Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kalusto => Aiheen aloitti: Jukka Viitala - Syyskuu 23, 2014, 15:29:49



Otsikko: Tka 7/8 sallitut junapainot ym. ?
Kirjoitti: Jukka Viitala - Syyskuu 23, 2014, 15:29:49
Ihmeteltiin tänään Mellilän soranottotoimintaan liittyen VR:n intoa olla hinnoittelematta kiviaineskuljetuksia kannattaviksi ja verrattuna kasettiautoihin Mellilä-Turku -välillä joku Tekari olis jo aika varteenotettava vaihtoehto, matka on passeli ja "alamäkeä", Mellilä on noin 80 m korkeammalla kuin Åbo.

7:ssa oli varmaan useimmiten Scanian ahtamaton D11, tehoa 170 pollea, polttoaineenkulutus olematon, mutta oliko 8:ssa D tai DS14 V8? Jälkimmäinen on varmaan suhteellisen vertailukelpoinen tehoiltaan ja kulutuksiltaan muutaman kymmenen vuoden takaisille kuorma-autoille?

Millainen taaran ja kuorman suhde on nykyisissä irtotavaravaunuissa? Eli kiinnostaa se, että monenko rekan kuorman tuommoinen mopoluokan "veturi" kuskaisi samassa ajassa yhden rekan polttoainekulutuksella, nuillahan saa muistaakseni körötellä 60 km/h, keskinopeus ehkä 50 ja rekan keskinopeus jäänee alhaisemmaksi esimerkkivälillä liikenne-esteiden takia. Purkupaikka olisi kiinteä, eli ei tarvitsisi puolustella rekkakuljetusten joustavuutta ja rata kulkee riittävän kaukaa Auran ABC:n ohi, eli matkaa ei hidastaisi sumppipaussitkaan. Matkustajajunat voivat väistää vaikka Kumilansuohon hyötykuorman tieltä, eli yhtä kyytiä, kun vauhtiin on päästy...


Otsikko: Vs: Tka 7/8 sallitut junapainot ym. ?
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Syyskuu 23, 2014, 15:57:10
Tka8 koeajoja minulla ei taida olla, mutta Tve4 ajanee saman asian.Linkeissä koeajoja 300-400 tonnin junien kanssa.
https://www.dropbox.com/s/8omn7nwm8cap7jh/Tve4%20%20koeajo%20Jns-Oku.png?dl=0
https://www.dropbox.com/s/4nge7sk09vpiyqn/Tve4%20%20koeajo%20Smj-Jns.png?dl=0
https://www.dropbox.com/s/m9l3iol86ufg3lh/Tve4%20%20koeajo%20Sk-In-Sk.png?dl=0
https://www.dropbox.com/s/spsx694p934y1dr/Tve4%20%20koeajo%20Sk-Md-Sk.png?dl=0

Moottori on DS14 V8, nimellisteho 295 kW (400 hv), mutta vaihteistoon menevä teho on rajoitettu arvoon 213 kW (290 hv).


Otsikko: Vs: Tka 7/8 sallitut junapainot ym. ?
Kirjoitti: Petri Nummijoki - Syyskuu 23, 2014, 16:33:28
Onko muuten mitään vertailua olemassa siitä, kumpi Tve3- ja Tve4-vetureista oli suorituskykyisempi silloin, kun nopeus pysytteli Tve3:n kannalta sallituissa lukemissa? Tve3 oli vähän tehokkaampi ja painavampi teoriassa mutta miten käytännössä?


Otsikko: Vs: Tka 7/8 sallitut junapainot ym. ?
Kirjoitti: Jukka Viitala - Syyskuu 23, 2014, 21:52:01
Mikäli yksi kuorma-auton moottorilla varustettu pienveturi vetää 300 tonnia, josta 200 tonnia on hyötykuormaa, niin kumilla rullaava tuplatehoinen saa mukaansa  vain 80 tonnia tulevilla rekkapainoilla. Siis 3 tuommoista. Aika kuoriutua.