Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Erkki Nuutio - Maaliskuu 10, 2015, 11:07:03



Otsikko: VR:n tavara-asemien Valmet-haarukkatrukit
Kirjoitti: Erkki Nuutio - Maaliskuu 10, 2015, 11:07:03
Kokoonpanin ja koekäytin harjoittelijana 65-66 Valmet Oy Lentokonetehtaan tekemiä haarukkatrukkeja ja laiturivaunuja. Pikkutrukeissa B10, B15 ja B20 oli Continental-bensiinimoottori. Vastaavissa D-malleissa oli Perkins-dieselmoottori, mutta määrät olivat olivat pienemmät. Vaihteisto oli mainio Voith.

Nämä trukit olivat onnistuneita ja niitä tehtiin satoja.  B10:n pääasiakas taisi olla VR.  Matalalla nostolaitteella varustettuna trukilla pääsi esteettä umpivaunuun.
Kuljetus-lehdessä 5-6.1960 (s. 35-37) oli VR:n insinöörien Säpyskä ja Nevalainen testikirjoitus B10-trukista (jollainen siis nosti 1000 kg).  Testitulos oli varsin kiittävä. 60-luvun Kuljetus-lehdissä oli VR:n kokosivun mainoksia, joissa tämä trukki esiintyi.  Olihan se olennainen osa VR:n terävöitettyä kappaletavaran kuljetusjärjestelmää.

Sattumoisin myyntisivustolla www.nettikone.com/materiaalinkasittely/Valmet  on parhaillaan kaksikin D10:ä, toinen vähän haaska ja halpa (800€), toinen mainiolta vaikuttava ja kalliimpi (2400€).

Rautatiemuseon Valmet-trukki 50-luvulta on aivan toisenlainen ja aika alkeellinen.  D10 on toimiva ja edustava ja käytännöllisempi kuin B10. VR-yhteyden tuntien olisi mainiota jos D10 tai B10 tallentuisi vähän hyötykäyttöönkin.
Rautatiemuseo ei taida hankkia toista trukkia ja Tampereen museot tuskin ovat aktiivisia. Haapamäellä trukki ei pääse esteiden yli. Entä sitten Toijala?