Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Reijo Kankkunen - Tammikuu 06, 2015, 21:59:09



Otsikko: VR:n Intercity jumissa keskellä korpea - matkustajat odottavat kylmässä ja pimeä
Kirjoitti: Reijo Kankkunen - Tammikuu 06, 2015, 21:59:09


Joensuusta Helsinkiin tiistai-iltana matkanneen junan veturista katosivat sähköt kesken matkan. Matkustajia siirretään parhaillaan busseihin lämmittelemään.
IC12:n veturista katosivat sähköt kesken matkan Joensuusta Helsinkiin. Junan matka tyssäsi noin kello 19.45. Juna sammui ennen Simpelettä keskelle korpea. Matkustajat ovat odottaneet siitä lähtien kylmenevässä ja pimeässä junassa.

– Kyllä, veturi meni rikki, VR:n operaatiokeskuksen kuljetuspäällikkö Timo Vanhanen vahvistaa Ilta-Sanomille.

– Veturiin ei tule sähköä, joten matkustajat istuvat kylmässä ja pimeässä.

IC12 saa apua takaa tulevalta tavarajunalta, ja matkustajat on tarkoitus saada lämmittelemään paikalle tilattuihin busseihin. Matka ei kuitenkaan jatku bussikyydeillä, vaan vetureita on tarkoitus vaihtaa Simpeleen asemalla.

– Ensimmäisen bussin pitäisi saapua paikalle 21.30. Kun on pyhä, niin tämä on hankalin mahdollinen päivä saada apuja paikalle, Vanhanen manaa.

– Ihmiset pääsevät kuitenkin lämpimään hetkeksi.

Vielä tarkenee
Junan konduktöörin mukaan junan sisällä tarkenee vielä, ja ihmiset ovat pikkuhiljaa alkaneet kaivella ulkovaatteita päälleen.

– Toivotaan nyt, ettei mitään pahempaa pääse käymään, kuljetuspäällikkö huokaa.

Vanhanen kertoo, että veturien vaihdossa menee aikaa, koska perässä tullut tavarajuna joutuu jättämään vaununsa toiselle linjalle ja työntämään sammuneen junan Simpeleelle. Sen jälkeen tavarajunan veturi hakee vielä omat vaununsa Simpeleen aseman sivulle, ennen kuin se pääsee vetämään sammunutta IC12:ta.

Mikko Juuti

Pakkanen viilensi vaunut. Kuvituskuva.
-25 astetta oli liikaa VR:n pikajunalle -


Otsikko: Vs: VR:n Intercity jumissa keskellä korpea - matkustajat odottavat kylmässä ja pimeä
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Tammikuu 06, 2015, 22:18:19
Millähän saisi OTK:n suosittelemaan, että ainakin yksi vaunu per juna (tai per niin ja niin monta matkustajaa) olisi voitava lämmittää ilman sähköäkin... Koska kyllä tuo on suurempi turvallisuusriski kuin se, mikä junien keulojen teippauksella taltutettiin.


Otsikko: Vs: VR:n Intercity jumissa keskellä korpea - matkustajat odottavat kylmässä ja pimeä
Kirjoitti: Jorma Toivonen - Tammikuu 07, 2015, 01:01:00
Varsin masentavaa lukemista eiliselle mm. http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,7890.msg59422/topicseen.html#msg59422 . Ei päivää ilman ongelmia kaluston toimivuudesssa tänä vuonna - eikä vielä edes kunnon pakkasia. Paljon mainostettiin aikoinaan kaluston ennakoituun  talvikunnossapitoon, tässäkö lopullinen tulos?


Otsikko: Vs: VR:n Intercity jumissa keskellä korpea - matkustajat odottavat kylmässä ja pimeä
Kirjoitti: Tuomas Korhonen - Tammikuu 07, 2015, 11:36:05
eikä vielä edes kunnon pakkasia. Paljon mainostettiin aikoinaan kaluston ennakoituun  talvikunnossapitoon, tässäkö lopullinen tulos?
Missä kohtaa tätä uutista sanotaan syyksi pakkanen?


Otsikko: Vs: VR:n Intercity jumissa keskellä korpea - matkustajat odottavat kylmässä ja pimeä
Kirjoitti: Teppo Niemi - Tammikuu 07, 2015, 13:16:37
eikä vielä edes kunnon pakkasia. Paljon mainostettiin aikoinaan kaluston ennakoituun  talvikunnossapitoon, tässäkö lopullinen tulos?
Missä kohtaa tätä uutista sanotaan syyksi pakkanen?

Tuskin Jorma tarkoitti, että vaurion syynä oli pakkanen vaan sitä, mikä olisi junassa ollut tilanne pakkasen ollessa -40 astetta Celsiusasteikolla. Eikä tuo lukema ole edes Suomen ennätyspakkasia.


Otsikko: Vs: VR:n Intercity jumissa keskellä korpea - matkustajat odottavat kylmässä ja pimeä
Kirjoitti: Petri P. Pentikäinen - Tammikuu 07, 2015, 14:22:44
Talvivaatteissa junaan nousseilla ihmisillä tuskin on tällaisissa tapauksissa mitään hätää, jollei sitten päätetä sairastua hysterjaan hysterjan vuoksi. Uhrit saattaisivat tuntikausiksi pitkittyvässä seisokissa löytyä pikemminkin Expt-vaunusta erinäisistä siirtomaalajeista, kuten joistakin eksootillisten maitten matelijoista ynnä piennisäkkäistä. Koirilla, kissoilla tahi vaikkapa pienoisporsailla ei viileässä lienisi hätää. Henkilökunta varmaankin auttaisi pyydettäessä esimerkiksi siilin ylöslämmityksessä.

Vaipuvatko lemmikkisiilit talvihorrokseen?
Vaipuvat, jos niiden ympäristön lämpötila laskee liian alhaalle. Liian alhaisena lämpötilana voidaan pitää jo +17°C. Huom! Lemmikkisiiliä ei saa päästää talvehtimaan, sillä se ei ole kerännyt riittävästi vararavintoa selvitäkseen horroksesta. Sopiva lämpötila siilille on n. +23-25°C. Horrokseen vaipuminen saattaa olla hengenvaarallista siilille. Horrostava siili täytyy heti lämmittää. (www.lemmikkisiilit.fi)


Otsikko: Vs: VR:n Intercity jumissa keskellä korpea - matkustajat odottavat kylmässä ja pimeä
Kirjoitti: Roope Prusila - Tammikuu 07, 2015, 15:11:11
Sähköveturissahan on 2 virrotinta. Toinen ilmeisesti hajosi. Eikö oltas voitu jatkaa matkaa mahdollisesti sillä toisella virroittimella?


Otsikko: Vs: VR:n Intercity jumissa keskellä korpea - matkustajat odottavat kylmässä ja pimeä
Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Tammikuu 07, 2015, 15:32:35
Sähköveturissahan on 2 virrotinta. Toinen ilmeisesti hajosi. Eikö oltas voitu jatkaa matkaa mahdollisesti sillä toisella virroittimella?
Niin olisi ehkä voitukin tehdä, mutta entäpäs jos olet väärässä siinä että vain toinen hajosi?


Otsikko: Vs: VR:n Intercity jumissa keskellä korpea - matkustajat odottavat kylmässä ja pimeä
Kirjoitti: Teppo Niemi - Tammikuu 07, 2015, 15:42:20
Sähköveturissahan on 2 virrotinta. Toinen ilmeisesti hajosi. Eikö oltas voitu jatkaa matkaa mahdollisesti sillä toisella virroittimella?

Ja jossakin keskustelussa (koskikohan se tuota Salon ja Karjaan välillä tapahtunutta IC-junan tunneliin jääntiä) selvitettiin tuota virrottimen särkymisproblematiikka varsin laajasti siltä kannalta, mitä tapauksissa on tehtävissä toisen virrottimen käyttöön saamiseksi.


Otsikko: Vs: VR:n Intercity jumissa keskellä korpea - matkustajat odottavat kylmässä ja pimeä
Kirjoitti: Miska Nikkinen - Tammikuu 07, 2015, 18:03:34
Näin kuin IC 12 veturi hyytyi joensuun asemalle. Veturi oli Sr2 3203.


Otsikko: Vs: VR:n Intercity jumissa keskellä korpea - matkustajat odottavat kylmässä ja pimeä
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Tammikuu 07, 2015, 18:54:43
Voin vakuuttaa, Roope, että tuollaisessa tilanteessa käydään kaikki mahdolliset tilanteenpelastamisvariaatiot läpi useamman henkilön voimin: puhelimethan toimivat. 

Ja jos veturin päämuuntajaan saakka ei sähköä saada, ei tule 1500:aakaan ja vaunuissa on aika pian ns. galsa eli holotna.



Otsikko: Vs: VR:n Intercity jumissa keskellä korpea - matkustajat odottavat kylmässä ja pimeä
Kirjoitti: Timo Varshukov - Tammikuu 07, 2015, 19:24:14
Näin kuin IC 12 veturi hyytyi joensuun asemalle. Veturi oli Sr2 3203.
Eihän se Joensuuhun hyytynyt, vaan vähän ennen Simpelettä... Vai oliko ko. veturi reistaillut jo aiemmin?


Otsikko: Vs: VR:n Intercity jumissa keskellä korpea - matkustajat odottavat kylmässä ja pimeä
Kirjoitti: Miska Nikkinen - Tammikuu 07, 2015, 19:59:38
Näin kuin IC 12 veturi hyytyi joensuun asemalle. Veturi oli Sr2 3203.
Eihän se Joensuuhun hyytynyt, vaan vähän ennen Simpelettä... Vai oliko ko. veturi reistaillut jo aiemmin?

Veturi reistaili asemalla.


Otsikko: Vs: VR:n Intercity jumissa keskellä korpea - matkustajat odottavat kylmässä ja pimeä
Kirjoitti: Olli Aalto - Tammikuu 07, 2015, 20:34:26
Talvivaatteissa junaan nousseilla ihmisillä tuskin on tällaisissa tapauksissa mitään hätää, jollei sitten päätetä sairastua hysterjaan hysterjan vuoksi. Uhrit saattaisivat tuntikausiksi pitkittyvässä seisokissa löytyä pikemminkin Expt-vaunusta erinäisistä siirtomaalajeista, kuten joistakin eksootillisten maitten matelijoista ynnä piennisäkkäistä. Koirilla, kissoilla tahi vaikkapa pienoisporsailla ei viileässä lienisi hätää. Henkilökunta varmaankin auttaisi pyydettäessä esimerkiksi siilin ylöslämmityksessä.

Vaipuvatko lemmikkisiilit talvihorrokseen?
Vaipuvat, jos niiden ympäristön lämpötila laskee liian alhaalle. Liian alhaisena lämpötilana voidaan pitää jo +17°C. Huom! Lemmikkisiiliä ei saa päästää talvehtimaan, sillä se ei ole kerännyt riittävästi vararavintoa selvitäkseen horroksesta. Sopiva lämpötila siilille on n. +23-25°C. Horrokseen vaipuminen saattaa olla hengenvaarallista siilille. Horrostava siili täytyy heti lämmittää. (www.lemmikkisiilit.fi)

Kyllä Petri puhuu asiaa. Ainoa todellinen uhka muodostui ainoastaan tuolle mainitulle eliöryhmälle, ja iltapäivälehtien skandaaliotsikot kylmässä ja pimeässä junassa hytisevistä matkustajista on täysin liioiteltua dramatisointia.


Otsikko: Vs: VR:n Intercity jumissa keskellä korpea - matkustajat odottavat kylmässä ja pimeä
Kirjoitti: Heikki Piirainen - Tammikuu 07, 2015, 23:07:23
Sähköveturissahan on 2 virrotinta. Toinen ilmeisesti hajosi. Eikö oltas voitu jatkaa matkaa mahdollisesti sillä toisella virroittimella?
Niin olisi ehkä voitukin tehdä, mutta entäpäs jos olet väärässä siinä että vain toinen hajosi?

”Junan matkan keskeytti vika virroittimessa, joka johtaa sähkön ajolangoista junaan. Intercity-junassa on kaksi virroitinta, mutta syystä tai toisesta molemmat niistä vaurioituivat.

- Tutkimme, miksi molemmat virroittimet menivät rikki. Tällainen on erittäin harvinaista, Heijari totesi.”

Karjalainen: Juna hyytyi tuntikausiksi paukkupakkaseen - talvivaatteet matkustajien lämmikkeenä (http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/64444-juna-hyytyi-tuntikausiksi-paukkupakkaseen-talvivaatteet-matkustajien-lammikkeena)