Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Jimi Lappalainen - Lokakuu 09, 2014, 20:26:23



Otsikko: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Lokakuu 09, 2014, 20:26:23
Uudet listat on julkaistu! Riveiltä löytyy varmasti jokaiselle jotain mielenkiintoisuuksia.

Turun rautajuna 3500 on asetettu kulkemaan ti-pe.
Uudenkaupungin ammoniakkijuna 3551 on palannut listoille pitkän ajan jälkeen, kuten myös 4046.

Ilmeisesti Tolsan laituritöiden vuoksi asetetaan kulkuun tyhjävaunujunia, joiden lähtö- tai pääteasema on Jorvas! Jorvakseen saadaan siis hetkeksi asjanmukaiset Jrs -kyltit (?)

http://tinyurl.com/k7w58tl


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Riku Outinen - Lokakuu 09, 2014, 20:52:58
-Lappohjan putkitehdasta palvelemaan jää kaksi junaparia viikkoon.

-Heinolan launtaipuujuna (joka on käytännössä kulkenutkin ylimmääräisenä aiemmin)

-102:n runko tulee odotetusti Kouvolasta tyhjänä Lappeenrantaan. 10231


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Jani Järviluoto - Lokakuu 09, 2014, 20:56:27
Naantalin junapari on poistunut listoilta.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Ville Hautamäki - Lokakuu 09, 2014, 21:01:38
T 5018 on hävinnyt listasta. Raahen teräskelat kulkeutuvat siis Hämeenlinnaan T 5002:n mukana.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Valtteri Paakkari - Lokakuu 09, 2014, 21:06:34
-Heinolan launtaipuujuna (joka on käytännössä kulkenutkin ylimmääräisenä aiemmin)
Missäs muuten Heinolan arkijunapari on? Nykyään se on 2874/2878, mutta uudessa listassa kulkee vain lauantaisin 2874.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Tommi Koskinen - Lokakuu 09, 2014, 21:13:08
Järvelän junapari jälleen mukana listoilla parin kuukauden tauon jälkeen.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Lokakuu 09, 2014, 21:13:43
Naantalin junapari on poistunut listoilta.
Mennäänköhän Naantaliin sitten taas vaihtotyönä, vai eikö ollenkaan?


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Riku Outinen - Lokakuu 09, 2014, 21:27:43
-Heinolan launtaipuujuna (joka on käytännössä kulkenutkin ylimmääräisenä aiemmin)
Missäs muuten Heinolan arkijunapari on? Nykyään se on 2874/2878, mutta uudessa listassa kulkee vain lauantaisin 2874.

2874 näyttäisi olevan 2889 pari, ja tyhjä puujuna Riihimäelle. 2878/2876 näyttäisi olevan listoilla määrä/lähtöasemana Lahti. Niissä luulisi menevän Heinolan tuotevaunuja. Ainoa vaihtoehto mikä tulee mieleen on se, että Heinolaan mentäisiin vaihtotyönä arkisin (=vaihtotyöhenkilökunnan kuljettamana), tai toinen että listassa olisi virhe.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Valtteri Paakkari - Lokakuu 10, 2014, 06:38:45
-Heinolan launtaipuujuna (joka on käytännössä kulkenutkin ylimmääräisenä aiemmin)
Missäs muuten Heinolan arkijunapari on? Nykyään se on 2874/2878, mutta uudessa listassa kulkee vain lauantaisin 2874.

2874 näyttäisi olevan 2889 pari, ja tyhjä puujuna Riihimäelle. 2878/2876 näyttäisi olevan listoilla määrä/lähtöasemana Lahti. Niissä luulisi menevän Heinolan tuotevaunuja. Ainoa vaihtoehto mikä tulee mieleen on se, että Heinolaan mentäisiin vaihtotyönä arkisin (=vaihtotyöhenkilökunnan kuljettamana), tai toinen että listassa olisi virhe.
Juuri tuota 2878/2876 tarkoitin, numerot meni sekaisin. :) Mutta olisiko mahdollista, että Heinolaan ei mennä, vaan tehdään vaihtotyöliikennettä Lahden alueella?


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Riku Outinen - Lokakuu 10, 2014, 08:33:54
-Heinolan launtaipuujuna (joka on käytännössä kulkenutkin ylimmääräisenä aiemmin)
Missäs muuten Heinolan arkijunapari on? Nykyään se on 2874/2878, mutta uudessa listassa kulkee vain lauantaisin 2874.

2874 näyttäisi olevan 2889 pari, ja tyhjä puujuna Riihimäelle. 2878/2876 näyttäisi olevan listoilla määrä/lähtöasemana Lahti. Niissä luulisi menevän Heinolan tuotevaunuja. Ainoa vaihtoehto mikä tulee mieleen on se, että Heinolaan mentäisiin vaihtotyönä arkisin (=vaihtotyöhenkilökunnan kuljettamana), tai toinen että listassa olisi virhe.
Juuri tuota 2878/2876 tarkoitin, numerot meni sekaisin. :) Mutta olisiko mahdollista, että Heinolaan ei mennä, vaan tehdään vaihtotyöliikennettä Lahden alueella?

Kaikki on mahdollista, mutta Lahden  oma liikenne on nykyään niin vaatimatonta, ettei tuohon varmaan riittäisi vaunuja joka päivälle. Jos Heinolan tuoteliikenne olisi siirtynyt kumipyörille, niin se tietäisi hyvin pikaista loppua Heinolan radalle.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Tauno-Juhani Lappi - Lokakuu 10, 2014, 16:42:24
Uusi tyhjävaunujuna 10696 Kvl 0.55 - Ilmalan varikko 2.43. Kulussa 1. ja 2. 11. sekä 6. ja 7. 12. H 273 rungon palautus. Ihmettelen, että ajetaanko ko. juna noina öinä tosiaan veturijunana vai onkohan se Sm.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Riku Outinen - Lokakuu 11, 2014, 14:14:14
Uusi tyhjävaunujuna 10696 Kvl 0.55 - Ilmalan varikko 2.43. Kulussa 1. ja 2. 11. sekä 6. ja 7. 12. H 273 rungon palautus. Ihmettelen, että ajetaanko ko. juna noina öinä tosiaan veturijunana vai onkohan se Sm.

Noille tyhjävaunujunille löytyy looginen selitys. Normaalisti 230 kulkee myös lauantaisin, mutta luonnollisista syistä noina kahtena lauantaina se ei kulje. Tuolla tavalla palautetaan runko Kouvolasta pyhäillan junaan 237.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Tauno-Juhani Lappi - Lokakuu 11, 2014, 17:20:07
Uusi tyhjävaunujuna 10696 Kvl 0.55 - Ilmalan varikko 2.43. Kulussa 1. ja 2. 11. sekä 6. ja 7. 12. H 273 rungon palautus. Ihmettelen, että ajetaanko ko. juna noina öinä tosiaan veturijunana vai onkohan se Sm.

Noille tyhjävaunujunille löytyy looginen selitys. Normaalisti 230 kulkee myös lauantaisin, mutta luonnollisista syistä noina kahtena lauantaina se ei kulje. Tuolla tavalla palautetaan runko Kouvolasta pyhäillan junaan 237.

Kirjoitin vahingossa 273 tarkoitin 237. Ymmärsin myös miksi tämä tyhjävaunujuna kulkee mutta ihmettelen sitä, että kannattaako tällaisissa tapauksissa ajaa veturijunaa kun itään päin ajetaan myös "ylimääräisinä" päivinä kuten pyhäinpäivä ja itsenäisyyspäivä. Tuntuisi taloudellisemmalta, että tällaisissa tapauksissa ajettaisiin sm-kalustolla kun se kuitenkin tuodaan kahtena peräkkäisenä yönä tyhjänä takaisin.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Ari Palin - Lokakuu 11, 2014, 23:21:52
Uusi tyhjävaunujuna 10696 Kvl 0.55 - Ilmalan varikko 2.43. Kulussa 1. ja 2. 11. sekä 6. ja 7. 12. H 273 rungon palautus. Ihmettelen, että ajetaanko ko. juna noina öinä tosiaan veturijunana vai onkohan se Sm.

Noille tyhjävaunujunille löytyy looginen selitys. Normaalisti 230 kulkee myös lauantaisin, mutta luonnollisista syistä noina kahtena lauantaina se ei kulje. Tuolla tavalla palautetaan runko Kouvolasta pyhäillan junaan 237.

Kirjoitin vahingossa 273 tarkoitin 237. Ymmärsin myös miksi tämä tyhjävaunujuna kulkee mutta ihmettelen sitä, että kannattaako tällaisissa tapauksissa ajaa veturijunaa kun itään päin ajetaan myös "ylimääräisinä" päivinä kuten pyhäinpäivä ja itsenäisyyspäivä. Tuntuisi taloudellisemmalta, että tällaisissa tapauksissa ajettaisiin sm-kalustolla kun se kuitenkin tuodaan kahtena peräkkäisenä yönä tyhjänä takaisin.

Itse ihmettelen myös sitä, onko normaalistikaan tarvetta ajaa perjantai-illan H 237 ja lauantaiaamun H 230 Eil-rungolla. Vai onkohan lauantaiaamunakin H 230:ssä niin paljon matkustajia, että tarvitaan pitempi runko? Sen sijaan Helsinki - Tampere -reitillä on taajamajunavuoroja, joilla pitkälle Eil-rungolle olisi viikonloppuisin hyvinkin käyttöä.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Riku Outinen - Lokakuu 12, 2014, 13:08:05
Varmasti 237 on joka ilta täyttöasteltaan melko väljä, jos Kouvolaan tullessa saattaa olla n. 3 matkustajaa, eli jokaiselle matkustajalle on yksi oma vaunu ja vähän yli. :) Mutta aamun 9814:n korvaaminen 230:lla on kyllä tervetullut uudistus. Ennen taisi olla aika tiivis tunnelma viimeistään Mäntsälässä. Ja luonnollisesti aamun junaa varten tuo iltajunakin ajetaan, käsitän kyllä sen...

Nuo kulkupäivät 2.11 ja 7.12 tuolle tyhjävaunujunalle vaikuttaisi virheeltä, tai sitten siinä kulkee jotain muita vaunuja.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Ari Palin - Lokakuu 12, 2014, 14:48:32
Varmasti 237 on joka ilta täyttöasteltaan melko väljä, jos Kouvolaan tullessa saattaa olla n. 3 matkustajaa, eli jokaiselle matkustajalle on yksi oma vaunu ja vähän yli. :) Mutta aamun 9814:n korvaaminen 230:lla on kyllä tervetullut uudistus. Ennen taisi olla aika tiivis tunnelma viimeistään Mäntsälässä. Ja luonnollisesti aamun junaa varten tuo iltajunakin ajetaan, käsitän kyllä sen...

Arkiaamuisin varmasti tilanne onkin tuo, mutta tarkoitin lauantaiaamua.

Nuo kulkupäivät 2.11 ja 7.12 tuolle tyhjävaunujunalle vaikuttaisi virheeltä, tai sitten siinä kulkee jotain muita vaunuja.

Tuossa lienee sama, palaavatko lauantaina ajamatta jäävän Eil-vuoron vaunut Ilmalaan lauantaiyönä (1.11./6.12.) vai sunnuntaiyönä (2.12./7.12.), kun seuraavan kerran ne lähtevät Helsingistä vasta sunnuntai-iltana. Ilmeisesti ajankohdaksi on valittu sunnuntaiyö.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Tauno-Juhani Lappi - Lokakuu 12, 2014, 16:59:30
Varmasti 237 on joka ilta täyttöasteltaan melko väljä, jos Kouvolaan tullessa saattaa olla n. 3 matkustajaa, eli jokaiselle matkustajalle on yksi oma vaunu ja vähän yli. :) Mutta aamun 9814:n korvaaminen 230:lla on kyllä tervetullut uudistus. Ennen taisi olla aika tiivis tunnelma viimeistään Mäntsälässä. Ja luonnollisesti aamun junaa varten tuo iltajunakin ajetaan, käsitän kyllä sen...

Nuo kulkupäivät 2.11 ja 7.12 tuolle tyhjävaunujunalle vaikuttaisi virheeltä, tai sitten siinä kulkee jotain muita vaunuja.

Kulkupäivät eivät liene virhe koska 237 kulkee 1.11. ja 6.12. lauantaista huolimatta koska ko. päivinä ajetaan sunnuntaiaikataulujen mukaan.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Riku Outinen - Lokakuu 12, 2014, 17:16:56
Varmasti 237 on joka ilta täyttöasteltaan melko väljä, jos Kouvolaan tullessa saattaa olla n. 3 matkustajaa, eli jokaiselle matkustajalle on yksi oma vaunu ja vähän yli. :) Mutta aamun 9814:n korvaaminen 230:lla on kyllä tervetullut uudistus. Ennen taisi olla aika tiivis tunnelma viimeistään Mäntsälässä. Ja luonnollisesti aamun junaa varten tuo iltajunakin ajetaan, käsitän kyllä sen...

Nuo kulkupäivät 2.11 ja 7.12 tuolle tyhjävaunujunalle vaikuttaisi virheeltä, tai sitten siinä kulkee jotain muita vaunuja.

Kulkupäivät eivät liene virhe koska 237 kulkee 1.11. ja 6.12. lauantaista huolimatta koska ko. päivinä ajetaan sunnuntaiaikataulujen mukaan.

Ahaa, kiitos korjauksesta!  :)  Ei liene vaikka itsenäisyyspäivän iltana 237:ssä paljon olevan matkustajia....


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Ari Palin - Lokakuu 12, 2014, 20:16:29
Varmasti 237 on joka ilta täyttöasteltaan melko väljä, jos Kouvolaan tullessa saattaa olla n. 3 matkustajaa, eli jokaiselle matkustajalle on yksi oma vaunu ja vähän yli. :) Mutta aamun 9814:n korvaaminen 230:lla on kyllä tervetullut uudistus. Ennen taisi olla aika tiivis tunnelma viimeistään Mäntsälässä. Ja luonnollisesti aamun junaa varten tuo iltajunakin ajetaan, käsitän kyllä sen...

Nuo kulkupäivät 2.11 ja 7.12 tuolle tyhjävaunujunalle vaikuttaisi virheeltä, tai sitten siinä kulkee jotain muita vaunuja.

Kulkupäivät eivät liene virhe koska 237 kulkee 1.11. ja 6.12. lauantaista huolimatta koska ko. päivinä ajetaan sunnuntaiaikataulujen mukaan.

Enpä huomannutkaan tuota, että H 237 kulkee myös la 1.11. ja la 6.12. Siinä tapauksessa onkin luonnollista, että tyhjävaunujunat kulkevat Ilmalaan sekä lauantai- että sunnuntaiyönä. Ajattelin alun perin, että molempina viikonloppuina olisi vain yksi tyhjävaunujuna Ilmalaan, mutta lukeehan se tuolla keskustelun alussa, että 1.-2.11. ja 6.-7.12. :)


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Ari Palin - Lokakuu 12, 2014, 20:22:55
Keskustelussa useaan kertaan mainittu H 230 onkin H 236, kun katsoin aikataulusta.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Riku Outinen - Lokakuu 12, 2014, 20:48:43
Keskustelussa useaan kertaan mainittu H 230 onkin H 236, kun katsoin aikataulusta.

Joo tosiaan pahoittelut väärän informaation antamisesta, olen tiedostanut että 230 on oikeasti 236, mutta jostain syystä aivot ovat toimineet toisin  :) 230 on toki kulkenut jo vuodesta 2008, alunperin lähtöasema oli Lahti, mutta 2011 se muuttui Kouvolaksi.

Ihan sivuhuomiona kun Eil-junista on puhe, niin on Rekolan tarha Riksussa nykyään aution näköinen...


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Ari Palin - Lokakuu 12, 2014, 21:19:17
Keskustelussa useaan kertaan mainittu H 230 onkin H 236, kun katsoin aikataulusta.

Joo tosiaan pahoittelut väärän informaation antamisesta, olen tiedostanut että 230 on oikeasti 236, mutta jostain syystä aivot ovat toimineet toisin  :) 230 on toki kulkenut jo vuodesta 2008, alunperin lähtöasema oli Lahti, mutta 2011 se muuttui Kouvolaksi.

Ihan sivuhuomiona kun Eil-junista on puhe, niin on Rekolan tarha Riksussa nykyään aution näköinen...

Eipä mitään. Itse kukin tässä virheitä tehdään. :)

Kolme Eil-runkoa taitaa tosiaan nykyisin yöpyä Kouvolassa, paitsi la-su -yönä yksi niistä on Ilmalassa. Ja ilmeisesti Riksussakin yöpyy kolme runkoa?

Tiedätkö, miten Eil-runkoinen H 227 (Helsinki klo 16.36 -> Riihimäki 17.30), joka kulkee vain ma-to, palaa Riihimäelle perjantaisin?


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Riku Outinen - Lokakuu 12, 2014, 21:32:04
Keskustelussa useaan kertaan mainittu H 230 onkin H 236, kun katsoin aikataulusta.

Joo tosiaan pahoittelut väärän informaation antamisesta, olen tiedostanut että 230 on oikeasti 236, mutta jostain syystä aivot ovat toimineet toisin  :) 230 on toki kulkenut jo vuodesta 2008, alunperin lähtöasema oli Lahti, mutta 2011 se muuttui Kouvolaksi.

Ihan sivuhuomiona kun Eil-junista on puhe, niin on Rekolan tarha Riksussa nykyään aution näköinen...

Eipä mitään. Itse kukin tässä virheitä tehdään. :)

Kolme Eil-runkoa taitaa tosiaan nykyisin yöpyä Kouvolassa, paitsi la-su -yönä yksi niistä on Ilmalassa. Ja ilmeisesti Riksussakin yöpyy kolme runkoa?

Tiedätkö, miten Eil-runkoinen H 227 (Helsinki klo 16.36 -> Riihimäki 17.30), joka kulkee vain ma-to, palaa Riihimäelle perjantaisin?


Jep, kolme runkoa yöpyy. Kaksi niistä yöpyy raiteella 9, ja 237/236-runko yöpyy raiteella 1.

Kysymyksesi ilmeisesti paljasti, miksi Riihimäellä oli niin aution näköistä. Siellä ilmeisesti viettää viikonloppua vain kaksi runkoa. Yhteen Eil-junaan taitaa tulla kalusto tällä junalla?
V 10687 Ilmala ratapiha - Riihimäki asema 3:42:00-4:32:00 Ma


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Ari Palin - Lokakuu 12, 2014, 21:58:43
Uudet listat on julkaistu! Riveiltä löytyy varmasti jokaiselle jotain mielenkiintoisuuksia.

Turun rautajuna 3500 on asetettu kulkemaan ti-pe.
Uudenkaupungin ammoniakkijuna 3551 on palannut listoille pitkän ajan jälkeen, kuten myös 4046.

Ilmeisesti Tolsan laituritöiden vuoksi asetetaan kulkuun tyhjävaunujunia, joiden lähtö- tai pääteasema on Jorvas! Jorvakseen saadaan siis hetkeksi asjanmukaiset Jrs -kyltit (?)

http://tinyurl.com/k7w58tl

VR:n verkkokaupan mukaan sunnuntaina 16.11.2014 ajetaan S-, U- ja L-junia koko päivä vain Jorvakseen saakka. Y-junat ovat kulussa vain Kirkkonummen ja Karjaan välillä. Lisäksi aamulla ajetaan L-juna Karjaalta klo 7.46 Kirkkonummelle. Rantaradan kaukojunat eivät kulje lainkaan, ja ne korvataan busseilla. Poikkeusliikenne ulottuu jonkin verran viereisten vuorokausien puolelle. Ensimmäinen Jorvakseen jäävä juna saapuu sinne 15.11. klo 23.14 ja viimeinen Jorvasta lähtöasemanaan käyttävä juna lähtee sieltä 17.11. klo 4.53. Jorvakseen tulee lähes koko päiväksi poikkeuksellisesti 2 x tunnissa -liikenne, sillä S-junat eivät normaalisti pysähdy Jorvaksessa.

Säännöllisen liikenteen lista on jostain syystä hieman puutteellinen, sillä siinä näkyvät poikkeuksina 16.11. vain S-junat sekä L-juna, joka normaalisti tulisi Karjaalta. Lisäksi listalla on juna 8450, joka lähtisi Kauklahdesta klo 8.37. Sellaista ei verkkokaupan mukaan kuitenkaan ole kulussa. Normaalisti tuohon aikaan Kauklahdesta lähtee em. Karjaalta tuleva L-juna, joka 16.11. lähtee Jorvaksesta klo 8.38 ja Kauklahdesta 8.47.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Ari Palin - Lokakuu 12, 2014, 22:11:14
Tiedätkö, miten Eil-runkoinen H 227 (Helsinki klo 16.36 -> Riihimäki 17.30), joka kulkee vain ma-to, palaa Riihimäelle perjantaisin?

Kysymyksesi ilmeisesti paljasti, miksi Riihimäellä oli niin aution näköistä. Siellä ilmeisesti viettää viikonloppua vain kaksi runkoa. Yhteen Eil-junaan taitaa tulla kalusto tällä junalla?
V 10687 Ilmala ratapiha - Riihimäki asema 3:42:00-4:32:00 Ma

Kiitos tästä tiedosta. Todennäköisesti kyse on tuosta Eil-rungosta, koska kulkee vain maanantaisin. Pitääpä yrittää katsella jonakin viikonloppuna, näkyykö runkoa Ilmalassa (pitäisi siis näkyä kaksi runkoa). Menisihän siirto tuosta parin sadan metrin päästä ohikin, mutta siirron kellonaika on melko epämukava tarkkailuun.

Mielenkiintoinen asia sinänsä, että H 227 kulkee vain maanantaista torstaihin. Aiemminhan se kulki perjantaisinkin.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Riku Outinen - Lokakuu 13, 2014, 07:45:02
Mielenkiintoinen asia sinänsä, että H 227 kulkee vain maanantaista torstaihin. Aiemminhan se kulki perjantaisinkin.

Tuo on kyllä hieman outoa, eikä minusta sillä ole perjantaisin edes mitään korvaavaa yhteyttä jos graaifisia oikein tulkitsin.

Tuli vaan mieleen, että kuinkahan pitkälle Eil/Eilf-vaunujen elinkaari on suunniteltu? Tuskin mitään vastaavanlaista kalustoa enää hankitaan tilalle? Ei ihan hirveästi noilla vaunuilla kilometrejä ole ikään suhteutettuna? Ennen oli kyllä asiallista, kun esim. pyhän P 80ssä (tai vastaava) oli lisävaunuina noita.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Lokakuu 13, 2014, 11:02:17
Tuli vaan mieleen, että kuinkahan pitkälle Eil/Eilf-vaunujen elinkaari on suunniteltu? Tuskin mitään vastaavanlaista kalustoa enää hankitaan tilalle? Ei ihan hirveästi noilla vaunuilla kilometrejä ole ikään suhteutettuna? Ennen oli kyllä asiallista, kun esim. pyhän P 80ssä (tai vastaava) oli lisävaunuina noita.
Kaikki on juuri konepajakorjattu eli kuvittelisi, että kymmenisen vuotta ainakin mentäisiin noilla kilometreillä. Tuskin tosiaan mitään uutta kalustoa noin vähälle käytölle enää koskaan hankitaan.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Tauno-Juhani Lappi - Lokakuu 13, 2014, 14:03:24
Mielenkiintoinen asia sinänsä, että H 227 kulkee vain maanantaista torstaihin. Aiemminhan se kulki perjantaisinkin.

Tuo on kyllä hieman outoa, eikä minusta sillä ole perjantaisin edes mitään korvaavaa yhteyttä jos graaifisia oikein tulkitsin.

Tuli vaan mieleen, että kuinkahan pitkälle Eil/Eilf-vaunujen elinkaari on suunniteltu? Tuskin mitään vastaavanlaista kalustoa enää hankitaan tilalle? Ei ihan hirveästi noilla vaunuilla kilometrejä ole ikään suhteutettuna? Ennen oli kyllä asiallista, kun esim. pyhän P 80ssä (tai vastaava) oli lisävaunuina noita.

Ko. juna ei ole kulkenut ainakaan vuoteen enää perjantaisin tai aattopäivinä. Minua kyllä on asia ihmetyttänyt kun mitään muuta junaa ei kuitenkaan
 ajeta perjantaisin pidempänä. Muistan kun olin ensimmäisenä kulkemattomuuspäivänä seuraamassa liikennettä H:gin asemalla ja hämminki oli suuri. Neuvoin monia ja yleinen kommentti oli ihmettely.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Joonas Jokinen - Lokakuu 14, 2014, 18:28:21
Mielenkiintoinen asia sinänsä, että H 227 kulkee vain maanantaista torstaihin. Aiemminhan se kulki perjantaisinkin.

Tuo on kyllä hieman outoa, eikä minusta sillä ole perjantaisin edes mitään korvaavaa yhteyttä jos graaifisia oikein tulkitsin.

Tuli vaan mieleen, että kuinkahan pitkälle Eil/Eilf-vaunujen elinkaari on suunniteltu? Tuskin mitään vastaavanlaista kalustoa enää hankitaan tilalle? Ei ihan hirveästi noilla vaunuilla kilometrejä ole ikään suhteutettuna? Ennen oli kyllä asiallista, kun esim. pyhän P 80ssä (tai vastaava) oli lisävaunuina noita.

Ko. juna ei ole kulkenut ainakaan vuoteen enää perjantaisin tai aattopäivinä. Minua kyllä on asia ihmetyttänyt kun mitään muuta junaa ei kuitenkaan
 ajeta perjantaisin pidempänä. Muistan kun olin ensimmäisenä kulkemattomuuspäivänä seuraamassa liikennettä H:gin asemalla ja hämminki oli suuri. Neuvoin monia ja yleinen kommentti oli ihmettely.

Liittyikö tämän junavuoron lopettaminen jotenkin ostoliikenteeseen? Muistelisin, että täällä joku sisäpiiriläinen näin olisi vihjannut, mutta lopullinen vahvistus jäi saamatta.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Tauno-Juhani Lappi - Lokakuu 26, 2014, 10:37:22
Kun junista 924 Tpe-Tkus ja 931 Tku-Tpe pn tullut IC-junia niin matkahaun mukaan niillä näyttäisi olevan muista IC-junista poikkeava vaunusto: vaunu 1 EDB, 3 EDFS ja 4 Ex. Mikä on vaunu 2, jokin ravintola vai? Länsisuomalaiset havainnoitsijat tai muut siellä päin liikkuvat, kertokaa! Samoin olisi mukava tietää, että liikkuko ko. vaunusto myös joissain Porin taajamajunissa. Kertokaa sitten kun tiedätte!


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Jonne Seppänen - Lokakuu 26, 2014, 11:16:02
Kun junista 924 Tpe-Tkus ja 931 Tku-Tpe pn tullut IC-junia niin matkahaun mukaan niillä näyttäisi olevan muista IC-junista poikkeava vaunusto: vaunu 1 EDB, 3 EDFS ja 4 Ex. Mikä on vaunu 2, jokin ravintola vai?

Porin junien ic-kalustolla ajettavat vuorot kulkevat juuri em. kokoonpanolla, kolme vaunua ilman ravintolaa. Samanlainen vaunuryhmä jättäytyy Tampereeelle ic55:n perästä ainakin perjantaisin..


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Ari Palin - Lokakuu 26, 2014, 12:58:07
Kun junista 924 Tpe-Tkus ja 931 Tku-Tpe pn tullut IC-junia niin matkahaun mukaan niillä näyttäisi olevan muista IC-junista poikkeava vaunusto: vaunu 1 EDB, 3 EDFS ja 4 Ex. Mikä on vaunu 2, jokin ravintola vai?

Porin junien ic-kalustolla ajettavat vuorot kulkevat juuri em. kokoonpanolla, kolme vaunua ilman ravintolaa. Samanlainen vaunuryhmä jättäytyy Tampereeelle ic55:n perästä ainakin perjantaisin..

Tuohan tarkoittaa, että Ekstra-luokassa voi matkustaa Eko-luokan hinnalla, koska kyseessä on taajamajuna. Tosin koska Ekstra-luokan palvelut (tarjoilupiste, päivän lehdet, tyhjäksi jäävät käytäväpaikat) puuttuvat, se ei juuri eroa Eko-luokasta. Ekstra-luokan interiöörihän on samanlainen kuin Eko-luokan.

Näyttää muuten jääneen Vorgin kello siirtymättä talviaikaan.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Lokakuu 26, 2014, 13:00:03
Kun junista 924 Tpe-Tkus ja 931 Tku-Tpe pn tullut IC-junia niin matkahaun mukaan niillä näyttäisi olevan muista IC-junista poikkeava vaunusto: vaunu 1 EDB, 3 EDFS ja 4 Ex. Mikä on vaunu 2, jokin ravintola vai?

Porin junien ic-kalustolla ajettavat vuorot kulkevat juuri em. kokoonpanolla, kolme vaunua ilman ravintolaa. Samanlainen vaunuryhmä jättäytyy Tampereeelle ic55:n perästä ainakin perjantaisin..
Sain kylläkin havainnon, että junassa on Rx -vaunu.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Jonne Seppänen - Lokakuu 26, 2014, 15:17:44
Kun junista 924 Tpe-Tkus ja 931 Tku-Tpe pn tullut IC-junia niin matkahaun mukaan niillä näyttäisi olevan muista IC-junista poikkeava vaunusto: vaunu 1 EDB, 3 EDFS ja 4 Ex. Mikä on vaunu 2, jokin ravintola vai?

Porin junien ic-kalustolla ajettavat vuorot kulkevat juuri em. kokoonpanolla, kolme vaunua ilman ravintolaa. Samanlainen vaunuryhmä jättäytyy Tampereeelle ic55:n perästä ainakin perjantaisin..
Sain kylläkin havainnon, että junassa on Rx -vaunu.

Totta, Rx-vaunuhan tuossa näyttää olevan. http://vaunut.org/kuva/96761?a=1 (http://vaunut.org/kuva/96761?a=1)


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Torbjörn Sandell - Lokakuu 28, 2014, 08:53:56
Kun junista 924 Tpe-Tkus ja 931 Tku-Tpe pn tullut IC-junia niin matkahaun mukaan niillä näyttäisi olevan muista IC-junista poikkeava vaunusto: vaunu 1 EDB, 3 EDFS ja 4 Ex. Mikä on vaunu 2, jokin ravintola vai?

Totta, Rx-vaunuhan tuossa näyttää olevan. http://vaunut.org/kuva/96761?a=1 (http://vaunut.org/kuva/96761?a=1)

Kysyin asiaa jo tuon kuvan yhteydessä, mutta kysyn täälläkin: mitkä Porin taajamajunista kulkevat nykyään IC-vaunustolla?


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Roope Prusila - Lokakuu 28, 2014, 16:32:13
Kun junista 924 Tpe-Tkus ja 931 Tku-Tpe pn tullut IC-junia niin matkahaun mukaan niillä näyttäisi olevan muista IC-junista poikkeava vaunusto: vaunu 1 EDB, 3 EDFS ja 4 Ex. Mikä on vaunu 2, jokin ravintola vai?

Totta, Rx-vaunuhan tuossa näyttää olevan. http://vaunut.org/kuva/96761?a=1 (http://vaunut.org/kuva/96761?a=1)

Kysyin asiaa jo tuon kuvan yhteydessä, mutta kysyn täälläkin: mitkä Porin taajamajunista kulkevat nykyään IC-vaunustolla?
H 461/464, 465/468, 475 (lauantaisin IC 183)


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Lokakuu 28, 2014, 17:21:30
Viime joululiikenteessä muistelisin junaparin 267/264 vielä kulkeneen ma-su, mutta tänä jouluna se näyttää kulkevan vain joka toinen päivä eli ei ole enää kahta runkoa. Kolariin ajetaan kaksi jokapäiväistä junaparia eli viisi CEmt-junarunkoa on liikenteessä.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Toni Lassila - Lokakuu 28, 2014, 17:26:24
Viime joululiikenteessä muistelisin junaparin 267/264 vielä kulkeneen ma-su, mutta tänä jouluna se näyttää kulkevan vain joka toinen päivä eli ei ole enää kahta runkoa. Kolariin ajetaan kaksi jokapäiväistä junaparia eli viisi CEmt-junarunkoa on liikenteessä.
Toivottavasti siinä on vielä Rbkt-vaunuja... Kyllä myös Rk kelpaa, mutta se on aika tavallinen ja väärän värinen. Niitä kyllä nyt kannattaa kuvata, kun ei edes Rk-vaunuja ole enää montaa vuotta. Rk on vain naamioitu IC-vaunuksi, että matkustajat luulisivat sitä "uudeksi" vaunuksi.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Toni Lassila - Lokakuu 28, 2014, 17:42:06
Seuraava vaihe on varmaan IC-päivävaunut ja Rx yöjunassa.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Ville Hautamäki - Lokakuu 28, 2014, 17:48:18
Seuraava vaihe on varmaan IC-päivävaunut ja Rx yöjunassa.
Tai sitten Ed(b) ja ERd  :)


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Toni Lassila - Lokakuu 28, 2014, 17:51:28
Seuraava vaihe on varmaan IC-päivävaunut ja Rx yöjunassa.
Tai sitten Ed(b) ja ERd  :)
Mitä järkeä laittaa sellaista kalustoa yöjuniin? Niitä tarvitaan Etelä-Suomen IC-junissa. Ja yksikerroksinen EFs näyttäisi aika typerältä ERd:n ja Edm:n välissä.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Ville Hautamäki - Lokakuu 28, 2014, 19:14:51
Seuraava vaihe on varmaan IC-päivävaunut ja Rx yöjunassa.
Tai sitten Ed(b) ja ERd  :)
Mitä järkeä laittaa sellaista kalustoa yöjuniin? Niitä tarvitaan Etelä-Suomen IC-junissa. Ja yksikerroksinen EFs näyttäisi aika typerältä ERd:n ja Edm:n välissä.
Ei välttämättä VR:n mielestä   ;D


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Toni Lassila - Lokakuu 28, 2014, 19:23:23
Ja itse en ainakaan pystyisi nukkumaan juuri yhtään niissä penkeissä ja se tunnelma on myös kuin sairaalassa.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Lokakuu 29, 2014, 11:39:01
Seuraava vaihe on varmaan IC-päivävaunut ja Rx yöjunassa.
Löytyy jo junaparista 904 / 933. (Tosin vain välillä Turku–Tampere?)


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Torbjörn Sandell - Lokakuu 29, 2014, 14:42:40
Kun junista 924 Tpe-Tkus ja 931 Tku-Tpe pn tullut IC-junia niin matkahaun mukaan niillä näyttäisi olevan muista IC-junista poikkeava vaunusto: vaunu 1 EDB, 3 EDFS ja 4 Ex. Mikä on vaunu 2, jokin ravintola vai?

Totta, Rx-vaunuhan tuossa näyttää olevan. http://vaunut.org/kuva/96761?a=1 (http://vaunut.org/kuva/96761?a=1)

Kysyin asiaa jo tuon kuvan yhteydessä, mutta kysyn täälläkin: mitkä Porin taajamajunista kulkevat nykyään IC-vaunustolla?
H 461/464, 465/468, 475 (lauantaisin IC 183)

Kiitos tiedosta! Olin jo itse omassa päässäni päätellyt kierron H 460-IC 906-IC 909-H 465-H 468-IC 924-IC 931-H 475, mutta olin tällä kertaa väärässä. Ja nyt muistinkin, että IC 909 taitaa kääntyä Tampereella IC 170:ksi.

Tuosta kuitenkin puuttuu ainakin yksi Pri–Tpe -suunnan juna, joko H 460 tai H 462. Kumpi näistä on IC ja kumpi sinisillä? Oikea kierto onkin sitten ilmeisesti H 460/462-H 461-H 464-H 465-IC 924-IC 931-H 475.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Tauno-Juhani Lappi - Lokakuu 31, 2014, 23:02:53
Varmasti 237 on joka ilta täyttöasteltaan melko väljä, jos Kouvolaan tullessa saattaa olla n. 3 matkustajaa, eli jokaiselle matkustajalle on yksi oma vaunu ja vähän yli. :) Mutta aamun 9814:n korvaaminen 230:lla on kyllä tervetullut uudistus. Ennen taisi olla aika tiivis tunnelma viimeistään Mäntsälässä. Ja luonnollisesti aamun junaa varten tuo iltajunakin ajetaan, käsitän kyllä sen...

Nuo kulkupäivät 2.11 ja 7.12 tuolle tyhjävaunujunalle vaikuttaisi virheeltä, tai sitten siinä kulkee jotain muita vaunuja.

Kulkupäivät eivät liene virhe koska 237 kulkee 1.11. ja 6.12. lauantaista huolimatta koska ko. päivinä ajetaan sunnuntaiaikataulujen mukaan.

Enpä huomannutkaan tuota, että H 237 kulkee myös la 1.11. ja la 6.12. Siinä tapauksessa onkin luonnollista, että tyhjävaunujunat kulkevat Ilmalaan sekä lauantai- että sunnuntaiyönä. Ajattelin alun perin, että molempina viikonloppuina olisi vain yksi tyhjävaunujuna Ilmalaan, mutta lukeehan se tuolla keskustelun alussa, että 1.-2.11. ja 6.-7.12. :)
Käväisin toteamassa, että 237 lähti ainakin pyhäinpäivänaattona normaalina veturijunana vaikka palaakin yöllä tyhjänä takaisin. Toivottavasti joku näkisi sen myös pyhäinpäivän iltana.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Ari Palin - Marraskuu 01, 2014, 23:20:53
Kulkupäivät eivät liene virhe koska 237 kulkee 1.11. ja 6.12. lauantaista huolimatta koska ko. päivinä ajetaan sunnuntaiaikataulujen mukaan.

Enpä huomannutkaan tuota, että H 237 kulkee myös la 1.11. ja la 6.12. Siinä tapauksessa onkin luonnollista, että tyhjävaunujunat kulkevat Ilmalaan sekä lauantai- että sunnuntaiyönä. Ajattelin alun perin, että molempina viikonloppuina olisi vain yksi tyhjävaunujuna Ilmalaan, mutta lukeehan se tuolla keskustelun alussa, että 1.-2.11. ja 6.-7.12. :)

Käväisin toteamassa, että 237 lähti ainakin pyhäinpäivänaattona normaalina veturijunana vaikka palaakin yöllä tyhjänä takaisin. Toivottavasti joku näkisi sen myös pyhäinpäivän iltana.

H 237 havaittu ohittamassa Saviota tänään 1.11. klo 23.00 kokoonpanolla Sr2 + 4xEil.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Tuukka Varjoranta - Marraskuu 01, 2014, 23:29:14
Kulkupäivät eivät liene virhe koska 237 kulkee 1.11. ja 6.12. lauantaista huolimatta koska ko. päivinä ajetaan sunnuntaiaikataulujen mukaan.

Enpä huomannutkaan tuota, että H 237 kulkee myös la 1.11. ja la 6.12. Siinä tapauksessa onkin luonnollista, että tyhjävaunujunat kulkevat Ilmalaan sekä lauantai- että sunnuntaiyönä. Ajattelin alun perin, että molempina viikonloppuina olisi vain yksi tyhjävaunujuna Ilmalaan, mutta lukeehan se tuolla keskustelun alussa, että 1.-2.11. ja 6.-7.12. :)

Käväisin toteamassa, että 237 lähti ainakin pyhäinpäivänaattona normaalina veturijunana vaikka palaakin yöllä tyhjänä takaisin. Toivottavasti joku näkisi sen myös pyhäinpäivän iltana.

H 237 havaittu ohittamassa Saviota tänään 1.11. klo 23.00 kokoonpanolla Sr2 + 4xEil.
Taitaa johtua tästä lauantaipyhästä, että ajetaan vain neljällä Eilillä. Mahtaa olla hyvä kiihtyvyys :-)


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Marraskuu 02, 2014, 00:50:14
Kulkupäivät eivät liene virhe koska 237 kulkee 1.11. ja 6.12. lauantaista huolimatta koska ko. päivinä ajetaan sunnuntaiaikataulujen mukaan.

Enpä huomannutkaan tuota, että H 237 kulkee myös la 1.11. ja la 6.12. Siinä tapauksessa onkin luonnollista, että tyhjävaunujunat kulkevat Ilmalaan sekä lauantai- että sunnuntaiyönä. Ajattelin alun perin, että molempina viikonloppuina olisi vain yksi tyhjävaunujuna Ilmalaan, mutta lukeehan se tuolla keskustelun alussa, että 1.-2.11. ja 6.-7.12. :)

Käväisin toteamassa, että 237 lähti ainakin pyhäinpäivänaattona normaalina veturijunana vaikka palaakin yöllä tyhjänä takaisin. Toivottavasti joku näkisi sen myös pyhäinpäivän iltana.

H 237 havaittu ohittamassa Saviota tänään 1.11. klo 23.00 kokoonpanolla Sr2 + 4xEil.
Taitaa johtua tästä lauantaipyhästä, että ajetaan vain neljällä Eilillä. Mahtaa olla hyvä kiihtyvyys :-)
Neljä vaunua oli myös keskiviikkona 22.10. Yksi vaunuista Eilf, muut Eil.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Ari Palin - Marraskuu 02, 2014, 18:52:19
Käväisin toteamassa, että 237 lähti ainakin pyhäinpäivänaattona normaalina veturijunana vaikka palaakin yöllä tyhjänä takaisin. Toivottavasti joku näkisi sen myös pyhäinpäivän iltana.

H 237 havaittu ohittamassa Saviota tänään 1.11. klo 23.00 kokoonpanolla Sr2 + 4xEil.

Taitaa johtua tästä lauantaipyhästä, että ajetaan vain neljällä Eilillä. Mahtaa olla hyvä kiihtyvyys :-)

Neljä vaunua oli myös keskiviikkona 22.10. Yksi vaunuista Eilf, muut Eil.

Varmasti eilenkin H 237:n neljästä vaunusta yksi oli Eilf, kun ei noita Eil-runkoja ilman konduktöörin tiloja ajella.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Mikael Sahervo - Marraskuu 04, 2014, 00:41:45
-Heinolan launtaipuujuna (joka on käytännössä kulkenutkin ylimmääräisenä aiemmin)
Missäs muuten Heinolan arkijunapari on? Nykyään se on 2874/2878, mutta uudessa listassa kulkee vain lauantaisin 2874.

2874 näyttäisi olevan 2889 pari, ja tyhjä puujuna Riihimäelle. 2878/2876 näyttäisi olevan listoilla määrä/lähtöasemana Lahti. Niissä luulisi menevän Heinolan tuotevaunuja. Ainoa vaihtoehto mikä tulee mieleen on se, että Heinolaan mentäisiin vaihtotyönä arkisin (=vaihtotyöhenkilökunnan kuljettamana), tai toinen että listassa olisi virhe.
Juuri tuota 2878/2876 tarkoitin, numerot meni sekaisin. :) Mutta olisiko mahdollista, että Heinolaan ei mennä, vaan tehdään vaihtotyöliikennettä Lahden alueella?

Kaikki on mahdollista, mutta Lahden  oma liikenne on nykyään niin vaatimatonta, ettei tuohon varmaan riittäisi vaunuja joka päivälle. Jos Heinolan tuoteliikenne olisi siirtynyt kumipyörille, niin se tietäisi hyvin pikaista loppua Heinolan radalle.

Lahdessa on vaihtotyöliikennettä keskiviikkoisin ja perjantaisin ja vuoro on noin aamu 6-12. Päivystäjän käytössä ollut veturi lähtee sitten vähän keskipäivän jälkeen Järvelään.

Tietysti on myös pientä vaihtotyötä kun Sr1 kasaa junanrungon Kouvolaan matkaavista Loviisasta tulleista vaunuista sekä Mukkulasta Viking Maltilta/ BE Groupilta tulleista vaunuista jotka päivystäjä hakee.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Vesa-Matti Turunen - Marraskuu 04, 2014, 11:23:01
Tietysti on myös pientä vaihtotyötä kun Sr1 kasaa junanrungon Kouvolaan matkaavista Loviisasta tulleista vaunuista sekä Mukkulasta Viking Maltilta/ BE Groupilta tulleista vaunuista jotka päivystäjä hakee.

Jaa, vedetäänkö tuo T2869 Lahdesta Kouvolaan nykyisin poikkeuksetta sähköveturilla? Havaintoja?


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Mikael Sahervo - Marraskuu 04, 2014, 15:56:41
Joo kyllähän se kulkee Sr1 vedolla. Joka kerta kun olen asemlla käynyt niin on mennyt. Aiemminhan Kouvolasta tuli T2878 Dv12 vedolla mutta nykyään se on aina Sr1. Tosin voi siinäkin olla poikkeuksia. Pari viikkoa sitte oli kuulema Sr1 tilalla ollut 2x Sr2 joka on todella harvinaista. Sr1 tuo junan T2878 Kouvolasta Lahteen ja vie T2869 Lahdesta Kouvolaan. Ja sitten Loviisassa olleet Dv12 menevät Heinolaan junassa T2878. Joskus myös kuten eilen Heinolaan lähti pelkät veturit mutta takaisin tulikin useampi vaunu lähinnä Gbls. Lahden päivystäjä toimii keskiviikkona ja perjantaina niin silloin iltaisin Kouvolaan menee T2878 mukana yleensä 3x Dv12.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Tommi Koskinen - Marraskuu 04, 2014, 16:27:17
Joo kyllähän se kulkee Sr1 vedolla. Joka kerta kun olen asemlla käynyt niin on mennyt. Aiemminhan Kouvolasta tuli T2878 Dv12 vedolla mutta nykyään se on aina Sr1. Tosin voi siinäkin olla poikkeuksia. Pari viikkoa sitte oli kuulema Sr1 tilalla ollut 2x Sr2 joka on todella harvinaista. Sr1 tuo junan T2878 Kouvolasta Lahteen ja vie T2869 Lahdesta Kouvolaan. Ja sitten Loviisassa olleet Dv12 menevät Heinolaan junassa T2878. Joskus myös kuten eilen Heinolaan lähti pelkät veturit mutta takaisin tulikin useampi vaunu lähinnä Gbls. Lahden päivystäjä toimii keskiviikkona ja perjantaina niin silloin iltaisin Kouvolaan menee T2878 mukana yleensä 3x Dv12.
T 2878 muuten vedettiin Dv12 2754:llä Kouvolasta Lahteen 05.08.2014.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Mikael Sahervo - Marraskuu 04, 2014, 21:35:22
Joo kyllähän poikkeuksiakin on. Ite en ees muista koska viimeeks olisin nähny Dv12 vetoista T2869 Kouvolan suuntaan. Kuitenki tulee käytyä asemalla viikottain.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Riku Outinen - Marraskuu 04, 2014, 21:50:27
Kovin ohkaseksi on käynyt Lahden oma tavaraliikenne, johon omassa kommentissani viittasin.

Vuoden 2004 päivystäjän ohjelmassa mm.:

-Järvelä (2 kertaa ma-pe)
-Lasitehdas (n. 3 kertaa vk)
-Uusikylä(viikottain)
-Starckjohan Steel (ainakin lähes päivittäin, 2 paikkaa)
-Asko (satunnaisen säännöllisesti)
-Mukkula (vilkkaimmillaan päivittäin, toisinaan harvemmin)
-Merivaara (satunnaisesti)

Päivystäjän lisäksi 2870 ja 2870 tekivät vaihtotöitä. Tampereen junista 3091:llä oli jättö Lahteen.

Mutta kauas meni nyt säännöllisestä liikenteestä...jatketaan  ;D


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Marraskuu 04, 2014, 22:15:27
-Lasitehdas (n. 3 kertaa vk)

-Asko (satunnaisen säännöllisesti)

-Merivaara (satunnaisesti)
Mitä liikennettä näihin paikkoihin oli? Mitä vaunuja?

Lasitehtaalle arvelisin menneen (yllättäen) lasihiekkaa?


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Riku Outinen - Marraskuu 04, 2014, 23:12:58
-Lasitehdas (n. 3 kertaa vk)

-Asko (satunnaisen säännöllisesti)

-Merivaara (satunnaisesti)
Mitä liikennettä näihin paikkoihin oli? Mitä vaunuja?

Lasitehtaalle arvelisin menneen (yllättäen) lasihiekkaa?

-Lasitehdas
  -lasihiekka Kinahmista (Tad)
  -dolomiitti Loviisasta (Tad)
  -sooda Venäjältä (Vtad)

-Asko
  -teräskelat (Shimmn) ainakin Helsingistä

-Merivaara
  -tehtaan tuotteita Itään (Vgk)


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Marraskuu 04, 2014, 23:29:27
Ja tämä kaikki liikenne on siis päättynyt?

Päivystäjän lisäksi 2870 ja 2870 tekivät vaihtotöitä.
<< Tuossa on virhe ;)


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Riku Outinen - Marraskuu 04, 2014, 23:33:51
Ja tämä kaikki liikenne on siis päättynyt?

Päivystäjän lisäksi 2870 ja 2870 tekivät vaihtotöitä.
<< Tuossa on virhe ;)

Jep, näin käsittääkseni. Lasitehdas ainakin, sillä tehdastahan ei enää ole.

2860 ja 2870 piti kirjoittaman...  :)


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Mikael Sahervo - Marraskuu 06, 2014, 01:07:43
Merivaaralle menevä vaihde purettiin keväällä. Lahdessa on enää liikennettä BE Groupille Hartwallin tehteen lähellä Lahti-Loviisa osuudella. Venäläisiä teräskelavaunuja. Mukkulaan Viking Maltille Vtadeja ja ilmeisesti satunnaista raakapuunlastausta ratapihalla Sp/Sps ehkä myös Snps/Snpss.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Marraskuu 06, 2014, 16:09:20
ehkä myös Snps/Snpss.
Eikö noita vaunuja käytetä vain pohjoisen liikenteessä?


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Mikael Sahervo - Marraskuu 08, 2014, 14:36:55
Se voi olla nykyään että täällä päin liikkuu ainoastaan Sp/Sps. Pitää alkaa tarkemmin seuraamaan.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Ari-Pekka Lanne - Marraskuu 08, 2014, 14:43:31
ehkä myös Snps/Snpss.
Eikö noita vaunuja käytetä vain pohjoisen liikenteessä?

Keväällä näytti menevän myös Alholmaan pitkiä, puhtaita Snps/Snpss -junia. Mikä taas toki voi johtua siitä, että niillä muiden pohjoisten kuljetustehtäviensä ohella ajetaan puuta pohjoisesta Alholmaan?


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Mikael Sahervo - Marraskuu 16, 2014, 17:08:26
Ihme sekoiluja kyllä kun katsoo grafiikkaa ja säännöllistä. Tiedä sitten kumpi on luotettavampi graafiset vai säännöllinen. Esim juna Heinolaan ja takaisin T2878/2876 kulkee säännöllisen mukaan joka arkipäivä. Mutta grafiikoista se puuttuu kokonaan tiistain ja torstain osalta ainakin marraskuun loppuun saakka. Sitten juna Loviisaan kulkee maanantai,keskiviikko ja perjantai säännöllisen mukaan ja se on sitten merkitty grafiikaan kulkemaan kuitenkin torstaina. Eli kait T2878 sitten liikkuu tiistaina ja torstainakin mutta ei siinä kait auta muu kuin mennä katsomaan.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Tommi Koskinen - Marraskuu 16, 2014, 18:40:12
Ihme sekoiluja kyllä kun katsoo grafiikkaa ja säännöllistä. Tiedä sitten kumpi on luotettavampi graafiset vai säännöllinen. Esim juna Heinolaan ja takaisin T2878/2876 kulkee säännöllisen mukaan joka arkipäivä. Mutta grafiikoista se puuttuu kokonaan tiistain ja torstain osalta ainakin marraskuun loppuun saakka. Sitten juna Loviisaan kulkee maanantai,keskiviikko ja perjantai säännöllisen mukaan ja se on sitten merkitty grafiikaan kulkemaan kuitenkin torstaina. Eli kait T2878 sitten liikkuu tiistaina ja torstainakin mutta ei siinä kait auta muu kuin mennä katsomaan.

Kyllä minä ainakin löydän 2878/2876:n viivan myös torstain kohdalta. 2878 ja 2876 muuten kulkevat eri suuntiin, mutta molemmilla on parilliset numerot.

T 2849:n viiva muuten loppuu Uuteenkylään, mutta jatkuu taas Niinimäestä eteenpäin. T 3023:n viiva puolestaan alkaa Hausjärvi tavaran kohdalta.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Mikael Sahervo - Marraskuu 16, 2014, 18:51:20
Kokeilin uudelleen hakea Loviisan satama - Heinola grafiikkaa mutta välillä 0-12 ja 12-0 niin yhdessäkään pdf-dokumentissa ei ole viivaa eli tyhjää näyttää. Kokeiltu myös mobiililaitteilla eikä näy. Kävin läpi 11. 13. 20 ja 27.11 ja tyhjää näyttää. Myös joulukuun alun 2. ja 4. päivän grafiikat Loviisan satama - Heinola tyhjää täynnä. Kelloajat kyllä ovat mutta junia ei ole merkitty. T3023 kulkee väliä Tampere-Kouvola. Myös aiemmin on ollut grafiikoissa ongelmia että viivat pätkivät välillä ja näyttää että tietyt junat lähevät ja päätyvät liikennepaikoille minne/mistä ei ole liikennettä. Esim keväällä oli että P32 kulkisi Kouvolasta Niinimäkeen.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Riku Outinen - Marraskuu 16, 2014, 19:15:47
Kokeilin uudelleen hakea Loviisan satama - Heinola grafiikkaa mutta välillä 0-12 ja 12-0 niin yhdessäkään pdf-dokumentissa ei ole viivaa eli tyhjää näyttää. Kokeiltu myös mobiililaitteilla eikä näy. Kävin läpi 11. 13. 20 ja 27.11 ja tyhjää näyttää. Myös joulukuun alun 2. ja 4. päivän grafiikat Loviisan satama - Heinola tyhjää täynnä. Kelloajat kyllä ovat mutta junia ei ole merkitty. T3023 kulkee väliä Tampere-Kouvola. Myös aiemmin on ollut grafiikoissa ongelmia että viivat pätkivät välillä ja näyttää että tietyt junat lähevät ja päätyvät liikennepaikoille minne/mistä ei ole liikennettä. Esim keväällä oli että P32 kulkisi Kouvolasta Niinimäkeen.

Tyhjää täynnähän ne ovat, kun ei siellä pitäisikään olla mitään (luetteleminasi päivinä). En nyt oikein ymmärrä, halojaa??  :)


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Mikael Sahervo - Marraskuu 16, 2014, 19:36:29
No kyllähän siellä pitäisi jos kerran säännöllisen liikenteen luettelossa sanotaan että T2878 on ma,ti,ke,to ja pe. Niin kyllähän tiistain ja torstain grafiikassa pitäisi silloin olla viiva. Tiedä sitten kumpaa pitää uskoa graafisia aikatauluja vai säännöllistä.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Riku Outinen - Marraskuu 16, 2014, 19:40:51
No kyllähän siellä pitäisi jos kerran säännöllisen liikenteen luettelossa sanotaan että T2878 on ma,ti,ke,to ja pe. Niin kyllähän tiistain ja torstain grafiikassa pitäisi silloin olla viiva. Tiedä sitten kumpaa pitää uskoa graafisia aikatauluja vai säännöllistä.

Öö, ainakin ne luettelot ja graafiset mitkä löytyy netistä pitävät minun nähdäkseni yhtä, ja niistä löytyy 2878 viiva ma-pe Kouvola-Lahti välillä niinkuin kuuluukin. Tiistaisin ja torstaisin ei pitäisikään näkyä yhtään junaa Loviisa-Heinola- grafiikassa.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Mikael Sahervo - Marraskuu 16, 2014, 19:54:44
Niin no jos se noin näkee. Yleensä T2878 on mennyt Heinolaan mutta en tiedä miksi Lahteen tulisi tavarajuna joka ei mene Heinolaan ja lähtee takaisin illalla junana T2876. Jos VR haluaa huvikeen siirrellä vaunuja paikasta toiseen niin mikäs siinä sitten. Tai sitten listassa on virhe. Katsoin graafisia uudelleen niin ma-pe missään Loviisan satama - Heinola grafiikassa ei ollut Heinolan junaa. Ja mitä selasin aiempaa keskustelua niin en kyllä usko että juna menisin Lahdesta vaihtotyönä Heinolaan Sn 35.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Tommi Koskinen - Marraskuu 16, 2014, 20:13:18
Ei se juna Lahteen jää, siinä ei olisi mitään järkeä. Heinolaan se todennäköisesti menee, niin kuin tästäkin nähdään: http://vaunut.org/kuva/97122


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Riku Outinen - Marraskuu 16, 2014, 20:17:19
Kyllähän se Heinolaan menee kuten ennenkin, mutta Lahti-Heinola menee vaihtotyönä vaihtotyöhenkilöstön kuljettamana.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Marraskuu 16, 2014, 20:39:36
Kyllähän se Heinolaan menee kuten ennenkin, mutta Lahti-Heinola menee vaihtotyönä vaihtotyöhenkilöstön kuljettamana.

Ilmeisesti tuo vaihtotyölle varattu ratakapasiteetti ei näy grafiikoissa. Varmaan vaihtotyötkin tulee aikanaan näkyviin, jos tilanne halutaan kuvata realistisesti. Sama käytäntö ajaa junia vaihtotyöhenkilöstöllä ja RO-veturilla tulee kuulemma myös Mänttä-Vilppula rataosalle.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Mikael Sahervo - Marraskuu 16, 2014, 22:00:20
Pitää se näköjää sitte uskoa että "tavarajunia" ei enää kulje Heinolaan paitsi lauantaisin. Olisi ihan kiva saada tietää mistä syystä se sitten ajetaan vaihtotyönä. Eli ilmeisesti veturi ja vaunut kulkevat sn 35 Lahti-Heinola?


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Topi Lajunen - Marraskuu 16, 2014, 22:53:43
Olisi ihan kiva saada tietää mistä syystä se sitten ajetaan vaihtotyönä.

Jonkin kustannuslaskelman, johon ei ole osattu ottaa huomioon kaikkea olennaista, mukaan siinä säästää rahaa.


Otsikko: Vs: Säännöllinen liikenne 26.10 alkaen
Kirjoitti: Riku Outinen - Marraskuu 17, 2014, 11:50:42
Eikös tämän rojektin nimi ole Radio+, ja siihen kuuluu paria erilaista toimintoa. Toisessa hoidetaan linja-siirtymiä vaihtotyönjohtajilla (mm. Lh-Ha), ja toisaalla taas veturinkuljettajia on koulutettu hoitamaan vaihtotyötä radio-ohjauksella, eli veturinkuljettaja ajaa junan paikkaan x, hoitaa siellä yksin vaihtotyöt, ja palaa junana takaisin.

Lähde: Veturimies-lehti