Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Ulkomaat => Aiheen aloitti: Miro Salo - Heinäkuu 25, 2014, 19:19:47



Otsikko: USA:n tavaraliikenteessä aletaan siirtymään yksinajoon
Kirjoitti: Miro Salo - Heinäkuu 25, 2014, 19:19:47
BNSF Railway ja junahenkilökuntaa edustavat ammattiliitot ovat alustavasti neuvotelleet asteittaisesta siirtymisestä yksinajoon tavaraliikenteessä, koskien rataosia jotka on varustettu Positive Train Control-kulunvalvontajärjestelmällä. Suunnitelmien mukaan n. 60% BNSF:n rataverkosta aiotaan jollain aikataululla varustaa kyseisellä järjestelmällä. Käytännössä linjaliikenteen tavarajunista poistuisi konduktöörit, ja ratapihoille sekä linjalla n. 50 mailin välein väliasemille perustettaisiin tilalle Master Conductor-vuorot. Myös junamiehistöjen siirtoihin ja kuljetuksiin käytettyjen ulkoistettujen taksiautopalveluiden käyttö lopetettaisiin, ja siirroista vastaisivat jatkossa konduktöörit.

Myös ratapihojen radio-ohjattuihin päivystäjävuoroihin halutaan muutoksia, radio-ohjausvuoroissa halutaan mahdollisuus käyttää veturia myös ohjauspöydistä käsin ilman, että sitä varten olisi kutsuttava erikseen kuljettaja töihin, neuvotteluja käydäänkin siitä, voisiko kuljettajan sertifikaatin omaavia konduktöörejä käyttää ratapihavetureiden kuljettajina.

Pidetään aika itsestäänselvyytenä, että toteutuessaan vastaavanlaiset muutokset leviäisivät myös muihin suuriin tavaraliikennefirmoihin, joskaan vielä ei ole liittojen ja muiden firmojen välisistä neuvotteluista hiiskuttu sen enempää. BNSF on USA:n toiseksi suurin rautatieyritys jonka rataverkko on n. 52,000 km pitkä, ja sillä on noin 40,000 työntekijää.

Täältä uutinen aiheesta, englanniksi:

http://www.railwayage.com/index.php/blogs/frank-n-wilner/bnsf-smart-seek-historic-crew-consist-revision.html

Ja tässä luonnos uudesta työehtosopimuksesta:

http://www.smartunion001.org/

Ja kiinnostuneille PDF-muotoinen kartta BNSF:n linjavuoroista.

http://www.scribd.com/doc/234983714/BNSF-Crew-Change