Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Onni Tikkala - Syyskuu 14, 2014, 09:31:27



Otsikko: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Onni Tikkala - Syyskuu 14, 2014, 09:31:27
Hei, voisiko joku luoda sellaisen listan, josta näkee Pendojen ja InterCityjen junaparit? Esimerkiksi:

S 89/94
IC 47/54
IC 79/70

Ja muuten, Helsinkiin päin menevien junien numero on yleensä parillinen (esim. IC 50), ja sieltä poispäin menevien junien numero on pariton (esim. IC 173), niin miksi Allegroissa numerointi menee toisinpäin??  ???


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: eemeli113 - Syyskuu 14, 2014, 09:41:50
Ja muuten, Helsinkiin päin menevien junien numero on yleensä parillinen (esim. IC 50), ja sieltä poispäin menevien junien numero on pariton (esim. IC 173), niin miksi Allegroissa numerointi menee toisinpäin??  ???
Parittomat junanumerot matkaavat lähtöaseman pohjoispuolelle ja parilliset sen eteläpuolelle. Pietari on leveysasteiltaan alempana kuin Helsinki.


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Onni Tikkala - Syyskuu 14, 2014, 09:49:45
Kiitos Eemeli!


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: alstikka97 - Syyskuu 14, 2014, 11:09:24
Tässä vielä muutama lisää:
IC 71/78
IC 73/66 (ma-pe, su)


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Mikko Nyman - Syyskuu 14, 2014, 11:32:39
Parittomat junanumerot matkaavat lähtöaseman pohjoispuolelle ja parilliset sen eteläpuolelle. Pietari on leveysasteiltaan alempana kuin Helsinki.

Sillä erolla tosin, että Eemelin juttu ei ole totta. Junanumerointien perusperiaate on toki se, että Helsingistä poispäin lähtevät junat ovat parittomia, Helsinkiin tulevat parillisia. Jotta sääntö olisi selkeä, se vaatii muutaman poikkeuksen:
- Karjaalta Hankoon menevät junat ovat parillisia, kun taas Hangosta Karjaalle tulevat junat ovat numeroinniltaan parittomia
- Keuruu-Haapamäki-välillä kulkevat muun muassa junat H445 ja H424. Niin ikään Haapamäki-Keuruu-suunnassa radalla kulkevat junat H423 ja H482.
- Lisäksi on koko joukko tavarajunia, joiden numerointilogiikka ei noudata Helsinki-keskeisyyttä, Pietarin leveyspiireistä puhumattakaan.


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Topi Lajunen - Syyskuu 14, 2014, 12:38:34
-- niin miksi Allegroissa numerointi menee toisinpäin?

Laitetaan tähän se oikeakin vastaus:

Allegron numeroinnit noudattivat alun perin suomalaista käytäntöä (mutta vain Suomen puolella). Niiden numerot olivat samaa 30-sarjaa kuin Tolstoi (31/32) nykyään sekä Repin ja Sibelius ennen. Parittomilla lähdettiin Helsingistä ja parillisilla saavuttiin.

Kuitenkin koettiin ilmeisesti hankalaksi, että junilla on eri numero rajan eri puolilla. Päädyttiin yhtenäistämään numerot, ja Venäjän puolella numerot säilyivät ennallaan, Suomen puolella vaihdettiin. Venäläisen numerointikäytännön mukaan Pietarista länteen lähdetään parittomilla, joten parittomilla numeroilla tullaan Helsinkiin asti, mikä tosiaan poikkeaa kaikista muista Helsinkiin saapuvista junista. Vastaavasti parillisella saavutaan Pietariin.


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Jyrki Talvi - Syyskuu 14, 2014, 18:36:08
Sitten on erikseen tavarajunat, parillisten ryhmässä on parittomalla Nrolla kulkeva juna tai päinvastoin. ( näistä oli erillinen maininta aikataulukirjan, kansilehdessä. )


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Ville Hautamäki - Syyskuu 14, 2014, 19:11:43
Junapareja:

S 41/56                    S 57/44

IC 43/63/58              S 61/62      

IC 49/48                   S 65/440                  

IC 55/50                   IC 179/166

S 45/60                    H 445/450

H 481/482                P 265/274  

H 485/486                P 273/266

H 491/494

H 495/496



Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Toni Lassila - Syyskuu 14, 2014, 19:13:05
Junapareja:

S 41/56                    S 57/44

IC 43/63/58              S 61/62     

IC 49/48                   S 65/440                   

IC 55/50                   IC 179/166

S 45/60                    H 445/450

H 481/482                P 265/274 

H 485/486                P 273/266

H 492/494

H 495/496


IC 49/50 (Rovaniemeltä) ja IC 55/48 taitaa olla.


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Mikko Nyman - Syyskuu 14, 2014, 19:31:36
Junapareja:

S 41/56                    S 57/44

IC 43/63/58              S 61/62     

IC 49/48                   S 65/440                   

IC 55/50                   IC 179/166

S 45/60                    H 445/450

H 481/482                P 265/274 

H 485/486                P 273/266

H 492/494

H 495/496



Plus lähes kaikki IC-junat Hki-Tku/Tpe/Kv-väleillä ovat junapareja (identtinen runko palaa Stadiin joko heti tai hetken kuluttua pääteasemalle saapumisensa jälkeen).


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Onni Tikkala - Syyskuu 14, 2014, 19:42:32

S 45/60              

S 45 menee Helsingistä Ouluun, kun taas S 60 tulee Rovaniemeltä Helsinkiin useimpina päivinä. Meneekö S 45:n runko Oulusta Rovaniemelle siirrossa?


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Toni Lassila - Syyskuu 14, 2014, 19:44:57

S 45/60               

S 45 menee Helsingistä Ouluun, kun taas S 60 tulee Rovaniemeltä Helsinkiin useimpina päivinä. Meneekö S 45:n runko siirrossa Rovaniemelle?

S 45 menee Rovaniemelle lauantaina ja sen runko palaa sunnuntaina S 60:ssa Helsinkiin. Muina päivinä, paitsi lauantaina S 45 menee Ouluun ja muina päivinä, paitsi sunnuntaina S 60 lähtee Oulusta. S 45:lle on yhteysjuna P 405 Oulu-Rovaniemi ja S 60:lle on P 408 Rovaniemi-Oulu.


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Onni Tikkala - Syyskuu 14, 2014, 20:19:34
Olisko S 81:n paluujuna S 84?


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Syyskuu 14, 2014, 21:04:54
Olisko S 81:n paluujuna S 84?
Ei, vaan S 76.


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Syyskuu 14, 2014, 21:09:07
Karjalan rataa:
1/8/111 -> 102 ma-pe, 69 la
70/3/10/93 -> 82
5/12
7/2
9 su-pe/6 ma-la
11 su-pe/4 ma-la
11 la/6 su
109/114
113 su-pe/104 ma-la
113 la/100 su

edit: mukaan unohtunut Lappeenrannan junapari.


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Roope Prusila - Syyskuu 15, 2014, 13:50:12
Tässä muutama Porin radan junapari:
-179/166
-461/464
-465/468
-469/472


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: eemeli113 - Syyskuu 15, 2014, 20:37:24
Ei niinkään junapareja mutta samalla rungolla ajettavia:

H455/H444/H443/H446/H447/H452/H451,
H442/H441/H450 ja
H445/H456/P449/H454


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Markku Blomgren - Syyskuu 15, 2014, 21:10:32
Karjalan rataa:
1/8/111 -> 102 ma-pe, 69 la
70/3/10/93 -> 82
5/12
7/2
9 su-pe/6 ma-la
11 su-pe/4 ma-la
11 la/6 su
113 su-pe/104 ma-la
113 la/100 su

Mitä nyt Lappeenrannan junaparin tuosta unohdit...  ;D

Tuleekos 113:sen runko  Ilmalasta? (Siis ei kiertolainen kuin monet muut)

Mihinkän hiivattiin on hävinnyt savon radan junien järjestyksen loogiikka, muut rataosat ovat kohtuu järjestyksessä, mutta savon rata...  ::)


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Syyskuu 15, 2014, 21:59:34
Mihinkän hiivattiin on hävinnyt savon radan junien järjestyksen loogiikka, muut rataosat ovat kohtuu järjestyksessä, mutta savon rata...  ::)
Samoja runkoja Turun junien kanssa.


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Ari Palin - Syyskuu 16, 2014, 20:08:38
IC 43/58 (viikonloppuisin IC 63/58) on ainoa IC-junapari, joka ehtii Helsingistä Ouluun ja takaisin saman vuorokauden aikana.


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Syyskuu 16, 2014, 22:03:56
Savon rataa:
IC 69/68 ma-la
IC 73 la/68 su
IC 71/78
IC 73/66 su-pe
IC 77/74
IC 79 su-pe/70 ma-la
S 81/76 ma-pe
S ?? pe/76 la
S 67 la/76 su

Joku Savon havainnoitsija voinee kertoa, missä junissa illalla Kuopioon saapuvat Pendolinot lähtevät sieltä takaisin. Saapuvia: S 75, S 89 ja S 95. Lähteviä: S 94 (illalla), S 84 ja S 700.


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Ossi Hakkarainen - Syyskuu 17, 2014, 01:47:40
S89 kääntyy S94:ksi Kuopiossa.


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Onni Tikkala - Syyskuu 19, 2014, 17:58:02
Mikä on S 91:n paluujuna? VR:n Junakartan mukaan se menee Pieksämäelle arkisin, lauantaina vain Jyväskylään asti.


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: alstikka97 - Syyskuu 19, 2014, 19:40:48
Mikä on S 91:n paluujuna? VR:n Junakartan mukaan se menee Pieksämäelle arkisin, lauantaina vain Jyväskylään asti.
S91 lähtee Pieksämäeltä tyhjänä takaisin samaan suuntaan mistä tulikin, en tosin tiedä että mihinkä asti ajelee tyhjänä. Olisiko siirto Jyväskylään ja aamulla Helsinkiin?


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: alstikka97 - Syyskuu 19, 2014, 19:58:32
Mikä on S 91:n paluujuna? VR:n Junakartan mukaan se menee Pieksämäelle arkisin, lauantaina vain Jyväskylään asti.
S91 lähtee Pieksämäeltä tyhjänä takaisin samaan suuntaan mistä tulikin, en tosin tiedä että mihinkä asti ajelee tyhjänä. Olisiko siirto Jyväskylään ja aamulla Helsinkiin?
Hieman asiaa selvittäneenä uskallan väittää että S91:n paluujuna on S80.


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Syyskuu 19, 2014, 20:42:26
Lauantaisin S 91 kääntyy Jyväskylässä S 94:ksi. Maanantaiaamuisin S 80:n rungot tulevat tyhjinä Ilmalasta asti.


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Onni Tikkala - Huhtikuu 26, 2015, 13:13:34
Mitenkäs nämä:

S??/42
S??/64
S 59/? (olisiko 46)
S 53/? (olisiko 52)


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Mikko Nyman - Huhtikuu 26, 2015, 14:03:28
Hmmm... Tämä on itse asiassa mielenkiintoinen keskusteluaihe. Olisiko runkojen kierrosta mahdollista tehdä päiväkohtaista grafiikkaa?


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Ville Hautamäki - Huhtikuu 26, 2015, 15:36:18
Mitenkäs nämä:

S??/42
S??/64
S 59/? (olisiko 46)
S 53/? (olisiko 52)

S 53:n toinen runko jää Kokkolaan jolloin siitä tulee S 42.
S 45:n toinen runko jää Kokkolaan jolloin siitä tulee S 64.
S 59 kääntyy Oulussa junaksi S 52.
S 53 kääntyy Oulussa junaksi S 46.


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Antti Tapani Häkkinen - Huhtikuu 26, 2015, 17:26:22
Turku-Tampere-Pieksämäki
IC905/? M-S
IC909/924 M-S
IC911/706 Savoon   707 Savosta/934 M-S
IC917/928 M-P S/M-L
IC919/928 L/S
IC921/916 M-S
IC923/930 M-S
IC927/912 L/S
IC927/? M-PS
IC931/904 M-S
IC933/906 M-S
709 Savosta/912 M-P S/M-L
?/922 M-S


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Antero Airola - Huhtikuu 26, 2015, 18:26:04
IC83/922
IC923/471 Poriin
IC931/475 S-P Poriin
IC460/906 M-L Porista
IC468/924 Porista
otaksuisin, että IC933 palaa junana 904
IC909 jatkanee Helsinkiin junana IC170


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Antero Airola - Huhtikuu 26, 2015, 18:34:06
Ja vähän Porin junista
Helsingin junat
IC179/IC166 S-P
IC183/IC166 L
IC193 L

yksi runko kiertää seuraavasti
IC462 Pori-Tampere M-L
IC461 Tampere-Pori M-L
IC464 Pori-Tampere
IC465 Tampere-Pori
IC468/924 Pori-Turku
IC931/475 Turku-Pori, lauantaisin jää Tampereelle


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Antero Airola - Huhtikuu 26, 2015, 18:46:00
Kokkolan pendolinoista
S45 toinen runko menee lauantaina(kin) Vaasaan, joten sitä ei ole Kokkolassa
S64 on peräisin S53:n toisesta rungosta


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Ville Hautamäki - Huhtikuu 26, 2015, 18:52:18
Kokkolan pendolinoista
S45 toinen runko menee lauantaina(kin) Vaasaan, joten sitä ei ole Kokkolassa
S64 on peräisin S53:n toisesta rungosta

Juu kiitokset korjailuista. Olin vielä edellisellä aikataulukaudella jonka jälkeen kierrot ovat taas muuttuneet..  :)


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Antti Tapani Häkkinen - Huhtikuu 26, 2015, 19:25:16
Turku-Tampere-Pieksämäki
IC905/? M-S
IC909/924 M-S
IC911/706 Savoon   707 Savosta/934 M-S
IC917/928 M-P S/M-L
IC919/928 L/S
IC921/916 M-S
IC923/930 M-S
IC927/912 L/S
IC927/? M-PS
IC931/904 M-S
IC933/906 M-S
709 Savosta/912 M-P S/M-L
?/922 M-S
IC83/922
IC923/471 Poriin
IC931/475 S-P Poriin
IC460/906 M-L Porista
IC468/924 Porista
otaksuisin, että IC933 palaa junana 904
IC909 jatkanee Helsinkiin junana IC170
Aa, siis Turku-Tampere rungot kulkevat Poriin?  Minne tuo 905 muuten häviää? Ja olin unohtanut tuon 83 junan.


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Miska Nikkinen - Huhtikuu 26, 2015, 19:43:29
IC905 kääntyy Pieksämäellä IC922


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Huhtikuu 26, 2015, 20:04:52
Euroopassa on standardina, että parilliset junat kulkevat länteen ja pohjoiseen, parittomat itään ja etelään. Muistikuva kyllä olisi, että Venäjällä tätä logiikkaa ei noudatettaisi, vaan numerointi menee niin, että alueellisen rautatieyhtiön kotipaikkakunnalta pois mentäisiin parittomin, ja sitä lähestyttäision parittomin numeroin.
EU:n alueella tiedossani on yksi maa, jonka rautatiet kolmioavaimineen sun muineen noudattavat historiallisista syistä venäläisiä järjestelmiä ja joka siten ei noudata eurooppalaista standardia junanumeroinnissaan. Arvaan tosin, että ainakin jossain baltian maista on sama juttu, samaisesta historiallisesta syystä.


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Antti Tapani Häkkinen - Huhtikuu 27, 2015, 12:50:20
IC905 kääntyy Pieksämäellä IC922
Eikä käänny. 905 jää Tampereelle ja 83 kääntyy junaksi 922.


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Miska Nikkinen - Huhtikuu 27, 2015, 13:17:17
IC905 kääntyy Pieksämäellä IC922
Eikä käänny. 905 jää Tampereelle ja 83 kääntyy junaksi 922.
Ok


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Antero Airola - Huhtikuu 27, 2015, 14:37:21
IC905 jatkaa Tampereelta Helsinkiin joko junana 174 tai 176. Olisiko joku tamperelainen kiinnostunut selvittämään kumpana?
IC930 kalusto saapuu ilmeisesti Helsingistä junana 177

Ja sitten päivän kysymys:
IC469 kulkee Tampereelta Poriin S-P rungolla, jossa on Rx-ravintolavaunu
Juna palaa Tampereelle numerolla 472 ja ilmeisesti jatkaa Helsinkiin numerolla 184
Mutta mistä ja milloin runko saapuu Tampereelle ennen kuin se lähtee Poriin kello 14.15?

Toinen kysymys:
IC55:stä jää Tampereelle 4 vaunua (Edfs Ex Expt Ex). Milloin nämä vaunut palaavat Helsinkiin? Onko niillä muuta käyttöä? Monet Porin IC:t ja yksi turkulainen ajetaan tällaisella kokoonpanolla. Kuitenkaan nämä vaunut eivät näytä kuuluvan Porin/Turun kiertoon.


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Timo Varshukov - Huhtikuu 27, 2015, 18:51:18
Toinen kysymys:
IC55:stä jää Tampereelle 4 vaunua (Edfs Ex Expt Ex). Milloin nämä vaunut palaavat Helsinkiin? Onko niillä muuta käyttöä? Monet Porin IC:t ja yksi turkulainen ajetaan tällaisella kokoonpanolla. Kuitenkaan nämä vaunut eivät näytä kuuluvan Porin/Turun kiertoon.

Tulisiko IC162:ssa, sillä ainakin tämän päivän kokoonpano täsmäisi tietoihin (kts. liite)


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Huhtikuu 28, 2015, 07:39:40
Toinen kysymys:
IC55:stä jää Tampereelle 4 vaunua (Edfs Ex Expt Ex). Milloin nämä vaunut palaavat Helsinkiin? Onko niillä muuta käyttöä? Monet Porin IC:t ja yksi turkulainen ajetaan tällaisella kokoonpanolla. Kuitenkaan nämä vaunut eivät näytä kuuluvan Porin/Turun kiertoon.
Entäs jos IC 55/162:ssa vaihdetaan Turun/Porin IC-junien runkoja? Nopeasti voisi arvella, että kaksi runkoa ainakin tarvitaan Porin ja Turun junissa ja yksi on vaihtovuorossa - aamulla Helsinkiin 162:lla ja iltapäivällä 55:llä takaisin.


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Huhtikuu 28, 2015, 07:41:27
IC905 jatkaa Tampereelta Helsinkiin joko junana 174 tai 176. Olisiko joku tamperelainen kiinnostunut selvittämään kumpana?
Sen verran tiedän, että 174:ssä on Edo-runko, eikö se tule junassa 169?


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Huhtikuu 28, 2015, 08:07:15
IC905 jatkaa Tampereelta Helsinkiin joko junana 174 tai 176. Olisiko joku tamperelainen kiinnostunut selvittämään kumpana?
Sen verran tiedän, että 174:ssä on Edo-runko, eikö se tule junassa 169?

905->174
169->176


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Antero Airola - Huhtikuu 28, 2015, 08:08:44
EDO-runko on myös junissa IC905 ja IC176

Tampereella liikkuu todellakin kolme mini-IC-runkoa (Edfs, Expt Ex Ex).
Yksi tekee pitkän päivätyön Porin-Turun-Tampereen välillä (katso aikaisempi viestini)
Yksi tekee yhden meno-paluu matkan Poriin junina 467/470
Yksi käy Helsingissä junina 55/162

Porin rungot vaihtavat osia lauantaisin Tampereella. Junien 55/162 ja 467/470 runkoja voidaan vaihtaa Tampereella minä päivänä tahansa.

Lisää mietittävää: Mistä saadaan IC83:n runko lauantaisin ja sunnuntaisin?


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Huhtikuu 28, 2015, 09:49:17
EDO-runko on myös junissa IC905 ja IC176
Jahas, kierrot lienevät myös tältä osin muuttuneet maaliskuun lopussa. Viimeksi kun näin IC 176:n (taisi olla 20.3.), siinä oli vielä Rx:n sisältävä runko.


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Mikko Nyman - Huhtikuu 28, 2015, 09:54:29
Porin rungot vaihtavat osia lauantaisin Tampereella.

Telejä, päätyovia, ruuveja vai kenties joitain muita pienosia?

Mutta siis juu, itse asiaan: kuten ylle kirjoitin, aihe kiinnostaa kovasti. Jos joku haluaisi vääntää kierroista graafisen esityksen, se selkeyttäisi kiertojen kokonaishahmottamista kovastikin. Kiitos, tack och pock. Spotta ej på golvet.


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Olavi Salminen - Toukokuu 02, 2015, 21:53:58
Ja vähän Porin junista
Helsingin junat
IC179/IC166 S-P
IC183/IC166 L
IC193 L

yksi runko kiertää seuraavasti
IC462 Pori-Tampere M-L
IC461 Tampere-Pori M-L
IC464 Pori-Tampere
IC465 Tampere-Pori
IC468/924 Pori-Turku
IC931/475 Turku-Pori, lauantaisin jää Tampereelle

Homma ei välttämättä mene aivan näin yksinkertaisesti, sillä ainakin ennen 29.3.2015 sama runko ajoi junissa IC931/475 Turusta Poriin vain keskiviikkoisin, perjantaisin ja sunnuntaisin. Maanantaisin, tiistaisin ja torstaisin runko vaihtui Tampereella eli ilmeisesti IC55:stä tulleet vaunut jatkoivat 475:nä Poriin ja vastaavasti 931:ssä tulleet vaunut jatkoivat Tampereelta Helsinkiin seuraavana aamuna osana 162:ta. Lauantaisinhan IC931 jää Tampereelle ja IC183 ajaa suoraan Hgistä (klo 20.06) Poriin (klo 23.37). En tiedä, onko käytäntö muuttunut maaliskuun lopun jälkeen.


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Olavi Salminen - Toukokuu 02, 2015, 22:07:28
EDO-runko on myös junissa IC905 ja IC176

Tampereella liikkuu todellakin kolme mini-IC-runkoa (Edfs, Expt Ex Ex).
Yksi tekee pitkän päivätyön Porin-Turun-Tampereen välillä (katso aikaisempi viestini)
Yksi tekee yhden meno-paluu matkan Poriin junina 467/470
Yksi käy Helsingissä junina 55/162


Näin taitaa olla, että junapari IC467/470 sitoo yhden rungon. Ennen 29.3.2015 vastaava runko kävi ma-pe-aamuisin Vaasassa ja palasi sieltä junaan IC467 ja jatkoi 470:stä vielä Turkuun 930:nä. Nyt tässä kohtaa on tosi tehoton kierto. Ettei vain 467/470 olisi mahdollisella lakkautuslistalla, koska Porin junien ostoliikennesopimushan käsittääkseni päättyy vuodenvaihteeseen. Perjantaisin ja sunnuntaisin riittää jonkin verran väkeä, muina päivinä on aika hiljaista.


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Olavi Salminen - Toukokuu 02, 2015, 23:32:04
Tässä olisi minun villejä veikkauksia joistakin kierroista:

1. IC460 - 906 - 909 - 170 - jatkaa jonnekin?
2. IC 462 - 461 - 464 - 465 - 468 - 924 - 931 - 475 *
3. IC 162 - 55 (osa vaunuista) *
3. IC 467 - 470
4. IC 904 (päivävaunut) - 923 - 471
5. tulee jostakin? - IC 469 - 472 - 184
6. tulee jostakin? - IC 85 - 88 - 179
7. IC166 - 169 - 176 - 177 - 930
8. IC 905 - 174 - 175 - 180 - jatkaa jonnekin?
9. tulee jostakin? -  IC 87 - 90 - jatkaa jonnekin?

* Mahdollisesti joinakin päivinä 55 jatkaa 475:nä Poriin ja 931 seur. aamuna 162:na Helsinkiin, mutta tämä ei vaikuta tarvittavaan runkomäärään.


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Roope Prusila - Toukokuu 03, 2015, 06:38:31
Tässä olisi minun villejä veikkauksia joistakin kierroista:

1. IC460 - 906 - 909 - 170 - jatkaa jonnekin?
2. IC 462 - 461 - 464 - 465 - 468 - 924 - 931 - 475 *
3. IC 162 - 55 (osa vaunuista) *
3. IC 467 - 470
4. IC 904 (päivävaunut) - 923 - 471
5. tulee jostakin? - IC 469 - 472 - 184
6. tulee jostakin? - IC 85 - 88 - 179
7. IC166 - 169 - 176 - 177 - 930
8. IC 905 - 174 - 175 - 180 - jatkaa jonnekin?
9. tulee jostakin? -  IC 87 - 90 - jatkaa jonnekin?

* Mahdollisesti joinakin päivinä 55 jatkaa 475:nä Poriin ja 931 seur. aamuna 162:na Helsinkiin, mutta tämä ei vaikuta tarvittavaan runkomäärään.

IC 87:n runko tulee IC 168:n rungosta


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Olavi Salminen - Toukokuu 03, 2015, 14:08:53
Tässä täydennetty veikkaus eteläisen Suomen IC-junien kalustokierroista. Listasta puuttuvat pääosin mm. Helsinki-Kuopio/Kajaani/Joensuu-vuorot.

EDB + ED + 1-kerroksinen ravintolavaunu RX + EDS
1. IC460 - 906 - 909 - 170 – tyhjävaunujuna Helsingistä Kouvolaan – 707 – 934 (Pori-Turku)
2. IC 904 - 923 – 471 (Tampere-Pori)
3. IC 469 - 472 – 184 (Tampere-Helsinki, ma-pe, su); 193, 472, 184 (Hki-Hki, la)
4. 911 – 706 – 709 (Turku-Kuopio)
5. 912 – 917 (Kuopio-Oulu, su Jyväskylä-Oulu)
6. 928 – 933 (Oulu-Tampere)
7. IC 916 – 921 (Pieksämäki-Pieksämäki)
8. 83 (ma-pe Hgistä, la-su Treelta) – 922 – 927 (ma-pe, su Tampereelle, la Jyväskylään) (Helsinki-Tampere, ma-pe; Tampere-Jyväskylä, la; Tampere-Tampere, su)
9. IC 714 – 715 (Oulu-Oulu)

Lähdöt: Pori 1, Tampere 2, Turku 1, Kuopio 1, Oulu 2, Pieksämäki 1, Helsinki 1
Tulot: Pori 1, Tampere 2, Turku 1, Kuopio 1, Oulu 2, Pieksämäki 1, Helsinki 1

Edfs + Ex + Expt + Ex:
1. IC 462 - 461 - 464 - 465 - 468 - 924 - 931 - 475 * (Pori-Pori)
2. IC 467 – 470 (Tampere-Tampere)
3. ma-pe: IC 162 - 55 (osa vaunuista) * (Tampere-Tampere)
    la-su: lisävaunuina Helsinki-Oulu/Rovaniemi-junissa

* Mahdollisesti joinakin päivinä 55 jatkaa 475:nä Poriin ja 931 seur. aamuna 162:na Helsinkiin, mutta tämä ei vaikuta tarvittavaan runkomäärään.

Edo-vetoinen 5-vaunuinen 2-krs-juna ilman ravintolavaunua, EDO + EDB + EDFS + ED + ED
1. IC 85 - 88 – 179 (Helsinki-Pori)
2. IC166 - 169 - 176 - 177 – 930 (Pori-Turku)
3. IC 905 - 174 - 175 - 180 (Turku-Helsinki)

Turku-Helsinki-junat (kaikissa edo, kaikki pelkästään kaksikerroksisia)

4-vaunuiset ilman ravintolavaunua
(1) IC 944 – 945 – 956 –  109 – 114 - 965 (Turku-Turku)
(2) IC 942 – 979 – 954 – 967? (Turku-Turku)

5-vaunuiset ilman ravintolavaunua:
(1) IC946 – 947 – 958 – 959 – 970 (Turku-Helsinki)
(2) tulee jostakin? - IC957 – 968 – 969 (Helsinki-Turku)

3-vaunuinen Edo + Edb + Edfs
(1) 943 – 952 – 953 – 964 (Hki-Hki)

Duetto-ravintolavaunulliset, 5 vaunua
(1) 1. 941 – 950 – 951 – 962 – 963 – 974 (Helsinki-Helsinki)
(2) 948 – 949 – 960 – 961 – 972 – 973 (Turku-Turku)
Lisäksi tällä kokoonpanolla:
102 – käy jossakin? - 111 (kävisikö esim. tuuraamassa edellistä kahta Tku-Hki-junaa?)
165 - 168 -  IC 87 - 90 (Helsinki-Helsinki)


Veturivetoinen 2-krs-juna Duetto-ravintolavaunulla
1. 82 – käy jossakin? - 93 (Jyväskylä-Jyväskylä)
2. 40 - käy jossakin? - 173 – 449 – 454 (Seinäjoki-Seinäjoki)
3. 43 (ma-pe)/63 (la-su) – 58 (Helsinki-Helsinki)
4. 48 – 55 (Oulu-Oulu)
5. 160 – käy jossakin, esim. 71 - 78? - 189 (Tampere-Tampere)

Veturivetoiset pohjoisen junat Duetto-ravintolavaunulla ja Expt-lemmikkivaunulla
1. 162 – 49 (Tampere-Rovaniemi)
2. 50 – 185 (Rovaniemi-Tampere)
3. 47 (Helsinki-Rovaniemi)
4. 54 (Rovaniemi-Helsinki)


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Olavi Salminen - Toukokuu 03, 2015, 16:34:19
Pohoojoisemman Suomen osalta veikkaus:

Eipt+Efiti+Ex-pikajunat
P719 – 718 – 713 – 712 (Kajaani-Kajaani)
P710 (Rovaniemi-Kuopio)
P711 (Kuopio-Rovaniemi)
P408 (Rovaniemi-Oulu klo 14.20-16.58)
P405 (Oulu-Rovaniemi klo 16.24-19.05)

JÄLKIHUOMIO, EPÄTARKKUUKSIA SINIJUNAT- JA KISKOBUSSIT-KOHDISSA, KS. KOMMENTIT ALEMPAA
Eip+Efiti+Ein+Ein-sinijunat
P402 – H455 – H444 – H443 – H446 – H447 – H452 – H451 (Kokkola-Vaasa)
H442 – 441 - 456 – P407 (Vaasa-Kokkola)
P403 – P401 – P410 (Kokkola-Kokkola)

Kiskobussit
445 - 450 (Jyväskylä-Jyväskylä)
481 – 482 – 485 – 486 (Jyväskylä-Jyväskylä)
Keuruu-Tampere
Joensuu-Pieksämäki
Joensuu-Nurmes
Savonlinna-Parikkala
Iisalmi-Ylivieska
Karjaa-Hanko

Yöjunat
Ex+expt+efit
(+1-krs-ravintola?)
IC266 (Rovaniemi-Helsinki)
IC273 (Helsinki-Rovaniemi)

Expt + Erd (Duetto-ravintola) + efit
IC274 (Kemijärvi-Helsinki)
IC265 (Helsinki-Kemijärvi)


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Toukokuu 03, 2015, 18:47:11
445 ja 450 ovat sinisillä vaunuilla ajettavia junia. Eikös 441 käänny Vaasassa 450:ksi ja 445 456:ksi?


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Antti Tapani Häkkinen - Toukokuu 03, 2015, 19:37:05
445 ja 450 ovat sinisillä vaunuilla ajettavia junia. Eikös 441 käänny Vaasassa 450:ksi ja 445 456:ksi?
445/450 ja 441/456.
Kun 441 saapuu, se peruuttaa seisontaraiteen itäpäähän. Kun 445 saapuu, se peruuttaa samalle raiteelle, joten se jää 441 länsipuolelle. Näin ollen 445 rungon on nopeampi peruuttaa junaan 450, ja 441 runko jää junaan 456.


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: eemeli113 - Toukokuu 03, 2015, 21:17:16
445 ja 450 ovat sinisillä vaunuilla ajettavia junia. Eikös 441 käänny Vaasassa 450:ksi ja 445 456:ksi?
445/450 ja 441/456.
Kun 441 saapuu, se peruuttaa seisontaraiteen itäpäähän. Kun 445 saapuu, se peruuttaa samalle raiteelle, joten se jää 441 länsipuolelle. Näin ollen 445 rungon on nopeampi peruuttaa junaan 450, ja 441 runko jää junaan 456.

Itse asiassa tehdään näin:
1 : 441/450
2 : 445/456

1 saapuu 441:nä
1 siirretään kolmannen raiteen päähän
Pendolino saapuu 61:nä
Pendolino siirrtetään kolmannelle raiteelle 1:n perään
2 saapuu 445:na
2 siirretään toiselle raiteelle
Pendolino siirretään ykkösraiteelle pois 1:n edestä
2:sen veturi tekee vaihtotyön
Pendolino lähtee 62:na
1 siirretään kolmannen raiteen päästä ykkösraiteelle
1 lähtee 450:nä
2 siirretään toiselta raiteelta ykkösraiteelle
2 lähtee 456:na

Tein tästä viime kesänä jopa graafisen jossa jokainen runko oli merkitty eri värillä. Vaasassa yöpynyt merkittiin vihreällä, Tampereella yönsä viettänyt sinisellä ja Jyväskylästä tuleva punaisella.

EDIT: Kuten tuossa hienossa nopeasti tehdyssä kartassa näkyy, junilla on tietty järjestys: kolmosraiteella (kuvassa ylinnä) säilytetään pendolino ja "runko 1", kakkosraiteella säilytetään "runko 2".Ykkösraide (kuvassa alinna) eli se ainoa matkustajaraide, siinä säilytetään "runko 2:sta" noin tunnin ajan ennen kuin se lähtee 456:na.


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Jaakko Hakala - Toukokuu 03, 2015, 22:30:36
Joskus viikonloppuisin 445/450 ovat toistensa pareja. Ainakin 2013 keväällä muistan tilanteen olleen niin, 445:n saavuttua se ajettiin Vaskiluodon suuntaan vähän matkaa, ei kuitenkaan Konepajankadun tasoristeykselle asti, että Pendo-runko mahtuu aseman eteen. Arkisin tilanne on juurikin tuo Eemelin yläpuolella kertoma, mutta yleensä 456:n veturi vaihtaa päätä aseman edessä 450:n lähdettyä ja 456:n rungon asemalle eteen siirron jälkeen.


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Olavi Salminen - Toukokuu 03, 2015, 22:53:06
Eli Vaasan ja Seinäjoen suunnan osalta pääsääntöisesti kierto menisi siis näin:

Eip+Efiti+Ein+Ein-sinijunat

P402 – H455 – H444 – H443 – H446 – H447 – H452 – H451 (Kokkola-Vaasa)
H442 – 441 - 450 (Vaasa-Jyväskylä)
H445 – 456 - P407 (Jyväskylä-Kokkola)
P403 – P401 – P410 (Kokkola-Kokkola)

Kiskobussit
481 – 482 – 485 – 486 (Jyväskylä-Jyväskylä)


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Antti Tapani Häkkinen - Toukokuu 04, 2015, 16:23:58
445 ja 450 ovat sinisillä vaunuilla ajettavia junia. Eikös 441 käänny Vaasassa 450:ksi ja 445 456:ksi?
445/450 ja 441/456.
Kun 441 saapuu, se peruuttaa seisontaraiteen itäpäähän. Kun 445 saapuu, se peruuttaa samalle raiteelle, joten se jää 441 länsipuolelle. Näin ollen 445 rungon on nopeampi peruuttaa junaan 450, ja 441 runko jää junaan 456.

Itse asiassa tehdään näin:
1 : 441/450
2 : 445/456

1 saapuu 441:nä
1 siirretään kolmannen raiteen päähän
Pendolino saapuu 61:nä
Pendolino siirrtetään kolmannelle raiteelle 1:n perään
2 saapuu 445:na
2 siirretään toiselle raiteelle
Pendolino siirretään ykkösraiteelle pois 1:n edestä
2:sen veturi tekee vaihtotyön
Pendolino lähtee 62:na
1 siirretään kolmannen raiteen päästä ykkösraiteelle
1 lähtee 450:nä
2 siirretään toiselta raiteelta ykkösraiteelle
2 lähtee 456:na

Tein tästä viime kesänä jopa graafisen jossa jokainen runko oli merkitty eri värillä. Vaasassa yöpynyt merkittiin vihreällä, Tampereella yönsä viettänyt sinisellä ja Jyväskylästä tuleva punaisella.

EDIT: Kuten tuossa hienossa nopeasti tehdyssä kartassa näkyy, junilla on tietty järjestys: kolmosraiteella (kuvassa ylinnä) säilytetään pendolino ja "runko 1", kakkosraiteella säilytetään "runko 2".Ykkösraide (kuvassa alinna) eli se ainoa matkustajaraide, siinä säilytetään "runko 2:sta" noin tunnin ajan ennen kuin se lähtee 456:na.
Ainakin kesällä 2013, kun itse olin katsomassa niin 441/456 ja 445/450, koska kun 443 saapui, seisoi ratapihan keskimäisellä raiteella runko ja sama rumko oli samalla raiteella 450 lähtiessä.

Joensuu-Pieksämäki
780>781>784>785 M-S
782>783 L
782>783>786>787 M-P S


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: eemeli113 - Toukokuu 04, 2015, 16:35:39
Ainakin kesällä 2013, kun itse olin katsomassa niin 441/456 ja 445/450, koska kun 443 saapui, seisoi ratapihan keskimäisellä raiteella runko ja sama rumko oli samalla raiteella 450 lähtiessä.

Juuh, mutta tuosta kesästä on aikaa jo melkein kaksi vuotta ja aikataulukaudetkin on vaihtunut moneen kertaan sen aikana. En itse ollut kiinnostunut tästä aiheesta silloin niin paljon että olisin itse voinut ja tietänyt käydä tarkistamassa tilannetta.

En edes ymmärrä miksi tämä kierto on 441/450 ja 445/456 kun se voisi olla vaikka 445/450. Mutta sittenhän 441:ssä tullut runko oleilisi Vaasassa jopa 6 tuntia...


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Antti Tapani Häkkinen - Toukokuu 04, 2015, 16:42:35
Ainakin kesällä 2013, kun itse olin katsomassa niin 441/456 ja 445/450, koska kun 443 saapui, seisoi ratapihan keskimäisellä raiteella runko ja sama rumko oli samalla raiteella 450 lähtiessä.

Juuh, mutta tuosta kesästä on aikaa jo melkein kaksi vuotta ja aikataulukaudetkin on vaihtunut moneen kertaan sen aikana. En itse ollut kiinnostunut tästä aiheesta silloin niin paljon että olisin itse voinut ja tietänyt käydä tarkistamassa tilannetta.

En edes ymmärrä miksi tämä kierto on 441/450 ja 445/456 kun se voisi olla vaikka 445/450. Mutta sittenhän 441:ssä tullut runko oleilisi Vaasassa jopa 6 tuntia...
No, joo. Silti 445/450 tuntuisi loogisemmalta


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Antero Airola - Toukokuu 05, 2015, 13:53:25
Kierrot ovat aika monimutkaisia, kun otetaan huomioon viikonloput. Voisikohan Lounais-Suomen Intercity-junien kierrot mennä suunnilleen näin?

EDB + ED + 1-kerroksinen ravintolavaunu + EDFS
1. IC460 - 906 - 909 - 170 – tyhjävaunujuna Helsingistä Kouvolaan – 707 – 934 (Pori-Turku)ma-pe
    IC909 - 170 – tyhjävaunujuna Helsingistä Kouvolaan – 707 – 934 (Turku-Turku) la
    IC707 - 934 (Kouvola-Turku) su
    IC909 - 170 (Turku-Helsinki) su
2. IC 904 - 923 – 471 (Tampere-Pori) ma-pe, su
    IC 904 - 923 (Tampere-Tampere) la
3. IC 469 - 472 – 184 (Tampere-Helsinki) ma-pe, su
    IC193 - 472 (Helsinki-Tampere) la
4. IC911 – 706 – 709 (Turku-Kuopio) ma-pe, su
    IC911 – 706 (Turku-Kouvola) la
5. IC912 – 917 (Kuopio-Oulu) ma-pe
    IC912 – 919 (Kuopio-Oulu) la
    IC912 – 917 (Jyväskylä-Oulu) su
6. IC928 – 933 (Oulu-Tampere)
7. IC 916 – 921 (Pieksämäki-Pieksämäki)
8. IC83 – 922 – 927 (Helsinki-Tampere) ma-pe;
    IC460 - 83 - 922 -927 (Pori-Jyväskylä) la;
    IC83 - 922 - 927 (Tampere-Tampere) su
9. IC 714 – 715 (Oulu-Oulu) ma-pe, su

Lähdöt: Pori 1, Tampere 2, Turku 1, Kuopio 1, Oulu 2, Pieksämäki 1, Helsinki 1 ma-pe
Lähdöt: Pori 1, Tampere 1, Turku 2, Kuopio 1, Oulu 1, Pieksämäki 1, Helsinki 1 la
Lähdöt: Tampere 3, Turku 2, Oulu 2, Pieksämäki 1, Jyväskylä 1, Kouvola 1 su
Tulot: Pori 1, Tampere 2, Turku 1, Kuopio 1, Oulu 2, Pieksämäki 1, Helsinki 1 ma-pe
Tulot: Tampere 3, Turku 1, Oulu 1, Pieksämäki 1, Jyväskylä 1, Kouvola 1 la
Tulot: Pori 1, Tampere 2, Turku 1, Kuopio 1, Oulu 2, Pieksämäki 1, Helsinki 1 su

Turussa voi tapahtua junien roolien vaihtoa. Esimerkiksi IC904 voi palata minä tahansa junista 909, 911, 917, 919, 921, 923

Ongelma: la-su Turusta lähtee yksi juna enemmän kuin sinne saapuu!


Edfs + Ex + Expt + Ex:
1. IC 462 - 461 - 464 - 465 - 468 - 924 - 931 - 475* (Pori-Pori) ma-pe
    IC 462 - 461 - 464 - 465 - 468 - 924 - 931 (Pori-Tampere) la
    IC464 - 465 - 468 - 924 - 931 - 475 (Pori-Pori) su
2. IC 467 – 470 (Tampere-Tampere) ma-pe, su
    IC 467 – 470 - 471 (Tampere-Pori) la
3. ma-pe: IC 162 - 55 (osa vaunuista)* (Tampere-Tampere)
* Mahdollisesti joinakin päivinä 55 jatkaa 475:nä Poriin ja 931 seur. aamuna 162:na Helsinkiin, mutta tämä ei vaikuta tarvittavaan runkomäärään.


Edo-vetoinen 2-krs-juna ilman ravintolavaunua, 5 vaunua
1. IC 85 - 88 – 179 (Helsinki-Pori) ma-pe, su
    IC 85 - 88 – 179(Helsinki-Tampere) la
2. IC166 - 169 - 176 - 177 – 930 (Pori-Turku)
3. IC 905 - 174 - 175 - 180 (Turku-Helsinki)
4. IC183 (Helsinki-Pori) la

Jos ei saada VR:n sisäpiiritietoa, vaatisi luttelon varmistaminen huomioitsijoita ainakin Tampereen, Turun ja Helsingin asemille.


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Miska Nikkinen - Toukokuu 05, 2015, 14:01:11
Joensuu-Pieksämäki väli
720>721>724>725 M-S
722>723 L
722>723>726>727 M-P,S


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Olavi Salminen - Toukokuu 05, 2015, 15:41:28
Pitää muistaa, että homma saattaa mutkistua 15.6.

http://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/uutishuone/uutiset-ja-tiedotteet/kesan-junavuoroihin-muutoksia-270320151358/

Tällöin poistuu IC709 Kouvola-Kuopio (klo 18.41-21.40) ja IC912 väliltä Kuopio-Tampere, uusi IC912 on Tampere-Turku (10.11-11.50). Saakohan näillä muutoksilla tiputettua yhden junarungon jotenkin pois? Menevätkö kaikki kierrot uusiksi?


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Antti Tapani Häkkinen - Toukokuu 05, 2015, 16:31:54
780>781>784>785 M-S
782>783 L
782>783>786>787 M-P S
Joensuu-Pieksämäki väli
720>721>724>725 M-S
722>723 L
722>723>726>727 M-P,S

Ai, juu. En ole vieläkään tottunut siihen, kun 780-sarjan junat Jns-Pie taajamajunat vaihtuivat 720-numeroinnille.


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Toukokuu 05, 2015, 17:08:07
EDB + ED + 1-kerroksinen ravintolavaunu + EDFS
Edb + Ed + Rx + Eds

Junaparissa 71/78 on ymmärtääkseni myös tällainen runko.


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Olavi Salminen - Toukokuu 05, 2015, 17:46:44
Pitää muistaa, että homma saattaa mutkistua 15.6.

http://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/uutishuone/uutiset-ja-tiedotteet/kesan-junavuoroihin-muutoksia-270320151358/

Tällöin poistuu IC709 Kouvola-Kuopio (klo 18.41-21.40) ja IC912 väliltä Kuopio-Tampere, uusi IC912 on Tampere-Turku (10.11-11.50). Saakohan näillä muutoksilla tiputettua yhden junarungon jotenkin pois? Menevätkö kaikki kierrot uusiksi?

Menisikö homma 15.6. alkaen näin?

1. IC460 - 906 - 909 - 469 - 472 – 184 (Pori-Helsinki, ma-pe, su); 193, 472, 184 (Hki-Hki, la) *
2. 911 – 706 (Turku-Kouvola)
3. IC 707 – 934 (Kouvola-Turku)
4. IC 904 - 923 – 471 (Tampere-Pori)
5. 912 – 917 (Tampere-Oulu)
6. 928 – 933 (Oulu-Tampere)
7. IC 916 – 921 (Pieksämäki-Pieksämäki)
8. 83 (ma-pe Hgistä, la-su Treelta) – 922 – 927 (ma-pe, su Tampereelle, la Jyväskylään) (Helsinki-Tampere, ma-pe; Tampere-Jyväskylä, la; Tampere-Tampere, su)
9. IC 714 – 715 (Oulu-Oulu)

Lähdöt (arkisin): Pori 1, Kouvola 1, Tampere 2, Turku 1, Oulu 2, Pieksämäki 1, Helsinki 1
Tulot (arkisin): Pori 1, Kouvola 1, Tampere 2, Turku 1, Oulu 2, Pieksämäki 1, Helsinki 1

* Pendolino-kierron osa: 84 (Kuopio-Tampere 5.43-8.47), S172 (Tampere-Helsinki 11.07-12.52)...

---
Junat IC706, IC707, IC923, IC467, IC470, P408 ja P405 poistamalla saisi ehkä tiputettua säännöllisestä käytöstä PERÄTI 5 RUNKOA.

EDB + ED + 1-kerroksinen ravintolavaunu + EDF (2 vähemmän)

1. IC460 - 906 - 909 - 469 - 472 – 184 (Pori-Helsinki, ma-pe, su); 193, 472, 184 (Hki-Hki, la)
2. 904-  911 – 934 (Tampere-Turku)
3. 903 (uusvanha juna Turku-Tampere klo 6.00-7.42, jotta kierto täsmää; toinen vaihtoehto jättää 934 illalla Tampereelle) - 912 – 917 (Turku-Oulu)
4. 928 – 933 (Oulu-Tampere)
5. IC 916 – 921 (Pieksämäki-Pieksämäki)
6. 83 (ma-pe Hgistä, la-su Treelta) – 922 – 927 - 475 (ma-pe, su Poriin, la Jyväskylään) (Helsinki-Pori, ma-pe; Tampere-Jyväskylä, la; Tampere-Pori, su)
7. IC 714 – 715 (Oulu-Oulu)

Lähdöt (arkisin): Pori 1, Tampere 1, Turku 1, Oulu 2, Pieksämäki 1, Helsinki 1
Tulot (arkisin): Pori 1, Tampere 1, Turku 1, Oulu 2, Pieksämäki 1, Helsinki 1

Edfs + Ex + Expt + Ex: (1 vähemmän)
1. IC 462 - 461 - 464 - 465 - 468 - 924 - 931  (Pori-Tampere)
2. IC 162 - 55 - 471  (Tampere-Pori)
POIS: 467/470

Eipt+Efiti+Ex-pikajunat (2 vähemmän)
Pois:
P408 (Rovaniemi-Oulu klo 14.20-16.58)
P405 (Oulu-Rovaniemi klo 16.24-19.05)


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Toukokuu 05, 2015, 20:29:18
Ongelma: la-su Turusta lähtee yksi juna enemmän kuin sinne saapuu!
Ongelma hoituu lauantaisin ja sunnuntaisin 906:n paikalla kulkevalla tyhjävaunujunalla 10226.


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: eemeli113 - Toukokuu 17, 2015, 16:04:32
445/450 ja 441/456.

Oikeastaan sitten tulevaisuudessa kun siniset ovat poistuneet liikenteestä niin tämä saattaa olla mahdollinen koska Ex-vaunut tarvisevat sähköä aggregaatti-vaunusta. Aggregaattivaunua ei ole kiva vaihtaa rungosta toiseen. Toinen vaihtoehto olisi kiskobussi mutta tämä olisi runsaasti alikapasiteettia. Varsinkin viikonloppuisin, on 445 ja 450 olleet aivan täynnä.


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Toukokuu 17, 2015, 16:22:53
Ongelma hoituu lauantaisin ja sunnuntaisin 906:n paikalla kulkevalla tyhjävaunujunalla 10226.

10226 on kummallisesti kulkenut myös muina päivinä; kulki mm. viime torstaina 14.5.


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Visa - Toukokuu 17, 2015, 16:32:00
Ongelma hoituu lauantaisin ja sunnuntaisin 906:n paikalla kulkevalla tyhjävaunujunalla 10226.

10226 on kummallisesti kulkenut myös muina päivinä; kulki mm. viime torstaina 14.5.

Helatorstaina on viikonloppuaikataulut


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Toukokuu 17, 2015, 17:03:17
Ongelma hoituu lauantaisin ja sunnuntaisin 906:n paikalla kulkevalla tyhjävaunujunalla 10226.

10226 on kummallisesti kulkenut myös muina päivinä; kulki mm. viime torstaina 14.5.

Helatorstaina on viikonloppuaikataulut

No eipä ollut ainoa kerta!


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Visa - Toukokuu 17, 2015, 17:10:46
No eipä ollut ainoa kerta!

Just


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Olavi Salminen - Kesäkuu 15, 2015, 16:04:45
Osaako joku kertoa tänään 15.6. alkaen voimaan tulleista muutoksista? Edoilla ajetaan nyt myös mm. Helsingistä Kuopioon ja Ouluun. Onko kalustokiertoja mennyt paljon uusiksi tai onko ilmennyt jotakin muuta mielenkiintoista?

Pitää muistaa, että homma saattaa mutkistua 15.6.

http://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/uutishuone/uutiset-ja-tiedotteet/kesan-junavuoroihin-muutoksia-270320151358/

Tällöin poistuu IC709 Kouvola-Kuopio (klo 18.41-21.40) ja IC912 väliltä Kuopio-Tampere, uusi IC912 on Tampere-Turku (10.11-11.50). Saakohan näillä muutoksilla tiputettua yhden junarungon jotenkin pois? Menevätkö kaikki kierrot uusiksi?

Menisikö homma 15.6. alkaen näin?

1. IC460 - 906 - 909 - 469 - 472 – 184 (Pori-Helsinki, ma-pe, su); 193, 472, 184 (Hki-Hki, la) *
2. 911 – 706 (Turku-Kouvola)
3. IC 707 – 934 (Kouvola-Turku)
4. IC 904 - 923 – 471 (Tampere-Pori)
5. 912 – 917 (Tampere-Oulu)
6. 928 – 933 (Oulu-Tampere)
7. IC 916 – 921 (Pieksämäki-Pieksämäki)
8. 83 (ma-pe Hgistä, la-su Treelta) – 922 – 927 (ma-pe, su Tampereelle, la Jyväskylään) (Helsinki-Tampere, ma-pe; Tampere-Jyväskylä, la; Tampere-Tampere, su)
9. IC 714 – 715 (Oulu-Oulu)

Lähdöt (arkisin): Pori 1, Kouvola 1, Tampere 2, Turku 1, Oulu 2, Pieksämäki 1, Helsinki 1
Tulot (arkisin): Pori 1, Kouvola 1, Tampere 2, Turku 1, Oulu 2, Pieksämäki 1, Helsinki 1

* Pendolino-kierron osa: 84 (Kuopio-Tampere 5.43-8.47), S172 (Tampere-Helsinki 11.07-12.52)...

---
Junat IC706, IC707, IC923, IC467, IC470, P408 ja P405 poistamalla saisi ehkä tiputettua säännöllisestä käytöstä PERÄTI 5 RUNKOA.

EDB + ED + 1-kerroksinen ravintolavaunu + EDF (2 vähemmän)

1. IC460 - 906 - 909 - 469 - 472 – 184 (Pori-Helsinki, ma-pe, su); 193, 472, 184 (Hki-Hki, la)
2. 904-  911 – 934 (Tampere-Turku)
3. 903 (uusvanha juna Turku-Tampere klo 6.00-7.42, jotta kierto täsmää; toinen vaihtoehto jättää 934 illalla Tampereelle) - 912 – 917 (Turku-Oulu)
4. 928 – 933 (Oulu-Tampere)
5. IC 916 – 921 (Pieksämäki-Pieksämäki)
6. 83 (ma-pe Hgistä, la-su Treelta) – 922 – 927 - 475 (ma-pe, su Poriin, la Jyväskylään) (Helsinki-Pori, ma-pe; Tampere-Jyväskylä, la; Tampere-Pori, su)
7. IC 714 – 715 (Oulu-Oulu)

Lähdöt (arkisin): Pori 1, Tampere 1, Turku 1, Oulu 2, Pieksämäki 1, Helsinki 1
Tulot (arkisin): Pori 1, Tampere 1, Turku 1, Oulu 2, Pieksämäki 1, Helsinki 1

Edfs + Ex + Expt + Ex: (1 vähemmän)
1. IC 462 - 461 - 464 - 465 - 468 - 924 - 931  (Pori-Tampere)
2. IC 162 - 55 - 471  (Tampere-Pori)
POIS: 467/470

Eipt+Efiti+Ex-pikajunat (2 vähemmän)
Pois:
P408 (Rovaniemi-Oulu klo 14.20-16.58)
P405 (Oulu-Rovaniemi klo 16.24-19.05)


Otsikko: Vs: Junaparikeskustelua
Kirjoitti: Maija Raasakka - Joulukuu 08, 2015, 23:04:52
Tämä on todella mielenkiintoinen aihe, onko näitä kaikkia saatavilla esim. yhdessä taulukossa tai grafiikassa? Eikä siis pelkästään junapareja vaan ylipäätänsä kalustokiertoja?