Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kalusto => Aiheen aloitti: Kurt Ristniemi - Joulukuu 01, 2014, 11:09:41



Otsikko: Sibeliuksen historia?
Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Joulukuu 01, 2014, 11:09:41
Onko josakin julkaistu artikkelia Sibelius-pikajunan historiasta?

VR-historiikki 1962-87 ei vielä tiedä asiasta mitään, ja Zetterbergin historiateoshan ei enää jatkaa samaa hyvää periaatetta, jossa kerrotaan kaluston kehitys. Oikeastaan tarvittaisiinkin normaali historiikki 1987-2012.



Otsikko: Vs: Sibeliuksen historia?
Kirjoitti: Mikko Nyman - Joulukuu 01, 2014, 11:20:33
Muistaakseni Sibeliuksen liikenne alkoi maanantaina 1.6.1992 siten, että lähtö Helsingistä oli n. klo 6.00 (tai hieman myöhemmin) ja paluu Helsinkiin n. klo 21.30.


Otsikko: Vs: Sibeliuksen historia?
Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Joulukuu 01, 2014, 12:29:21
Jotakin jo löysin:
- Resiinassa 1/2011 on jonkin verran historiaa jutussa 'Helsingin-Pietarin liikenteen kehityksestä'.
- Resiinan 4/2011 Tasoristeys-palstalla kerrotaan, että vaunuston hyväksyntä kotimaan liikenteeseen edellytti suomalaisten pyöräkertojen vaihtamista Venäjän liikenteen erikoispyöräkertojen sijaan.

Osaako kukaan kertoa, mitä eroja pyöräkerroilla on?


Otsikko: Vs: Sibeliuksen historia?
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Joulukuu 01, 2014, 20:43:22
Jotakin jo löysin:
- Resiinassa 1/2011 on jonkin verran historiaa jutussa 'Helsingin-Pietarin liikenteen kehityksestä'.
- Resiinan 4/2011 Tasoristeys-palstalla kerrotaan, että vaunuston hyväksyntä kotimaan liikenteeseen edellytti suomalaisten pyöräkertojen vaihtamista Venäjän liikenteen erikoispyöräkertojen sijaan.

Osaako kukaan kertoa, mitä eroja pyöräkerroilla on?
Sibeliuksen erikoispyöräkerrat oli sorvattu eri lailla kuin VR:n muun kaluston, johtuen siitä että Venäjällä raideleveys on 1520 mm eikä 1524 mm kuten Suomessa.

t. Rainer


Otsikko: Vs: Sibeliuksen historia?
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Joulukuu 01, 2014, 21:14:11
Jotakin jo löysin:
- Resiinassa 1/2011 on jonkin verran historiaa jutussa 'Helsingin-Pietarin liikenteen kehityksestä'.
- Resiinan 4/2011 Tasoristeys-palstalla kerrotaan, että vaunuston hyväksyntä kotimaan liikenteeseen edellytti suomalaisten pyöräkertojen vaihtamista Venäjän liikenteen erikoispyöräkertojen sijaan.

Osaako kukaan kertoa, mitä eroja pyöräkerroilla on?
Sibeliuksen erikoispyöräkerrat oli sorvattu eri lailla kuin VR:n muun kaluston, johtuen siitä että Venäjällä raideleveys on 1520 mm eikä 1524 mm kuten Suomessa.

Lisäksi kiskon kallistus taitaa olla Venäjällä eri kuin Suomessa.

t. Rainer


Otsikko: Vs: Sibeliuksen historia?
Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Joulukuu 01, 2014, 21:17:11
Sibeliuksen erikoispyöräkerrat oli sorvattu eri lailla kuin VR:n muun kaluston, johtuen siitä että Venäjällä raideleveys on 1520 mm eikä 1524 mm kuten Suomessa.

Ymmärrän sen, että Suomen ja Venäjän kiskonpintojen kaltevuuseron vuoksi suomalaispyörän kosketus venäläiskiskoon tulisi liiaksi pyörän renkaan ulkoreunalle. Siten pyörän sorvaaminen enemmän kartiomaiseksi Venäjän raiteille olisi ymmärrettävää. Mutta en heti hahmota sitä, miksi 4 mm ero raideleveydessä vaatisi pyörän sorvaamista.

Mutta mutta: Jos pyörä sorvataan venäläiskiskon kaltevuudelle, eikö siitä tule ongelmaa suomalaisraiteelle? Ja miten ne venäläisvaunujen (Repin, Tolstoi) tai Allegron pyörät oli/on sorvattu? Ja mikä itse asiassa oli Sibeliuksen pyörästöjen raideleveys?


Otsikko: Vs: Sibeliuksen historia?
Kirjoitti: Teemu Sirkiä - Joulukuu 01, 2014, 21:27:18
Eikö esimerkiksi Allegron raideleveys ole 1522 millimetriä, eli keskiarvo suomalaisesta ja venäläisestä raideleveydestä.


Otsikko: Vs: Sibeliuksen historia?
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Joulukuu 01, 2014, 23:29:35
...ja arvaisin, että myös pyörät on sorvattu kaltevuuksien keskiarvolle, ehkä painottaen jomman kumman maan kiskon kaltevuudelle sen mukaan, kumpaan painottamisesta on vähemmän haittaa.


Otsikko: Vs: Sibeliuksen historia?
Kirjoitti: Topi Lajunen - Joulukuu 02, 2014, 09:27:49
Eikö esimerkiksi Allegron raideleveys ole 1522 millimetriä, eli keskiarvo suomalaisesta ja venäläisestä raideleveydestä.

On.

Kysymys itse pyöräprofiilista on kuitenkin monimutkaisempi - käsittääkseni puhtaasti kotimaisessakin kalustossa käytetään erilaisia pyöräprofiileja riippuen kaluston nopeudesta ja telin muista ominaisuuksista.


Otsikko: Vs: Sibeliuksen historia?
Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Joulukuu 02, 2014, 10:14:08
Selvittelin oleellisimmat erot:
1) Pyörän profiili: Kotimaassa: UIC 510–2, yhdysliikenteessä IVY-maiden kartioprofiili.
2) Pyöränlaippojen väli: Kotimaassa 1510 mm, yhdysliikenteessä 1506 mm.
Noiden perusteella Sibeliuksen pyöriin todella piti sorvata uusi profiili, mutta myös raideleveyttä tuli säätää.

Tiedot ovat vuodelta 2006, ja ne on sittemmin kumottu, mutta ne antavat yleiskäsityksen pyöräkertojen oleellisimmista eroista.

Tuntuu kyllä oudolta, ettei VR olisi hoksannut ajoissa tehdä vaadittuja muutoksia. Vai olisiko Trafi vain ollut hidas hyväksymisnenettelyssään?


Otsikko: Vs: Sibeliuksen historia?
Kirjoitti: Pekka Porkkakoski - Joulukuu 02, 2014, 13:58:13
1) Pyörän profiili: Kotimaassa: UIC 510–2, yhdysliikenteessä IVY-maiden kartioprofiili.
GOST 9036-88
Tuntuu kyllä oudolta, ettei VR olisi hoksannut ajoissa tehdä vaadittuja muutoksia. Vai olisiko Trafi vain ollut hidas hyväksymisnenettelyssään?
VR Rataosasto päätti 60-luvulla kaventaa raideleveyttä 1522 mm:iin.


Otsikko: Vs: Sibeliuksen historia?
Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Joulukuu 02, 2014, 15:23:12
VR Rataosasto päätti 60-luvulla kaventaa raideleveyttä 1522 mm:iin.

Tarkoitatko kenties itäiseen yhdysliikenteeseen käytettyjen tavaravaunujen raideleveyttä?

Tässä threadissa on nyt viimeksi ollut kyse Sibeliuksen kaluston palauttamisesta itäisestä yhdysliikenteestä yksinomaan kotimaan liikenteeseen vuoden 2010 lopussa, ja siihen liittyvistä pyöräkertoihin tarvituista muutoksista, jotta kalustolle saatiin Trafin hyväksyntä kotimaan liikenteelle.

Trafin hyväksyntää ei saatu aikataulukauden alkuun, vaan vasta vuoden 2011 puolella.

 


Otsikko: Vs: Sibeliuksen historia?
Kirjoitti: Juha Puusaari - Syyskuu 29, 2015, 02:13:09
Tarkoitatko kenties itäiseen yhdysliikenteeseen käytettyjen tavaravaunujen raideleveyttä?

Tässä threadissa on nyt viimeksi ollut kyse Sibeliuksen kaluston palauttamisesta itäisestä yhdysliikenteestä yksinomaan kotimaan liikenteeseen vuoden 2010 lopussa, ja siihen liittyvistä pyöräkertoihin tarvituista muutoksista, jotta kalustolle saatiin Trafin hyväksyntä kotimaan liikenteelle.

Trafin hyväksyntää ei saatu aikataulukauden alkuun, vaan vasta vuoden 2011 puolella.
Sibeliuksen kalusto oli käytössä vielä keväällä 2010 kansainvälisessä liikenteessä ja hyväksyntä kotimaiseen liikenteeseen venyi ja venyi josta sitten aiheutui että IC5/12 ajettiin loppuvuodesta 2011 ja 9. 1. 2012 asti pikajunakalustolla johon lisättiin Edfs. 10 Tammikuuta 2012 ajettiin ekan kerran Sibben vaunuilla (+Edfs) IC5/12. Itse olin toisen päivän IC5/12 junassa kyydissä 11. Tammikuuta 2012 välin Kouvola-Joensuu-Kouvola.


Otsikko: Vs: Sibeliuksen historia?
Kirjoitti: Riku Outinen - Syyskuu 29, 2015, 07:39:44
Tarkoitatko kenties itäiseen yhdysliikenteeseen käytettyjen tavaravaunujen raideleveyttä?

Tässä threadissa on nyt viimeksi ollut kyse Sibeliuksen kaluston palauttamisesta itäisestä yhdysliikenteestä yksinomaan kotimaan liikenteeseen vuoden 2010 lopussa, ja siihen liittyvistä pyöräkertoihin tarvituista muutoksista, jotta kalustolle saatiin Trafin hyväksyntä kotimaan liikenteelle.

Trafin hyväksyntää ei saatu aikataulukauden alkuun, vaan vasta vuoden 2011 puolella.
Sibeliuksen kalusto oli käytössä vielä keväällä 2010 kansainvälisessä liikenteessä ja hyväksyntä kotimaiseen liikenteeseen venyi ja venyi josta sitten aiheutui että IC5/12 ajettiin loppuvuodesta 2011 ja 9. 1. 2012 asti pikajunakalustolla johon lisättiin Edfs. 10 Tammikuuta 2012 ajettiin ekan kerran Sibben vaunuilla (+Edfs) IC5/12. Itse olin toisen päivän IC5/12 junassa kyydissä 11. Tammikuuta 2012 välin Kouvola-Joensuu-Kouvola.

Sibelius oli kansainvälisessä liikenteessä keväällä 2011.


Otsikko: Vs: Sibeliuksen historia?
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Syyskuu 29, 2015, 07:56:16
Sibeliuksen kalusto oli käytössä vielä keväällä 2010 kansainvälisessä liikenteessä...
Olihan se joulukuun 11. päivään asti normaalisti käytössä Sibeliuksessa, eikös 12.12.2010 ollut Allegrojen ensimmäinen liikennöintipäivä.


Otsikko: Vs: Sibeliuksen historia?
Kirjoitti: Riku Outinen - Syyskuu 29, 2015, 09:20:14
Sibeliuksen kalusto oli käytössä vielä keväällä 2010 kansainvälisessä liikenteessä...
Olihan se joulukuun 11. päivään asti normaalisti käytössä Sibeliuksessa, eikös 12.12.2010 ollut Allegrojen ensimmäinen liikennöintipäivä.

Näin, ja lisäliikenteessä keväällä 2011:

22.4.2011
601 Hki-Vna-(Pietari) / 10802 (Pietari)-Vna-Ilr

25.4.2011
10801 Ilr-Vna-(Pietari) / 602 (Pietari)-Vna-Hki

13.5.2011
601 Hki-Vna-(Pietari) / 10802 (Pietari)-Vna-Ilr

15.5.2011
10801 Ilr-Vna-(Pietari) / 602 (Pietari)-Vna-Hki

22.5.2011
10801 Ilr-Vna-(Pietari) / 602 (Pietari)-Vna-Hki


Otsikko: Vs: Sibeliuksen historia?
Kirjoitti: Juha Puusaari - Syyskuu 29, 2015, 13:32:24
Sibeliuksen kalusto oli käytössä vielä keväällä 2010 kansainvälisessä liikenteessä ja hyväksyntä kotimaiseen liikenteeseen venyi ja venyi josta sitten aiheutui että IC5/12 ajettiin loppuvuodesta 2011 ja 9. 1. 2012 asti pikajunakalustolla johon lisättiin Edfs. 10 Tammikuuta 2012 ajettiin ekan kerran Sibben vaunuilla (+Edfs) IC5/12. Itse olin toisen päivän IC5/12 junassa kyydissä 11. Tammikuuta 2012 välin Kouvola-Joensuu-Kouvola.

Sibelius oli kansainvälisessä liikenteessä keväällä 2011.

Sibeliuksen kalusto oli käytössä vielä keväällä 2010 kansainvälisessä liikenteessä...
Olihan se joulukuun 11. päivään asti normaalisti käytössä Sibeliuksessa, eikös 12.12.2010 ollut Allegrojen ensimmäinen liikennöintipäivä.

Kummallekkin kiitos korjauksesta tarkoitus oli kirjoittaa kuten korjasitte eli 2010 on väärin piti olla 2011!