Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Ulkomaat => Aiheen aloitti: Eljas Pölhö - Tammikuu 23, 2015, 13:07:46



Otsikko: Rc1 1007 museoon ja loput Rc1:t pois liikenteestä
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Tammikuu 23, 2015, 13:07:46
Ensimmäinen Rc1, numero 1007, on luovutettu Ruotsin rautatiemuseolle (Sveriges Järnvägsmuseum) sen ja Green Cargon (GC) 18.12.2014 tekemän sopimuksen mukaan. Samalla kertaa museo osti veturin Rc1 1021 varaosalähteeksi. Veturia 1007 ei tulla pauttamaan alkuperäiseen asuunsa, vaan sellaiseksi minä se liikkui 1980-luvun alkupuolella. Tarkoitus on saada veturi kuntoon syyskuun 2015 museopäiville, jolloin vietetään Ruotsin rautateiden sähköistyksen 100-vuotisjuhlaa.

GC poisti liikenteestä kaikki muutkin vielä käytössä olleet Rc1-veturit joulukuussa 2014 ja sarjan veturit on koottu Eskilstunaan, missä niitä todennäköisesti odottaa romutus.

Lähde: Tåg 1-2015


Otsikko: Vs: Rc1 1007 museoon ja loput Rc1:t pois liikenteestä
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Tammikuu 23, 2015, 14:10:30
Korvaakohan Rc4-sarja Rc1:t vaihtotöissä kuten aikaisemmin on ollut puhetta? Borlängeen ilmestyi jo kesällä sarjansa vanhin eli Rc4 1137, mutta en nähnyt päivystyksessä muita vetureita kuin Rc1-sarjaa ennen poistumistani 30.6.


Otsikko: Vs: Rc1 1007 museoon ja loput Rc1:t pois liikenteestä
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Tammikuu 23, 2015, 15:22:55
Ainakin 9 Rc4-veturia (1177-1185) on muutettu vaihtovetureiksi sarjaan Rc4RR.


Otsikko: Vs: Rc1 1007 museoon ja loput Rc1:t pois liikenteestä
Kirjoitti: Johannes Erra - Tammikuu 23, 2015, 19:02:35
Täsmennetään vielä sen verran, että viimeisenä valmistunut Rc1, numero 1026, oli myös viimeinen kaupallisessa liikenteessä, ja poistui vasta tämän vuoden puolella. Mutta nyt on siis koko sarja pois liikenteestä, jos oikein olen ymmärtänyt.