Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kalusto => Aiheen aloitti: Petri Sallinen - Helmikuu 15, 2015, 21:09:08



Otsikko: Ds2:n vetämät vaunut?
Kirjoitti: Petri Sallinen - Helmikuu 15, 2015, 21:09:08
Ds2:n tiedetään vetäneen ainakin EP-sarjan vaunua. Jaksoiko Ds2 vetää Dm2:ta varten rakennettuja kevennettyjä Ei-sarjan 22401-22404 (orig. 22201-22204) vaunuja tai käytettiinkö Ds2.n perässä mahdollisesti joitain muita vaunuja?


Otsikko: Vs: Ds2:n vetämät vaunut?
Kirjoitti: Simo Toikkanen - Helmikuu 21, 2015, 16:18:05
Vuoden 1947 vaunuluettelon mukaan Ds2 n:o 9 oli tuolloin sijoitettuna Joensuuhun. Muita moottorivaunuja ei ollut tuonne silloin sijoitettuna. Lisäksi Ei 22401:n kotiasema oli saman listan mukaan Joensuu. Voidaanko tästä vetää johtopäätöksiä?


Otsikko: Vs: Ds2:n vetämät vaunut?
Kirjoitti: Petri Sallinen - Helmikuu 26, 2015, 00:10:26
Vuoden 1947 vaunuluettelon mukaan Ds2 n:o 9 oli tuolloin sijoitettuna Joensuuhun. Muita moottorivaunuja ei ollut tuonne silloin sijoitettuna. Lisäksi Ei 22401:n kotiasema oli saman listan mukaan Joensuu. Voidaanko tästä vetää johtopäätöksiä?

Todennäköisesti voidaan vetää johtopäätöksiä. Ds2:n teho on kuitenkin mietityttänyt — 110/150kW/hv on selvästi pienempi kuin Dm2:n (164/220kW/hv). Sehän lienee tunnettua, että kevennetyt Ei-sarjan vaunut rakennettiin ennen kaikkea Dm2:n kavereiksi. Toisaalta Dm2 jaksoi vetää myös normaalin makuuvaunun.


Otsikko: Vs: Ds2:n vetämät vaunut?
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Helmikuu 26, 2015, 01:05:17
Iisalmen varikon esisies V. Honkala kirjoitti Varikkojakson Herra Päällikölle Mikkeliin Ds2 vaunusta 28.9.1933 mm seuraavaa: Liikenneosaston taholla on se se luulo, että Iisalmi-Ylivieska moottorijunan perään voi lisätä useampiakin pikatavaravaunuja. Itse hän oli sitä mieltä, että 2-akselisen postivaunun lisäksi muitya vaunuja ei tulisi lisätä, koska jos jokaisella seisakkeella täytyy pysähtyä, on moottori kuormitettava aina aivan täydelle, jos tahtoo pysyä aikataulussa.

16.6.1948 Joensuun varikon toimistosta L. Hanhinen kirjoittaa, että junat 834/833 linjalla Jns-War-Jns liikennöidään moottorivaunulla. Juna 834 saapuu War klo 8.34 ja paluu 833 lähtee War klo 16.15, joten väliaika War on 7 t 41 min. Kun väliaika on niin pitkä, ei varikolla ole mitään sitä vastaan, että juna 834 kulku ulotettaisiin Huutokoskelle saakka.

27.8.1948 Y. Rissanen Joensuun varikolta kirjoittaa, että jos Hnv-Koiv välille perustettavalla seisakkeella on tarkoitus saada pysähtymään van junat 834/833, jotka ajetaan moottorivaunulla, ei varikolla ole anomusta vastaan. Toisten henkilöjunien osalla lisäviivytys ei nykyisellään ole suotavaa.

Nämä eivät vastaa kysymykseen, mutta ehkä antavat viitteitä. 834/833 aikataulu ei ollut liian kireä ja Iisalmen-Ylivieskan välillä kireän aikataulun takia ei junaan haluttu enempää kuin yksi 2-akselinen vaunu. Pitäisin melko varmana, että ainakin jossain määrin liitevaunua on käytetty Joensuun ja Varkauden välillä moottorijunassa. Muihin juniin vaunu tuli kytkeä viimeiseksi.


Otsikko: Vs: Ds2:n vetämät vaunut?
Kirjoitti: Petri Sallinen - Helmikuu 28, 2015, 20:55:19
Vuoden 1947 vaunuluettelon mukaan Ds2 n:o 9 oli tuolloin sijoitettuna Joensuuhun. Muita moottorivaunuja ei ollut tuonne silloin sijoitettuna. Lisäksi Ei 22401:n kotiasema oli saman listan mukaan Joensuu. Voidaanko tästä vetää johtopäätöksiä?

Saman katalookin mukaan Ds2 nro 7 oli sijoitettu Kouvolaan sekä 22403 ja 22404 oli sijoitettu samoin Kouvolaan. Tosin Kouvolaan oli kyllä sijoitettu muidenkin puumottisarjojen kalustoa samaan aikaan.