Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Ulkomaat => Aiheen aloitti: Eljas Pölhö - Marraskuu 19, 2014, 14:06:41



Otsikko: Puolalaista kirjallisuutta
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Marraskuu 19, 2014, 14:06:41
Tässä vähän aikaa sitten jossain ketjussa mainittiin puolalaisista junakirjoista.

Tänään sain pari uutta, kappalehinta 95 zl  (23e tai 220 SEK) ja siihen postimaksu päälle. Käytännössä 30 euron luokkaa (alle 300 SEK) tai kirjakaupasta vähän yli.

Normalnotorowe wagony silnikowe kolei polskich 1991-2013, 344 sivua, runsas kuvitus pääosin värein, hieno painojälki.

Kirja kertoo uusimmista moottorivaunujunista ja kiskobusseista Puolassa ja käsittää PKP:n, muut operaattorit ja rajan ylittävän liikenteen. Puolan ensimmäinen yksityinen operaattori aloitti toimintansa 1992 Tanskasta hankituilla Lyntog-moottorijunilla. Vuoden 2000 rautatielaki toi paikallishallintojen alueelliset operaattorit, jotka hankkivat aluksi yksi-, sitten 2-3 vaunuisia kiskobusseja ja sekä diesel- että sähkömoottorijunia. Uustuotannon (esim. puolalaista ja sveitsiläistä tuotantoa) lisäksi hankittiin käytettyjä moottorijunia Alankomaista, Saksasta ja Tanskasta.

Nopeita kaukojunia vasten Pendolinoilla (ETR460) tehtiin koeajoja 1990-luvun puolivälissä, Fiat voitti tarjouskilpailun, mutta tilauksesta luovuttiin 1998. Vasta vuonna 2013 PKP IC sai ensimmäiset Pendolinonsa, nyt mallia ETR610.

Kirjassa esitellään yksityiskohtaisesti reilut 30 moottorivaunutyyppiä. Teknisen selostuksen lisäksi myös käyttö eri operaattoreilla on selostettu sekä toimitusajankohdat on listattu.


Normalnotorowe parowozy amerykanskie na PKP, 416 sivua, runsas kuvitus, pääosin mustavalkokuvin, hieno painojälki.
Kirja kertoo PKP:n amerikkalaisten höyryvetureiden tarinan. Näitä olivat I maailmansodan sotaveturi Tr20, toisen maailmansodan sotaveturit Tr201 ja Tr203 (tunnetaan myös nimella S160) sekä vapaakaupalla ostettu Ty246.

Tr20 sarjaa oli 175 kpl, 1963 jäljellä 44 kpl ja 1974 10 kpl.
Tr201 sarjaa tuli 75 kpl, joista 1971 oli jäljellä 69 ja 1977 32 kpl.
Tr203 sarjaa tuli 500 kpl, joista 1971 oli jäljellä 459, 1977 201 kpl ja 1980 7 kpl. Tämä sarja in Suomessakin sikäli tuttu, että Neuvostoliitto käytti näitä Porkkalan liikenteessä, lähinnä tavarajunissa Porkkalan ja Vainikkalan välillä.
Ty246 sarjaa tuli 100 kpl, joista 1971 oli jäljellä 99 kpl, 1977 96 kpl ja 1980 6 kpl.

Kaikista vetureista on erittäin tarkat rakenneselostukset piirroksineen, hyvät tiedot koeajoista ja käytöstä. Tr201/203 kohdalla on esitelty myös niistä muunnetut henkilöliikenneveturi Ok55 ja tankkiveturi TKr55. Vanhojen hyvälaatuisten valokuvien määrä on suuri. Kaikista vetureista on esitetty myös valmistustiedot ja veturikohtaisesti sijoitusajat eri varikoille. Kun Ty246 aikalaista Trumannia on Suomessa vähän moitittu, niin sama ei taida päteä T246:een, joka on myös kooltaan selvästi suurempi. Sillä näkyy olleen aika paljon yli 10'000 km:n kuukausia (esim Tr1:llä harvinaisia) ja tavarajunan veturiksi suurimmat ajomäärät olivat hämmästyttäviä: äkkiseltään listaa lukemalla suurin km-luku näyttäisi olevan 19'832 km (Ty246-92 toukokuussa 1952). Tähän ei yksikään suomalainen höyryveturi ikinä päässyt.

Vaunut.orgin kuvapuolelta löysin sarjamerkin perusteella.
Ty246 on  http://vaunut.org/kuva/80623
Tr203 on http://vaunut.org/kuva/80643

Kumpikin kirja on puolankielinen, mutta runsas kuvitus ja taulukkomateriaali helpottavat ymmärtämistä.
Kummankin kustantaja on Kolpress. Molemmat näkyvät firman uusimpien kirjojen etusivulla  http://www.kolpress.pl/ 

Aikaisemmin julkaistut osat vanhemmista moottorivaunuista ja sarjasta ST44 (Taigatrommel Puolassa) ovat yhtä hyvää tasoa.

Olisipa jostakin suomalaisesta höyryveturisarjasta yhtä runsasta aineistoa saatavilla.