Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Oskari Kvist - Tammikuu 15, 2015, 00:14:47



Otsikko: Ajojohto- ja akkukäyttöinen juna liikenteeseen Briteissä
Kirjoitti: Oskari Kvist - Tammikuu 15, 2015, 00:14:47
http://www.railwaygazette.com/news/traction-rolling-stock/single-view/view/battery-train-enters-passenger-service.html

Lainaus
UK: The prototype Independently Powered Electric Multiple-Unit has entered trial passenger service on the Manningtree –Harwich branch, where it is scheduled to operate on weekdays between January 12 and February 13.

The IPEMU comprises a Bombardier Electrostar Class 379 four-car 25 kV 50 Hz EMU which has been retrofitted with Valence Technology lithium iron magnesium phosphate batteries for off-wire use. It will be used to assess the potential for battery-powered trains to be used on non-electrified routes between electrified lines, or on branch lines which would be expensive to electrify. The data gathered will help to determine whether any future IPEMU should be a straight battery unit or an overhead-battery hybrid.

The project is a collaboration between Bombardier, infrastructure manager Network Rail, operator Abellio Greater Anglia, innovation body FutureRailway and the Department for Transport. The partners expect that future IPEMUs would be designed from new rather than adapted from existing EMU designs, thus enabling optimisation to minimise energy consumption. However the project will also provide useful information for any proposed retrofit.

‘We’ve made terrific progress with this project so far and seeing the battery-powered train in timetabled service is a huge step forward’, said Network Rail Principal Engineer James Ambrose. ‘After months of engineering and testing, the train is running just as we would like it. We’ll be using this six-week period to gather data on how it handles during passenger service – most travellers will recognise how quiet and smooth the ride is compared to a diesel-powered train.’

Olisikohan Suomessa yhtään rataosuutta jolle tällainen akku-ajojohtokäyttöinen juna soveltuisi, paikkaa jossa molemmissa päissä on sähkörata, muttei välillä välttämättä sähköä?

Tietysti matkan pituuskin vaikuttaa, eikä "sähköistyssaarekkeen" tekeminen vain pienelle alueelle latausta varten, esim. asema-alueelle ehkä olisi kovin järkevää... Vai onko? Esimerkiksi Pieksämäki-Joensuu, jossa esim. Varkaudessa ja Heinävedellä olisi sähköistyssaareke.. Tai vaihtoehtoisesti Tampere-Haapamäki-Seinäjoki/Jyväskylä (Haapamäellä)...

Tai Karjaa-Hanko, jossa Hangon päähän pitäisi rakentaa saareke.

Toinen asia tietysti se, että kuinka nopeasti pystyy kääntöaikana latamaan akut, ja mikä on ajojohdon kuormitus sillä hetkellä, joka vaikuttaa siihen kuinka paljon sähköä jää muilta junilta ladattavaksi.

Saarekkeen pituus pitäisi olla sopiva, jotta juna kerkeäisi ladata akkunsa siihen pisteeseen, että latauksella pääsisi seuraavalle saarekepaikalle tai sähköistyksen alle. Kapasiteetissa pitäisi olla toki myös varmuusvara ylimääräisille pysähdyksille.

Saarekepaikalla toisaalta pitäisi olla oma muuntajansa kuten nytkin syöttöasemilla, ja muuntajan teho pitäisi olla melko lailla samaa luokkaa mitä nykyisilläkin syöttöasemilla, jotta lataus onnistuisi riittävän nopeasti. Toisaalta samalla on kyllä melkein järkevämpää sähköistä lyhyemmät rataosat kerralla kokonaan.


Otsikko: Vs: Ajojohto- ja akkukäyttöinen juna liikenteeseen Briteissä
Kirjoitti: Timo Vainio - Tammikuu 15, 2015, 01:33:00
Erittäin kevytrakenteinen sähkökäyttöinen kiskobussi voisi olla toimiva vaihtoehto.
Sisäkorkeudeksi riittäisi pari metriä ja kun akselit korvattaisiin pyörien erillisripustuksella, ei ulkomitatkaan ja ilmanvastus kasvaisi suureksi.
Kun kiskoilla ei ole suurta kitkaakaan, olisi sellaisen energiankulutus aika pieni.
Niin tai paineilmalla liikkuva vekotin, ilmalla autoilu maksaa sentin kilometri.
http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/paineilmalla+toimiva+auto+esisarjatuotantoon/a55297
Asemalla seistessä ehtisi täyttämään säiliöt ja jarrutusenergian talteenotolla pääsisi liikkeelle.


Otsikko: Vs: Ajojohto- ja akkukäyttöinen juna liikenteeseen Briteissä
Kirjoitti: Tero Heikkinen - Tammikuu 15, 2015, 21:29:23
Olisikohan Suomessa yhtään rataosuutta jolle tällainen akku-ajojohtokäyttöinen juna soveltuisi, paikkaa jossa molemmissa päissä on sähkörata, muttei välillä välttämättä sähköä?

Tietysti matkan pituuskin vaikuttaa, eikä "sähköistyssaarekkeen" tekeminen vain pienelle alueelle latausta varten, esim. asema-alueelle ehkä olisi kovin järkevää... Vai onko? Esimerkiksi Pieksämäki-Joensuu, jossa esim. Varkaudessa ja Heinävedellä olisi sähköistyssaareke.. Tai vaihtoehtoisesti Tampere-Haapamäki-Seinäjoki/Jyväskylä (Haapamäellä)...

Tai Karjaa-Hanko, jossa Hangon päähän pitäisi rakentaa saareke.

Toinen asia tietysti se, että kuinka nopeasti pystyy kääntöaikana latamaan akut, ja mikä on ajojohdon kuormitus sillä hetkellä, joka vaikuttaa siihen kuinka paljon sähköä jää muilta junilta ladattavaksi.

Saarekkeen pituus pitäisi olla sopiva, jotta juna kerkeäisi ladata akkunsa siihen pisteeseen, että latauksella pääsisi seuraavalle saarekepaikalle tai sähköistyksen alle. Kapasiteetissa pitäisi olla toki myös varmuusvara ylimääräisille pysähdyksille.
Vanhan liiton akkumoottorivaunuilla (http://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_ETA_150) (siis ilman ajojohtokäyttöä) kuuluu olleen ajomatka yhdellä latauksella 300 km. Joten voisi kuvitella, että tällainen moderni hybridijuna pystyisi lataamaan esim. Helsinki-Karjaa-välillä akkujaan sen verran, että käynti Hangossa onnistuisi ilman välilatausta.