Otsikko: Dv12 Tier 5? Kirjoitti: Jukka Viitala - Tammikuu 30, 2015, 03:21:35 Mitä oikeasti tarvittaisiin Dv12 (Dr13) -kaluston saattamiseen nykykuntoon?
Ongelmana on ristiinnaulitsemisen aikainen, megawatin V16, joka nokeaa radanvarsiukot. Tämän päivän dieseleistä löytyisi vaihtoehto, mikäli asiaam haluttaisiin ottaa kantaa. Tallennan keskustelunne. En kuuntele ongelmianne... Otsikko: Vs: Dv12 Tier 5? Kirjoitti: Toni Lassila - Tammikuu 30, 2015, 07:38:53 Mitä oikeasti tarvittaisiin Dv12 (Dr13) -kaluston saattamiseen nykykuntoon? Koko veturi varmaan pitäisi uusia alustaa ja telejä lukuunottamatta, että sellainen nykyaikaistaminen olisi mahdollista. Helpompaa varmaan tilata uusia... Uusi pääkone vaihteistoineen, uudet apulaitteet, nykyaikaisempi konesuoja, moderni, ergonominen ja hiljsinen ohjaamo, mahdollisesti LED-valot.Ongelmana on ristiinnaulitsemisen aikainen, megawatin V16, joka nokeaa radanvarsiukot. Tämän päivän dieseleistä löytyisi vaihtoehto, mikäli asiaam haluttaisiin ottaa kantaa. Tallennan keskustelunne. En kuuntele ongelmianne... Otsikko: Vs: Dv12 Tier 5? Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Tammikuu 30, 2015, 13:16:44 Dv:issähän on jo saneerattu ohjaamot ja modernisoitu mm. sähköjärjestelmät ja lämmityslaitteet. Jos pidetään Tier 5 -vaatimusta keskeisenä tavoitteena ja sivutuotteena otetaan vastaan mm. polttoaineen kulutuksen pieneneminen, en keksi välttämättä muuta kuin pääkoneen vaihtamisen. Jäähdytysjärjestelmä riittäisi todennäköisesti karvan verran isommallekin moottorille; perustelen tätä sillä, että Dv:ssä ei ole isommin vakavia lämpöongelmia ja uudempi moottori tuottaa vähemmän hukkalämpöä. Tehokkaammasta moottorista ei tietenkään ole hyötyä vaihtamatta vaihteistoa, ja se puolestaan maksaa. Dv:n pakoputkisto on hyvin yksinkertainen joten se lienee helposti vaihdettavissa pääkoneen vaihdon yhteydessä ja tuloksena on hiljaisempi veturi.
Telien, akselinkäyttölaitteiden ja vaihteiston elinkaarta en tiedä ts. ei ole tietoa, kauanko niillä on elämää jäljellä. Saattaa olla hyvinkin kauan. Otsikko: Vs: Dv12 Tier 5? Kirjoitti: Esko Ampio - Tammikuu 31, 2015, 11:53:14 Kyllähän "jenkeissäkin" kalustoja päivitellään, samoin perustein. Miksi rakentaa kokonaan uutta masiinaa, jos/kun se ei siitä siltä osin paranisi, ollen edullisempi vaihtoehto. Eiköhän myös tuon kotimaisen yrittäjän tilaamat veturit olekin päivitettyjä versioita.
Otsikko: Vs: Dv12 Tier 5? Kirjoitti: Vesa Höijer - Syyskuu 04, 2015, 15:07:36 Kyllä Dv12:sta tulee aivan liikaa savua. Pois rautateiltä tuollaiset saastuttajat ja sähköä tilalle. >:(
Otsikko: Vs: Dv12 Tier 5? Kirjoitti: Iiro Laiho - Syyskuu 04, 2015, 18:11:46 Dv12 taitaa olla vähän turhan pieni nykyajan tarpeisiin, että kannattaisi tehdä noin isoa remonttia.
|