Otsikko: Lisää virroittimia Helsingin katukuvaan lähivuosina ? Kirjoitti: Kari Suominen - Helmikuu 05, 2015, 12:52:44 HSL ja Veolia testaavat yhdessä käytännön linjaolosuhteissa sähköbusseja Espoossa. Hanke kuuluu Tekesin EVE-ohjelmaan ja siinä on ajoneuvojen lisäksi koekäytetty eri akku- ja komponenttivalmistajien tuotteita. HSL:n tavoitteena on, että 2018 pääkaupunkiseudun liikenteessä olisi jo 100 sähköbussia. Linkki : http://www.veolia-transport.fi/ebus
Bussien teknisen toimivuuden lisäksi on ratkaistava kysymys, millä sähköbussijärjestelmällä liikennettä tullaan aikanaan hoitamaan. Millainen latausjärjestelmä valitaan, kuka latausjärjestelmän rakentaa ja mikä taho sitä hallinnoi. Päävaihoehtoja latausjärjestelmäksi on kolme : - auto voidaan ladata pelkästään bussiyrityksen varikolla, jolloin tarvitaan isot akut - toinen vaihtoehto on lataaminen terminaaleissa tai päätepysäkeillä http://winnipegtransit.com/assets/1240/11.jpg. - kolmas mahdollisuus on ladata autot pysäkeillä pitkin linjareittiä. Helsingin sisäisessä liikenteessä on asiantuntijoiden mukaan mahdollisuus myös hyödyntää jo olemassaolevaa raitiovaunuverkoston infraa http://www.siemens.com/press/pool/de/pressebilder/2013/infrastructure-cities/rail-systems/soicrl201309/300dpi/soicrl201309-01_300dpi.jpg. Tämä vaihtoehto lienee kiskoliikenneharrastajan kannalta mielenkiintoisin, sillä saattaisihan saada yhteiskuvaan sporan ja bussin energiaa ottamassa. Näissä kahdessa jälkimmäisessä vaihtoehdossa selvitään pienemmillä akuilla autossa. Lataamisen vaihtoehtoina on langaton, maahan asennettava induktiokela tai bussin katolla oleva virroitin. Näistä virroitin on todennäköisempi vaihtoehto. Sähköbussien käyttökohteiksi muodostunevat raideliikenteen liityntälinjat ja Helsingissä kantakaupungin liikenne. Espoon kaupunki rakennuttaa tarjouskilpailun perusteella ainakin Tapiolan ja Matinkylän metron liityntäterminaaleihin latausasemat. Otsikko: Vs: Lisää virroittimia Helsingin katukuvaan lähivuosina ? Kirjoitti: Juhana Nordlund - Helmikuu 06, 2015, 08:02:58 Tähän ketjuun voitaneen lisätä seuraava linkki myös: http://www.hankintailmoitukset.fi/fi/notice/view/2015-002684/ . HSL on siis jo tilannut sähköbussikalustoa Linkkeriltä.
Linkker on omilla kanavillaan esitellyt havainnekuvia pantografilla varustetuista sähköbusseista. On hyvin mahdollista, että siihen pohjautuva järjestelmä HSL-alueelleekin on tulossa. Kattovirroittimella varustetut sähköbussit tuovat varmasti monelle mieleen perinteiset johdin(linja-)autot kattovirroittimineen. Itse ajoneuvohan onkin varsin samansukuinen, vaikka poikkeamiakin löytyy jonkin verran. Johdinauton eli trollikan ajatus on saada virtaa joko koko ajan tai miltei koko ajan ajoneuvolla ajettaessa (tai oltaessa liikenteessä muutenkin - siis myös pysäkeillä). Uuden ajan sähköbussit saavat ulkopuolisesta lähteestä virtaa vain harvoissa pisteissä. Sähköbussi vaatii perinteistä trollikkaa suuremmat akut. Tiheään tempoon tehtävät lataukset voivat kuitenkin mahdollistaa kohtuullisen kokoiset akut - ilman älytöntä lisäpainoa. Kehitystä on mielenkiintoista seurata. |