Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kalusto => Aiheen aloitti: Jorma Rauhala - Tammikuu 07, 2015, 19:51:57



Otsikko: Rauma-Raahe Oy:n veturi 1946
Kirjoitti: Jorma Rauhala - Tammikuu 07, 2015, 19:51:57
Tietääkö kukaan millainen veturi on tullut Raumalle Rauma-Raahe Oy:n teollisuuslaitoksille vuonna 1946. Höyry/Diesel/tms.?

Tuo on sikäli kiintoisa tapaus, kun veturi on liikennöinyt kunnallisen (eli ns. yksityisen) Rauman Rautatien jatkeena olleella oikeasti "yksityisellä" teollisuusraiteistolla.

Rauman Rautatien Kauttuan asemalla oli vastaavasti A. Ahlström Oy:n teollisuuslaitokset ja heillä oli oma rata-auto (ei veturia) vuodesta 1944. Yksityisellä Rau:lla liikennöitiin Kauttua-Kiukainen välillä silloin kun RR:n matkustajajunayhteyttä ei pääradan junista ollut.

Tällaista luin kirjasta "Rautatie ihan meren keskelle", josta kysymykset heräsivät. Muuten kiva kirja mutta ei täydellinen.


Otsikko: Vs: Rauma-Raahe Oy:n veturi 1946
Kirjoitti: Pauli Ruonala - Tammikuu 13, 2015, 08:24:37
Kun tässä mainittiin Rauma, täytyy tasapuolisuuden vuoksi muistaa myös porilaisia. Ahtausliike O.W.Hacklin & Co. Ltd. toimi Mäntyluodon ja Reposaaren satamissa. Samaan aikaan Hacklin hankki Mäntyluodon satamaan oman vaihtoveturin, josta ei siitäkään tiedetä sen enempää. Hacklinin historiassa veturi mainitaan hyvin lyhyesti: "Hacklin-yhtiöiden ensimmäiset sodanjälkeiset hankinnat olivat englantilainen liikkuva nosturi ja belgialainen vaihtoveturi, jotka kumpikin osoittautuivat jokseenkin kelvottomiksi." Lähde: Ennekari, Risto: Hacklin: sata vuotta satamassa. 1998.