Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Ulkomaat => Aiheen aloitti: Eljas Pölhö - Tammikuu 17, 2015, 20:27:13



Otsikko: EU:n byrokraattien U-käännös
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Tammikuu 17, 2015, 20:27:13
EU:n byrokraatit taipuivat järjen edessä. Vuoden 2014 jälkeen ei Englannissa pitänyt enää saada hankkia uusia dieseltetureita, jotka eivät täytä "Stage 3b emissions level"-vaatimusta. Sellaisia vetureita ei ole olemassakaan, joten kaikki tilauksensa jättäneet englantilaiset firmat ovat kiirehtineet Class 68 ja 66 saamista ennen 2014/15 vaihdetta.

Caterpillar ja MTU sanovat, että teoriassa sellaisten moottoreiden valmistus Englannin kuormanulottumaan olisi ehkä mahdollista, mutta vaatii riittävästi ennakkotilauksia, jotta kannattaisi edes yrittää.

Eli vaaditaan mahdottomia eikä hyväksytä parasta olevaa vaihtoehtoa. Pakotetaan huonoimpaan vaihtoehtoon. Kuulostaa vihreältä. Nyt myönnettiin vuosi lisää aikaa.

Tavaraliikenneoperaattorit ovat jatkaneet ikivanhojen "likaisten" dieseleiden kunnostusta, koska se on ainoa tällä hetkellä näkyvissä oleva toimiva vaihtoehto. Olinkin ihmetellyt, että onko ne vanhat dieselit todella niin hyviä, mutta en huomannut poliittista aspektia.

Poliitikot Englannissa (vaalit tulossa) kilvan kertovat haluavansa ainakin kaksi itä-länsi-suuntaista (poikki maan) suurnopeusrataa. Kukaan ei lupaa parantaa olevaa rataverkkoa. Niin sitten juuri valmistuvat 140mph Super Express Trains saavat tyytyä 125mph nopeuteen, kun ratoja ei parannettukkaan lupausten mukaan.

(Lähde: The Railway Magazine, December 2014. RM on yksi maailman parhaista rautatielehdistä ja ansaitusti Englannin suurin sellainen).


Otsikko: Vs: EU:n byrokraattien U-käännös
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Tammikuu 18, 2015, 17:01:39
EU:n soutaminen ja huopaaminen dieselmoottorien kanssa tuo mahdollisuuksia uusille veturivuokrausfirmoille. Yksi uusi toimija on UK Rail Leasing, joka on alkanut kunnostaa ja vuokrata sarjan 56 dieseleitä.  http://www.rail.co.uk/rail-news/2014/ukrl-launch/