Otsikko: Postivaunuleiman paluu Kirjoitti: Jussi Mäkinen - Kesäkuu 25, 2014, 18:59:16 Postivaunuliikenne päättyi VR:llä vuonna 1995. Osa varmasti muistaa, kuinka vaunun kyljen luukusta saattoi pudottaa lähetyksen, johon sai vaunun oman leiman. Monelta paikkakunnalta tämä olikin nopein tapa saada lähetys liikenteeseen. Pian yhdeksäntoista vuotta sitten tämä mahdollisuus valtion rataverkolta poistui – vain Jokioisten Museorautatiellä on sen jälkeen saanut postivaunuleimoja.
Pro Haapamäki -tapahtumassa 28.–29.6. Haapamäen Museoveturiyhdistys elvyttää tätäkin rautatiehistorian osaa. Yhdistyksen museopostivaunun luukkuun museovarikolle voi viikonlopun aikana jättää postilähetyksensä leimattavaksi ja postiin toimitettavaksi. Museopostivaunuleima on oheisleima, eli sitä ei lyödä postimerkille, vaan merkin viereen kortille tai kirjeelle. Tilaa kannattaa jättää reilusti, n. 4 x 4 cm. Leimasimia on valmistettu kaksi, puiselle Po-vaunulle 9822 ja Pot-teräspostivaunulle 10002. Varsinaisessa leimassa on teksti ”MUSEOPOSTIVAUNU” ja em. vaunun numero sekä päivämäärä. Tarpeen mukaan käytettävässä lisäleimassa on liikennepaikka tai liikennöintiväli ja esim. tapahtuman nimi. Tällä kertaa postivaunukäytössä on Pot 10002, se toimii myös koko museovarikon infopisteenä tapahtuman ajan. Lähetyksiin pyritään saamaan myös käsin lyötävä postileima postimerkeille, joskin valitettavasti tätä ei voida aina taata yhdistyksestä johtumattomista syistä. Pro Haapamäki -tapahtumassa leima saadaan Haapamäen postista. Näin lähetyksestä tulee paitsi hauska muisto ja kesätervehdys, myös kiinnostava filateelinen kohde. Museopostivaunujen oheisleimat ovat tietenkin maksuttomia, ja ne voi saada korttiinsa henkilökunnan ollessa paikalla myös ilman kortin lähettämistä. Postivaunun luukkuun jätettävässä lähetyksessä on oltava 1. tai 2. luokan taksan mukainen postimaksu (kesäkuussa 2014 alle 50 gramman lähetykselle kotimaassa 1. luokassa 1,00 € ja 2. luokassa 0,90 €). HMVY toimittaa lähetykset postiin, ja Itella vastaa niiden toimittamisesta perille. Postimaksuksi käy ja leiman viereen sopii tietenkin mainiosti uutukainen HMVY:n omakuvapostimerkki, josta enemmän alla. Po 9822 on puukorinen pitkä postivaunu 1940- ja 1950-lukujen taitteesta, ja sitä käytetään museojunissa huoltovaununa. Valmetin 1967 valmistama Pot 10002 puolestaan on teräskorinen pitkä postivaunu ja sarjansa ainoa jäljellä oleva yksilö. Museoliikenteessä käytettävä Pot on postivaunuasussa myös sisältä. Niitä ja muita tuotteita hankkimalla tuet yhdistyksen toimintaa ja rautatiehistorian säilymistä – ja nyt hiukan myös postihistorian! Otsikko: Vs: Postivaunuleiman paluu Kirjoitti: Jussi Mäkinen - Kesäkuu 25, 2014, 19:02:46 Samassa ensi viikonlopun Pro Haapamäki -kylätapahtumassa HMVY julkaisee ensimmäisen omakuvamerkkinsä osana 20. toimintavuotensa juhlistusta. 2. luokan ikimerkissä esiintyy yhdistyksen raskas Dr13-dieselveturi nro 2343 Karhulan–Sunilan rautatien idyllisessä maisemassa. Valokuvan on ottanut ja merkin suunnitellut Juha Vuorinen.
Merkki vastaa 2. luokan postimaksua kotimaassa 50 gramman painoon asti tai vastaavan suuruista osamaksua muissa lähetyksissä. Merkin hinta on 2,50 euroa, josta Itellan hinnasta yli jäävä osa käytetään yhdistyksen toiminnan tukemiseen. Postimerkkiä voi ostaa Pro Haapamäen museojunista, postivaunusta museovarikolta tapahtuman aikana ja – varaston riittäessä – myöhemmin kesällä muista HMVY:n junista. Otsikko: Vs: Postivaunuleiman paluu Kirjoitti: Jussi Mäkinen - Heinäkuu 16, 2014, 11:31:18 Samassa ensi viikonlopun Pro Haapamäki -kylätapahtumassa HMVY julkaisee ensimmäisen omakuvamerkkinsä osana 20. toimintavuotensa juhlistusta. 2. luokan ikimerkissä esiintyy yhdistyksen raskas Dr13-dieselveturi nro 2343 Karhulan–Sunilan rautatien idyllisessä maisemassa. Merkkihän myytiin loppuun jo kylätapahtuman ensimmäisenä päivänä! Nyt sitä on kuitenkin saatu lisää, seuraava myyntipaikka on Uudenkaupungin-junat 25.–27.7. |