Otsikko: Ruotsin suurnopeusjunat - Keskustelu jatkuu Kirjoitti: Martin Hillebard - Elokuu 29, 2014, 20:38:15 Syyskuun 18. kuluvaa vuotta on Ruotsissa vaalipäivä, jolloin äänestetään ehdokkaita kuntien, sekä "maakäräjien" Landstinget johtoon, sekä myös eduskunnan vastineelle Valtiopäivät = Riksdagen. Mahdollisuus ennakkoäänestykseen avautui jo toissapäivänä 27. elokuuta.
Tavallisten koululaitosta, työpaikkojen tarjontaa sekä eri toimintarajoitteisten seniorien hoitoa koskevien kysymysten lisäksi vaali- no, propaganda, sivuaa myös infraan kuten valtakunnan sisäiseen liikenteeseen liittyviä asioita. Lehtiartikkeleissa on rautateitten tuleva kehityskulku näkyvästi esillä - varsinkin SJ:n ongelmat kansalaisten, ehkei niinkään rahdin kuljettamisessa ovat herättäneet arkipäivän käyttäjissä oikeutettua närää. Suurimittaisista suunnitelmista suurimittaisimmat ovat epäilemättä SUURNOPEUSRADAT sekä -JUNAT. Näissä kaavailuissa miljardi on pieni raha, sekä Ruotsin kruunuissa SEK, että euroissa mitaten. Ensisijaisena reittilinjauksena on mainittu Tukholmasta etelään vievä rata, joka Jönköpingissä haarautuisi läntisen tien johtaessa Göteborgiin, ja itäisemmän Tanskan salmille Helsinborgiin, ja Malmöön josta on siltayhteys Kööpenhaminaan. Tänään ilmestyneessä Ruotsin rautatiekerhon, SJK eli Svenska Järnvägsklubben'in jäsenlehdessä Tåg, numerossa 8 - 9 syyskuu 2014, on ULF NYSTRÖMin kirjoittama juttu Alliansen vill satsa på högfartståg eli oikeisto/keskusta -ryhmittymä haluaa panostaa suurnopeusjuniin. Tekstistä saa lukea poliitikkojen ilmeisesti tämänhetkisistä asenteista asian tiimoilta, ja tulevaisuuden kaavailuista. Mielenkiintoista on kuulla että valtiovarainministeri/finansminister ANDERS BORG (M) = moderata samlingspartiet = maltillinen kokoomuspuolue vain muutama vuosi sitten oli täysin vastaan suurnopeusrautateitten rakentamista, mutta on nyttemmin infrasrukturminister (en tunne tämän viran suomalaista vastinetta) Catharina Elmsäter-Svärd'in (M) sekä puoluejohtajien painostuksesta joutunut suorittamaan nk. lehmänkäännöksen. Alussa Anders ministeri myöntyi yllä mainittuihin linjauksiin mutta vain huippunopeudelle 250 km/t. Tänään hän on valmis hyväksymään rautatiet "mannermaista tasoa" (av kontinental standard) suurimmalle sallitulle nopeudelle 320 kilometriä tunnissa ja että rataosuudet rakennettaisiin ruotsalaisessa toteutus-mittakaavassa "i mycket rask takt" siis erittäin nopeassa tahdissa. ON VAIN TAASKIN todettava, että ken elää, se näkee. HÅKAN RYDBO on kaksitoista vuotta toiminut lobbaus-ryhmän "Europakorridoren" eräänä huippuvetäjänä ja tietää, että tällaisille uutisille on "skåålattu" monta kertaa ennenkin... tosin liian varhain. - Me jatkamme ponnistelujamme siihen päivään asti, kun rautatietyömaalla suoritetaan ensimmäinen lapionpisto, lupaa Håkan. - Kun vähiten sitä odotat, niin voivatkin poliitikot muuttaa kantaansa! Otsikko: Vs: Ruotsin suurnopeusjunat - Keskustelu jatkuu Kirjoitti: Oskari Kvist - Elokuu 29, 2014, 20:56:15 Sillä välin Suomessa, ei saada edes 200-220 km/h Espoo-Salo, Lahti-Heinola-Mikkeli, tai Kerava-Porvoo-Kotka-Luumäki- oikoratoja aikaiseksi.
Otsikko: Vs: Ruotsin suurnopeusjunat - Keskustelu jatkuu Kirjoitti: Eljas Pölhö - Elokuu 29, 2014, 23:06:03 Älä Martin myöhästy, vaalit on jo 14.9.2014.
Otsikko: Vs: Ruotsin suurnopeusjunat - Keskustelu jatkuu Kirjoitti: Jorma Toivonen - Elokuu 29, 2014, 23:14:37 Hyvän päivän ovat ruotsalaiset vaaleilleen valinneet...
Otsikko: Vs: Ruotsin suurnopeusjunat - Keskustelu jatkuu Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Elokuu 29, 2014, 23:39:22 Hyvän päivän ovat ruotsalaiset vaaleilleen valinneet... Keskustelupalstan 55555. viesti ;DOtsikko: Vs: Ruotsin suurnopeusjunat - Keskustelu jatkuu Kirjoitti: Martin Hillebard - Elokuu 30, 2014, 14:06:35 Taitaa muisti vähän pätkiä ... Kalenterissa seisoo tosiaan "Val till riksdagen" 14.9. Tuli käännetyksi syyskuun lehti esiin vasta tänään...
Asiahan ei siitä muutu, ainakaan ennen vaaleja. No jälkeenpäin sitten, Luvata ja pitää ovat kuten tunnettua, monille ammattipoliitikoille kaksi eri asiaa. Otsikko: Vs: Ruotsin suurnopeusjunat - Keskustelu jatkuu Kirjoitti: Topi Lajunen - Elokuu 30, 2014, 14:38:57 Keskustelupalstan 55555. viesti ;D Vai 55634. viesti? Otsikko: Vs: Ruotsin suurnopeusjunat - Keskustelu jatkuu Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Elokuu 30, 2014, 17:51:39 Keskustelupalstan 55555. viesti ;D Vai 55634. viesti? Sekä että. 55634. ikinä keskustelupalstalle kirjoitettu viesti, 55555. yhä olemassa oleva keskustelupalstalle kirjoitettu viesti. Voidaan laskea, että tuossa vaiheessa olisi siis tältä foorumilta ikinä poistettu 79 viestiä. Mikä muuten on aika vähän! |