirjoitti: Olli Aalto - Kesäkuu 19, 2014, 18:01:47
http://www.hs.fi/politiikka/a1305838827343?jako=8926641d7a12b268351ca6b9beffbff2 (http://www.hs.fi/politiikka/a1305838827343?jako=8926641d7a12b268351ca6b9beffbff2)

Hallitusohjelmassa mainitaan lyhyesti seuraavanlaista raideliikennehankkeiden suhteen:

"Hallitus sitoutuu esimerkiksi edistämään merkittäviä liikennehankkeita, kuten Pisararataa, länsimetroa sekä Tampereen kaupunkiraitiotietä.

"Suurimpiin liikennehankkeisiin Pisararataan sijoitetaan noin 100 miljoonaa euroa ja länsimetroon linkitettynä asuntorakentamiseen noin 240 miljoonaa euroa", Stubb sanoi."


Ilmeisesti Pisararatahanke notkahtaa taas askeleen eteenpäin. Tai sitten ei.


Otsikko: Vs: Hallitus aikoo edistää Pisara-rataa ja länsimetroa
Kirjoitti: Martin Hillebard - Kesäkuu 20, 2014, 21:30:29
Tuossa Hesarin artikkelissa on kyllä paljon nk. "flosklar" = poliitikkojen vakiofraaseja. Nåväl Aleksanteri on mielestäni  pätevä jätkä: Ruotsin lehdet julkaisevat hänen kommenttejaan Pohjolan asioista säännöllisin väliajoin.
     Toinen kysymys on mikä on valtion ylimpien johtomiesten ja -naisten kyky ratkaista kiskoliikenteeseen liittyviä ongelmia. On varmasti jännittävää heitellä satoja miljoonia sinne ja tänne kun ne eivät kuitenkaan ole omia, vaan veronmaksajien rahoja.
     Todellisuus on kuitenkin ikävä kyllä se että ketkä eivät alaa tunne, Olisi parempi leikkiä Märklinillä. Vihreä kiskoliikenne tarjoaa luonnollisesti mahdollisuudet kerätä poliitisia pisteitä.
     Toisten rahoilla.


Otsikko: Vs: Hallitus aikoo edistää Pisara-rataa ja länsimetroa
Kirjoitti: Toni Hartonen - Kesäkuu 20, 2014, 22:26:03
Tuossa Hesarin artikkelissa on kyllä paljon nk. "flosklar" = poliitikkojen vakiofraaseja. Nåväl Aleksanteri on mielestäni  pätevä jätkä: Ruotsin lehdet julkaisevat hänen kommenttejaan Pohjolan asioista säännöllisin väliajoin.
     Toinen kysymys on mikä on valtion ylimpien johtomiesten ja -naisten kyky ratkaista kiskoliikenteeseen liittyviä ongelmia. On varmasti jännittävää heitellä satoja miljoonia sinne ja tänne kun ne eivät kuitenkaan ole omia, vaan veronmaksajien rahoja.
     Todellisuus on kuitenkin ikävä kyllä se että ketkä eivät alaa tunne, Olisi parempi leikkiä Märklinillä. Vihreä kiskoliikenne tarjoaa luonnollisesti mahdollisuudet kerätä poliitisia pisteitä.
     Toisten rahoilla.
No Hallitus teki päätökset raidepaketista, Pisara , Länsimetron jatke ja Mansen spora. Askel kerrallaan mennään. Eipä tule heti mieleen että mitkä hankeet kiilaisivat edelle. Samaan aikaan etenee Pohjanmaa, Riihimäki, kolmioraide ja ratapiha. Seuraavat hallltukset päättävät länsiradasta Espoo-Salo.


Otsikko: Vs: Hallitus aikoo edistää Pisara-rataa ja länsimetroa
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Kesäkuu 30, 2014, 14:42:46
.... Nåväl Aleksanteri on mielestäni  pätevä jätkä: Ruotsin lehdet julkaisevat hänen kommenttejaan Pohjolan asioista säännöllisin väliajoin. .....
No Aleksanteri III ja Nikolai II opettivat suomalaisille sellaisen lapsenuskon esivallan jumalallisten päätösten lopullisuuteen, että suomalaiset eivät vieläkään ole päässeet siitä irti.

Mitä tulee uusimpaan Aleksanteriin, niin ainakaan eteläruotsalaiset eivät ole antaneet anteeksi pohjoismaisen yhteistyön haistattelua. Ehkä se on Tukholmassa toisin. Minuun on kuitenkin tarttunut sen verran skåånelaisuutta, että muisti on pitkä ja anteeksiantamaton.


Otsikko: Vs: Hallitus aikoo edistää Pisara-rataa ja länsimetroa
Kirjoitti: Mika Hakala - Heinäkuu 31, 2014, 00:20:37
Lisää vaan pituutta lähijuniin. Eivät ne toimistoduunarit pinkkeineen kauluspaitoineen sieltä työpaikaltaan vartin välein karkaa. Pitemmät junat, enemmän kapasiteettia. Turha tässä näennäisin itkuin ruikuttamaan elinkeinoelämän rahoja, jotka myös sivutöineen pinkkipaitaiset ukot elättää,


Otsikko: Vs: Hallitus aikoo edistää Pisara-rataa ja länsimetroa
Kirjoitti: Miro Salo - Elokuu 06, 2014, 17:22:53
Lisää vaan pituutta lähijuniin. Eivät ne toimistoduunarit pinkkeineen kauluspaitoineen sieltä työpaikaltaan vartin välein karkaa. Pitemmät junat, enemmän kapasiteettia. Turha tässä näennäisin itkuin ruikuttamaan elinkeinoelämän rahoja, jotka myös sivutöineen pinkkipaitaiset ukot elättää,

Mä olen muuten ihmetellyt, miksei lähijunaliikenteeseen päässyt rantautumaan kaksikerroskonsepti


Otsikko: Vs: Hallitus aikoo edistää Pisara-rataa ja länsimetroa
Kirjoitti: Toni Hartonen - Elokuu 06, 2014, 18:39:25
Lisää vaan pituutta lähijuniin. Eivät ne toimistoduunarit pinkkeineen kauluspaitoineen sieltä työpaikaltaan vartin välein karkaa. Pitemmät junat, enemmän kapasiteettia. Turha tässä näennäisin itkuin ruikuttamaan elinkeinoelämän rahoja, jotka myös sivutöineen pinkkipaitaiset ukot elättää,

Mä olen muuten ihmetellyt, miksei lähijunaliikenteeseen päässyt rantautumaan kaksikerroskonsepti
hyvä kommentti, miksei? lisää kapasiteettia ruuhkaaikoina ilman että vuoroja pitää lisätä..Onkohan pisarassa varauduttu kaksikerroksisiin? Tunneli louhitaan joka tapauksessa, sääli jos jää kiinni jostain "metristä"..Oon lukenut suunnitelmat mutta en muista tunnelin poikkileikkausta.


Otsikko: Vs: Hallitus aikoo edistää Pisara-rataa ja länsimetroa
Kirjoitti: Martin Hillebard - Elokuu 06, 2014, 20:37:53
Tuossa Hesarin artikkelissa on kyllä paljon nk. "flosklar" = poliitikkojen vakiofraaseja. Nåväl Aleksanteri on mielestäni  pätevä jätkä: Ruotsin lehdet julkaisevat hänen kommenttejaan Pohjolan asioista säännöllisin väliajoin.
     Toinen kysymys on mikä on valtion ylimpien johtomiesten ja -naisten kyky ratkaista kiskoliikenteeseen liittyviä ongelmia. On varmasti jännittävää heitellä satoja miljoonia sinne ja tänne kun ne eivät kuitenkaan ole omia, vaan veronmaksajien rahoja.
     Todellisuus on kuitenkin ikävä kyllä se että ketkä eivät alaa tunne, Olisi parempi leikkiä Märklinillä. Vihreä kiskoliikenne tarjoaa luonnollisesti mahdollisuudet kerätä poliitisia pisteitä.
     Toisten rahoilla.
No Hallitus teki päätökset raidepaketista, Pisara , Länsimetron jatke ja Mansen spora. Askel kerrallaan mennään. Eipä tule heti mieleen että mitkä hankeet kiilaisivat edelle. Samaan aikaan etenee Pohjanmaa, Riihimäki, kolmioraide ja ratapiha. Seuraavat hallltukset päättävät länsiradasta Espoo-Salo.

    Jos uusiin ratajaksoihin esim. vuosittain investoitava määräraha on edes jokseenkin vakio, niin voisi kysyä onko Helsinkiä silloin syytä "prioritoida". Ratkaisuilla jotka ainakin per kilometri maksavat monta kertaa enemmän kuin kaukana Kehä Kolmosen tuonpuoleisessa.
     Muistakseni jo 1960 -luvulla oli keskustelua esim. rataosuudesta Heinola - Mäntyharju. Savon rata on yksiraiteinen, En tiedä kuinka täynnä sen läpivientikapasiteetti %% on mutta edellämainitsemani tarjoaisi vaihtoehtoisen tien ainakin osalle transporttia.
     Yhdysvalloissa on käytäntö jossa tavarajunat jyrisevät yhteen suuntaan yhden rautatieyhtiön linjaa, ja toiseen taas jopa toisen liikennöitsijän. Tämä "kaksiraiteisuus" saattaa tapahtua jopa eri osavaltioiden lävitse.
     Toinen ajatus pitäisikö nk poikittaisyhteyksiä kehittää. Kuten tyyppiä Mierontie ja sen jatke itäänpäin.
     No eihän meikäpojalla näistä mitään tulosvastuullisuutta ole. Niillä keillä on, on kai suurin ongelma se, että raha ei kasva puissa.
     Johtunee Suomen lyhyistä kesistä ;D .
    


Otsikko: Vs: Hallitus aikoo edistää Pisara-rataa ja länsimetroa
Kirjoitti: Miro Salo - Elokuu 06, 2014, 21:54:05
hyvä kommentti, miksei? lisää kapasiteettia ruuhkaaikoina ilman että vuoroja pitää lisätä..Onkohan pisarassa varauduttu kaksikerroksisiin? Tunneli louhitaan joka tapauksessa, sääli jos jää kiinni jostain "metristä"..Oon lukenut suunnitelmat mutta en muista tunnelin poikkileikkausta.

Yksikerrosjunat voivat olla täysin riittäviä tämän päivän tarpeisiin, mutta kun pitäisi katsoa eteenpäinkin. Ylipäätään pidän järkevänä, että henkilövaunuun/junayksikköön yritettäisiin saada mahdollisimman monta asiakaspaikkaa, jos ulottumat vain suinkin sen sallii. Ja kun vaunussa on enemmän hyödynnettävää alaa, niin miksei samalla sitten voisi järjestää esim. kunnolla tilaa fillarin kanssa matkustaville.. sillä saa ihan oikeasti väkeä pois autoistaan, kun ei jää matkanteon käytännöllisyys viimeisestä parista kilometristä kiinni. Ratakapasiteettia ei ole Pk-seudulla varmaankaan mitenkään liikaa, ja sen kasvattaminen maailman kalleimmassa pikkumetropolissa nielee mania. Pitäisin melko hölmöläisten hommana, jos miljardiluokan projektissa jäisi ulottumat "kustannussyistä" vähän vajaiksi.


Otsikko: Vs: Hallitus aikoo edistää Pisara-rataa ja länsimetroa
Kirjoitti: Jani Järviluoto - Elokuu 07, 2014, 09:25:03
Lisää vaan pituutta lähijuniin. Eivät ne toimistoduunarit pinkkeineen kauluspaitoineen sieltä työpaikaltaan vartin välein karkaa. Pitemmät junat, enemmän kapasiteettia. Turha tässä näennäisin itkuin ruikuttamaan elinkeinoelämän rahoja, jotka myös sivutöineen pinkkipaitaiset ukot elättää,

Mä olen muuten ihmetellyt, miksei lähijunaliikenteeseen päässyt rantautumaan kaksikerroskonsepti
hyvä kommentti, miksei? lisää kapasiteettia ruuhkaaikoina ilman että vuoroja pitää lisätä..Onkohan pisarassa varauduttu kaksikerroksisiin? Tunneli louhitaan joka tapauksessa, sääli jos jää kiinni jostain "metristä"..Oon lukenut suunnitelmat mutta en muista tunnelin poikkileikkausta.

Jotenkin luulisi, että ne mahtuvat ajolankojen alle, ja eivät ne yhtään matalammalla Pisara-radassa ole. Ellei sitten tunneli ole kapeampi ylempää, mutta tuskinpa. Suurin Pisara-rataan tuleva pituuskaltevuus olisi 40 ‰. Se saattaa estää kaksikerrosvaunujen käytön siellä?


Otsikko: Vs: Hallitus aikoo edistää Pisara-rataa ja länsimetroa
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Elokuu 07, 2014, 10:27:47
Samaa mieltä. Eli eiköhän Pisarakin louhita tunnelin minimikorkeuteen joka tapauksessa, ja silloin siellä mahtuu kulkemaan kaksikerrosvaunu/juna ajolangan alla.

Länsimetron kapasiteettihan on jo tuhottu päätöksellä louhia vain neljän vaunun mittaiset asemat nykyisten kuusivaunuisten sijaan. Ja koska metrojunat tulevat itämetrosta ja jatkavat sellaisenaan länsimetroon, tuhoaa tämä päätös myös itämetron kapasiteetin, jossa ei enää voida käyttää kuin nelivaunuisia junia, vaikka tilaa olisi kuusivaunuisillekin.


Otsikko: Vs: Hallitus aikoo edistää Pisara-rataa ja länsimetroa
Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Elokuu 07, 2014, 12:47:41
Onkohan pisarassa varauduttu kaksikerroksisiin? Tunneli louhitaan joka tapauksessa, sääli jos jää kiinni jostain "metristä"..Oon lukenut suunnitelmat mutta en muista tunnelin poikkileikkausta.

Jospa stadin asemasta olisikin tehty kaksikerroksinen. Tietysti se ei Pasilaan välttämättä vaikuttaisi, mutta ahistaako siellä?


Otsikko: Vs: Hallitus aikoo edistää Pisara-rataa ja länsimetroa
Kirjoitti: Topi Lajunen - Elokuu 07, 2014, 15:37:36
Jospa stadin asemasta olisikin tehty kaksikerroksinen. Tietysti se ei Pasilaan välttämättä vaikuttaisi, mutta ahistaako siellä?

Tuoreehkon liikenneviraston tekemän tutkimuksen mukaan teoreettisesti nimenomaan Pasila ahdistaa eniten.


Otsikko: Vs: Hallitus aikoo edistää Pisara-rataa ja länsimetroa
Kirjoitti: Toni Hartonen - Elokuu 07, 2014, 22:16:36
Samaa mieltä. Eli eiköhän Pisarakin louhita tunnelin minimikorkeuteen joka tapauksessa, ja silloin siellä mahtuu kulkemaan kaksikerrosvaunu/juna ajolangan alla.

Länsimetron kapasiteettihan on jo tuhottu päätöksellä louhia vain neljän vaunun mittaiset asemat nykyisten kuusivaunuisten sijaan. Ja koska metrojunat tulevat itämetrosta ja jatkavat sellaisenaan länsimetroon, tuhoaa tämä päätös myös itämetron kapasiteetin, jossa ei enää voida käyttää kuin nelivaunuisia junia, vaikka tilaa olisi kuusivaunuisillekin.
Kyllä me suomalaiset ollaan viisaita, säästetään 1 Eur , tehdään 3 euron kulu. Tältä toi metro vaikuttaa. No harvaapa toi länsimetro sinällään liikuttaa. Länsiväylä levenee ja paranee ja bussikaistat poistuvat;-)


Otsikko: Vs: Hallitus aikoo edistää Pisara-rataa ja länsimetroa
Kirjoitti: Ari Palin - Elokuu 08, 2014, 20:48:44
Länsimetron kapasiteettihan on jo tuhottu päätöksellä louhia vain neljän vaunun mittaiset asemat nykyisten kuusivaunuisten sijaan. Ja koska metrojunat tulevat itämetrosta ja jatkavat sellaisenaan länsimetroon, tuhoaa tämä päätös myös itämetron kapasiteetin, jossa ei enää voida käyttää kuin nelivaunuisia junia, vaikka tilaa olisi kuusivaunuisillekin.
Ongelma olisi ehkä ratkaistavissa siten, että länteen menevät junat lyhennettäisiin Ruoholahdessa kaksiyksikköisiksi ajamalla junan viimeinen yksikkö kääntöraiteelle, josta se liitettäisiin edelleen itään menevän junan ensimmäiseksi tai viimeiseksi yksiköksi. Automaattiajolla lumettomassa tunnelissa ajettaessa irrottaminen ja liittäminen olisivat kaikella todennäköisyydellä melko nopeita toimenpiteitä. Matkustajien informointi voisi toki tuoda lisähaasteita.


Otsikko: Vs: Hallitus aikoo edistää Pisara-rataa ja länsimetroa
Kirjoitti: Martin Hillebard - Elokuu 08, 2014, 21:25:39
Yht'äkkiä tulee mieleeni yksi tosi vanha juttu. Se oli kai 1970 -luvulla kun olin viellä nk. keltanokka useimmissa yhteiskunnallisissa asioissa.
     Juttelin joittenkin SL = Storstockholms Lokatrafik eli Suur-Tukholman Liikennelaitos, äijien kanssa. Että miksi te panette kaikki uudet metrolinjat maan alle myös esikaupungeissa, Olisihan siellä tilaa maan päälläkin. Nämä vastasivat, Niin onkin mutta silloin säästytään kaikesta maan ostamisesta ja pakkolunastamisesta isänniltä. Joka maksaa rahaa.
     Myöhemmin olen kuullut näkökulmia että tunnelin räjäyttäminen Pohjolan melko ehjään peruskallioon ei sittenkään ole niin mielettömän kallista. Toinen aspekti on että tunnelissa ei ole säätä joka haittaa junien kulkua. Lumiauraa täällä ei koskaan tarvita.
     Ihmettelin pitkään tapaa toteutta Vuosaaren rata mutta olisikohan sen suunnittelijoilla ollut tämänkaltaista tietoa asioista?



Otsikko: Vs: Hallitus aikoo edistää Pisara-rataa ja länsimetroa
Kirjoitti: Toni Hartonen - Elokuu 08, 2014, 21:34:57
Yht'äkkiä tulee mieleeni yksi tosi vanha juttu. Se oli kai 1970 -luvulla kun olin viellä nk. keltanokka useimmissa yhteiskunnallisissa asioissa.
     Juttelin joittenkin SL = Storstockholms Lokatrafik eli Suur-Tukholman Liikennelaitos, äijien kanssa. Että miksi te panette kaikki uudet metrolinjat maan alle myös esikaupungeissa, Olisihan siellä tilaa maan päälläkin. Nämä vastasivat, Niin onkin mutta silloin säästytään kaikesta maan ostamisesta ja pakkolunastamisesta isänniltä. Joka maksaa rahaa.
     Myöhemmin olen kuullut näkökulmia että tunnelin räjäyttäminen Pohjolan melko ehjään peruskallioon ei sittenkään ole niin mielettömän kallista. Toinen aspekti on että tunnelissa ei ole säätä joka haittaa junien kulkua. Lumiauraa täällä ei koskaan tarvita.
     Ihmettelin pitkään tapaa toteutta Vuosaaren rata mutta olisikohan sen suunnittelijoilla ollut tämänkaltaista tietoa asioista?
Vuosaaren metro rakennettiin aika neitseelliseen maastoon ja kaavassa oli varaus. Se mikä olisi ollut ero puhtaaseen kalliotunneliin kustannuksissa , ei oo vertailupohjaa. Sääolosuhteet tietysti mukana nyt kun pintarata. Toisaalta ei ole tiedossa että aiheuttanut mitään erityistä suuntaan tai toiseen.





Otsikko: Vs: Hallitus aikoo edistää Pisara-rataa ja länsimetroa
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Elokuu 08, 2014, 22:29:16
Yht'äkkiä tulee mieleeni yksi tosi vanha juttu. Se oli kai 1970 -luvulla kun olin viellä nk. keltanokka useimmissa yhteiskunnallisissa asioissa.
     Juttelin joittenkin SL = Storstockholms Lokatrafik eli Suur-Tukholman Liikennelaitos, äijien kanssa. Että miksi te panette kaikki uudet metrolinjat maan alle myös esikaupungeissa, Olisihan siellä tilaa maan päälläkin. Nämä vastasivat, Niin onkin mutta silloin säästytään kaikesta maan ostamisesta ja pakkolunastamisesta isänniltä. Joka maksaa rahaa.
     Myöhemmin olen kuullut näkökulmia että tunnelin räjäyttäminen Pohjolan melko ehjään peruskallioon ei sittenkään ole niin mielettömän kallista. Toinen aspekti on että tunnelissa ei ole säätä joka haittaa junien kulkua. Lumiauraa täällä ei koskaan tarvita.
     Ihmettelin pitkään tapaa toteutta Vuosaaren rata mutta olisikohan sen suunnittelijoilla ollut tämänkaltaista tietoa asioista?



Olen muuten ihmetellyt aivan samaa ihan vain kartoista ihaillen. Eli miksi hitossa Tukholmassa metro kulkee "aina" maan alla, esikaupungeissakin. Mutta tämä on erittäin järkevän kuuloinen perustelu.

Vuosaaren rata tuli kai jonkinlaisena yllätyksenä kaavoittajille, ja ihan näin karttoihin tutustumatta, olen ymmärtänyt, että asuntoalueiden kanssa olisi tullut melkoisia ongelmia, joilta säästyttiin rakentamalla koko rata maan alle.


Otsikko: Vs: Hallitus aikoo edistää Pisara-rataa ja länsimetroa
Kirjoitti: Teppo Niemi - Marraskuu 13, 2014, 10:37:46
Yleisradio Oy:n Yle Uutiset - Kotimaa uutisoi tänään sivuillaan, että Liikennevirasto suosittelee Pisararadan lykkäämistä ensi vuosikymmenelle (siis 2020-luvulle): http://yle.fi/uutiset/liikennevirasto_suosittelee_pisararadan_lykkaamista_ensi_vuosikymmenelle/7624227


Otsikko: Vs: Hallitus aikoo edistää Pisara-rataa ja länsimetroa
Kirjoitti: Teppo Niemi - Marraskuu 13, 2014, 14:05:26
Lisäksi Talouselämä-lehti uutisoi pisararadan eri rahoitusmallien vertailun tuloksista. Artikkelissa ilmenee myös mitä Pisararata tulisi maksamaan eri rahoitusvaihtoehdoilla nyky tietämyksen mukaan: http://www.talouselama.fi/uutiset/pisararadan+rahoitusmallit+tutkittu+budjettirahoitus+halvin+rahoitusyhtiomalli+realistisempi/a2276693


Otsikko: Vs: Hallitus aikoo edistää Pisara-rataa ja länsimetroa
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Marraskuu 13, 2014, 17:57:17
Suomessa tunnelin kaivaminen on tosiaan huomattavasti halvempaa kuin oikeastaan missään muualla, ehkä Ruotsia ja Norjaa lukuun ottamatta, koska täällä on osapuilleen maailman vakain peruskallio.
Silti radan kaivaminen tunneliin maksaa täälläkin iloisesti ainakin kolmisen kertaa sen, minkä radan rakentaminen pintaratana maksaisi.
Pikaratikan ja tunnelimetron välillä hintaero on hilpeät 500 %.


Otsikko: Vs: Hallitus aikoo edistää Pisara-rataa ja länsimetroa
Kirjoitti: Tommi K Hakala - Marraskuu 13, 2014, 18:56:17
No mitä maksaisi ilmaradan rakentaminen?
Sellainen kiemurtelemaan suurkaupunkien tyyliin Mannerheimintien ylle ja rautatientorin ylitse Hakaniemeen...

Voi tietysti hiukan herättää kiivasta keskustelua, kaupunkikuvan muutoksen vuoksi ;D


Otsikko: Vs: Hallitus aikoo edistää Pisara-rataa ja länsimetroa
Kirjoitti: Oskari Kvist - Marraskuu 14, 2014, 00:05:06
Ilmarata voisi olla halvempi, ja siellä ei varmaan olisi niin paljon ongelmiakaan rakentaa mitä maan alla, kun eivät tule kaapelit eivätkä putket tielle. :) Sillat ja niiden tukirakenteet vaan tulisivat olevaan melko massiivisia, mutta nehän voisi hyödyntää rakennustilana ylä- ja alapuolelta siltä osin kun on järkevästi mahdollista eristää tärinä ja melu.

Rata n. 10 metrin korkeudella katutasosta talojen läpi/välistä menevänä... Miltähän tuo näyttäisi? Asemille tulisi vain liukuportaat tai hissit. Siitä olisi sekin hyöty että ylemmissä kerroksissa olevat pääsisivät merkittävästi helpommin ja nopeammin asemalle, kuten myös katutasolta pääsisi myös helpommin ja nopeammin asemalle, kun radan ei tarvitsisi olla 50 metriä maan alla.

Teknisiä ja arkkitehtuurillisia haasteita varmasti riittäisi, mutta mahtaakohan tämmöistä olla muualla kuin Japanissa käytössä, jossa ainakin jotain monoraileja on rakennettu?


Otsikko: Vs: Hallitus aikoo edistää Pisara-rataa ja länsimetroa
Kirjoitti: Toni Hartonen - Marraskuu 14, 2014, 23:37:27
Ilmarata voisi olla halvempi, ja siellä ei varmaan olisi niin paljon ongelmiakaan rakentaa mitä maan alla, kun eivät tule kaapelit eivätkä putket tielle. :) Sillat ja niiden tukirakenteet vaan tulisivat olevaan melko massiivisia, mutta nehän voisi hyödyntää rakennustilana ylä- ja alapuolelta siltä osin kun on järkevästi mahdollista eristää tärinä ja melu.

Rata n. 10 metrin korkeudella katutasosta talojen läpi/välistä menevänä... Miltähän tuo näyttäisi? Asemille tulisi vain liukuportaat tai hissit. Siitä olisi sekin hyöty että ylemmissä kerroksissa olevat pääsisivät merkittävästi helpommin ja nopeammin asemalle, kuten myös katutasolta pääsisi myös helpommin ja nopeammin asemalle, kun radan ei tarvitsisi olla 50 metriä maan alla.

Teknisiä ja arkkitehtuurillisia haasteita varmasti riittäisi, mutta mahtaakohan tämmöistä olla muualla kuin Japanissa käytössä, jossa ainakin jotain monoraileja on rakennettu?
Kyllä se on ainut mahdollisuus mennä kalliotunnelissa maan alla, ei oo edes kaapeleita 50 metrin syvyydessä. Talojen läpi meno 10metrin korkeudessa utopiaa;-)


Otsikko: Vs: Hallitus aikoo edistää Pisara-rataa ja länsimetroa
Kirjoitti: Oskari Kvist - Helmikuu 11, 2015, 19:25:50
http://www.hs.fi/kaupunki/a1423115046708

Lainaus
Junaliikenteen mullistus yhä lähempänä – hallitus valmis rahoittamaan Pisararataa
Uuden lähijunaradan rakentaminen saattaa varmistua jo ensi viikolla

Lainaus
Hallituksen piirissä on alustavasti sovittu pitkään suunnitellun Pisararadan rakentamisesta. HS:n tietojen mukaan talouspoliittinen ministerivaliokunta päätti jo tammikuussa rahoittaa rataa.

Päätös on ehdollinen, koska pääkaupunkiseudun kunnat maksavat osan hankkeesta. HS:n tietojen mukaan hallitus ja Helsingin kaupunki yrittävät sopia Espoon ja Vantaan kanssa noin miljardin euron ratatunnelin rahoituksesta.

Jos Helsingin naapurikaupunkien maksuosuuksista päästään sopuun, Pisara saattaa saada rahaa lisätalousarviossa, jonka hallitus antaa eduskunnalle ensi viikon torstaina.

Eduskunta hyväksyy lisätalousarvion vaalikauden viimeisten päätösten joukossa. Eduskuntavaalit käydään huhtikuussa.

Pisaraa kannattavien HS:n lähteiden mukaan tarkoituksena on saada "lapio maahan" mahdollisimman nopeasti.

Pisaraa käsitelleessä ministerivaliokunnassa nähtiin vaikea vääntö, jossa esittelevä ministeri, liikenneministeri Paula Risikko (kok) jäi alakynteen.

Kyse oli siitä, kuinka voimallisesti Pisaraa pitäisi edistää suhteessa muihin ratahankkeisiin.

HS:n tietojen mukaan Risikko esitti valiokunnalle, että samalla kun päätetään Pisararadan rakentamisesta, pitäisi päättää myös muista raidehankkeista, jotka kuitenkin pitää joskus rakentaa. Näin Pisararadasta olisi heti enemmän hyötyä.

"En kommentoi päätöstä", Risikko sanoo.

Esillä olivat lisäraide Leppävaarasta Espoon keskukseen (220 miljoonaa euroa), pääradan lisäraide Keravan ja Riihimäen välillä (220 miljoonaa) sekä Helsingin ratapihan parantaminen (60 miljoonaa euroa).

Ratapihan pienillä järjestelyillä junien määrää voitaisiin nostaa Helsingin ja Pasilan välillä ruuhka-aikoina 20 prosentilla.

Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) on pitänyt järkevänä, että Helsingin ratapihan parannus alkaisi ensin, Espoon lisäraide seuraavaksi ja pääradan lisäraidekin valmistuisi samaan aikaan Pisaran kanssa 2024.

Pisara-hankkeen etenemistä ei ole julkistettu, koska Espoon ja Vantaan rahoitusosuus on sopimatta. HS:n tietojen mukaan näiden osuus on yhteensä alle 20 miljoonaa euroa. Risikko tapaa kaupunkien edustajat tänään perjantaina.

Pisara voi saada myös EU-tukea. Sen hakuaika päättyy 26. helmikuuta.

Pisararata on kallis hanke. Sen nykyarvo on 956 miljoonaa euroa, jos se rahoitetaan budjetista. Valtion osuus on 600 miljoonaa. Jos summaan laskee rakennusaikaiset korot ja kunnossapidon, hinta on 1,9 miljardia.

Tunneli on myös laskelmien mukaan kannattamaton. Liikenneviraston ohjauksessa tehdyn laskelman mukaan hyötykustannussuhde on vain 0,5 eli kustannukset ovat kaksinkertaiset hyötyihin nähden.

Miksi hallitus haluaa toteuttaa liikennetaloudellisesti kannattamattoman radan?

Alexander Stubbin (kok) hallitusohjelman mukaan hallitus "arvioi osallistumisen Pisararadan rahoitukseen", jos Helsingin seudun kunnat lisäävät asuntotonttitarjontaa.

Syksyllä tehdyn sopimuksen mukaan seudun 14 kuntaa sitoutuvat lisäämään asuntokaavoitusta vuosina 2016–2019 noin 25 prosenttia voimassa olevaan tavoitetasoon nähden.

Valtio täyttää oman osansa sopimuksesta osallistumalla länsimetron jatkamiseen ja Pisararataan. Asuntokytkös on valtiovarainministeri Antti Rinteen (sd) puumerkki hallitusohjelmassa.

Talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa Risikko ehdotti, että Pisararata rahoitettaisiin rahoitusyhtiömallilla, jolloin maksut alkaisivat vasta radan valmistuttua.

Yhtiömallia oli esittänyt LVM:n johtama työryhmä. Muut ministerit kuitenkin päätyivät budjettirahoitukseen.

Jos Pisara rahoitetaan budjetista, se vie rahaa muilta hankkeilta tai hallituksen sopimaa investointikehystä pitää nostaa.

"Esitykseni oli liikenne- ja viestintäministeriön ehdotuksen mukainen, jota olen ajanut koko ajan", Risikko sanoo.

"Pelkkä Pisara ei yksin ole hyödyllinen, vaan se vaatisi mukaan vähintään Helsingin ratapihahankkeen, jotta hyötysuhde nousisi."

Aika ison palan nielaisevat kerralla, jos meinaavat jo tällä vaalikaudella päättää Pisaran toteutuksesta ja rakentamisen aloittamisesta. Seuraava hallitus voisi kenties halutessaan peruuttaa tämän päätöksen, jos puoluepohja on tietynlainen.


Otsikko: Vs: Hallitus aikoo edistää Pisara-rataa ja länsimetroa
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Helmikuu 23, 2015, 20:18:08
Onkohan tämä uusin Pisaraan liittyvä ketju? Toivottavasti, sillä tässä linkkiä keskusteluihin:
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/78207-ministerien-valille-repesi-iso-riita-se-vaarin-risikko
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/186965-pisara-rata-virallista-kuolinilmoitusta-vailla


Otsikko: Vs: Hallitus aikoo edistää Pisara-rataa ja länsimetroa
Kirjoitti: jarkkovoutilainen - Helmikuu 23, 2015, 20:58:28
Ja täältä löytyy lisää mm. pisaroivia linkkejä:

https://twitter.com/raideryhma