Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kalusto => Aiheen aloitti: Mikko Nyman - Tammikuu 03, 2015, 10:51:37



Otsikko: Vuoden 1975 jälkeen ajokunnossa olleet suomalaiset höyryveturit
Kirjoitti: Mikko Nyman - Tammikuu 03, 2015, 10:51:37
Tällainen lista tuli kasattua Suomessa liikennöineistä höyryvetureista höyrykauden päättymisen jälkeen. Listaa saa täydentää tai korjata, mikäli tässä on virheitä.

Leveäraiteiset
--
Vk4 68
Tk3 1136
Tk3 1148 (ei katsastettu)
Tk3 1150
Tk3 1151 (Englannissa, Epping, punainen Koff-väritys)
Tk3 1168
Tv1 933 (katsastettu, liikennekelpoisuustarkastus puuttuu)
Vr1 665
Vr1 787
Hv1 555
Hv3 995
Hr1 1009
Hr1 1021
--
Yht. 13 kpl

Lähes ajokunnossa
Tr1 1033
Tr1 1082
Pr1 776
Vr1 789
--
Yht. 4 kpl

Ollut ajokunnossa säännöllisen höyryliikenteen päättymisen jälkeen (1975)
Vr1 669
Vr1 795
Hr1 1004
Tk3 1139
--
Yht. 4 kpl

--
Yhteensä 21 leveäraidehöyryä ollut ajokunnossa säännöllisen höyryliikenteen päättymisen jälkeen.


Kapearaiteiset
--
600 mm

1 Emma (Kovjoki)
2 Laura (Kovjoki)
3 Orenstain & Koppel (Kovjoki)

750 mm

JR 5 Tubize
HKR 5 Tampella
1 Porter
6 LWR Tampella

Ollut ajokunnossa säännöllisen höyryliikenteen päättymisen jälkeen
JR 4 Tubize

EDIT: muutettu ingressiä.

EDIT 2: lisätty 933:n osalta tietoa


Otsikko: Vs: Vuoden 1975 jälkeen ajokunnossa olleet suomalaiset höyryveturit
Kirjoitti: Timo Salminen - Tammikuu 03, 2015, 12:57:25
Tv1 933 (ei katsastettu)

Viime elokuussa Veturimuseon kesäkauden päättäjäisissä julistettiin kaikelle kansalle tieto, että 933 oli puoli tuntia aiemmin läpäissyt katsastuksen. Veturimuseolaiset voinevat vahvistaa tai kumota.


Otsikko: Vs: Vuoden 1975 jälkeen ajokunnossa olleet suomalaiset höyryveturit
Kirjoitti: Timo Oinonen - Tammikuu 03, 2015, 20:20:36
Hr1 1016 Berkshire, Englanti 12.2012  ensimmäisen kerran omin konein.


Otsikko: Vs: Vuoden 1975 jälkeen ajokunnossa olleet suomalaiset höyryveturit
Kirjoitti: Heikki Kellomäki - Tammikuu 06, 2015, 07:44:14
933:n kattilan painelaitetarkastus saatettiin loppuun käyttötarkastuksella 30.8.2014. Sisäpuolinen tarkastus ja vesipainekoe oli suoritettu aikaisemmin elokuussa 2014. Kalustorekisteriin merkitsemisen edellytyksenä olevaa liikennekelpoisuuden tarkastusta ei ole suoritettu.


Otsikko: Vs: Vuoden 1975 jälkeen ajokunnossa olleet suomalaiset höyryveturit
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Tammikuu 06, 2015, 19:10:33
Kun otsikko on juuri noin, tähän kai sitten kuuluisi listata myös ne höyryveturit, jotka olivat ajokuntoisia ja liikkuivat varsinaisen höyryajan päättymisen jälkeen. Ulkomuistista nousee mieleen jonkin elokuvan teossa mukana olleet kaksi Ristoa, jotka taisivat siirtyä omin konein Rovaniemeltä Ouluun vuoden 1976 puolella. Eikös Haapamäellä ollut lämpimänä Tk3 1129, mutta liikkuiko se?


Otsikko: Vs: Vuoden 1975 jälkeen ajokunnossa olleet suomalaiset höyryveturit
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Tammikuu 11, 2015, 16:01:07
Höyrykauden päättymisen jälkeisiä ajoja mm.
Lokakuu 1975 (luultavasti 26.10.75): Tk3 1113, Veturi Lieksa-Joensuu (104 km)
15.11.1975: Vr3 752, Kuopio-Pieksämäki, 89 km
1977: Tk3 1129 oli höyrynannossa Haapamäellä ja kävi polttoainetäydennyksessä omin konein pari kertaa (1 km)


Otsikko: Vs: Vuoden 1975 jälkeen ajokunnossa olleet suomalaiset höyryveturit
Kirjoitti: Mikko Nyman - Tammikuu 11, 2015, 16:08:34
Kiitokset jengille täydennyksistä. Jounin leffa-Ristojen asiaan kaipaisin hieman täydennystä vetureiden numeroiden osalta. Eljaksen kasaaman listan veturit voinee niputtaa tuon "Ollut ajokunnossa säännöllisen höyryliikenteen päättymisen jälkeen (1975)"-otsikon alle?


Otsikko: Vs: Vuoden 1975 jälkeen ajokunnossa olleet suomalaiset höyryveturit
Kirjoitti: Marko Tanskanen - Tammikuu 11, 2015, 19:40:58
Se elokuva on kotka on laskeutunut joka osittain kuvattiin Rovaniemellä ja kuvaustiimi oli toivonut kahta jungin Ristoa. Parivedossa lähtivät takas Ouluun. Tubesta joskus löysin pätkän aiheesta.


Otsikko: Vs: Vuoden 1975 jälkeen ajokunnossa olleet suomalaiset höyryveturit
Kirjoitti: Marko Laine - Tammikuu 11, 2015, 21:02:10
Kun otsikon mukaisesti tuossa ei rajata mitään raideleveyksiä pois, niin lisätäämpä listaan seuraavat veturit:

Juhani Salorannan Koppel ja Truman sekä Rautatiemuseon puistoradan Vr 1 sekä Hanko-Hyvinkää A3 -veturit. Kaikki toimivat höyryllä ja vetävät perässään vaunuja  :P 


Otsikko: Vs: Vuoden 1975 jälkeen ajokunnossa olleet suomalaiset höyryveturit
Kirjoitti: Jorma Toivonen - Tammikuu 11, 2015, 23:27:33
Olikohan aikoinaan jossain Resiinan numerossa kuvakollaasi Tr1-ajelusta Rovaniemelle/-ltä? (juuri tämän mainitun elokuvan tiimoilta).


Otsikko: Vs: Vuoden 1975 jälkeen ajokunnossa olleet suomalaiset höyryveturit
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Tammikuu 12, 2015, 00:37:11
Rovaniemen filmitähti-Ristot olivat 1073 ja 1077 (Kotka on laskeutunut). Filmausryhmä halusi numerot 1070 ja 1077, joten veturin 1073 numerot muutettiin. Filmaus tapahtui maalis-huhtikuussa 1976. Sitten kun Ristoja ei enää tarvittu, ne siirrettiin Ouluun tavarajunaa vetäen parivedossa 10.5.1976. Resiinassa on todella ollut kuvakollaasi Ristojen viimeisestä matkasta, en kyllä muista milloin.


Otsikko: Vs: Vuoden 1975 jälkeen ajokunnossa olleet suomalaiset höyryveturit
Kirjoitti: Jorma Toivonen - Tammikuu 12, 2015, 11:31:03
Ristoista löytyy juttua Resiina 2/1976 s. 39-41.


Otsikko: Vs: Vuoden 1975 jälkeen ajokunnossa olleet suomalaiset höyryveturit
Kirjoitti: Mikko Nyman - Kesäkuu 04, 2018, 19:28:26
Tässä päivitetty lista ajokuntoisista suomalaisista leveäraidehöyryistä:

Tk3 1132, Suo
Tk3 1136, Hpk
(Tk3 1148, Roi)
Tk3 1150, Tl
Tk3 1151 (UK)
Tk3 1168, Nurmes

Tv1 933, Tl

Hr1 1009, Kv
Hr1 1021, Ri

Hv1 555, Hy
Hv3 995, Nrm

Vk4 68, Hy

Vr1 665, Pm
Vr1 787, Psl
(Vr1 789, Hpk)

Vr2 964, Tl