Otsikko: kysymys Kirjoitti: Markku Keinänen - Kesäkuu 29, 2014, 20:55:24 Matkustan harvoin enää junalla ylihintaisten lippujen takia, mutta jatkossa varmaan vielä harvemmin. Kun toinen "liikeyritys" (yliopisto) vaatii matkalippuun leimaa ja toinen "yritys"(VR, Suomen Juna tai vastaava) ei sitä anna, v#ttuilujen jälkeen junailija suostuu merkitsemään pienen v:n, niin voi ihmetellä putiikin liikeideaa: onko tarkoitus saada uusia asiakkaita vai häätää loputkin.
Tiedän että tämä on lähes täysin merkityksetöntä - suuret kuviot ratkaisee. Mutta jokin saa ihmisen ajamaan autoa ja käyttämään busseja. Niissä kun harvemmin saa vastaavia pettymyskokemuksia. Junasa Tampere-Turku 29.6 2014 klo 21,49. Otsikko: Vs: kysymys Kirjoitti: Vesa Höijer - Kesäkuu 29, 2014, 21:02:28 Lippuja ei enää leimata, ne luetaan koodinlukulaitteella. Kerro se yliopistolle.
Liput ovat nykyään halpoja, jos tietää 30-60 päivää ennen matkaa, milloin ja mihin ja millä junalla on menossa. Otsikko: Vs: kysymys Kirjoitti: Aki Leppänen - Kesäkuu 29, 2014, 21:41:59 Tuo lippujen leimaamattomuus on hieman jännä asia. Sillä on edelleen yrityksiä ja jopa julkisia laitoksia jotka vaativat leimattuja matkalippuja jos haluat saada matkakustannukset takaisin. Siihen kun on totuttu vuosikymmenet että junalipussa on leima.
Liput ovat halpoja jos tiedät matkasi etukäteen eikä ole vaaraa muutoksista tai menosi sattuu jollekin tarjousreitille. Kallista jos nyt keksin saada päähäni lähteä aamulla jonnekin junalla. Otsikko: Vs: kysymys Kirjoitti: Markku Keinänen - Heinäkuu 02, 2014, 10:59:07 Kiitos vastauksista. Lipun hintoihin; monesti tapahtumien, kokousten jne. kohdalla ei voi ennakoida matka-aikaa ja lippu on ostettava melko myöhään. Samat ihmiset tapaa ehkä 5 vuoden päästä seuraavan kerran. Bussipuolella on halvempaa ostaa lippuja myös hieman ennen lähtöä - hinnat joustavat varaustilanteen mukaan. Tyhjien vaunujen kuljettaminen on ilmeisesti VR:lle tarkoituksenmukaisempaa kuin hintojen laskeminen.
Vesalle: Instuutioille ei asioita kerrota, vaan ne kertovat miten asiat ovat. Tässä lipun käyttäminen on voitava todistaa. Jos VR olisi toimiva liikeyritys, sen pitäisi joustaa maksavien asiakkaiden tarpeiden mukaan (vrt. bussiyhtiöt, jotka antavat kaikki tositteet). Tarvittaessa kirjoitettavat paperilaput eivät tule kalliiksi. Otsikko: Vs: kysymys Kirjoitti: Teppo Niemi - Heinäkuu 02, 2014, 11:36:39 Lippuja ei enää leimata, ne luetaan koodinlukulaitteella. Kerro se yliopistolle. Siksi minäkin olen vähentänyt VR-yhtymä Oy:n henkilöliikennepalvelujen käyttöä huomattavasti ja siirtynyt entistäkin enemmän Matkahuolto Oy:n asiaakkaaksi. Yksi siirtymääm auttanut henkilö oli silloin töissä Matkahullon lipunmyynnissä Kampissa.Liput ovat nykyään halpoja, jos tietää 30-60 päivää ennen matkaa, milloin ja mihin ja millä junalla on menossa. Otsikko: Vs: kysymys Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Heinäkuu 02, 2014, 11:55:51 Vesalle: Instuutioille ei asioita kerrota, vaan ne kertovat miten asiat ovat. Tässä lipun käyttäminen on voitava todistaa. Jos VR olisi toimiva liikeyritys, sen pitäisi joustaa maksavien asiakkaiden tarpeiden mukaan (vrt. bussiyhtiöt, jotka antavat kaikki tositteet). Tarvittaessa kirjoitettavat paperilaput eivät tule kalliiksi. Hommaat jostain päivämääräleimasimen ja lyöt sillä leiman lippuun. Instituutio tulee tyytyväiseksi ja byrokratia jatkaa pyörimistään. Otsikko: Vs: kysymys Kirjoitti: zige - Heinäkuu 06, 2014, 22:42:04 Se on siirryttävä nykyaikaan. Kuitenkin konduktööriltä/junamyyjältä saa "tositteen" vielä erikseen lipusta sen jälkeen kun se on luettu laitteella, jossa muistaakseni näkyy matka, juna, vaunu, paikka jne. (hyödyllinen jos käyttää esim. kännykkälippua). En tiedä kelpaisiko se sitten tositteena instituutioille. Sillä "V":llä merkataan yleensä sarjalippuun, että lippu on käytetty.
Otsikko: Vs: kysymys Kirjoitti: Simo Virtanen - Heinäkuu 07, 2014, 13:46:41 Se on siirryttävä nykyaikaan. Kuitenkin konduktööriltä/junamyyjältä saa "tositteen" vielä erikseen lipusta sen jälkeen kun se on luettu laitteella, jossa muistaakseni näkyy matka, juna, vaunu, paikka jne. (hyödyllinen jos käyttää esim. kännykkälippua). En tiedä kelpaisiko se sitten tositteena instituutioille. Sillä "V":llä merkataan yleensä sarjalippuun, että lippu on käytetty. Vaihtelevia ovat valtion instituutioiden käytännötkin. Juuri tulostelen VR:n sivuilta tälle päivälle lippujen hintoja, vaikka matkalla olinkin toukokuun lopussa. Tämä "tosite" riittää instituutiolle ja matkalasku hyväksytään ilman ongelmia. Todellisuudessa tein matkan henkilöautolla, mutta instituutio ei suostu maksamaan "kalliita" kilometrikorvauksia. Tässä(kin) tapauksessa täysihintainen junalippu tulee kalliimmaksi, mutta instituutio saa mitä tahtoo. Otsikko: Vs: kysymys Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Heinäkuu 08, 2014, 13:23:48 Tässä lipun käyttäminen on voitava todistaa. Tämä ei muuten voi olla mikään peruste lipun leiman vaatimiselle, koska muutenhan bussilipuista ei _ikinä_ saisi kulukorvauksia. En mä ainakaan ole ikinä nähnyt, että kaukobussilippu eriskeen leimattaisiin. Jos pelko on, että joku käy ostamassa lipun ja jättää sen silti käyttämättä saadakseen saman määrän rahaa takaisin (miksi?!), toki niin voi ihan yhtä hyvin tehdä bussissakin eikä vain junassa. Ja jos siellä nyt on töissä joku ihme idiootti, jonka mielestä on tärkeää, että se lippu on ostettu samalla hetkellä kuin käytetty, jos siinä ei ole leimaa, niin osta sitten lippusi junasta. Hintaa tulee noin vitonen enemmän, mutta sehän tulee silloin Instituution maksettavaksi, ei sun. Oikeasti yksistään se, että Instituutio vaatii mahdottomia, ei ole mikään syy muille muuttaa toimintaansa. Ja jos vaaditaan leimaa, jota ei voi mistään saada, siinä kyllä todellakin vaaditaan aika mahdottomia. Voi kannattaa selvittää Instituution edustajan pomon yhteystiedot ja mainita tälle, mitä Instituution edustaja puljailee simputuksenilossaan... Otsikko: Vs: kysymys Kirjoitti: Teppo Niemi - Heinäkuu 08, 2014, 13:32:33 Tässä lipun käyttäminen on voitava todistaa. Tämä ei muuten voi olla mikään peruste lipun leiman vaatimiselle, koska muutenhan bussilipuista ei _ikinä_ saisi kulukorvauksia. En mä ainakaan ole ikinä nähnyt, että kaukobussilippu eriskeen leimattaisiin. Jos pelko on, että joku käy ostamassa lipun ja jättää sen silti käyttämättä saadakseen saman määrän rahaa takaisin (miksi?!), toki niin voi ihan yhtä hyvin tehdä bussissakin eikä vain junassa. Ja jos siellä nyt on töissä joku ihme idiootti, jonka mielestä on tärkeää, että se lippu on ostettu samalla hetkellä kuin käytetty, jos siinä ei ole leimaa, niin osta sitten lippusi junasta. Hintaa tulee noin vitonen enemmän, mutta sehän tulee silloin Instituution maksettavaksi, ei sun. Oikeasti yksistään se, että Instituutio vaatii mahdottomia, ei ole mikään syy muille muuttaa toimintaansa. Ja jos vaaditaan leimaa, jota ei voi mistään saada, siinä kyllä todellakin vaaditaan aika mahdottomia. Voi kannattaa selvittää Instituution edustajan pomon yhteystiedot ja mainita tälle, mitä Instituution edustaja puljailee simputuksenilossaan... |