Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Timo Keski-Petäjä - Marraskuu 06, 2014, 16:20:32



Otsikko: Kuitupuun ja tukin lastausalueista valmistui selvitys Pirkanmaalla
Kirjoitti: Timo Keski-Petäjä - Marraskuu 06, 2014, 16:20:32
Selvitys on Pirkanmaan liiton tekemä, ja liittyy Pirkamaan maakuntakaavan 2040 taustaselvityksiin. Selvitys tarkastelee kuitupuun ja tukin (ainespuun) puskurivarastointia (välivarasto, josta kulutushuippuja voidaan tasata). Selvityksessä käsitellään maakunnallisesti ja seudullisesti merkittäviä ainespuuterminaaleja sivuilla 15-29.

Selvitys on ladattavissa Pirkanmaan liiton sivuilta: http://maakuntakaava2040.pirkanmaa.fi/puuterminaalit


Otsikko: Vs: Kuitupuun ja tukin lastausalueista valmistui selvitys Pirkanmaalla
Kirjoitti: Tommi K Hakala - Marraskuu 08, 2014, 10:28:42
Tämä ei ole "mierontien muistelua tippa linssissä", mutta huomio tulevaisuudesta, jota ei tuon selvityksen aikana vielä tiedetty.

Kun katseli raportteja, huomasin että Kihniön ja Parkanon yhteinen lastausmäärä on 200 000 kuutiota, eli todella suuri muihin verrattuna.
Nyt kun Äänekoskelle tulee/ehkä tulee se uusi tehdas suurine puuvirtoineen, Haapamäki-Parkano olisi oivallinen linkki puukuljetuksille. Vanhoille radanvarren asemille kaksi sivuraidetta, toiselle tyhjiä vaunuja ja toisella lastattaisiin. Eli luotaisiin Parkano-Äänekoski rapupendelikuljetus ja vastavirtaan kulkisivat Rauman seudulle jatkavat kuljetukset.

Rekkojen liikenne olisi ristiin Mierontien, eli etelä-pohjoissuunnassa.

Tampereen järjestelyratapiha on "last season" ja sen tarpeellisuus loppuu kun vähitellen kaikki kuljetukset ovat pendelikuljetuksia.

No, tämä on vain ajattelua.