Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Nikolas Peippo - Marraskuu 25, 2014, 09:14:55



Otsikko: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Nikolas Peippo - Marraskuu 25, 2014, 09:14:55
http://www.fenniarail.fi/nyt.html (http://www.fenniarail.fi/nyt.html)


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Marraskuu 25, 2014, 09:21:03
Valmistajan sivuilla vähän lisää tietoa veturista:
(meni hetki löytää oikea laatu)
http://www.czloko.cz/en/locomotives/774-7.html
Lainaus
Tyyppi: 774.7F
Moottoriteho: 1550 kW
Voimansiirto: Dieselsähköinen (AC/DC)
Suurin vetovoima: 391 kN
Suurin nopeus: 90 km/h
Paino: 120 t
Pituus: 17,3 m
Akseleita: 6 kpl
Tilattu: 3 kpl


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Olli Keski-Rahkonen - Marraskuu 25, 2014, 10:42:26
Erinomainen uutinen tämä! Toivottavasti projekti etenee menestyksekkästi ja aikataulussaan.

774.7F-veturit ovat laajasti modernisoituja ČME3 (ЧМЭ3) -vetureita. Aikanaan Tsekkoslovakiassa valmistettuja ČME3-vetureita käytetään vieläkin laajasti Itä-Euroopassa ja Venäjällä.

http://150let.rw.by/uploads/locomotives/images/960x420_tt/s0105_chme3t_7085_st_polock.png


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Marraskuu 25, 2014, 10:51:48
Wikipedian saamien tietojen mukaan ČME3-vetureita on valmistettu 1960-luvulta lähtien Neuvostoliiton hajoamiseen saakka vaatimattomat 7459 kpl.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Marraskuu 25, 2014, 11:40:14
Kas, eli liettualaisvetureita Suomeen käytännössä? Oon arvellut, että Liettuan kaluston monimuotoisuus vielä vuotaa Suomeenkin, mutta en uskonut sen tapahtuvan näin pian, enkä tullut ajatelleeksi, että heidän vaikutuksestaan tänne pomppaava kalusto olisi uudistuotantoa. Mutta mielenkiintoinen artikkeli kyllä!


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Olli Keski-Rahkonen - Marraskuu 25, 2014, 12:14:59
Kas, eli liettualaisvetureita Suomeen käytännössä? Oon arvellut, että Liettuan kaluston monimuotoisuus vielä vuotaa Suomeenkin, mutta en uskonut sen tapahtuvan näin pian, enkä tullut ajatelleeksi, että heidän vaikutuksestaan tänne pomppaava kalusto olisi uudistuotantoa. Mutta mielenkiintoinen artikkeli kyllä!

Ei, vaan tsekkiläisiä vetureita. Samoja koneita näyttää toki olevan käytössä myös Liettuassa.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Pekka Porkkakoski - Marraskuu 25, 2014, 12:21:53
Oletan, että K30-kiskot sallii 20 km/h, B1-rata sallii 70 km/h, B2 80 ja rataluokan C  ja D -radat 90 km/h


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Mikko Nyman - Marraskuu 25, 2014, 12:26:29
Erinomainen uutinen kyllä kerrassaan!

Minua kiinnostaa tässä hankinnassa vehkeiden rahoituskuvio. Tuskinpa operaattorin on kovin järkevää omistaa itse kalustoaan, sillä se ei kyllä taseessa tuota yhtään mitään, päinvastoin rasittaa tasetta merkittävästi. Muistaakseni Suomessa on eräs rautatieoperaattori, jonka tase on, hmmm..., no, sanotaan nyt vaikka, että se on möykky.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Topi Lajunen - Marraskuu 25, 2014, 12:36:46
Olisiko oikea malli kuitenkin tämä: http://www.czloko.cz/en/locomotives/tme1-tme2-cme3-m.html

EDIT: Näyttäisi Fennia Rail puhuvan tuosta 774.7:sta. CZ Loko kuitenkin kertoon sen olevan normaaliraideveturi, kun taas ylläolevan linkin veturi on vastaava, mutta leveälle raiteelle. Ehkäpä 774.7:stä saa kuitenkin leveän version, vaikka sivusto ei sellaista listaakaan.

Anyway, joku tuollainen siis kuitenkin.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Jorma Toivonen - Marraskuu 25, 2014, 13:16:49
Ei varmaankaan ole kovin huono vaihtoehto. Kuusi (!) vetävää akselia, joten massaakin on saatu kerrytettyä riittävästi. Tehoakin on tarpeeksi, parin tuhannen tonnin juna liikahtanee kivuttomasti.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Topi Lajunen - Marraskuu 25, 2014, 13:25:26
Itse asiassa, tehoahan ei ole juuri mitään moderniksi linjadieseliksi. Valitusta moottorista riippuen joko yksi tai puolitoista Dv12-veturia. Enemmänkin tulkitsen veturin olevan "linjakelpoinen raskas vaihtotyöveturi".


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Tuukka Varjoranta - Marraskuu 25, 2014, 13:30:04
Mahtava uutinen kerta kaikkiaan! Mikäköhän littera veturille tulee?


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Olli Keski-Rahkonen - Marraskuu 25, 2014, 13:35:54
Itse asiassa, tehoahan ei ole juuri mitään moderniksi linjadieseliksi. Valitusta moottorista riippuen joko yksi tai puolitoista Dv12-veturia. Enemmänkin tulkitsen veturin olevan "linjakelpoinen raskas vaihtotyöveturi".

Fennia railin sivuilla mainitaan hankitun veturin tehoksi 1550 kW, eli valittuna on tehokkaampi CAT 3512 -moottori. Täten tehonsa puolesta veturi vastaa runsasta puoltatoista Dv12:a, mutta vetovoima on Deeveriin verrattuna moninkertainen.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Ossi Rosten - Marraskuu 25, 2014, 14:20:46
Menneiltä vuosilta(2007?) esite 1520 EXPO:sta (http://img167.imagevenue.com/img.php?image=74936_EXPO1520_200_122_680lo.jpg)

Sama moottori vaikuttaisi olevan, mutta tehoa vain ilmoitetaan nyt olevan hitusen enemmän.


Oliskohan tuossa vähän tulevaa äänimaailmaa: https://www.youtube.com/watch?v=MSwLLM1qW28


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Matti Kokkonen - Marraskuu 25, 2014, 14:56:41
Taitaa muuten olla kaikkien aikojen vetovoimaisin veturi Suomessa?


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Toni Lassila - Marraskuu 25, 2014, 15:08:41
Ja mikähän lempinimi olisi sopiva sille? Muistuttaa rakenteeltaan suurennettua Dr16-veturia.

Tässä tietoa laitteiston sijoittelusta ja rakenteesta:

Lainaus
The main frame is embedded using eight rubber-metal supports on twin three-axle bogies, between which the fuel tank is located. The drive unit is located in the front hood and consists of a Caterpillar C15 (or 3512C) diesel engine and a Siemens traction and auxiliary alternator. These machines are connected together as one unit and they are fitted into the main frame of the locomotive, using a single intermediate frame. The power transmission from the diesel engine to the driving wheelset is electric (AC/DC) and consists of a traction alternator, a rectifier and six traction motors. The traction motor is specific for the wheelset to which it is fitted, using sliding suspension bearings. Additionally stored in the front hood are most of the auxiliary drives, the cooling block for the diesel engine and the pneumatic block. In the rear hood are located an electrical switchboard and two electrodynamic brake blocks (EDB). The power regulation and the control of the entire locomotive are effected using an electronic control system. Also installed are three compressed-air brake systems (i.e. automatic, direct actuated, additional), a manual mechanical parking brake and an electrodynamic brake (EDB). The automatic brake constitutes a part of the DAKO-GP system and can be operated in both the passenger and the cargo mode.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Mikko Nyman - Marraskuu 25, 2014, 15:14:53
Tässä TE:n hieman laajempi juttu aiheesta:
--
www.talouselama.fi/uutiset/a2278949


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Petri Nummijoki - Marraskuu 25, 2014, 15:29:45
Itse asiassa, tehoahan ei ole juuri mitään moderniksi linjadieseliksi. Valitusta moottorista riippuen joko yksi tai puolitoista Dv12-veturia. Enemmänkin tulkitsen veturin olevan "linjakelpoinen raskas vaihtotyöveturi".

Fennia railin sivuilla mainitaan hankitun veturin tehoksi 1550 kW, eli valittuna on tehokkaampi CAT 3512 -moottori. Täten tehonsa puolesta veturi vastaa runsasta puoltatoista Dv12:a, mutta vetovoima on Deeveriin verrattuna moninkertainen.

Vetovoimaa on melko tarkkaan saman verran kuin Dv12-parissa. Ei nyt siis aivan moninkertaisesti Dv12-veturiin verrattuna mutta huomattavasti vahvempi veturi on, kuin yksikään VR:llä milloinkaan käytössä ollut veturi. Tehoa on aavistuksen verran enemmän kuin Dr16-veturissa, jolla pikajunakäytössä on tehty käytännössä samat työt kuin Dv12-parilla, joten lienee vauhdin pitäjänäkin suunnilleen Dv12-parin veroinen. Eiköhän siis tällä uudella veturilla liiku kaikki enintään sn90-junat, jotka kulkevat Dv12-parillakin.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Tuukka Varjoranta - Marraskuu 25, 2014, 16:02:52
MainlineDiesels.netin (http://www.mainlinediesels.net/index.php?nav=1000155&lang=en&id=6990&action=shownews#.VHSK3ousWSo) mukaan veturit tulevat olemaan mallia 774.7F.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Arto Hellman - Marraskuu 25, 2014, 16:16:03
Rautatieyhtiö Fennia Railin toimitusjohtajan Kimmo Rahkamon mukaan veturit eivät ole käytettyjä eivätkä toisaalta uusia vaan tältä väliltä, Suomen olosuhteisiin muokattuja versioita.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Topi Lajunen - Marraskuu 25, 2014, 17:01:41
Suomeksi: modernisoituja.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Juhana Konttinen - Marraskuu 25, 2014, 17:09:16
Mahtava uutinen. Mielenkiintoista saada 6-akselisia vetureita jälleen liikenteeseen. Tästähän saattaa vaikka innostua!


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Marraskuu 25, 2014, 19:59:46
Minkähän pohjalta nuo modernisoodaan? Ilmeisesti jonkin ChME:n tai TEM:n? Olisi hauska nähdä kyseisistä yksilöistä kuvia edellisessä elämässään.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Mikko Nyman - Marraskuu 25, 2014, 20:25:52
Minkähän pohjalta nuo modernisoodaan? Ilmeisesti jonkin ChME:n tai TEM:n? Olisi hauska nähdä kyseisistä yksilöistä kuvia edellisessä elämässään.

Tuukan kyssäriin en osaa vastata, mutta vehkeet rakennellaan sen verran tehokkaasti uusiksi, että vanhasta jäänee jäljelle käytännössä vain alusta ja akselit, kaiken muun ollessa uutta.

Fennia Railin tiedotteessa kerrotaan laitteen olevan luonnollisesti dieselsähköinen ja perässä on merkintä (AC/DC), jonka perusteella kuvittelisin kyseessä olevan inverttiterikoneen: 60-luvullahan ei vielä oikosulkumoottoreita ainakaan tällaisten tehojen kanssa käytetty, joten tämäkin tukee hypoteesiani siitä, että katiskat on toden totta rakennettu käytännössä sepelistä kattoon uusiksi.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Marraskuu 25, 2014, 21:24:15
Minkähän pohjalta nuo modernisoodaan? Ilmeisesti jonkin ChME:n tai TEM:n? Olisi hauska nähdä kyseisistä yksilöistä kuvia edellisessä elämässään.

Tuukan kyssäriin en osaa vastata, mutta vehkeet rakennellaan sen verran tehokkaasti uusiksi, että vanhasta jäänee jäljelle käytännössä vain alusta ja akselit, kaiken muun ollessa uutta.

Fennia Railin tiedotteessa kerrotaan laitteen olevan luonnollisesti dieselsähköinen ja perässä on merkintä (AC/DC), jonka perusteella kuvittelisin kyseessä olevan inverttiterikoneen: 60-luvullahan ei vielä oikosulkumoottoreita ainakaan tällaisten tehojen kanssa käytetty, joten tämäkin tukee hypoteesiani siitä, että katiskat on toden totta rakennettu käytännössä sepelistä kattoon uusiksi.

Kyllä, oikein olet asian ymmärtänyt.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Ari Palin - Marraskuu 25, 2014, 22:44:01
YLE:n sivuilla on veturista mallinnos Fennia Railin väreissä:
http://yle.fi/uutiset/vrn_haastajan_hanke_nytkahti_vihdoin_eteenpain__kolme_tehoveturia_tilaukseen/7649602


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Marraskuu 26, 2014, 01:48:31
Tuon kuvan saa näkymään hieman isompana tuolta keskustelun alussa linkatusta FR:n lehdistötiedotteesta, sen alareunan "tietoja veturista" -linkkiä tökkäämällä.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Ossi Rosten - Marraskuu 26, 2014, 08:54:09
Onko jossain jo ollut puhetta vaunuista? Tuonne, tehokkaankaan veturin hyttiin, kun ei montaa mottia puuta mahdu kerralla! :o


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Marraskuu 26, 2014, 09:05:58
Kenties vaunut on jotakin sellaista, johon sopii Loimaan pyörät. Niitäkin on paha vetää ilman koukkuja ja ruuveja välissä. ;D

(Loimaan pyörät = http://vaunut.org/kuva/76300 )


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Tommi K Hakala - Marraskuu 26, 2014, 12:16:42
Nyt kun on tiedossa, että kolme veturia tulee aluksi, millaiseksi niiden kierto ja reitit muodostuu?

Eikös tällä hetkellä ole ko. yrityksen ja Vapon välillä vasta sopimus kuljetuksista.
Se, miten kolmella veturilla organisoidaan kuljetukset (huollot ja muut seikat huomioiden) on mielenkiintoista, etenkin jos on tarkoitus hankkia muitakin asiakkaita. Lisäveturit tarkoittanee tehtaiden yhteyteen tulevia vaihtovetureita, jotka noiden nyt tilattujen vetureiden perusreittien varsille siirtävät letkoja...eli vaikkapa Jämsän seudun tehtailta pääradan varteen, tai jopa Mäntästä Orivedelle.

Olenko aivan hakoteillä, tuntuisi hullulta, että nuo veturit kuluttaisivat aikaa napsimalla vaunuja sivuraiteilta?


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Texwiller - Marraskuu 26, 2014, 12:51:01
Onko jossain jo ollut puhetta vaunuista? Tuonne, tehokkaankaan veturin hyttiin, kun ei montaa mottia puuta mahdu kerralla! :o

Sen verran asiasta voin kertoa, koska tiedon voi päätellä julkisista lähteistä, että entisiä SeaRail-vaunuja on tarkoitus CZepelin vetureilla ensivaiheessa kiskoa. - FR lanseeraa Suomen raideliikenteeseen samalla aivan uuden innovaation, kalustonvuokrauksen. Vaunut ovat kalustoyhtiön kirjoilla.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: jarkkovoutilainen - Marraskuu 26, 2014, 15:36:30
Onko jossain jo ollut puhetta vaunuista? Tuonne, tehokkaankaan veturin hyttiin, kun ei montaa mottia puuta mahdu kerralla! :o

Sen verran asiasta voin kertoa, koska tiedon voi päätellä julkisista lähteistä, että entisiä SeaRail-vaunuja on tarkoitus CZepelin vetureilla ensivaiheessa kiskoa. - FR lanseeraa Suomen raideliikenteeseen samalla aivan uuden innovaation, kalustonvuokrauksen. Vaunut ovat kalustoyhtiön kirjoilla.

Kalustoyhtiöhän se tämänkin vaunun takana http://vaunut.org/kuva/56554 oli tarkoitus olla, joten täysin ainutlaatuisesta innovaatiosta Suomessa ei tässä ole kysymys.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Marraskuu 26, 2014, 20:41:10
Täydennyksenä tuohon AC/DC -asiaan: tarkentaisin, että kyseessä on siis perinteisillä tasavirta-ajomoottoreilla varustettu veturi eikä taajuusmuuttaja- tai invertteripeli.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Marraskuu 26, 2014, 21:03:40
Täydennyksenä tuohon AC/DC -asiaan: tarkentaisin, että kyseessä on siis perinteisillä tasavirta-ajomoottoreilla varustettu veturi eikä taajuusmuuttaja- tai invertteripeli.

Mistä tuo AC sitten juontaa juurensa? Generaattori kai tekee vaihtovirtaa? Millä virta muutetaan tasavirraksi moottoreille?


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Marraskuu 26, 2014, 21:27:58
Siinä on kolmivaihegeneraattori, jonka virta tasasuunnataan yleensä tasasuuntaajalla; muistaakseni Dr15:ssä käytettiin tyristoreita ja näin saatiin sähköistä tehonsäätöä. On myös mahdollista, että muistan väärin ja että tyristorit olivat magnetointipuolella.

Dr12:ssa ja Dr13:ssa oli tasavirtageneraattori, jonka magnetointia eri tavoin säätämällä saatiin sähköinen tehonsäätö ja genulta syöttö suoraan tasavirta-ajomoottoreihin. Dr16:ssahan on kolmivaihegenu, ja siitä taajuusmuuttajakäyttö vähän samaan tapaan kuin sähköveturissa eli tasasuuntaus - välipiiri - invertteri eli vaihtosuuntaus ja näistä muodostuu ns. taajuusmuuttaja.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Oskari Kvist - Marraskuu 26, 2014, 21:41:10
Taitaa olla ensi vuonna ensimmäinen kerta 15 vuoteen, kun 6-akselinen veturi vetää kotimaan kaupallisessa liikenteessä vaunuja.

Ellei Valtterin ajelua Dr13 2349:llä lasketa, se kun ei ole museorekisterissä. Onko se muuten päässyt vetämään tavarajunaa tällä vuosikymmenellä?

Mielenkiinnolla odotetaan, milloin yksilöt Suomeen saapuvat ensi vuoden puolella. Laajakankaallehan ne ovat ennen pitkää menossa kun siellä niiden on käytävä. Taitaa Sr3-proto ehtiä käymään siellä ensin. Ensi vuodesta tulee erittäin mielenkiintoinen, kun peräti kaksi täysin uutta kaupallisen liikenteen veturityyppiä tulee maahan.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Esko Ampio - Marraskuu 26, 2014, 22:44:46
Tasasähkögentsu on itse asiassa vaihtosähkö--, mutta tasasähkö tehdään kommutoimalla, kollektorin ja hiilien avulla, tai diodein tasasuuntaamalla. Vrt. auton tasasähkölaturi/vaihtosähkölaturi. Näillä eri systeemeillä ei ole periaatteellisia korvamerkkejä, samat kujeet. On sovelluksia veturiin, autoon. Moderni  AC/taajuusmuuttaja*- käyttö sitten toinen juttu.
*Suomalainen, Strömberg- keksintö, alkuun Sam-taajuusmuuttajat..


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Topi Lajunen - Marraskuu 27, 2014, 00:45:34
Onko jossain jo ollut puhetta vaunuista? Tuonne, tehokkaankaan veturin hyttiin, kun ei montaa mottia puuta mahdu kerralla! :o

Sen verran asiasta voin kertoa, koska tiedon voi päätellä julkisista lähteistä, että entisiä SeaRail-vaunuja on tarkoitus CZepelin vetureilla ensivaiheessa kiskoa. - FR lanseeraa Suomen raideliikenteeseen samalla aivan uuden innovaation, kalustonvuokrauksen. Vaunut ovat kalustoyhtiön kirjoilla.

Yksi sijoittajista, ILP-Group, omistaa (tai ainakin hallinnoi) jo nyt vaunukalustoa. Olisivatko juurikin näitä SeaRail-vaunuja?


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Petri Nummijoki - Marraskuu 27, 2014, 10:54:52
Taitaa olla ensi vuonna ensimmäinen kerta 15 vuoteen, kun 6-akselinen veturi vetää kotimaan kaupallisessa liikenteessä vaunuja.

Mitä kaupallisella junalla tarkoitetaan? http://vaunut.org/kuva/80636 oli virallisesti museojuna mutta osa vaunuista oli kaupallisella siirtoajolla.

Joka tapauksessa tämä oli sikäli merkityksellinen tapahtuma, että ensimmäistä kertaa runsaaseen 31 vuoteen tilattiin sähköistämättömien ratojen liikenteeseen vetureita.

Mielenkiintoinen on myös tieto, jonka mukaan Vapolla olisi sopimus Fennia Railin kanssa. Valtionyhtiö olisi siis ensimmäisenä hakemassa vaihtoehtoa valtionyhtiön rautatiekuljetuksille.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Riku Outinen - Marraskuu 27, 2014, 11:20:22
Mielenkiintoinen on myös tieto, jonka mukaan Vapolla olisi sopimus Fennia Railin kanssa. Valtionyhtiö olisi siis ensimmäisenä hakemassa vaihtoehtoa valtionyhtiön rautatiekuljetuksille.

Tuohan jo vanha tieto, sopimus (silloisen Proxionin kanssa) julkistettu rautateiden 150-vuotispäivänä liki 3 vuotta sitten maaliskuussa 2012. Epäilen vahvasti että tuo sopimus on jo purkautunut.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Jyrki Majanmaa - Marraskuu 27, 2014, 16:50:28
Lisäveturit tarkoittanee tehtaiden yhteyteen tulevia vaihtovetureita, jotka noiden nyt tilattujen vetureiden perusreittien varsille siirtävät letkoja...eli vaikkapa Jämsän seudun tehtailta pääradan varteen, tai jopa Mäntästä Orivedelle. Olenko aivan hakoteillä, tuntuisi hullulta, että nuo veturit kuluttaisivat aikaa napsimalla vaunuja sivuraiteilta?

Mielestäni tuo kuulostaa nimenomaan fiksulta toiminnalta, että sama kone hoitaa linjavedot ja vaihtotyöt samalla kertaa. Täten pystytään tehokkaasti yhdellä veturilla ja kuljettajalla (joka toimii samalla myös vaihtotyömiehenä - kiitos radio-ohjauksen) hoitamaan asia, johon tarvittaisiin (vähintään) kaksin verroin kalustoa ja työmiehiä. On myös varsin monimutkikasta ja kallista perustaa toimipisteitä joka ikisen tehtaan piiriin - puhumattakaan näiden toimipisteiden veturien huollon ja korjausten järjestämisestä.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Tommi K Hakala - Marraskuu 27, 2014, 19:58:48
Lisäveturit tarkoittanee tehtaiden yhteyteen tulevia vaihtovetureita, jotka noiden nyt tilattujen vetureiden perusreittien varsille siirtävät letkoja...eli vaikkapa Jämsän seudun tehtailta pääradan varteen, tai jopa Mäntästä Orivedelle. Olenko aivan hakoteillä, tuntuisi hullulta, että nuo veturit kuluttaisivat aikaa napsimalla vaunuja sivuraiteilta?

Mielestäni tuo kuulostaa nimenomaan fiksulta toiminnalta, että sama kone hoitaa linjavedot ja vaihtotyöt samalla kertaa. Täten pystytään tehokkaasti yhdellä veturilla ja kuljettajalla (joka toimii samalla myös vaihtotyömiehenä - kiitos radio-ohjauksen) hoitamaan asia, johon tarvittaisiin (vähintään) kaksin verroin kalustoa ja työmiehiä. On myös varsin monimutkikasta ja kallista perustaa toimipisteitä joka ikisen tehtaan piiriin - puhumattakaan näiden toimipisteiden veturien huollon ja korjausten järjestämisestä.

Joo, mutta mihin riittävät nuo alun kolme veturia?

Tehtaiden "lähiliikenteen" voinee ostaa alihankintana, esimerkiksi nykyisin toimivilta tehdasratafirmoilta.
Tuo Mänttä oli yksi heitto, jos esimerkiksi Hankasalmelta Vapolta lähtenyt juna kulkisi Haapamäen kautta, silloin veturi ehtisi Vilppulasta käydä Mäntässä hakemassa lisää vaunuja letkaan...

Erittäin mielenkiintoisia aikoja eletään ja hiljaisillekin rataosille voi tulla liikennettä.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Petri Nummijoki - Marraskuu 28, 2014, 10:52:57
Tehtaiden "lähiliikenteen" voinee ostaa alihankintana, esimerkiksi nykyisin toimivilta tehdasratafirmoilta.
Tuo Mänttä oli yksi heitto, jos esimerkiksi Hankasalmelta Vapolta lähtenyt juna kulkisi Haapamäen kautta, silloin veturi ehtisi Vilppulasta käydä Mäntässä hakemassa lisää vaunuja letkaan...

Mielestäni on aika lailla VR:n toimintatapaan kangistunut ajatus, että vaihtotöihin pitäisi sitoa omat veturit. Fennia Railin tilaamat veturit maksavat kappaleelta noin puolet siitä mitä Sr2 maksoi vuonna 1992 eli ehkä kolmasosan tai neljäsosan Sr2:sta tämän päivän hinnoilla. Sen vuoksi Fennia Raililla tuskin on samanlaista painetta saada optimoitua veturikiertoja vaan todennäköisesti kilpailuetua haetaan ennemmin siitä, että yksi henkilö hoitaa mahdollisimman monia tehtäviä.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Oskari Kvist - Joulukuu 07, 2014, 23:59:48
Siinä on kolmivaihegeneraattori, jonka virta tasasuunnataan yleensä tasasuuntaajalla; muistaakseni Dr15:ssä käytettiin tyristoreita ja näin saatiin sähköistä tehonsäätöä. On myös mahdollista, että muistan väärin ja että tyristorit olivat magnetointipuolella.

Dr12:ssa ja Dr13:ssa oli tasavirtageneraattori, jonka magnetointia eri tavoin säätämällä saatiin sähköinen tehonsäätö ja genulta syöttö suoraan tasavirta-ajomoottoreihin. Dr16:ssahan on kolmivaihegenu, ja siitä taajuusmuuttajakäyttö vähän samaan tapaan kuin sähköveturissa eli tasasuuntaus - välipiiri - invertteri eli vaihtosuuntaus ja näistä muodostuu ns. taajuusmuuttaja.

Tasasähkögentsu on itse asiassa vaihtosähkö--, mutta tasasähkö tehdään kommutoimalla, kollektorin ja hiilien avulla, tai diodein tasasuuntaamalla. Vrt. auton tasasähkölaturi/vaihtosähkölaturi. Näillä eri systeemeillä ei ole periaatteellisia korvamerkkejä, samat kujeet. On sovelluksia veturiin, autoon. Moderni  AC/taajuusmuuttaja*- käyttö sitten toinen juttu.
*Suomalainen, Strömberg- keksintö, alkuun Sam-taajuusmuuttajat..

Eli taitaa nämä yksilöt, joita nyt tulee, olla (Dr15:sta lukuunottamatta) ensimmäiset AC/DC-voimansiirrolliset veturit Suomessa.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Esko Ampio - Joulukuu 08, 2014, 08:15:52
Myös Dr16 ja Sr2 ovat vaihtosähkömoottorisia (perusrakenteeltaan oikosulkumoottorit). Taajuusmuuttajakäyttöisiä. Myös Suomen ensimmäiset, kotimaiset metrokalustot.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Olli Keski-Rahkonen - Joulukuu 08, 2014, 14:54:23
Siinä on kolmivaihegeneraattori, jonka virta tasasuunnataan yleensä tasasuuntaajalla; muistaakseni Dr15:ssä käytettiin tyristoreita ja näin saatiin sähköistä tehonsäätöä. On myös mahdollista, että muistan väärin ja että tyristorit olivat magnetointipuolella.

Dr12:ssa ja Dr13:ssa oli tasavirtageneraattori, jonka magnetointia eri tavoin säätämällä saatiin sähköinen tehonsäätö ja genulta syöttö suoraan tasavirta-ajomoottoreihin. Dr16:ssahan on kolmivaihegenu, ja siitä taajuusmuuttajakäyttö vähän samaan tapaan kuin sähköveturissa eli tasasuuntaus - välipiiri - invertteri eli vaihtosuuntaus ja näistä muodostuu ns. taajuusmuuttaja.

Tasasähkögentsu on itse asiassa vaihtosähkö--, mutta tasasähkö tehdään kommutoimalla, kollektorin ja hiilien avulla, tai diodein tasasuuntaamalla. Vrt. auton tasasähkölaturi/vaihtosähkölaturi. Näillä eri systeemeillä ei ole periaatteellisia korvamerkkejä, samat kujeet. On sovelluksia veturiin, autoon. Moderni  AC/taajuusmuuttaja*- käyttö sitten toinen juttu.
*Suomalainen, Strömberg- keksintö, alkuun Sam-taajuusmuuttajat..

Eli taitaa nämä yksilöt, joita nyt tulee, olla (Dr15:sta lukuunottamatta) ensimmäiset AC/DC-voimansiirrolliset veturit Suomessa.

Tarkoitatko AC/DC-dieselvetureita? Sähkövetureistammehan Sr1 on varustettu tasavirtamoottorein, moottorivaunuista ainakin Sm1 ja Sm2.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Joulukuu 09, 2014, 00:35:05
Ainakin ne ovat ensimmäiset dieselsähköiset, joissa on kolmivaihegeneraattori ja tasavirta-ajomoottorit. Sitähän tarkoitit.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: jarkkovoutilainen - Joulukuu 28, 2014, 10:04:54
Aamulehden sivuilla A20 ja A21 on tänään juttua Fennia Rail:sta.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Joona Packalén - Tammikuu 16, 2015, 20:03:51
Kun tätä Fennia Rail:in hankintaa on tässä makustellut niin oikein järkevältä kuviolta vaikuttaa ja erityisesti riskienhallinnan kannalta. Suomihan on käytännössä oma raideleveytensä, koska ”venäläisiä” vaunuja ei saa käyttää kotimaan liikenteessä. Vaunuvuokraustoiminta ei ole oikein mahdollista näin pienellä markkina-alueella, joten operaattorin tai asiakkaan pitäisi sitoa pääomia omiin vaunuihin vailla varmuutta tulevaisuudesta. Läntisen yhdysliikenteen vaunut kiertävät tätä ongelmaa ja pienentävät aloitusriskiä esimerkiksi uusille kuljetusvirroille. Yhdysliikenteen vaunuista Snps voisi olla sopivan monipuolinen raakapuujuniin ja toisaalta esimerkiksi kontteihin?

Veturien valintakin on hyvä taloudellisessa mielessä, koska ne tuskin eroavat merkittävästi Baltian maissa käytössä olevista CZ Loko:n vetureista. Ne on siis mahdollista myydä ainakin sinne jos operointi Suomessa osoittautuu kannattamattomaksi. Ukrainakin on mahdollinen ottaen huomioon maan nykysuhteet Venäjään ja Luhanskin veturitehtaan joutumisen rintaman toiselle puolelle. Toki Fennialla riskejä löytyy edelleen muun muassa Trafin tyyppihyväksynnästä, JKV:n kustannuksista ja kaluston huolloista, mutta mielestäni ne ovat paljon pienempiä ongelmia ylitettäviksi.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Oskari Kvist - Helmikuu 18, 2015, 23:36:17
Veikkaisin, että ennen pitkää näiden veturien lempinimeksi saattaisi tulla leikkimielisesti Zetor, ottaen huomioon veturin alkuperämaan :)


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Helmikuu 19, 2015, 00:49:48
Miten kauan veturin pykääminen muuten tyypillisesti kestää? Saman verran kuin ihmisen? Eli voimmeko olettaa laitteiden valmistuvan tehtaalta loppukesästä?


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Oskari Kvist - Helmikuu 19, 2015, 20:48:49
Miten kauan veturin pykääminen muuten tyypillisesti kestää? Saman verran kuin ihmisen? Eli voimmeko olettaa laitteiden valmistuvan tehtaalta loppukesästä?

Valmistajan sivulta löytyykin tiedote:

http://czloko.cz/en/news/first-private-operator-in-finland-has-signed-a-contract-for-the-delivery-of-cz-loko-locomotives.html

Lainaus
First private operator in Finland has signed a contract for the delivery of CZ LOKO locomotives

Three Czech diesel-electric locomotives of class 774.7 manufactured by CZ LOKO are to be running this year already on Finnish railway lines for the private transportation company, Fennia Rail Oy.
“The long uncertainty of the availability of railway rolling stock suited for Finnish conditions has come to an end. Our Czech partner has built locomotives for 160 years and has experience in building those for different climate conditions and track gauges. With these locomotives, we can start freight transport on the Finnish railways in 2015”, says Kimmo Rahkamo, CEO of Fennia Rail.

The first of these locomotives will be delivered in September of this year; further engines will follow at one month intervals. After delivery, the TSI certification process will be completed in Finland.
The 774.7 class locomotive will be designed and manufactured for a 1 524 mm gauge and operated in temperatures as low as -40 °C. All machines will be equipped with Finnish automatic train control (ATC) and professional mobile radio. The utilised 1 550 kW CAT 3512 C HD diesel engine fulfils the Stage IIIA European emission norms.

“CZ LOKO has extensive experience with developing and manufacturing locomotives for similar climatic conditions for the Baltic States and the Russian Federation. This project is technically based on the modernisation of CME3 locomotives for Latvia. To complete a prototype in such a short period is a challenge for the whole CZ LOKO team, but I know that we will manage it,” said Josef Barta, CZ LOKO’s Chairman and Managing Director.
The delivery date played a crucial role for Fennia Rail’s decision process and thanks to its flexibility, CZ LOKO overcame the competition within the tender.
Fennia Rail Oy plans to persuade their clients to prioritise rail transport because of environmental, security, safety, and economic efficient operation.
“The Finnish railway market is beginning to open and I believe that this is not the last contract which we will sign in Finland,” said Jan Kutalek, CZ LOKO’s Export Manager.
The complete modernising process of the locomotives will take place in the CZ LOKO plant in Ceska Trebova and will travel to Finland on rail and ferry. The locomotives will use temporary bogies for the part of the journey with 1 435 mm gauge. Final assembly will be performed in Finland.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Tommi Koskinen - Maaliskuu 10, 2015, 20:43:05
Ensimmäinen veturi on tulossa ilmeisesti kesän aikana koeajoille.

http://app.kauppalehti.fi/uutiset/uusi-kilpailija-rautateille/gLtY8Wcp/yrittaminen


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Marko Laine - Kesäkuu 26, 2015, 14:40:38
Fennia Railin ensimmäinen veturi on nyt koeajoissa Tsekeissä:

http://www.mainlinediesels.net/index.php?nav=1000001&lang=en&id=7790&action=shownews#.VY1IK_ntlBd


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Tommi K Hakala - Kesäkuu 26, 2015, 19:57:52
Fennia Railin ensimmäinen veturi on nyt koeajoissa Tsekeissä:

http://www.mainlinediesels.net/index.php?nav=1000001&lang=en&id=7790&action=shownews#.VY1IK_ntlBd

Tyylikkään sininen, nämä veturit tulevat olemaan väriläiskiä rataverkolla...tohon kun laitetaan turvavihreät raidat niin on kuin Nesteen 90-luvun väreissä  ;D


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Oskari Kvist - Kesäkuu 26, 2015, 20:40:24
Resiinalehden 2/2015 mukaan Fennia Railin vetureille on tehty rekisteröintivaraus Suomeen sarjamerkinnälle Dr18.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Petri Soronen - Kesäkuu 27, 2015, 09:18:59
Varustetaankohan näitä sa3/vapiti:lla vai pelkillä ruuvikytkimillä.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Teemu Saukkonen - Kesäkuu 27, 2015, 09:30:31
Fennia Railin ensimmäinen veturi on nyt koeajoissa Tsekeissä:

http://www.mainlinediesels.net/index.php?nav=1000001&lang=en&id=7790&action=shownews#.VY1IK_ntlBd

Tyylikkään sininen, nämä veturit tulevat olemaan väriläiskiä rataverkolla...tohon kun laitetaan turvavihreät raidat niin on kuin Nesteen 90-luvun väreissä  ;D
Toivottavasti ei tule turhateippejä, jos noin kirkasväristä laitetta ei näe niin on sokea. Siinähän on jo oikea turvaväri eli raidoitus joka näyttää hienolta.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Tommi Koskinen - Kesäkuu 27, 2015, 10:19:00
Varustetaankohan näitä sa3/vapiti:lla vai pelkillä ruuvikytkimillä.

Tämän vuoden ensimmäinen Resiina-lehti kertoo näin:

"Fennia Railin uudet veturit varustetaan perinteisellä JKV:llä (ATP-VR/RHK), radio-ohjauksella ja Unilink-kytkimillä."


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Antti Tapani Häkkinen - Kesäkuu 27, 2015, 14:20:24
Ensimmäinen veturi on tulossa ilmeisesti kesän aikana koeajoille.

http://app.kauppalehti.fi/uutiset/uusi-kilpailija-rautateille/gLtY8Wcp/yrittaminen
Minnekköhän päin noita koeajoja tehdään?


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Oskari Kvist - Kesäkuu 28, 2015, 01:00:16
Ensimmäinen veturi on tulossa ilmeisesti kesän aikana koeajoille.

http://app.kauppalehti.fi/uutiset/uusi-kilpailija-rautateille/gLtY8Wcp/yrittaminen
Minnekköhän päin noita koeajoja tehdään?

Olettaisin, että Laajakankaalla niitä ainakin tehdään, koska kyseessä on Suomessa uusi kalustotyyppi (kuten myös USr3:n tapauksessa)?


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Jorma Rauhala - Kesäkuu 28, 2015, 21:28:05
Fennia Railin ensimmäinen veturi on nyt koeajoissa Tsekeissä.
Koskahan veturi saapuu koeajoihin Suomeihin?


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Oskari Kvist - Kesäkuu 29, 2015, 22:35:11
Fennia Railin ensimmäinen veturi on nyt koeajoissa Tsekeissä.
Koskahan veturi saapuu koeajoihin Suomeihin?

Lainaus
Delivery is scheduled for the autumn of 2015.

Lainaus
"Ensimmäinen veturi saadaan koekäyttöön näillä näkymin kesällä ja toiminta päästään aloittamaan syksyllä"

Ilmeisesti tämä koekäyttö on tätä koeajamista normaaliraideleveyden teleillä Tsekeissä.

Jo aiemmin viitattu teksti:
Lainaus
The first of these locomotives will be delivered in September of this year; further engines will follow at one month intervals. After delivery, the TSI certification process will be completed in Finland.

Lainaus
The complete modernising process of the locomotives will take place in the CZ LOKO plant in Ceska Trebova and will travel to Finland on rail and ferry. The locomotives will use temporary bogies for the part of the journey with 1435 mm gauge. Final assembly will be performed in Finland.

Eli syyskuussa pitäisi ilmeisesti olla ensimmäinen yksilö maassa. Tuon perusteella johonkin asti tullaan normaaliraideleveyksisiä kiskoja pitkin satamaan (veikkaisin että hinauksessa tai omin konein Saksaan), josta lautalla johonkin Suomen satamaan. Sieltä sitten jollakin konstilla jonnekin jossa asennetaan 1524 mm telit ja muuta tarpeellista roipetta?

Minkähän pohjalta nuo modernisoodaan? Ilmeisesti jonkin ChME:n tai TEM:n? Olisi hauska nähdä kyseisistä yksilöistä kuvia edellisessä elämässään.

Resiina 2/2015:

Lainaus
Vetureissa on vanhojen Puolassa käytettyjen S200-veturien alustat ja ne saavat tilapäisen rekisteröinnin Tsekkiin.

774.711:
Alkup. nro. S200-252
Valmistusnumero: 8443
Valmistusvuosi: 1988

774.712
Alkup. nro. S200-264
Valmistusnumero: 13068
Valmistusvuosi: 1983

774.713
Alkup. nro S200-257
Valmistusnumero:12679
Valmistusvuosi: 1983

Eli:

https://de.wikipedia.org/wiki/PKP-Baureihe_SM48 taitaa olla melko lähellä?


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Kesäkuu 29, 2015, 23:50:15
https://de.wikipedia.org/wiki/PKP-Baureihe_SM48 taitaa olla melko lähellä?

Ei ole. SM48 on TEM3, eli ALCO-veturin jatkokehitelmä ja suunniteltu sekä valmistettu Neuvostoliitossa.
S200 on sama kuin https://en.wikipedia.org/wiki/%C4%8CKD_T-669_diesel_locomotive , eli ČME3. Suunniteltu ja valmistettu Tšekkoslovakiassa. Niitä näkyy olleen jokunen käytössä Slovakian itäosan leveillä raiteilla, minkä takia telit lienevät EU-hyväksytyt jo valmiiksi. Jos telit ovat slovakialaisversiossa tasan samat kuin Neuvostoliittoon myydyssä versiossa ČME3:ssa, EU-hyväksyttyjä telejä siis löytyy pilvin pimein.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Kesäkuu 30, 2015, 00:07:30
Kuvia tuosta nyt koeajossa olevasta veturista entisessä elämässään:
(http://gigabyt.cal.pl/galeria6/s200/27.jpg)

(http://gigabyt.cal.pl/galeria6/s200/137.jpg)

(http://gigabyt.cal.pl/galeria6/s200/138.jpg)

Kuvat löytyivät sivulta http://gigabyt.cal.pl/galeria6/s200/do%20260.html .


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Tommi Koskinen - Heinäkuu 28, 2015, 06:21:24
Veturissa on nyt Fennia Railin logo ja nimi:

http://www.vladanfoto.cz/clanky-774.711-pro-fennia-rail.html


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Tommi K Hakala - Heinäkuu 28, 2015, 06:34:39
Veturissa on nyt Fennia Railin logo ja nimi:

http://www.vladanfoto.cz/clanky-774.711-pro-fennia-rail.html

On se jyhkeän näköinen paketti  :)


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Petri P. Pentikäinen - Heinäkuu 28, 2015, 08:45:36
Kerrassaan asiallisen työkalun näköinen tuo Fennia Railin Sinikko.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Jukka Virtanen - Heinäkuu 28, 2015, 09:50:48
Vaihtotyöt tehdään siis jollakin muulla veturityypillä tai vaihtoehtoisesti fenniarail hankkii vaununsa sa3-kytkimillä. Tarkoitus on varmaan repiä painavia junia jolloin sa3 on viisas valinta.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Robert Sand - Heinäkuu 28, 2015, 10:02:29
Voi tuohon veturiin kytkeä myös tavallisia koukkuvaunuja apulenkin avulla. http://vaunut.org/kuva/47399?sa=X&ved=0CAsQ9QEoADAAahUKEwjl8vj7rf3GAhWGvhQKHRmMD0Q


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Jukka Virtanen - Heinäkuu 28, 2015, 12:39:10
Joo voihan apulenkillä kytkeä mutta on se aika perseestä. Todennäköisesti nurkissa pyörimiseen käyttävät vapitillista veturia.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Tuukka Varjoranta - Heinäkuu 28, 2015, 13:27:33
Erittäin tyylekäs veturi! Milloinkohan veturi laivataan matkalle kohti Suomea?


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Jyrki Talvi - Heinäkuu 28, 2015, 20:54:10
Komean näköinen ja värinen veturi.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Oskari Kvist - Heinäkuu 31, 2015, 13:15:32
Veturissa on nyt Fennia Railin logo ja nimi:

http://www.vladanfoto.cz/clanky-774.711-pro-fennia-rail.html

On se jyhkeän näköinen paketti  :)

Translatella:
Lainaus
The frame and chassis were used on CKD locomotives series 770 (T669) legendary bumblebee, which was produced in batches tisícových, especially in countries of the former Soviet Union.

Eli hiukan ristiriitaista tietoa rungosta/kehyksestä. Toisaalta: http://trainspo.com/series/286/ samaa sarjaahan ( http://trainspo.com/model/711/ ) nuo ovat (T669, S200).


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Elokuu 12, 2015, 17:30:53
Veturissa on nyt Fennia Railin logo ja nimi:

http://www.vladanfoto.cz/clanky-774.711-pro-fennia-rail.html

On se jyhkeän näköinen paketti  :)

Translatella:
Lainaus
The frame and chassis were used on CKD locomotives series 770 (T669) legendary bumblebee, which was produced in batches tisícových, especially in countries of the former Soviet Union.

Eli hiukan ristiriitaista tietoa rungosta/kehyksestä. Toisaalta: http://trainspo.com/series/286/ samaa sarjaahan ( http://trainspo.com/model/711/ ) nuo ovat (T669, S200).

Mikä tuossa on ristiriitaista?
770 on tasan sama kapistus kuin ČME3. Eroja löytyy telejen raideleveydestä ja mahdollisesti erilaisita maakohtaisista rautatieviranomaisten erityisvaatimuksista.
Joka tapauksessa, 770 on sama kapistus kuin ČME3 samassa merkityksessä kuin Puolassa liikennöivä Taurus on sama kapistus kuin Itävallassa liikennöivä Taurus. Tai ehkä jopa tiukemmassa merkityksessä.
FR:n veturit ovat Puolaan valmistettuja (eli alunperin eurooppalaiselle raideleveydelle myytyjä) ČME3-vetureita, joihin on sitten telit kaivettu mistä lie. Yllä jo mun linkkaamana valokuvia pari tsibaletta.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Tommi Koskinen - Elokuu 27, 2015, 18:33:45
Toista veturia testaillaan:

http://www.mainlinediesels.net/index.php?nav=1000945&lang=en&id=7961&action=shownews#.Vd87o_ntlBd


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Oskari Kvist - Elokuu 27, 2015, 19:00:25
Toista veturia testaillaan:

http://www.mainlinediesels.net/index.php?nav=1000945&lang=en&id=7961&action=shownews#.Vd87o_ntlBd

Lainaus
In Finland, the locomotives will be numbered as Dr18 101-103.

Hmm. Mielenkiintoista. :) Tässähän alkaa kohta olla syyskuu käsillä.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Jari Kuusinen - Elokuu 27, 2015, 20:10:56
Ilmeisesti tänään on ollut jonkinlainen FER:n vetureiden esittelytilaisuus CZ Loko:n tehtaalla:
http://www.ceskenoviny.cz/regiony/zpravy/cz-loko-prijme-asi-stovku-zamestnancu/1251776

The Ensimmäinen ajopöytäkuvakin on jo saatu internet-avaruuteen, ellei sellaista jo jossain ole ollut!  ;D


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Oskari Kvist - Elokuu 27, 2015, 23:01:28
Ilmeisesti tänään on ollut jonkinlainen FER:n vetureiden esittelytilaisuus CZ Loko:n tehtaalla:
http://www.ceskenoviny.cz/regiony/zpravy/cz-loko-prijme-asi-stovku-zamestnancu/1251776

The Ensimmäinen ajopöytäkuvakin on jo saatu internet-avaruuteen, ellei sellaista jo jossain ole ollut!  ;D

Ensimmäinen normaaliraideleveydellä liikkunut liikkuvan kaluston yksilö, jossa on EKE ja Suomalainen JKV-laite? :) Asianmukaisen näköinen ajopöytä kyllä.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Oskari Kvist - Elokuu 28, 2015, 23:04:09
Tuoreita uutisia:
http://www.mainlinediesels.net/index.php?nav=1000155&lang=en&id=7969&action=shownews

Lainaus
Interestingly, Fennia Rail's locomotives will be transported over land to Finland. On temporary bogies the locomotives will be transported through Slovakia until they reach the border with Ukraine. From there on, the locos will travel on their final 1520 mm bogies through the Ukraine, Belarus and Russia to Finland.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Antti Tapani Häkkinen - Elokuu 29, 2015, 09:15:01
Missä on Fennia Railin koti varikko, eli minne tuo sitten ajetaan?


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Elokuu 30, 2015, 10:02:16
Ilmeisesti tänään on ollut jonkinlainen FER:n vetureiden esittelytilaisuus CZ Loko:n tehtaalla:
http://www.ceskenoviny.cz/regiony/zpravy/cz-loko-prijme-asi-stovku-zamestnancu/1251776

The Ensimmäinen ajopöytäkuvakin on jo saatu internet-avaruuteen, ellei sellaista jo jossain ole ollut!  ;D

Ensimmäinen normaaliraideleveydellä liikkunut liikkuvan kaluston yksilö, jossa on EKE ja Suomalainen JKV-laite? :) Asianmukaisen näköinen ajopöytä kyllä.

Kai tekareista noi löytyy?


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Elokuu 30, 2015, 11:16:13
Ei Ruotsin tekareissa JKV:tä ole. Jäljellä on ilmeisesti EKE:n näyttö (rekisteröintilaite) sekä nopeusmittari.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Panu Breilin - Elokuu 30, 2015, 16:36:34
Ruotsin tekareissa ei tosiaan ole suomalaista JKV:tä, mutta osaan on kyllä asennettu ETCS jotta liikennöinti mm. Botniabananilla onnistuu. Niissä yksiköissä missä ETCS:ää ei ole on entisen JKV-paneelin paikalla hätäjarrunappi.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Elokuu 30, 2015, 17:03:45
Ruotsin tekareissa ei tosiaan ole suomalaista JKV:tä, mutta osaan on kyllä asennettu ETCS jotta liikennöinti mm. Botniabananilla onnistuu. Niissä yksiköissä missä ETCS:ää ei ole on entisen JKV-paneelin paikalla hätäjarrunappi.
Vassijauressa viime viikolla näkemässäni Tka 175:ssä ei ollut JKV-paneelin paikalla mitään.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Tommi K Hakala - Elokuu 31, 2015, 12:14:45
"Interestingly, Fennia Rail's locomotives will be transported over land to Finland. On temporary bogies the locomotives will be transported through Slovakia until they reach the border with Ukraine. From there on, the locos will travel on their final 1520 mm bogies through the Ukraine, Belarus and Russia to Finland. "

Mielenkiintoista, tuodaan ajamalla Suomeen?

Täällä taas maan sisällä kuskataan autoilla vetureita ja vaunuja, jotka voisivat liikkua kiskojakin pitkin  ;D


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Simo Virtanen - Elokuu 31, 2015, 19:46:23
Täällä taas maan sisällä kuskataan autoilla vetureita ja vaunuja, jotka voisivat liikkua kiskojakin pitkin  ;D

VR on ilmoittanut, ettei mikään kannata, niin ei kannata kiskokalustonkaan kuljettaminen rautateitse.

Se on sitä monopolitaloutta, jota moni tuntuu täälläkin haikailevan..

Monopolitalous ei vaan voi toimia, kun kumipyöräliikenteessä ei ole vastaavaa komentotaloutta. Jos olisi, niin sitten kilpailuasetelma olisi parempi.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Syyskuu 04, 2015, 12:34:04
"Interestingly, Fennia Rail's locomotives will be transported over land to Finland. On temporary bogies the locomotives will be transported through Slovakia until they reach the border with Ukraine. From there on, the locos will travel on their final 1520 mm bogies through the Ukraine, Belarus and Russia to Finland. "

Mielenkiintoista, tuodaan ajamalla Suomeen?

Täällä taas maan sisällä kuskataan autoilla vetureita ja vaunuja, jotka voisivat liikkua kiskojakin pitkin  ;D
En malta olla laittamatta tähän kommenttia, että vajaat 100 vuotta sitten teollisuusvetureita lähetettiin Ruotsissa myös postipaketteina. Postin linja-auton perään kytkettävän peräkärryn kyydissä 600 mm raideleveyksinen höyryveturi kulki ihan näppärästi. Eikös Suomen Posti valita, että on liian vähän kuljetettavaa. Tässä olisi mahdollisuus uuteen aluevaltaukseen.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Teemu Saukkonen - Syyskuu 04, 2015, 15:43:30
Tuleekohan veturi Vainikkalan kautta vaiko peräti Niiralan?


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Syyskuu 04, 2015, 17:41:23
Niin, missä se testausrata fyysisesti sijaitsee? Kai se on fiksuinta kuljettaa Suomessa niin pieni määrä tiekilometrejä kuin mahdollista. Tuleekohan rajan yli raiteilla vai siirretäänkö rekan lavalle jo venäläisellä ratapihalla?


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Oskari Kvist - Syyskuu 04, 2015, 17:58:05
Niin, missä se testausrata fyysisesti sijaitsee? Kai se on fiksuinta kuljettaa Suomessa niin pieni määrä tiekilometrejä kuin mahdollista. Tuleekohan rajan yli raiteilla vai siirretäänkö rekan lavalle jo venäläisellä ratapihalla?

Olettaisin että sitä ei Suomessa rekalla liikuteta metriäkään vaan se ajetaan omin konein testattavaksi. Onhan jo paino (120t) sellainen ettei sitä ole järkevää kuljettaa rekalla. Laajakankaalle on valtion rataverkolta yhteys.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Mikko Herpman - Syyskuu 04, 2015, 18:33:00
Toivotaan että hieno veturi tulee ehjänä perille.. Joskushan laajassa venäjän maassa on kaiketi hävinnyt koko juniakin. No ehkäpä rautatiet on vielä jossain arvossa rajan takana, ainakin -94 lätät saivat olla Petroskoin asemalla yön aivan rauhassa.

Olisi aika erikoista jos erityisolosuhteiden Suomessa tuota uutta veturia voitaisiin ajaa metriäkään omin konein ilman täkäläisiä tarkastuksia. Vaikkakin veturi olisi kulkenut jo tuhansia kilometrejä lähes vastaavan raidegeometrian raiteilla, sillä ei ole mitään merkitystä täällä. Jos meneteltäisiin oikein, veturi tulisi nostaa kiskoilta välittömästä rajan ylityksen jälkeen ja kuljettaa lavetilla erikoiskuljetuksena laajakankaalle mitattavaksi.

Näistä sepelivaunujen älyttömistä lavettikuljetuksistahan täällä onkin jo kuvia ja veturihan on sentään jo perhanan paljon monimutkaisempi kapistus kuin vaunu, joten sen täytyy myös olla erittäin vaarallinen.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Syyskuu 04, 2015, 19:19:34
Niin siis noi kauttakulkumaat on kaikki sellaisia, että tuolle veturityypille on jo luvat kunnossa. Suomi on reitin maista ainoa, jossa CZ Lokon saneeraama ČME3:a ei vielä ole ollut hyväksyntäajoissa. Siksi sitä ei Suomessa oletettavasti saa omin konein liikuttaa.

VR:llä todennäköisesti ei nähdä kilpailijan auttamisesta saatavaa propagandahyötyä, vaan päinvastoin halutaan toimia mustasukkaisella periaatteella "kiusa se on pienikin kiusa" ja pistää maksimikorkea hinta. Silloin ei oikein jää jäljelle muita vaihtoehtoja kuin vetäminen museojunana höyryveturilla tai rekan lavetti.

Kyllä mä pitäisin rekkakuljetusta rajalta Laajakankaalle todennäköisimpänä vaihtoehtona. Ekan veturin psalta siis.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Mikko Herpman - Syyskuu 04, 2015, 20:03:59
Niinpä, erityisolosuhteet estänevät vaikkapa poikkeusluvan ajaa veturi esim. nopeudella 35km/h Laajakankaalle. Hinauspalvelua voi olla hankala saada järkevään hintaan. Vaikka löytyisihän esim. Teräspyörältä tai Destialta kalustoa millä voisi hinata, miksei myös VR-Trackiltä Emma tai Tka-7 voisi tuon hinata. No helpomminhan voisi olla myös museo-operaattorilta ostettu palvelu.

Tosin mikään hinaus tuskin onnistuu millään luvalla, koska veturihan todennäköisesti putoaa kiskoilta, vieden mukanaan sähkörataportaalit ja päätyy alas sillalta Saimaan kanavaa tukkimaan ja vuotava polttoaine pilaa vedetkin.

No alku aina hankalaa.. Erityisesti rautatieliikennöinnissä.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Oskari Kvist - Syyskuu 04, 2015, 20:24:12
Toivotaan että hieno veturi tulee ehjänä perille.. Joskushan laajassa venäjän maassa on kaiketi hävinnyt koko juniakin. No ehkäpä rautatiet on vielä jossain arvossa rajan takana, ainakin -94 lätät saivat olla Petroskoin asemalla yön aivan rauhassa.

Olisi aika erikoista jos erityisolosuhteiden Suomessa tuota uutta veturia voitaisiin ajaa metriäkään omin konein ilman täkäläisiä tarkastuksia. Vaikkakin veturi olisi kulkenut jo tuhansia kilometrejä lähes vastaavan raidegeometrian raiteilla, sillä ei ole mitään merkitystä täällä. Jos meneteltäisiin oikein, veturi tulisi nostaa kiskoilta välittömästä rajan ylityksen jälkeen ja kuljettaa lavetilla erikoiskuljetuksena laajakankaalle mitattavaksi.

Näistä sepelivaunujen älyttömistä lavettikuljetuksistahan täällä onkin jo kuvia ja veturihan on sentään jo perhanan paljon monimutkaisempi kapistus kuin vaunu, joten sen täytyy myös olla erittäin vaarallinen.

Niin siis noi kauttakulkumaat on kaikki sellaisia, että tuolle veturityypille on jo luvat kunnossa. Suomi on reitin maista ainoa, jossa CZ Lokon saneeraama ČME3:a ei vielä ole ollut hyväksyntäajoissa. Siksi sitä ei Suomessa oletettavasti saa omin konein liikuttaa.

VR:llä todennäköisesti ei nähdä kilpailijan auttamisesta saatavaa propagandahyötyä, vaan päinvastoin halutaan toimia mustasukkaisella periaatteella "kiusa se on pienikin kiusa" ja pistää maksimikorkea hinta. Silloin ei oikein jää jäljelle muita vaihtoehtoja kuin vetäminen museojunana höyryveturilla tai rekan lavetti.

Kyllä mä pitäisin rekkakuljetusta rajalta Laajakankaalle todennäköisimpänä vaihtoehtona. Ekan veturin psalta siis.

Niinpä, erityisolosuhteet estänevät vaikkapa poikkeusluvan ajaa veturi esim. nopeudella 35km/h Laajakankaalle. Hinauspalvelua voi olla hankala saada järkevään hintaan. Vaikka löytyisihän esim. Teräspyörältä tai Destialta kalustoa millä voisi hinata, miksei myös VR-Trackiltä Emma tai Tka-7 voisi tuon hinata. No helpomminhan voisi olla myös museo-operaattorilta ostettu palvelu.

Tosin mikään hinaus tuskin onnistuu millään luvalla, koska veturihan todennäköisesti putoaa kiskoilta, vieden mukanaan sähkörataportaalit ja päätyy alas sillalta Saimaan kanavaa tukkimaan ja vuotava polttoaine pilaa vedetkin.

No alku aina hankalaa.. Erityisesti rautatieliikennöinnissä.

USr3 on ainakin hinattu Laajakankaalle ilman mitään lavettikyytejä. Eihän tuossa mitään ihmeellistä ole. Turhaa saivartelua vain. Eiköhän hinauskone, esim. Dr13, tarpeen vaatiessa löydy, jos ei Dr18 omin konein saa ajaa ensimmäisiä metrejä.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Syyskuu 04, 2015, 21:18:51
Eiköhän hinauskone, esim. Dr13, tarpeen vaatiessa löydy

Aivan varmasti ;D


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Matti Grönroos - Syyskuu 04, 2015, 21:54:47
Toivotaan että hieno veturi tulee ehjänä perille.. Joskushan laajassa venäjän maassa on kaiketi hävinnyt koko juniakin.

- Ah, poikani Aleksei, kauanko juna on seissyt?
- Ah, isäni, kolmisen tuntia.
- Ah, poikani Aleksei, menetkö katsomaan, mikä junaa viivyttää.
- Ah, isäni, menenhän minä.
...
- Ah, poikani Aleksei, miltä siellä näytti?
- Ah, isäni, he vaihtavat veturia.
- Ah, poikani Aleksei, sittenhän kohta matka jatkuu.
- Ah, isäni, en usko. He vaihtavat veturia votkaan.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Jorma Toivonen - Syyskuu 04, 2015, 23:06:28
Ehkä viisainta olisi, että valmistajan edustaja seuraisi veturin kulkua ohjaamosta käsin kartan ja navigaattorin avustuksella, ettei tilaus joutuisi väärille raiteille matkallaan.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Syyskuu 05, 2015, 00:27:11
Varmaa on ainoastaan se, että FERrin konttorilla menee kahvit (ja tee) väärään kurkkuun tätä ketjua lukiessa...  ;D


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Syyskuu 05, 2015, 19:08:46
Oon onneksi tällä hetkellä itäisessä Kazakstanissa. Voin ilmoitekla, jos FER:n veturi täällä päin näkyy. Ei siis huolta!


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Kimmo Rahkamo - Syyskuu 14, 2015, 15:16:14
Varmaa on ainoastaan se, että FERrin konttorilla menee kahvit (ja tee) väärään kurkkuun tätä ketjua lukiessa...  ;D

Ei mennyt väärään kurkkuun, mutta hyvälle mielelle tästä ketjusta kyllä tulee.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Oskari Kvist - Syyskuu 20, 2015, 22:53:30
Lainaus toisesta ketjusta:
http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,8165.msg66176.html#msg66176

Ensimmäinen Dr18 on ollut eilen puoliltapäivin jo lähellä Pietaria, joten kauaa tuskin menee ennen kuin veturi on Suomessa:

https://www.facebook.com/142052859183420/photos/a.388580967863940.96186.142052859183420/883451081710257/?type=1&fref=nf

Voisin veikata, että ensimmäinen Dr18 on Suomessa (Vainikkalassa?) huomenna maanantaina 21.9, ellei se ole jo tänään ylittänyt rajaa.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Marraskuu 13, 2015, 10:45:51
Pompsautetaan nyt tämä viestiketju ylös, kun sille ainakin jonkin verran on kysyntää ollut.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: JSL - Marraskuu 15, 2015, 17:55:14
Ihme juttu, että yritys haukkuu VR OY täysin yhteistyökyvyttömäksi mutta silti vuokraa siltä osia Kotkan veturitalleista.. Kenties kehitys kehittyy ja saavat ostaa muutaman paraskuntosimman Sr1 tulevaisuudessa.


Otsikko: Vs: Fennia Rail (ent. Proxion Train) tilasi kolme veturia
Kirjoitti: Panu Breilin - Marraskuu 15, 2015, 18:06:22
Ihme juttu, että yritys haukkuu VR OY täysin yhteistyökyvyttömäksi mutta silti vuokraa siltä osia Kotkan veturitalleista..

VR vuokraa Fenniarailille osan Kotkan veturitalleista, koska sen on lain mukaan pakko niin tehdä (rautatielain 5. luku, §34).