Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Mikael Sahervo - Syyskuu 16, 2014, 07:17:31



Otsikko: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: Mikael Sahervo - Syyskuu 16, 2014, 07:17:31


Riihimäen kolmioraide saa vihdoin ensi vuonna rahansa. Hallituksen budjettiesityksessä runsaan kilometrin ratapätkään on varattu 10 miljoonaa euroa.

Riihimäen kolmioraiteen tavoitteena on tavaraliikenteen tehostaminen, sillä nyt tavarajunien pitää pysähtyä Riihimäellä ja vaihtaa veturi junan toiseen päähän ennen matkan jatkumista.

Kolmioraide mahdollistaa myös suoran henkilöjunaliikenteen aloittamisen Lahden ja Tampereen välillä. Nyt junaa on vaihdettava Riihimäellä.

VR ei ole vielä tehnyt päätöksiä uusien junavuorojen avaamisesta, mutta se aikoo hyödyntää suoraa rataa.

- Kolmioraide on ilman muuta positiivinen asia ja totta kai se hyödynnetään. Me olemme kiinnostuneet ajamaan junia suoraan Tampereelta Lahteen, kertoo johtaja Antti Korhonen VR-yhtymästä.

Uuden suoran reitin avaaminen palvelisi myös Pohjanmaan pääradan varrelta tulevia Allegron matkustajia. Suora junayhteys lyhentäisi matka-aikaa Tampereelta Pietariin jopa 1,5 tunnilla, jos Lahden vaihdosta saataisiin sujuva.

Tampereelle matkustava Petri Pekkala Vääksystä odotti junaa maanantaina aamupäivällä Lahdessa. Hän iloitsi kolmioraiteen tulosta ja suorista junayhteyksistä.

- Hyvältä kuulostaa. Matkustamisesta tulee sujuvampaa ja nopeampaa, kun vaihto jää pois, pari kertaa kuukaudessa Tampereella käyvä Pekkala sanoo.

Lahdessa junaa vaihtanut Anette Tamminen oli tulossa Tampereelta ja matkalla Savonlinnaan. Hän matkustaa väliä neljä kertaa kuukaudessa ja joutuu vaihtamaan junaa matkan aikana kolme kertaa.

- Se olisi aika kiva, kun olisi yksi vaihto vähemmän ja matka nopeutuisi, Tamminen kertoo.


http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2014/09/16/lahdesta-saattaa-lahivuosina-paasta-junalla-ilman-vaihtoa-tampereelle?ref=ece_frontpage-section-teaser-groupSection-default


Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: Simo Virtanen - Syyskuu 16, 2014, 08:54:05
Saattaa tai ei, mutta vaikea on nähdä Lahti - Tampere tai pv. junien sivuuttavan pysähtymättä Riihimäen.

Kun vielä havainnot kertovat Riihimäellä Lahden junaan tai pv. vaihtavan kourallisen ihmisiä päärataa suoraan matkustaviin verrattuna, niin veikkaanpa kolmioraidetta käyttävien matkustajajunien olevan melkolailla toteutumattomissa.

Jos tuolle reitille olisi kovasti painetta, niin jo nyt olisi voitu katkaista Tampere - Helsinki -henkilöjunia ja ajaa toinen pää Lahteen.


Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: Tuomas Pätäri - Syyskuu 16, 2014, 09:54:51
Kun vielä havainnot kertovat Riihimäellä Lahden junaan tai pv. vaihtavan kourallisen ihmisiä päärataa suoraan matkustaviin verrattuna, niin veikkaanpa kolmioraidetta käyttävien matkustajajunien olevan melkolailla toteutumattomissa.
Tosin tuota on mahdotonta arvioida pelkästään Riihimäellä vaihtavien perusteella, koska ainakin pitempimatkaisessa poikittaisliikenteessä vaihtoon käytetään paljon myös Tikkurilan asemaa.


Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: Simo Virtanen - Syyskuu 16, 2014, 10:28:32
Kun vielä havainnot kertovat Riihimäellä Lahden junaan tai pv. vaihtavan kourallisen ihmisiä päärataa suoraan matkustaviin verrattuna, niin veikkaanpa kolmioraidetta käyttävien matkustajajunien olevan melkolailla toteutumattomissa.
Tosin tuota on mahdotonta arvioida pelkästään Riihimäellä vaihtavien perusteella, koska ainakin pitempimatkaisessa poikittaisliikenteessä vaihtoon käytetään paljon myös Tikkurilan asemaa.

Niin käytetään, mutta mielestäni päärataa etelään kulkevan IC ja Pendolino -kaluston kääntäminen itään ennen Riihimäkeä kuulostaa vieläkin kaukaisemmalta kuin jonkin yksittäisen henkilöjunan.


Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Syyskuu 16, 2014, 12:42:40
Niin käytetään, mutta mielestäni päärataa etelään kulkevan IC ja Pendolino -kaluston kääntäminen itään ennen Riihimäkeä kuulostaa vieläkin kaukaisemmalta kuin jonkin yksittäisen henkilöjunan.

Onkohan tuolle kolmioraiteelle tulossa seisake (Riihimäki Nord)?

Tavaraliikennehän tuota tulee varmasti enemmän käyttämään.


Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: MNa - Syyskuu 16, 2014, 13:32:53
Miksi muuten pidetään kohtalaista meteliä junan vaunukaluston kääntämisestä? Aika moni tuntee numerot ja osaa hakea oikean vaunun. Istumissuunta voi kääntyä, mutta mitä todellista merkitystä sillä on?
Henkilöjunakalusto alkaa olla ajettavissa kummastakin päästä ilman veturin siirtoa, joten mitään oleellista ongelmaa
ei ole jatkaa idästä tulevaa junaa pohjoiseen käymällä nykyisellä Riihimäen asemalla.


Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: Timo Salminen - Syyskuu 16, 2014, 13:52:20
Henkilöjunakalusto alkaa olla ajettavissa kummastakin päästä ilman veturin siirtoa, joten mitään oleellista ongelmaa
ei ole jatkaa idästä tulevaa junaa pohjoiseen käymällä nykyisellä Riihimäen asemalla.

Mutta entä jos lahtelaiset eivät halua käydä Riihimäen asemalla? Mitäs sitten tehdään?


Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: Simo Virtanen - Syyskuu 16, 2014, 13:58:26
Henkilöjunakalusto alkaa olla ajettavissa kummastakin päästä ilman veturin siirtoa, joten mitään oleellista ongelmaa
ei ole jatkaa idästä tulevaa junaa pohjoiseen käymällä nykyisellä Riihimäen asemalla.

Mutta entä jos lahtelaiset eivät halua käydä Riihimäen asemalla? Mitäs sitten tehdään?

Ajetaan pysähtymättä pendolla Tikkurilaan vaihtamaan idänpikajunaan.


Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: zige - Syyskuu 16, 2014, 14:33:26
Kun vielä havainnot kertovat Riihimäellä Lahden junaan tai pv. vaihtavan kourallisen ihmisiä päärataa suoraan matkustaviin verrattuna, niin veikkaanpa kolmioraidetta käyttävien matkustajajunien olevan melkolailla toteutumattomissa.
Tosin tuota on mahdotonta arvioida pelkästään Riihimäellä vaihtavien perusteella, koska ainakin pitempimatkaisessa poikittaisliikenteessä vaihtoon käytetään paljon myös Tikkurilan asemaa.

Tääkin on vaa useimmiten sellasissa tapauksissa joissa pääradan vaihtoyhteys on pendo/IC joka ei pysähdy Riksussa. Muuten kaikki matkat verkkokauppa tarjoo vaihdolla Lahdessa/Riksussa.


Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: Harri Junttila - Syyskuu 16, 2014, 15:42:10
Henkilöjunakalusto alkaa olla ajettavissa kummastakin päästä ilman veturin siirtoa, joten mitään oleellista ongelmaa
ei ole jatkaa idästä tulevaa junaa pohjoiseen käymällä nykyisellä Riihimäen asemalla.

Mutta entä jos lahtelaiset eivät halua käydä Riihimäen asemalla? Mitäs sitten tehdään?
Tehdään kolmion läheisyyteen seisake vaikka Riihimäki pohjoinen :)


Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Syyskuu 16, 2014, 18:30:09
Henkilöjunakalusto alkaa olla ajettavissa kummastakin päästä ilman veturin siirtoa, joten mitään oleellista ongelmaa
ei ole jatkaa idästä tulevaa junaa pohjoiseen käymällä nykyisellä Riihimäen asemalla.

Mutta entä jos lahtelaiset eivät halua käydä Riihimäen asemalla? Mitäs sitten tehdään?
Tehdään kolmion läheisyyteen seisake vaikka Riihimäki pohjoinen :)
Tai itse kolmioon, samoin kuten Tornio pohjoinen ;)


Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: Mikko Kosonen - Syyskuu 16, 2014, 20:13:09
Eikö Riihimäen vanhanaikainen matalalaiturinen asema voitaisi poistaa kokonaan. Suoristaa rata siltä kohtaa samalla ja poistaa ns matkustajaratapiha rapistuvine laitureineen yms, ja tehdä kokonaan uusi Riihimäen asema hieman pohjoisemmaksi. Uusi asema voisi tulla vaikka tuonne Lidlin läheisyyteen. Varmaan aika hyvin saavutettavissa sekin paikka, Riihimäkeläisin katsottuna. Pakkoko se asema nyt aivan keskustassa on olla, kun käyttäjät ovat kuitenkin useampien kilometrien säteellä. Saataisiin Riihimäkikin päivitettyä samalla 2010-luvulle, korkeine laitureineen yms.


Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: Ari Palin - Syyskuu 16, 2014, 20:48:15
Tampere - Lahti -junista olisi kaiketi tulossa täysin uusia junavuoroja, joten niiden pysähtymättömyys Riihimäellä ei heikentäisi nykyisiä yhteyksiä Riihimäeltä. Siten niiden ei välttämättä olisi tarvetta pysähtyä Riihimäellä, jos päätarkoitus on saada uusia vaihdottomia yhteyksiä Tampereen/Hämeenlinnan ja Lahden välille. Riihimäeltä on jo nykyisellään melko hyvät yhteydet joka suuntaan.

Jos Riihimäelle halutaan pysähdys, sopivin voisi olla seisake Riihimäki-Itäinen, jolloin Tampere - Lahti -junista olisi mahdolista saada vaihtoyhteys joka tunti kulkevaan Lahti - Riihimäki -lähijunaan, joka saapuu Riihimäelle klo xx.44. Tässä yhteydessä kannattaisi samalla pyrkiä muuttamaan kierrot niin, että Lahdesta Riihimäelle tulevat junat jatkaisivat Helsinkiin R-junana klo xx.52, ja vastaavasti klo xx.08 Riihimäelle saapuvat R-junat jatkaisivat Lahteen klo xx.15. Jos Tampere - Lahti -juna pysähtyisi Riihimäki-Itäisellä klo xx.40, se olisi myös ajallisesti lähes puolivälissä kahta Riihimäki - Lahti -junaa, jotka lähtevät Riihimäeltä klo xx.15.

Joka tunti Tampere - Lahti -junat eivät kulkisi, joten ne voisi sijoittaa sellaisille tunneille, jolloin Tampere - Helsinki -taajamajuna ei ole kulussa.


Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: Ari Palin - Syyskuu 16, 2014, 20:51:16
Tehdään kolmion läheisyyteen seisake vaikka Riihimäki pohjoinen :)
Tai itse kolmioon, samoin kuten Tornio pohjoinen ;)

Riihimäen kolmioraiteella tuo olisi kallis vaihtoehto, koska lähes koko kolmioraide tulee olemaan tunnelissa. Laituri on myös helpompi tehdä suoralle radalle kuin kaarteeseen.


Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: Jorma Toivonen - Syyskuu 16, 2014, 22:50:40
Valitettavasti nyt ei ole antaa faktaa asiasta, mutta niin suurta vuorta ei seudulla sijaitse, jonka uumeniin voisi tuon kolmion upottaa. Todellisuudessa tuo tunneli-osuus lienee pituudeltaan vain muutamia kymmeniä metrejä.
Kuinka paljon sitten pyörien kirskuminen kaarteessa ja pysähdysten aiheuttama "venakkovälysten" kolina häiritsee läheisyyden asujaimistoa, jää vain arvattavaksi.

"Riihimäki pohjoinen", ex. Sammaliston seisake, lopetettu 22.5.-77, n. 2,9 km päärautatieasemalta.

"Riihimäki itäinen", ex. Kokon seisake, lopetettu 3.6.-84, n. 2,2 km Riihimäki C:stä.


Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: Marko Manninen - Syyskuu 16, 2014, 22:53:26
Eikö tämä liikenne onnistuisi nyt jo Edoa hyödyntäen.?? Jos Vain tahtoa tähän olisi. Mikä on nopein realistinen aika suunnan muutokseen yhden kuljettajan voimin?


Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: Jorma Toivonen - Syyskuu 16, 2014, 23:37:37
Kuinka nopeajalkaisia nuo nykyajan kuljettajat lienevät, mutta mielestäni 15min:a olisi varsin realistinen lyhin aika? (Ajovalmiuden purku tullessa, tiedostojen pakkaaminen reppuun, kävely junan toiseen päähän (henkoset tottakai nortista kävellessä), ajo-ohjaamon käyttöönotto, rata-osan aikataulutietojen esilleotto varoituksineen, JKV-testaus, yms. - riittääkö varttitunti?). Huom. ei juosta - se on aina vaarallista rautatiealueilla!



Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: MNa - Syyskuu 17, 2014, 11:59:13
Tosi surkeaa tuo tekniikka junan suuntamisen vaihtamiseen. Luulisi, että homma tomisi yhden "vivun"
kääntämisellä tyyliin eteen /taakse. Kuskinkin voisi vaihtaa, mutta yksikin selviäisi minuutissa toiseen päähän
jos ei vetäisi sitä Norttia.


Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Syyskuu 17, 2014, 15:19:40
Kuljettaja tekee aika paljon muutakin kuin kääntää vipua. Ajopöytää jätettäessä pitää huolehtia valot, radio ja JKV pimeäksi, muiden ohella, ja ne ohjausvirrat ja muut vastaavat. Sitten paperit nippuun, laukku pykälään ja siirrytään toiseen päähän. Mutta ajopöydän ja/tai junan käyttöön otto vie aikansa; kaikkien laitteiden alkutestaukset, jarrujen toimivuuden tarkastus, radion virittäminen eli uusi junanumero ja käytettävät radioryhmät, sitten aikataulujen sun muiden läpi lukeminen ja vertaaminen. JKV:n käyttöönotto sisältää alkutestauksen ja junatietojen sille syöttämisen.

Tähän menee pakostikin "hieman" enemmän aikaa kuin se minuutti. Vaikka Nortin jättäisi poiskin (kuinka moni vielä polttaa??).

Tampereella Edo-IC:t kääntyvät varttitunnissa.


Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Syyskuu 17, 2014, 15:50:18
No mutta sittenhän junan suunnan vaihtaminen (toki vetäjää vaihtaen) sujui nopeammin 50-60 vuotta sitten ;)

Dm4-kiitojunilla näkyi 1961 olleen 7-minuutin vaihto junan jatkaessa samaan suuntaan ja 10 min suunnan vaihtuessa Kouvolassa. Höyryvetureilla oli 11-12 min suunnan vaihtuessa Tampereella. Dm7 selvisi 5 minuutissa suunnan vaihdosta Vainikkalassa.


Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: Topi Lajunen - Syyskuu 17, 2014, 17:57:37
Valitettavasti nyt ei ole antaa faktaa asiasta, mutta niin suurta vuorta ei seudulla sijaitse, jonka uumeniin voisi tuon kolmion upottaa.

Tässä viimevuotisen yleisötilaisuuden materiaalia, josta näkee kohtalaisen tarkkoja piirustuksia aiheesta. Ainakin tunnelin sijainti ja suurinpiirteinen pituus selviää:

http://portal.liikennevirasto.fi/portal/page/portal/f/hankkeet/suunnitteilla/riihimaen_kolmioraide/131121_Ri_kolmio_Yleis%F6tilaisuus.pdf

Näyttäisi olevan noin 90-metrinen tunneli.


Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: Jyrki Talvi - Syyskuu 17, 2014, 17:58:42
Onko ajatuksena liikennöidä näitä, Lh Tpe junia esim Pupuilla.


Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: Tuomas Pätäri - Syyskuu 17, 2014, 19:11:34
Valitettavasti nyt ei ole antaa faktaa asiasta, mutta niin suurta vuorta ei seudulla sijaitse, jonka uumeniin voisi tuon kolmion upottaa.

Tässä viimevuotisen yleisötilaisuuden materiaalia, josta näkee kohtalaisen tarkkoja piirustuksia aiheesta. Ainakin tunnelin sijainti ja suurinpiirteinen pituus selviää:

http://portal.liikennevirasto.fi/portal/page/portal/f/hankkeet/suunnitteilla/riihimaen_kolmioraide/131121_Ri_kolmio_Yleis%F6tilaisuus.pdf

Näyttäisi olevan noin 90-metrinen tunneli.
Näyttää noin 90-metriseltä mutta luettuna se on noin 100-metrinen (PDF:n sivu 8) :)


Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Syyskuu 17, 2014, 20:14:34
Lainaus käyttäjältä: Markku Naskali
Tosi surkeaa tuo tekniikka junan suuntamisen vaihtamiseen. Luulisi, että homma tomisi yhden "vivun" kääntämisellä tyyliin eteen /taakse. Kuskinkin voisi vaihtaa, mutta yksikin selviäisi minuutissa toiseen päähän jos ei vetäisi sitä Norttia.

Kuljettaja tekee aika paljon muutakin kuin kääntää vipua. Ajopöytää jätettäessä pitää huolehtia valot, radio ja JKV pimeäksi, muiden ohella, ja ne ohjausvirrat ja muut vastaavat. Sitten paperit nippuun, laukku pykälään ja siirrytään toiseen päähän. Mutta ajopöydän ja/tai junan käyttöön otto vie aikansa; kaikkien laitteiden alkutestaukset, jarrujen toimivuuden tarkastus, radion virittäminen eli uusi junanumero ja käytettävät radioryhmät, sitten aikataulujen sun muiden läpi lukeminen ja vertaaminen. JKV:n käyttöönotto sisältää alkutestauksen ja junatietojen sille syöttämisen.

Tuo Kimmon kuvailema kuljettajan vastuulla oleva varsin monipolvinen prosessi on juurikin se surkea tekniikka, johon Markku aiemmin viittasi.
Nykyään se tosiaan menee noin kuin Kimmo kertoi, mutta se voisi mennä näinkin:
Ajopöytää jätettäessä painetaan nappia "vaihda ajopäätä", joka huolehtii valot, radion ja JKV-antennin pimeäksi, muiden ohella, ja ne ohjausvirrat ja muut vastaavat sekä kytkee toisen pään JKV-antennin päälle. Sitten paperit nippuun, laukku pykälään ja siirrytään toiseen päähän. Mutta ajopöydän ja/tai junan käyttöön otto käy sutjakkaasti. Raili-puhelimella kirjautuminen, eli uusi junanumero, sitten aikataulujen sun muiden läpilukeminen ja vertaaminen. JKV:n käyttöönotto sisältää "ota JKV käyttöön edellisillä tiedoilla -napin painamisen".

Ehkä jonkinlainen jarrujen testaaminen voisi olla järkevää toki. Se tiedetään jo, että vaunujen jarrut toimivat, mutta toki ohjaamon jarrulaitteet on hyvä jollain tavalla testata. Sekään ei silti vaadi samalla tavalla aikaa kuluttavaa prosessia kuin nykyisellään.

Se, miten JKV toimii, on aikaslaisen absurdia. Sinänsä ihan ymmärrettävää, että kyseessä on 1970- ja 1980-lukujen tekniikka, mutta kyllä se ajan tuhlautuminen on silti harmillista. Ja maksaa rahaa.


Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: Petri P. Pentikäinen - Syyskuu 17, 2014, 22:05:38
Jostakin olen kuullut, että markkinatalouden olosuhteissa on käytännössä pakko järkeistää kuvatunkaltaiset ylimittaiset tapahtumaketjut tehokkaiksi, koska jos ei itse tee niin, joku toinen tekee.


Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: Martin Hillebard - Syyskuu 17, 2014, 22:06:05
Muistan vielä ihan hyvin kuinka Pr 1 vaihdettiin junan pohjoispäästä eteläpäähän Järvenpään asemalla 1960 -luvulla. Kaikki oli mekaanista. Elektroonisia leikkikaluja ei tunnettu.
     Ehtipä siinä kuljettaja/lämmittäjä myös Nortit vetää jos oli tarvis.


Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: Mikko Otava - Syyskuu 17, 2014, 22:11:25
Eikös Vantaankoskella suunnan kääntö hoideta alle 10 minuutissa? Taitaa ehtiä nortinkin vielä välissä imaisemaan.


Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: Ari Palin - Syyskuu 17, 2014, 22:38:44
Eikös Vantaankoskella suunnan kääntö hoideta alle 10 minuutissa? Taitaa ehtiä nortinkin vielä välissä imaisemaan.

Vantaankosken kääntöaikaa en muista, mutta Keravalla kääntö hoituu 7 minuutissa, mikä vaikuttaisi olevan minimiaika käännölle, koska myöhässä saapunut juna pääsee lähtemään takaisin useimmiten juuri tuon 7 minuutin kuluttua saapumisesta.


Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Syyskuu 17, 2014, 23:47:36
"Yhden vivun tekniikassa" olisi muutosta nykyiseen suunnilleen siinä missä siirtyminen Sr1:stä Sr2:een: ykkösessä ajo-ohjaamoa vaihdettaessa käännetään kahdeksan kytkintä ja painetaan yhtä, lukitaan jarrukahva ja huolehditaan toisesta, siirretään virroitinkahva käsin veturin toiseen päähän, jossa käännetään kahdeksaa kytkintä ja painetaan yhtä ja avataan se jarrukahva. Jos veturi jätetään seisomaan, on käsijarru veivattava käsin kiinni ja painettava ajomoottoreiden lämmitysnappia.

Sr2:ssa huolehditaan suunta keskelle ja painetaan nappia. Toisessa päässä painetaan vastaavaa nappia ja veturi on valmis ajoon. Jos veturi jätetään seisomaan, ei tarvitse tehdä mitään, vaan jätetään toisen pään pöytä ottamatta käyttöön.





Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: Topi Lajunen - Syyskuu 18, 2014, 03:16:52
Sr2:ssa huolehditaan suunta keskelle ja painetaan nappia. Toisessa päässä painetaan vastaavaa nappia ja veturi on valmis ajoon. Jos veturi jätetään seisomaan, ei tarvitse tehdä mitään, vaan jätetään toisen pään pöytä ottamatta käyttöön.

Noo, kyllä siinä Sr2:ssä pitää avaintakin kääntää sekä käyttöä lopetettaessa että aloitettaessa. Lisäksi aloitettaessa pitää avata peilit, irrottaa käsijarru ja kääntää se suuntakahva. (Ja toki tarkistaa jarrujen toimivuus, mutta se ei ole tekninen vaan säännöstöllinen vaatimus.)

Vantaankosken kääntöaikaa en muista, mutta Keravalla kääntö hoituu 7 minuutissa, mikä vaikuttaisi olevan minimiaika käännölle, koska myöhässä saapunut juna pääsee lähtemään takaisin useimmiten juuri tuon 7 minuutin kuluttua saapumisesta.

Vantaankoskella ja Leppävaarassa (jälkimmäinen ehkä) käännytään suunnitellusti 6 minuutissa, mikäli kalustona on korkeintaan yksi Sm5- tai kaksi Sm1/2/4-yksikköä. Pelivaraa noissa ei käytännössä ole, eli mikä tahansa viivästys käyttöönotossa tai saapunut tulojuna myöhästyttää usein lähtevää junaa.


Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: Jorma Toivonen - Syyskuu 18, 2014, 08:52:49
Kiitokset Topille, että viitsit kaivella esille faktaa tästä kolmiosta.


Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: Markku Blomgren - Syyskuu 18, 2014, 19:34:28
Eli suomalaisestakin säännöstöstä löytyy tuo 'running brake test' tyyppinen kohta? Tarvitseeko sitä tehdä koko junalla vai pelkästään veturilla (jos siis pelkkä veturi otetaan varikolta liikenteeseen)?

Esim. Englantilasessa rautatieliikennesäännöstössä on tuo 'running brake test' eli kun on lähdetty junalla liikelle, niin suoritetaan yhden pykälän verran jarrutusta jotta junan jarrut voidaan todeta toimivaksi. (Ja pykälä siis jos jarrukahva on toteutettu pykälillä, Westinghouse/Knorr venttiilillä piti johdon painetta pudottaa jonkin verran, en vain nyt muista paljonko...).


Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: Topi Lajunen - Syyskuu 18, 2014, 19:48:09
Eli suomalaisestakin säännöstöstä löytyy tuo 'running brake test' tyyppinen kohta? Tarvitseeko sitä tehdä koko junalla vai pelkästään veturilla (jos siis pelkkä veturi otetaan varikolta liikenteeseen)?

Esim. Englantilasessa rautatieliikennesäännöstössä on tuo 'running brake test' eli kun on lähdetty junalla liikelle, niin suoritetaan yhden pykälän verran jarrutusta jotta junan jarrut voidaan todeta toimivaksi. (Ja pykälä siis jos jarrukahva on toteutettu pykälillä, Westinghouse/Knorr venttiilillä piti johdon painetta pudottaa jonkin verran, en vain nyt muista paljonko...).

Aina kun otetaan uusi ohjaamo käyttöön, täytyy ennen liikkeelle lähtöä varmistaa, että veturin jarrut toimivat. Se onnistuu siten, että tehdään koejarrutus erikseen sekä suora- että itsetoimijarrulla, ja seurataan jarrusylinterien painemittareista, että paine nousee normaalisti. Lisäksi on hyvä testata itsetoimijarrun irrotuspainikkeen tai -polkimen toimivuus, sekä loppupaineen poistoventtiilin toiminta. Tämän lisäksi jos ollaan vaunuissa kiinni, täytyy tilanteen mukaan tehdä koko junalle joko täydellinen tai yksinkertainen jarrujenkoettelu, tai jarrujohdon koettelu. Ja kytketylle pääsäiliöjohdolle koettelu. Ja EP-jarruohjaukselle, jos sellainen on. Tokihan tässä voi näppärämpi tyyppi yhdistää asioita, ja tarkistaa veturin jarrujen toimintaa samalla kun tehdään jarrujenkoettelun koejarrutuksia. :)

Mutta! Nämä testithän kertovat todellisuudessa vain sen, että jarrusylintereihin menee riittävällä paineella ilmaa, mutta varsinaisesta jarrutuskyvystä se ei välttämättä kerro koko totuutta. Esimerkiksi Sr1 jäätyneillä jarruilla on aika huono hidastamaan vauhtia... Tästä syystä heti kohta liikkeelle lähdön jälkeen tuleekin kokeilla koejarrutuksella, että vauhti oikeastikin hidastuu. Säännöstöstä tuota liikkeellä tehtyä jarrutusta ei suoraan mainita, mutta sen sijaan mainitaan, että "kuljettajalla tulee olla tieto junan jarrutuskyvystä". Tämän kohdan perusteella liikkeellä tehty koejarrutus on paikallaan.


Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: Martin Hillebard - Syyskuu 18, 2014, 22:08:48
Taaskin vanhan staran ikävystyttyvä kommentti.
     1960 -luvulla kulki Pääradalla henkilöjuna H 213, taisi lähteä Helsinskistä 15.05 tai silleen. Saapui koti-asemalleni Järvenpäähän 16.13 jatkoaika kohti Riihimäkeä 16.16. Vetopelinä vuosikymmenen loppuun asti Pekka, ja taatusti yksi Suomen vihoviimeisiä sekajunia.
     Juna koostui veturin lisäksi sen ajan Ei -vaunuista Ek en enää muista mutta oli F tai Fo sekä myöskin neliakselinen postivaunu Po.
     Järvenpäässä junaan yleensä liitettiin jokunen tavaravaunu Gb kaksi tai kolme. Vaihtotyön suoritti mielettömästi ratiseva raidetraktori Kisko-Kalle. Jonka huippunopeus oli hieman päälle kävelyvauhdin.
     Kun Gb vaunut oli kytketty - niin! sekajunan jatkeeksi niin seurasi jarrujen koettelu. Konduktööri seisoi junan loppupään vieressä ja seurasi toimenpidettä.
     HOOOOO! matalalla ("karkealla") viheltimellä. Jarrut kiinni.  Heilautus, oliko se lipulla vai kädellä en enää muista.
     HOOO HOOO! jarrut auki. Järjestelmä toimii.
     Opastin näyttää värit. Suunnanvaihto eteen. Tyhjönestoventtiilit sihahtavat ja matka jatkuu.
     Aika entinen ei koskaan enää palaa.


Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: Toni Hartonen - Syyskuu 18, 2014, 22:31:12
Taaskin vanhan staran ikävystyttyvä kommentti.
     1960 -luvulla kulki Pääradalla henkilöjuna H 213, taisi lähteä Helsinskistä 15.05 tai silleen. Saapui koti-asemalleni Järvenpäähän 16.13 jatkoaika kohti Riihimäkeä 16.16. Vetopelinä vuosikymmenen loppuun asti Pekka, ja taatusti yksi Suomen vihoviimeisiä sekajunia.
     Juna koostui veturin lisäksi sen ajan Ei -vaunuista Ek en enää muista mutta oli F tai Fo sekä myöskin neliakselinen postivaunu Po.
     Järvenpäässä junaan yleensä liitettiin jokunen tavaravaunu Gb kaksi tai kolme. Vaihtotyön suoritti mielettömästi ratiseva raidetraktori Kisko-Kalle. Jonka huippunopeus oli hieman päälle kävelyvauhdin.
     Kun Gb vaunut oli kytketty - niin! sekajunan jatkeeksi niin seurasi jarrujen koettelu. Konduktööri seisoi junan loppupään vieressä ja seurasi toimenpidettä.
     HOOOOO! matalalla ("karkealla") viheltimellä. Jarrut kiinni.  Heilautus, oliko se lipulla vai kädellä en enää muista.
     HOOO HOOO! jarrut auki. Järjestelmä toimii.
     Opastin näyttää värit. Suunnanvaihto eteen. Tyhjönestoventtiilit sihahtavat ja matka jatkuu.
     Aika entinen ei koskaan enää palaa.

[/quote
Mutta miten kommenni liittyy Tampere-Lahti väliin?


Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: Jorma Toivonen - Syyskuu 18, 2014, 22:53:15
Ehkäpä Martinin muisti pätkäisee muutaman pätkän pois tapahtumista. Mikäli suunnilleen noin toimittiin, täytyi liitettävien vaunujen jarrujen toiminnan testaus suorittaa ennakolta - oliko Jp:n Kisko-Kallessa kuljettajanventtiili tuon suorittamiseen? Ellei, ensin odoteltiin vaunujen jarrujohdon täyttymistä, jarrut kiinni (ens. HOOO), kond. käveli lisättävien vaunujen vierustaa laskien jarruttavat akselit ja jarrut irti (toinen HOOO), kävely takaisin junan perään jarrujen irrottua ja ilmoitus kuljettajalle jarrujen oikeasta toiminnasta (HOOO HOOO). Siinä vaiheessa junanlähettäjä ilmestyi paikalle heilauttaen lätkäänsä merkiksi lähtöluvasta - ei tainnut Jp:ssä olla junanlähetysopastinta... Mitenkähän tiedot kuljettajalle välitettiin lisääntyneestä vaunustosta? Ei tainnut useinkaan 3min:a riittää noihin toimenpiteisiin.


Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: Jorma Toivonen - Syyskuu 19, 2014, 23:51:22
Hienostihan on tämäkin ketju siirtynyt tulevaisuuden Riihimäen oikoradasta historialliseen jarrujen koetteluun Järvenpäässä...


Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: Ari Palin - Syyskuu 20, 2014, 08:43:44
Valitettavasti nyt ei ole antaa faktaa asiasta, mutta niin suurta vuorta ei seudulla sijaitse, jonka uumeniin voisi tuon kolmion upottaa. Todellisuudessa tuo tunneli-osuus lienee pituudeltaan vain muutamia kymmeniä metrejä.
Kuinka paljon sitten pyörien kirskuminen kaarteessa ja pysähdysten aiheuttama "venakkovälysten" kolina häiritsee läheisyyden asujaimistoa, jää vain arvattavaksi.

"Riihimäki pohjoinen", ex. Sammaliston seisake, lopetettu 22.5.-77, n. 2,9 km päärautatieasemalta.

"Riihimäki itäinen", ex. Kokon seisake, lopetettu 3.6.-84, n. 2,2 km Riihimäki C:stä.

Minusta kyseinen mäki on laaja, mutta eteläreunaltaan se taisikin jäädä kauemmaksi Lahden radasta, eli silloin tunneli ei tosiaan kovin pitkäksi tulekaan. Lisäksi kaakkoon päin mäki laskeutuu loivasti, joten osa radasta tullee avoleikkaukseen.


Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: Mikko Nyman - Syyskuu 20, 2014, 09:20:35
Vantaankoskella ja Leppävaarassa (jälkimmäinen ehkä) käännytään suunnitellusti 6 minuutissa, mikäli kalustona on korkeintaan yksi Sm5- tai kaksi Sm1/2/4-yksikköä. Pelivaraa noissa ei käytännössä ole, eli mikä tahansa viivästys käyttöönotossa tai saapunut tulojuna myöhästyttää usein lähtevää junaa.

Kysymykseni ei liity tämän ketjun otsikkoon. Sen sijaan se liittyy Topin yllä olevaan kommenttiin: miksei Leppävaarassa käytetä länsipään pussia metron tapaan kääntöraiteena? Tämä antaisi pelivaraa mahdollisissa myöhästymistilanteissa ruuhka-aikoina, jolloin A-junien vuoroväli on 10 minuuttia. Landepaukuille ja muille lahtelaisille tiedoksi, että metron kääntöraiteilla bostaa toinen chaufför kääntöraiteelle saapuvan junan peräpäässa, ottaa junan pysähdyttyä pötkön "haltuun" ja ajaa sen välittömästi lähtöraiteelle. Tämän jälkeen saapuneen metron kuljettaja dallailee kaikessa rauhassa kävelysiltaa pitkin kääntöraiteen toiseen päähän ja tekee samat temput kuin edellinen kuljettaja.

Tämä järjestely on todettu toimivaksi, mikä näkyy esimerkiksi Helsingin metron erittäin korkeana täsmällisyytenä. Toki täsmällisyyteen vaikuttaa moni muukin seikka, kuten se, ettei Helsingin metrossa ole suomalaisia erityisolosuhteita; avo-osuuksilla sataa erilaista lunta kuin rautateillä. Ja vaikka raideleveys vastaakin muun Suomen leveäraiteista rataverkkoa, se on silti täysin eri asia. 1524 mm ≠ 1524 mm tässä tapauksessa.


Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: Tuomas Korhonen - Syyskuu 20, 2014, 10:05:56
Veikkaan että syynä on juuri tuo että siellä pitäisi olla toinen kuski odottamassa, eli se maksaisi rahaa. Nythän VR on yrittänyt päästä tuosta odottavasta kuljettajasta eroon Helsingissäkin.


Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: Tuomas Korhonen - Syyskuu 20, 2014, 10:09:55
Toki täsmällisyyteen vaikuttaa moni muukin seikka, kuten se, ettei Helsingin metrossa ole suomalaisia erityisolosuhteita; avo-osuuksilla sataa erilaista lunta kuin rautateillä
Vähän huono noita on verrata. Metron avo-osuudet on suoraa rataa jota ajetaan suoraan eteenpäin. Ei ne ongelmat rautateilläkään synny sinne suorille osuuksille vaan vaihteisiin.


Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: Topi Lajunen - Syyskuu 20, 2014, 14:15:24
Teoriassa kääntöraidehan on vain ylimääräinen asema, jossa ei ole matkustajalaituria. Näin ollen se ei itsessään nopeuta kääntymistä ollenkaan, sillä matkustajien vaihtuminen tuolla "maakuntien" pääteasemilla kestää joka tapauksessa vähemmän kuin suunnan vaihtamisen minimiaika.

Kääntöraide nopeuttaa kääntymistä vain siinä tapauksessa, että matkustajamäärät olisivat merkittävän suuria tai varsinaisen matkustaja-aseman vaihdeyhteydet olisivat epäkätevämpiä kuin kääntöraiteella. Ymmärtääkseni Helsingin Metrossa toimitaan osalla päättäreistä tästä syystä näin. (Mutta ei kaikilla.)

Kuljettajan voi vaihtaa ihan matkustajalaiturillakin. Näin tehdäänkin Vantaankoskella pitkillä junilla, joka osaltaan parantaa ruuhka-ajan täsmällisyyttä hiukan.

Lisäksi Leppävaaran nykykäytäntöä puoltaa se, että saadaan sekä saapuva että lähtevä A-juna bussilaitureiden viereen.


Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: Mikko Nyman - Syyskuu 20, 2014, 16:09:25
Niin no, selityksesi on tuttuun tyyliin "lähes aukoton", joskin unohdat mainita sellaisen pienen seikan kuin risteävän kulkutien lähtevän ja saapuvan junan osalta. Tämä voidaan poissulkea kääntöraiteiden käytöllä.

(EDIT: lisäys alla oleva)

Esimerkiksi Leppävaaran "kääntöraiteella" kuski voisi ajaa junan lähtöraiteelle vaihtoliikkeenä ja virittää vasta lähtötiellä JKV:n. Toki Lajusen pointti Lpv:n dösäterminaalin portaattomuudesta raiteella 4 on osin relevantti. Toiselta kantilta tarkastellen asia ei olekaan ihan niin relevantti, kun A-junaan tulevilla liityntäbussimatkustajilla on keskimäärin enemmän aikaa vaihtaa Stadin suuntaan menevään A-junaan kuin Stadista A-junasta tulevalla pokalla, joka vaihtaa liityntäbussiin.


Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: Topi Lajunen - Syyskuu 20, 2014, 18:00:57
Niin no, selityksesi on tuttuun tyyliin "lähes aukoton", joskin unohdat mainita sellaisen pienen seikan kuin risteävän kulkutien lähtevän ja saapuvan junan osalta. Tämä voidaan poissulkea kääntöraiteiden käytöllä.

Aivan yhtä lailla se risteävä kulkutie täytyy ottaa huomioon kääntöraiteenkin osalta.

Ehkä tätä ajatusleikkiä helpottaa se, että kuvittelee sinne kääntöraiteille laiturit, mutta siten, että kukaan ei käytä niitä. Infrastruktuurin kannalta tällainen kääntöraidepari on identtinen sen varsinaisen pääteaseman kanssa.

(Kyllä nämä asiat on keksitty ja ymmärretty jo ennen meidän kahden syntymää. Toisin sanoen, en minä näitä itse keksi, vaan totean, että pyörä on keksitty jo aiemmin.)


Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: Mikko Nyman - Syyskuu 20, 2014, 18:37:44
Ehkä tätä ajatusleikkiä helpottaa se, että kuvittelee sinne kääntöraiteille laiturit, mutta siten, että kukaan ei käytä niitä. Infrastruktuurin kannalta tällainen kääntöraidepari on identtinen sen varsinaisen pääteaseman kanssa.

Enkö minä kirjoittanut juuri näin?

Lainaus käyttäjältä: Mikko Nyman
Tämän jälkeen saapuneen metron kuljettaja dallailee kaikessa rauhassa kävelysiltaa pitkin kääntöraiteen toiseen päähän ja tekee samat temput kuin edellinen kuljettaja.


Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: Jari Välimaa - Syyskuu 20, 2014, 19:59:52

Niin, Tampereelta voi päästä jo muutaman vuoden Lahteen ilman vaihtoa, ellei VR ole keksinyt raiteita joita voi ajaa vain tavarajunilla. Ihan Sm6:lla.


Otsikko: Vs: Lahdesta saattaa lähivuosina päästä junalla ilman vaihtoa Tampereelle
Kirjoitti: Ari Palin - Syyskuu 20, 2014, 20:27:15
Kääntöraiteista puheen ollen, Lahdessa niiden käytöstä (niitä on siellä 2 kpl) olisi todellista hyötyä, vaan niitä ei juuri käytetä. Nykyisin lähijunien käännöt Lahdessa toimivat ainakin pääsääntöisesti niin, että saapuva juna saapuu suoraan sille raiteelle, jolta se lähtee takaisin. Vaihtomatkustajien kannalta parempi ratkaisu olisi, että junat saapuisivat aina raiteelle 2 (kaukojunat Kouvolan suuntaan lähtevät raiteelta 1) ja lähtisivät raiteelta 3 (kaukojunat Kouvolan suunnasta saapuvat raiteelle 4). Silloin vaihdot lähi- ja kaukojunien välillä olisivat aina laiturin yli.