Otsikko: Turun varikkoa uhkaa sulkeminen Kirjoitti: Teppo Niemi - Joulukuu 02, 2014, 14:49:23 Näin uutisoi Yleisradio Oy:n Yle Uutiset-Kotimaa http://yle.fi/uutiset/vr-yhtyma_suunnittelee_turun_varikon_sulkemista/7664251
Uutisen mukaan varikon toiminta lakkaa vuoden 2015 aikana ja YT-neuvottelut koskevat varikon koko henkilöstöä. Otsikko: Vs: Turun varikkoa uhkaa sulkeminen Kirjoitti: Esko Ampio - Joulukuu 08, 2014, 08:18:40 Tästä ei ole monta vuosikymmentä, kun vaunuhallia pidennettiin.......Pendolinojen huollot...
Otsikko: Vs: Turun varikkoa uhkaa sulkeminen Kirjoitti: Simo Virtanen - Joulukuu 08, 2014, 12:11:22 Tästä ei ole monta vuosikymmentä, kun vaunuhallia pidennettiin.......Pendolinojen huollot... Päätökset tehdään kvartaaleittain. Siihen nähden parinkin vuosikymmenen takaiset asiat ovat kutakuinkin saman ikäisiä kuin pyramidit ja sfinksit. Otsikko: Vs: Turun varikkoa uhkaa sulkeminen Kirjoitti: Jari Kuusinen - Tammikuu 28, 2015, 20:07:15 VR:n Turun varikon JHL:läiset raideammattilaiset ovat marssineet ulos ja keskeyttäneet VR:n vaunukaluston romutus- ja huoltotyöt loppuviikon ajaksi vastalauseena Turun varikon lakkautuspäätökselle:
Lainaus 28.01.2015 http://www.rautl.fi/tiedoksi?a=viewItem&itemid=4686 JHL-raideammattilaisten ulosmarssi Turussa kestää lähes viikon VR:n Turun varikon JHL:läiset raideammattilaiset sekä työnjohtoa ja toimihenkilöitä marssi ulos työpaikaltaan puolilta päivin tiistaina 27.tammikuuta. Spontaani mielenilmaus on vastalause VR Groupin saman päivän aamuna julkistamalle päätökselle lakkauttaa Turun varikko. - Päätös ulosmarssista syntyi työpaikkakokouksessa yhtiön tiedotustilaisuuden jälkeen, pääluottamusmies Toni Tammelin kertoo. JHL:n raideammattilaiset aikovat palata seuraavan kerran työpaikalle vajaan viikon kuluttua eli maanantaina 2. helmikuuta. Siihen asti junakaluston huolto- ja kunnossapitotyöt ovat seisauksissa, ja junien hyytyessä ne pitää hinata korjattavaksi Helsingin varikolle. - Mielenilmauksen poikkeuksellinen kesto taisi yllättää yhtiön johdon, mutta se kertoo siitä, kuinka raskaana henkilöstö kokee varikon alasajon ja töiden loppumisen Turussa, Tammelin perustelee. Turun varikon toiminta on tarkoitus lopettaa asteittain tämän vuoden loppuun mennessä. VR Group perustelee päätöstä kustannussäästöllä, joka syntyy, kun junakaluston kunnossapito ja huolto keskitetään lähelle liikennettä ja asiakkaita eli etenkin Helsinkiin, Tampereelle ja Ouluun. VR:llä on varikot lisäksi Kouvolassa ja Joensuussa. Yhtiö tarjoaa kaikille Turun varikon työntekijöille töitä joko muilla varikoilla tai muualla konsernin palveluksessa. Tammelinin saamien tietojen mukaan työpaikkoja tarjottaisiin etenkin Oulusta, johon harvalla turkulaisella on mahdollisuuksia tai halua siirtyä. Turun varikko työllistää kaikkiaan 79 henkilöä, joista noin 70 työskentelee varikolla ja loput kunnossapidossa. Valtaosa varikon henkilöstöstä on JHL:n jäseniä. Lisätietoja: Raideammattilaisten yhteisjärjestö JHL puheenjohtaja Vesa Mauriala p. 040 5309 702 Turun varikon pääluottamusmies Toni Tammelin p. 041 4301434 Lähde JHL internet Lainaus 27.01.2015 http://www.rautl.fi/tiedoksi/?a=viewItem&itemid=4685 VR Group lopettaa toiminnot Turun varikolla VR Group lopettaa toiminnot Turun varikolla asteittain tämän vuoden loppuun mennessä. aikana Tiedote. Julkaistu: 27.01.2015 klo 12:18 VR Group VR Group lopettaa toiminnot Turun varikolla asteittain tämän vuoden loppuun mennessä. Työt siirtyvät kunnossapidon muihin yksiköihin. Kaikille varikon työntekijöille tarjotaan töitä joko junien kunnossapidosta tai muualta konsernista. Turun varikkoa koskevat yhteistoimintaneuvottelut päättyivät 20. tammikuuta. Joulukuun alussa alkaneet neuvottelut koskivat kaikkia Turun varikolla työskenteleviä sekä varikkoa työpisteenä käyttäviä kunnossapidon työntekijöitä. Yhteensä neuvottelujen piirissä oli 79 henkilöä. – Kunnossapidon tehtäviä on tarjolla Helsingissä, Hyvinkäällä, Kouvolassa, Oulussa, Pieksämäellä ja Tampereella. Turussa säilyy valmius pelastuspalveluun. Toiminto organisoidaan uudelleen yhteistyössä Varsinais-Suomen aluepelastuslaitoksen kanssa, kunnossapitojohtaja Jari Hankala sanoo. Henkilöstön edustajat esittivät yt-neuvotteluissa erilaisia vaihtoehtoja varikon lakkauttamiselle. Niiden kustannussäästöt arvioitiin kuitenkin pienemmiksi kuin tilanteessa, jossa varikosta voidaan luopua kokonaan. Tavoitteena on keskittää junien kunnossapitoa sinne, missä on paljon liikennettä ja asiakkaita. – Kustannussäästöjä syntyy, kun työt voidaan sijoittaa niin, että ne tukevat junakaluston tehokasta käyttöä. Myös vaihto-osatuotannon keskittäminen parantaa tehokkuutta. Lisäksi voimme luopua hallitiloista Turussa, mikä pienentää kiinteitä kuluja. Vuotuiset säästöt ovat useita miljoonia euroja, Jari Hankala toteaa. VR Groupilla on varikot Helsingissä, Turussa, Tampereella, Kouvolassa, Joensuussa ja Oulussa. Lisäksi sillä on konepajat Hyvinkäällä ja Pieksämäellä sekä asiantuntijapalveluita tarjoava teknologiayksikkö Helsingissä. Lisätietoja: Kunnossapitojohtaja Jari Hankala, VR Group, p. 040 8620 600 |