Otsikko: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Teppo Niemi - Maaliskuu 13, 2015, 11:58:03 Näin uutisoi Yleisradio Oy:n Yle Uutiset-Talous nettisivuillaan http://yle.fi/uutiset/vr_tilaa_90_miljoonalla_eurolla_junanvaunuja_transtechilta/7865435. kalusto tulee käyttöön vuosikymmenen lopulla IC-juniin ja sillä korvataan vanhat siniset vaunut. Kymmen uusista vaunuista on makuuvaunuja.
Otsikko: Vs: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Rasmus Piironen - Maaliskuu 13, 2015, 12:51:57 jes tuli suomeen
Otsikko: Vs: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Marko Manninen - Maaliskuu 13, 2015, 14:59:25 jes tuli suomeen Eipä tullut yllätyksenä. Otsikko: Vs: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Esko Ampio - Maaliskuu 13, 2015, 15:05:43 Asian pitäisikin olla niin selvä, yllätyksetön. Kaikessa hankinnassa, kyllä oma suu saa olla lähimpänä.
Otsikko: Vs: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Ari-Pekka Lanne - Maaliskuu 13, 2015, 15:39:49 Erityisesti tämmöisinä aikoina. Siinä ei tarvitse kahta ajatusta työstää.
Otsikko: Vs: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Timo Järvi - Maaliskuu 13, 2015, 16:48:25 Se on toinen juttu, onko jäljellä olevat siniset vaunut todella niin huonoja, että niiden kanssa tarvitsee hoppuilla pataan laiton kanssa. Sinisten kadotessa nousee arvatenkin myös lippujen hinnat, kun porukan on siirryttävä korvaaviin vaihtoehtoihin. Kovin paljon lisäarvoa siitä matkustajalle ei tosin tule, jos vain vaunun väri vaihtuu.
Otsikko: Vs: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Pasi Utriainen - Maaliskuu 13, 2015, 17:07:13 Erinomaista, että vaunuhankinnat osataan kilpailuttaa sillä tavalla, että tilaus jää kotimaahan eivätkä rahat valu ulkomaille.
Otsikko: Vs: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Mikko Nyman - Maaliskuu 13, 2015, 17:48:20 Erinomaista, että vaunuhankinnat osataan kilpailuttaa sillä tavalla, että tilaus jää kotimaahan eivätkä rahat valu ulkomaille. Utriainen on kaiketi huumorituulella... ;) Otsikko: Vs: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Marko Manninen - Maaliskuu 13, 2015, 18:57:14 Olis se todella naurettavaa, jos näitä oltaisiin tilattu ulkomailta. Mielestäni piisaa, että Sm3, Sm4, Sm5, Sm6, Sr2, Sr 3 ja tuleva diesel on ja tullaan tilaamaan ulkomailta. VR on kuitenkin valtion omistama yhtiö ja pidän järkevänä ja oikeana, että tilauksia saadaan Suomeen. Aikas iso pommi täytyy tulla, jotta näitä kakskerroksisia tullaan tilaamaan ulkomailta. Jos näin tulee tapahtumaan, niin uskon mallin muutteuneen samalla uudenaikaisempaan.
Otsikko: Vs: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Mikko Nyman - Maaliskuu 13, 2015, 19:09:38 Olis se todella naurettavaa, jos näitä oltaisiin tilattu ulkomailta. Mielestäni piisaa, että Sm3, Sm4, Sm5, Sm6, Sr2, Sr 3 ja tuleva diesel on ja tullaan tilaamaan ulkomailta. VR on kuitenkin valtion omistama yhtiö ja pidän järkevänä ja oikeana, että tilauksia saadaan Suomeen. Aikas iso pommi täytyy tulla, jotta näitä kakskerroksisia tullaan tilaamaan ulkomailta. Jos näin tulee tapahtumaan, niin uskon mallin muutteuneen samalla uudenaikaisempaan. Saisinko hieman tarkennusta kansantaloustieteilijä Manniselta tähän asiaan, kiitos. Otsikko: Vs: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Marko Manninen - Maaliskuu 13, 2015, 19:22:54 Olis se todella naurettavaa, jos näitä oltaisiin tilattu ulkomailta. Mielestäni piisaa, että Sm3, Sm4, Sm5, Sm6, Sr2, Sr 3 ja tuleva diesel on ja tullaan tilaamaan ulkomailta. VR on kuitenkin valtion omistama yhtiö ja pidän järkevänä ja oikeana, että tilauksia saadaan Suomeen. Aikas iso pommi täytyy tulla, jotta näitä kakskerroksisia tullaan tilaamaan ulkomailta. Jos näin tulee tapahtumaan, niin uskon mallin muutteuneen samalla uudenaikaisempaan. Saisinko hieman tarkennusta kansantaloustieteilijä Manniselta tähän asiaan, kiitos. No kumpi on mielestäsi parempi. Esim. Vaunut tilataan Suomesta tohon kyseiseen hintaan tai Ruotsista 87 miljoonalla? Veikkaan tätä ensimmäistä vaihtoehtoa parempana. Suomessa on muutenkin menty tässä kilpailutuksessa. Esim Keski-Suomesta ajetaan pyykkejä Viroon pestäväksi, kun oletetaan säästävänsä pari euroa, mutta porukka lähtee kilometritehtaalle. Siihen laskettas myöskin ne kustannukset mitä työttömistä koituu. Porin kaupunki päätti olla tilaamatta maitoa Satamaidolta ja porukkaa kilometritehtaalle omasta kaupungista. Minkäköhän takia meijeri on siirtymässä Ulvilaan tulevaisuudessa. Jää siinäkin Pori nuolemaan näppejä verotulojen menetyksen kautta. Asioita pitäisi ajatella hiukan erisuunnilta. Kiitoksia uudesta virkanimestäni. :) Otsikko: Vs: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Maaliskuu 13, 2015, 20:08:46 Ei ole järkevää hankkia lisää vaunutyyppejä, kun kerran olemassa olevia ja hyväksi todettuja saa hyvään hintaan.
Otsikko: Vs: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Mikko Nyman - Maaliskuu 13, 2015, 20:13:43 No mitä nyt perusmatematiikkaan kansantaloustasolla tulee, on vapaa kilpailu ja vapaa markkinatalous toiminut kautta maailmanhistorian freesimmin kuin korrupt..., korjaan suunnitelmatalous.
Marko voi joutessaan paneutua vaikka tähän: http://keskustelu.transparency.fi/aihealue/rakenteellinen-korruptio/ Ne, joita asia kiinnostaa puoluepoliittiselta näkövinkkeliltä kahteltuna, voivat marssia yli Pitkänsillan Hakaniemen suuntaan. Olennaisinta on kuitenkin se, että Transtech sai kaupan - ilman voitelurahoja. Kai. Otsikko: Vs: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Toni Hartonen - Maaliskuu 13, 2015, 21:33:25 Vr selkeästi keskittyy näihin veturivetoisiin juniin matkustajaliikenteessä. Mietin vaan onko puhtaasti kustannusasia eli onko edullisempi veturi+matkustajavaunut+ohjausvaunu vs. vastaavaa "EMU" moottorijuna vai miksikä niitä nimitetään.
Toivottavasti transtech saisi myös vientiin näitä vaunuja, ei oo tainnut mennä Neuvostoliiton kaatumisen jälkeen Suomen rajojen ulkopuolelle yhtään vaunua. Luulis esim SJ:n olevan kiinnostunut kalustosta kun on kehitetty kalottialueelle jos hinta ja laatu kohtaa. Heillähän on näitä veturivetoisia intercityjunia kans. Otsikko: Vs: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Eljas Pölhö - Maaliskuu 13, 2015, 23:43:23 En nyt ole ihan varma tulkitsenko Mikon kommentteja ihan oikein, mutta ensimmäinen mielikuva on, että ihan kaikilla luennoilla ei ole tullut käytyä tai ainakaan kuunneltua mistä puhutaan.
Onhan siinä vissi ero kipailutetaanko Helsingin bussilinja 23 vai Suomen vaunuteollisuus. Ensimmäisessä kaikki työpaikat säilyvät Suomessa. Voitot valuu veroparatiisiin yhtä helpolla riippumatta onko omistaja suomalainen vai ulkomainen. Jos vaunuteollisuus lakkautetaan, niin työpaikat, verotulot ja kauppahinta menee muihin maihin ja Suomeen jää sosiaalikulut. Kilpailua pitää kannattaa, mutta saa myös ajatella seurauksia. Ei teollisuudesta, etenkään viennistä, saa luopua kovin helpolla. Ainakin minun nationalekonomin proffani Åbo Akademissa piti oikein luentosarjan aiheesta millä edellytyksillä kannattaa ostaa ulkomailta oman maan valmistuksen sijasta. Yksi tärkeä edellytys oli toisen alan vientiteollisuuden kasvu, sellaisen tuotteen, jota sen toisen maan kannattaa ostaa eikä tehdä itse. Raaka-aineiden vienti ei ole sellainen edellytys, kuten monen Afrikan maan kohdalla on nähty vuosikymmenten mittaan. Jos taas ajatellaan Stubbin ym "nykyisten internationaalien" ideoita Euroopasta yhtenä alueena (minkä sisällä kilpaillaan), niin laskekaapa huviksenne mikä on suomalaisten sananvalta mies-ja-ääni-periaatteella. Moni Keski-Eurooppalainen kaupunki lyö yksinään enemmän ääniä tiskiin kuin koko Suomi. Se siitä pienen kansan äänivallasta. Jos ei suomalainen periferia pärjää omin avuin, niin ketä se kiinnostaa Etelä-Euroopassa? Parempi pitää oma perusteollisuus kunnossa. Otsikko: Vs: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Toni Hartonen - Maaliskuu 14, 2015, 01:36:29 Transtechillä on tämän tilaukseen jälkeen kovat ajat , vr on uusinu siniset vaunut. Uusia tilauksia ei tuu tässä mittaluokassa. Jos firma ei saa myytyy vientii vaunuja tai sitä uutta spåraa niin aikapitkälle taru on siinä.
VR tekohengittää transtech:iä enää muutaman vuoden. Toivottavasti olisin väärässä.. Otsikko: Vs: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Mikko Nyman - Maaliskuu 14, 2015, 09:14:08 Eljaksen yllä olevaan kommenttiin sen verran, että onhan se nyt tietysti aivan älyttömän hyvä juttu, että Transtech sai tämän(kin) tilauksen. Se on hyvä juttu Suomelle ja mikä tärkeintä, myös Kainuulle.
Mitä Transtechin tuotteiden laatuun tulee, ainakin näin matkustajan näkövinkkelistä arvioiden se on erittäin korkealla tasolla. Ei Transtechin hihnalta ole ainakaan omasta mielestäni tullut ainuttakaan totaalipommia tämän reilun neljännesvuosisadan aikana. Pointtini tuossa aiemmin oli se, oliko kyseessä kilpailutus vai "kilpailutus". Mitä muihin Eljaksen kirjoittamiin asioihin tulee, olen toki täsmälleen samoilla linjoilla Eljaksen kanssa. Otsikko: Vs: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Panu Breilin - Maaliskuu 14, 2015, 10:38:37 Vr selkeästi keskittyy näihin veturivetoisiin juniin matkustajaliikenteessä. Mietin vaan onko puhtaasti kustannusasia eli onko edullisempi veturi+matkustajavaunut+ohjausvaunu vs. vastaavaa "EMU" moottorijuna vai miksikä niitä nimitetään. Toivottavasti transtech saisi myös vientiin näitä vaunuja, ei oo tainnut mennä Neuvostoliiton kaatumisen jälkeen Suomen rajojen ulkopuolelle yhtään vaunua. Luulis esim SJ:n olevan kiinnostunut kalustosta kun on kehitetty kalottialueelle jos hinta ja laatu kohtaa. Heillähän on näitä veturivetoisia intercityjunia kans. Ainakin autonkuljetusvaunuja Transtech on myynyt isoja määriä Venäjälle viime vuosina. Ruotsiin ei ole pitkään aikaan ostettu uustuotantona matkustajavaunuja veturivetoisiin juniin, vaan painopiste on moottorijunissa. Lisäksi on aika kyseenalaista, voiko Transtechin kaksikerrosvaunukonseptin sovittaa ruotsalaiseen kuormaulottumaan. Nykyinen kaksikerroskalusto Ruotsissa on "keskieurooppalaista" mallia, eli esim. sisäänkäynti on välikerroksesta. Otsikko: Vs: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Eljas Pölhö - Maaliskuu 14, 2015, 11:12:54 Panun kommenttiin "Ruotsiin ei ole pitkään aikaan ostettu uustuotantona matkustajavaunuja veturivetoisiin juniin" sanoisin, että siinähän on valtavan suuri potentiaalinen mahdollisuus. Jos tekninen ratkaisu löytyy, niin kiireesti vaan tekemään lisenssivalmistussopimus jonkun ruotsalaisen vaunuvalmistajan kanssa. Jos Snälltåget (Veolia) innostuisi, niin siinä tulisi mukana markkinoita laajemmaltikin.
Tonin uhkakuva "Transtechillä on tämän tilaukseen jälkeen kovat ajat" on erittäin relevantti. Muistellaampa vain kuinka kävi yli puolelle maailman veturitehtaista, kun nopea dieselöinti tehtiin n. 1955-1970. Markkinat täynnä, joten lappu luukulle. VR:llä ei ole mitään strategiaa, joka edellyttäisi suuria kalusto-ostoja Transtechiltä. Nyt olisi jo kiire hallituksen ja eduskunnan luoda edellytykset tulevalle kiskokalustotarpeelle muiden toimijoiden avulla. Suomi tarvitsisi kyllä ihan toisenlaisen hallituksen kuin viimeiset 10 vuotta. Mutta suomalaiset ovat taipuvaisia itseruoskintaan ja mieluiten äänestävät samat möhlärit uudestaan. Turvallista valita sellainen, joka ei viimeksikään osannut tehdä työtään? Mitenkäs suomalaista vaunuteollisuutta onkaan markkinoitu? Onko tukisivua, jonne vähintään kerran viikossa tulee uusia kuvia tuotteista, valokuvia ympäri rata- ja katuverkkoja, piirroksia kalustosta ja teleistä (H0 ehkä). Onko alan kansainväliselle harrastuslehdistölle jatkuva postitusvirta julkaisuvapaata materiaalia, taas kuvia, piirroksia ja toimituslistojen päivityksiä? Onko siis otettu huomioon, että näitä lehtiä lukevat myös alan ammattilaisetkin. Ehkä Suomestakin löytyy joku VR:n tai HSL:n tai LVM:n tai Liikenneviraston palveluksessa oleva, joka lukee Resiinaa tai seuraa Vorgia? Laaja ilmaismateriaalin syöttäminen pitää firman esillä ja voisi nostaa esim. Transtechin (suomalainen vaunutehdas) ensimmäiseksi hakulöydöksi Googleen eikä järjestyksessä viidenneksi sen nimiseksi firmaksi (äsken kokeilin Ruotsissa asetuksella anna englanninkieliset ja ruotsalaiset tulokset etusijalla). Otsikko: Vs: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Timo Salminen - Maaliskuu 14, 2015, 19:06:34 Suomi tarvitsisi kyllä ihan toisenlaisen hallituksen kuin viimeiset 10 vuotta. Mutta suomalaiset ovat taipuvaisia itseruoskintaan ja mieluiten äänestävät samat möhlärit uudestaan. Turvallista valita sellainen, joka ei viimeksikään osannut tehdä työtään? Tosin kymmenen viime vuoden aikana Suomessa on ollut kolme hallitusta, jotka ovat kaikki olleet kokoonpanoltaan erilaisia. Otsikko: Vs: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Eljas Pölhö - Maaliskuu 14, 2015, 19:30:03 Suomi tarvitsisi kyllä ihan toisenlaisen hallituksen kuin viimeiset 10 vuotta. Mutta suomalaiset ovat taipuvaisia itseruoskintaan ja mieluiten äänestävät samat möhlärit uudestaan. Turvallista valita sellainen, joka ei viimeksikään osannut tehdä työtään? Tosin kymmenen viime vuoden aikana Suomessa on ollut kolme hallitusta, jotka ovat kaikki olleet kokoonpanoltaan erilaisia. Otsikko: Vs: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Marko Manninen - Maaliskuu 14, 2015, 20:01:49 http://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/uutishuone/uutiset-ja-tiedotteet/vr-group-on-kaynnistanyt-matkustajavaunujen-hankinnan--040620141017/
Vähän oli erillainen tämä tilaus mistä viime kesänä tiedotettiin. Alkuperäinen hankinta oli 46 tilausta ja 185 optiovaunua. Nyt tilattava määrä on ainoastaan 27 vaunua, joista kymmenen vaunun littera on jo selvillä. 17 vaunua on vielä kysymysmerkkin alla. Mahdammeko nähdä lähiaikoina lisätilauksia?? Mahdollistaisko tämä näin suuri optio ajattelu, että IC1 kalusto tultaisiin 2020 luvun alussa korvaamaan IC2 kalustolla. Tällä hetkellä on hieman yli 200 sinistä vielä käytössä. Samaa määrää uusia ei tulla tarviimaan, jos ei mitään radikaalia kasvua matkustajamäärissä tapahdu. Ainoa lähiajan parannus on nopea yhteys Ouluun. Pää- ja Pohjanmaan radalla varmasti tullaan näkemään matkustajia enemmän. Otsikko: Vs: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Arto Papunen - Maaliskuu 14, 2015, 23:59:56 Paljonkos sinisiä ravintoloita on vielä käytössä? Käsittääkseni ei tarvitsisi kovin paljoa ravintoloita hankkia lisää jolloin ERd:t ja Rx:t riittäisivät kaikkiin juniin?
Otsikko: Vs: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Maaliskuu 15, 2015, 00:31:21 Paljonkos sinisiä ravintoloita on vielä käytössä? Käsittääkseni ei tarvitsisi kovin paljoa ravintoloita hankkia lisää jolloin ERd:t ja Rx:t riittäisivät kaikkiin juniin? Rkt-vaunuja on enää Kolarin junissa. Otsikko: Vs: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Toni Lassila - Maaliskuu 15, 2015, 00:53:52 Paljonkos sinisiä ravintoloita on vielä käytössä? Käsittääkseni ei tarvitsisi kovin paljoa ravintoloita hankkia lisää jolloin ERd:t ja Rx:t riittäisivät kaikkiin juniin? Rkt-vaunuja on enää Kolarin junissa. Otsikko: Vs: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Jouni Hytönen - Maaliskuu 15, 2015, 07:41:47 Kuinkas junat 405/408? Syyskuussa niissäkin vielä oli Rkt-runko, eikö enää ole?
Otsikko: Vs: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Toni Lassila - Maaliskuu 15, 2015, 10:05:32 Kuinkas junat 405/408? Syyskuussa niissäkin vielä oli Rkt-runko, eikö enää ole? Joo, oli vielä silloin. Matkahaku ei kuitenkaan enää näytä ravintolavaunun merkkiä niissä, mutta rungon kokoonpano on Ei+Rkt+EFit+Eip. Ehkä se ravintola sitten ei ole auki tai VR:n matkahaussa on pieni virhe.Otsikko: Vs: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Topi Pikkarainen - Maaliskuu 15, 2015, 10:27:05 Kuinkas junat 405/408? Syyskuussa niissäkin vielä oli Rkt-runko, eikö enää ole? Joo, oli vielä silloin. Matkahaku ei kuitenkaan enää näytä ravintolavaunun merkkiä niissä, mutta rungon kokoonpano on Ei+Rkt+EFit+Eip. Ehkä se ravintola sitten ei ole auki tai VR:n matkahaussa on pieni virhe.Ellen ole täysin väärässä niin ravinteli on suljettuna ja se kulkee tällä rungolla näiden junen 710/711 kierron takia Otsikko: Vs: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Hannu Siitari - Maaliskuu 22, 2015, 11:09:24 Panun kommenttiin "Ruotsiin ei ole pitkään aikaan ostettu uustuotantona matkustajavaunuja veturivetoisiin juniin" sanoisin, että siinähän on valtavan suuri potentiaalinen mahdollisuus. Jos tekninen ratkaisu löytyy, niin kiireesti vaan tekemään lisenssivalmistussopimus jonkun ruotsalaisen vaunuvalmistajan kanssa. Jos Snälltåget (Veolia) innostuisi, niin siinä tulisi mukana markkinoita laajemmaltikin. Lobbaus taitaa olla jo käynnissä, sillä 5.3.2015 Ruotsin kuningaspari matkusti Helsingistä Lappeenrantaan Transtechin vaunutehtaan uusimmilla tuotteilla eikä vanhalla lähinnä yöjunakäyttöön tarkoitetulla salonkivaunulla. :)Otsikko: Vs: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Johannes Erra - Maaliskuu 22, 2015, 13:03:12 Kaksikerroksisten henkilövaunujen vientimahdollisuudet ovat tosiasiassa kuitenkin erittäin rajalliset:
- muualla EU-alueella aukean tilan ulottuma ja kuormaulottuma ovat selvästi pienemmät kuin Suomessa ja Baltiassa. Siksi suurelle osalle potentiaalista markkinaa Transtechin mallit eivät kelpaisi sellaisenaan. Ääriesimerkkinä Norjan pitkän matkan reiteille kaksikerroskalusto ei soveltuisi lainkaan. - pienen Transtechnin on haasteellista, vaikkei tietenkään mahdotonta, myydä kilpailukykyisesti kaksikerrosvaunuja ulkomaille, kun yllä esitetystä syystä mitoitus olisi suomalaisvaunuihin verrattuna mietittävä uudelleen (pienemmäksi). Keski-Euroopan suuret valmistajat voivat myydä vaunuja suoraan valmiilta tuotantolinjalta. - Lukuisissa Euroopan maissa veturivetoisista henkilöliikenteen junista halutaan osaksi tai kokonaan eroon. Moottorijunat ovat paljon enemmän suosiossa, näin on ollut jo useamman vuosikymmenen ajan. Nämä samat kysymykset kääntyvät kansainvälisessä tarjouskilpailussa Transtechin eduksi. Harva ulkomainen tarjoaja on kiinnostunut Suomen tapaista marginaalimarkkinaa varten tarjoamaan normaalituotteistaan poikkeavia tuotteita kilpailukykyiseen hintaan. Jotkut kenties ovatkin, mutta tarjonta ei ole aivan rajaton. Erot kuormaulottumassa ovat sen verran merkittävät, että kaksikerroskalustossa niillä on merkitystä. Suomi on EU/EFTA-alueella ainoa maa, jossa kaksikerrosvaunujen alemman kerroksen lattia voidaan sijoittaa laiturikorkeudelle. Aiheellinen kysymys tietysti on, voisiko Suomessakin olla jossain vaiheessa aika siirtyä ensi sijassa moottorijunien käyttöön. Väitän, että veturivetoisiin juniin edelleen perustuva kalustostrategia on osaltaan paikallisten olojen seurausta. En tarkoita nyt korruptioteorioita enkä raideleveyttä, vaan jälleen kuormaulottumaa. Mitoitukseltaan järkevä, Suomen kuormaulottuman järkevällä tavalla hyödyntävä moottorijuna, varsinkin kaksikerroksinen sellainen, olisi väistämättä mittatilaustyö, vain suomalaisiin tarpeisiin. Sellaista ei ole mielekästä ryhtyä nyt kehittelemään, kun VR:llä henkilövaunujen sukupolvenvaihdos käytännössä on loppusuorallaan. Seuraava olennaisesti isompi hankinta, joko VR:n hankkiessa seuraavaa kalustosukupolvea tai kilpailijan tehdessä omia investointejaan, voi kuitenkin syntyä toisen ajattelutavan seurauksena ja johtaa siksi myös eri ratkaisuihin. Otsikko: Vs: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Maaliskuu 22, 2015, 13:32:52 Kyllä, mutta lukuisissa maissa myös uskotaan veturivetoisiin juniin ja Saksa on niistä hyvä esimerkki. Saksan DB on tilannut Skodalta veturivetoisia/työntöisiä vaunustoja vetureineen, ja veturimalli on meillekin tarjolla ollut Skoda 109e, jonka menekki on edelleen nihkeää: Tsekin rautatiet on tilannut niitä 20, mutta vasta 2013 ensimmäiselle saatiin tyyppihyväksyntä. Slovakian rautatiet on tilannut peräti kaksi kappaletta ja nyt DB kuusi veturia, siis vaunuineen. Nopeusvaatimus oli kiintoisa: 190 km/h; miksi ei 200? Vähän sama, kuin uuden TRAXX-veturin nopeimman version suurin nopeus on 189 km/h ???
Otsikko: Vs: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Maaliskuu 22, 2015, 14:01:09 Moottorijunien kierto olisi samaa luokkaa matkustajavaunustojen kanssa, mutta nytkään eivät veturit jouda seisomaan öitään esim. Edo-vaunustoissa kiinni, vaan ne on irrotettava yön ajaksi, että veturit saadaan tavarajuniin. Eli vetureiden tarve määräytyy pitkälti muulloin kuin päiväsaikaan kulkevien tavarajunien määrän mukaan.
Moottorijunien iso ongelma on niiden heikko muunneltavuus verrattuna vaikkapa Edo-vaunustoihin. Esimerkkinä voitaisiin ajatella esim. noin 500-paikkaista sn 200 -moottorijunaa, mutta silti Sr2 + Edo saavuttaa vähintään vastaavan suorituskyvyn ja siitä on veturi helposti irrotettavissa muidenkin junien vetämiseen. Otsikko: Vs: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Mikko Nyman - Maaliskuu 22, 2015, 14:30:29 Moottorijunien iso ongelma on niiden heikko muunneltavuus verrattuna vaikkapa Edo-vaunustoihin. Asia on täsmälleen näin. Tämä ongelma korostuu Sm3-kalustossa ja ennen kaikkea Allegroissa, joista neljästä rungosta kaksi on varalla. Siis puolet kalustosta huilaa ja odottaa mahdollisia seuraavia tehtäviään. Joku talousmatemaatikko saattaisi manata tältä osin heikkoa oman pääoman tuottoa (opo), mutta mitä siitä, pääasia on että rojua löytyy ns. hyllystä, vaikka hyllypaikan hinnaksi muodostuukin noin 15 miljoonaa euroa alkavalta pötköltä. Sm1/2/4/5-runkojen osalta opo ei ole näin heikko, sillä rungot eivät ole paitsi a) niin pitkiä kuin Pendolinot tai Allegrot ja b) siksi, että yksiköitä on monin verroin enemmän kuin Pendolinoja tai Allegroja. Kohta a) tarkoittaa sitä, että yhdenkin yksikön (eli koko rungon) vikaantuessa se vie jakkaroita suhteellisesti enemmän pois myynnistä kuin mikä on asianlaita lyhyempien Sm-runkojen vikaantuessa. Sr2+x määrä Ed(x)-vaunuja+Edo-yhdistelmä sopii rataverkollemme varmasti paremmin ja on kustannustehokkaampi kuin Sm3- tai Sm6-purkkaviritykset. Saanko visioida? No kiitos. Tulevaisuudessa voisi mielestäni iskeä Stadista kaksoissähkö-Vectronin IC-rungon pohjoispäähän ja liittää rungon persiiseen Edo:n. Tällä sitten ajettaisi läpi Pietariin ja Putin ajaisi Edo edellä pötkön takaisin Vainikkalaan, josta matkaa jatkaisi VEK Virtanen miehistöineen. Mikäli Putin olisi syystä tai toisesta kadonnut, estynyt tai olisi parhaillaan saattamassa kurkiauraa kohti Nils Holgerssonin synnyinsijoja, annettaisi Edo:n ajovastuu jollekin muulle silovikille Pietarista Vainikkalaan. Tämä luonnollisesti sovittaisi Kremlin kabinetissa ja päätös tästä toimitettaisi huomaamattomassa kirjekuoressa asianosaiselle tai asianosaisille. Mikäli kaikki silovikitkin olisivat tuolloin datshoillaan, heille löytyy toki varamiehiä joko sivilikeistä tai aivan äärimmäisessä tapauksessa myös oligarkeista, kuten Mihail Hodorkovskista, Roman Abramovitšista tai Aleksandr "Polonium" Litvinenkosta. Viime mainittu tosin on hieman pidemmällä lomalla, mutta kyllä me tällä "kattauksella yhden Edo-rungon saamme Helsingin ja Pietarin välille rullaamaan. Miltä kuulostaa? Mielestäni lähes nerokkaalta. Otsikko: Vs: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Johannes Erra - Maaliskuu 22, 2015, 21:54:36 Kyllä, mutta lukuisissa maissa myös uskotaan veturivetoisiin juniin ja Saksa on niistä hyvä esimerkki. Saksan DB on tilannut Skodalta veturivetoisia/työntöisiä vaunustoja vetureineen, ja veturimalli on meillekin tarjolla ollut Skoda 109e, jonka menekki on edelleen nihkeää: Tsekin rautatiet on tilannut niitä 20, mutta vasta 2013 ensimmäiselle saatiin tyyppihyväksyntä. Slovakian rautatiet on tilannut peräti kaksi kappaletta ja nyt DB kuusi veturia, siis vaunuineen. Nopeusvaatimus oli kiintoisa: 190 km/h; miksi ei 200? Vähän sama, kuin uuden TRAXX-veturin nopeimman version suurin nopeus on 189 km/h ??? 185 km/h tai 189 km/h nopeusvaatimus johtuu tietysti Yhteentoimivuuden Teknisistä Eritelmistä (YTE), mikään itseään kunnioittava rautatietoimija ei halua maksaa suuria summia turhaan siitä, että suurnopeus-YTEn vaatimukset täytetään. Ja täyttäähän ne täytyy, jos ja kun suurin sallittu nopeus on 190 km/h tai enemmän.Minun silmissäni Saksa on esimerkki maasta, jossa siirtyminen moottorijuniin on kovaa vauhtia käynnissä. Olet silti oikeassa siinä, että tämä siirtymä ei ole sataprosenttinen. Veturivetoisia juniakin ajetaan jonkin verran, ja niihin hankitaan uuttakin kalustoa. Skodan vaunustoista ja niinikään Skodalta hankituista 102-sarjan vetureista saa kuitenkin koottua (kuten itsekin totesit) vain kuusi junarunkoa - se on Saksan kokoiseen maahan aika vähän. DB:n kaukoliikenteessä näiden lisäksi on tarkoitus tulevaisuudessa käyttää vain sarjoja 120.1 ja 146.5 - sarja 101 siirtyy jonkun vuoden sisällä tavaraliikenteeseen, sarjojen 103, 115 ja 181 viimeiset menevät vuosikymmenen vaihteen tienoilla romuksi, myyntiin tai museoon. Dieselvetureiden käyttö kaukoliikenteessä on päättymässä lähes kokonaan. Seudullisessa liikenteessä asetelma on veturivetoisille junille vähän edullisempi, mutta suuntaus on silläkin puolella selvä. Tämä ei tietenkään tarkoita, että Saksan valitsema tie olisi kaikin puolin ongelmaton. Moottorijunien joustavaa käyttöä rajoittaa tunnetusti esimerkiksi eri kalustosarjojen yhteenliittämiseen ja moniajoon liittyvä problematiikka, ja vaikeutensa totta kai on siinäkin, ettei samaa vetovoimaa voi sitten ollenkaan hyödyntää tavaraliikenteen puolella. Vaunumäärän sovittaminen kysynnän vaihteluiden mukaan on tunnetusti sekin vaikeaa. Monesta Euroopan maasta moottorijunainto on myös tappanut yöjunaliikenteen joko kokonaan tai muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Samalla kun Suomessa pidetään skandaalina ettei Joensuuhun pääse yöjunalla, Keski-Euroopassa se ei enää onnistu edes Brysseliin tai Kööpenhaminaan. Saksassa ilmeisesti yöjunien seuraavat lakkautusorgiat ovat edessä joulukuussa 2017, saapa nähdä mitä jää jäljelle vai jääkö mitään. Otsikko: Vs: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Tommi Koskinen - Maaliskuu 26, 2015, 16:39:20 http://www.railwaygazette.com/news/traction-rolling-stock/single-view/view/transtech-to-supply-more-double-deckers.html
Eikös tuossa uutisessa oleva kuva olekin muokattu tästä (http://vaunut.org/kuva/81534) kuvasta? ;) Otsikko: Vs: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Roope Prusila - Maaliskuu 26, 2015, 16:49:33 http://www.railwaygazette.com/news/traction-rolling-stock/single-view/view/transtech-to-supply-more-double-deckers.html Eikös tuossa uutisessa oleva kuva olekin muokattu tästä (http://vaunut.org/kuva/81534) kuvasta? ;) Kyllä se siltä näyttää. Otsikko: Vs: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Ziggy Hulden - Maaliskuu 26, 2015, 20:36:20 http://www.railwaygazette.com/news/traction-rolling-stock/single-view/view/transtech-to-supply-more-double-deckers.html Eikös tuossa uutisessa oleva kuva olekin muokattu tästä (http://vaunut.org/kuva/81534) kuvasta? ;) Kuvan omistaja tietää oliko lupaa käyttää kuvaa. Joitakin vuosia sitten oli tapaus, jossa HSL:n palkkaama mainostoimisto oli ottanut ilman lupa erään harrastajan bussikuvan ja muokannu sitä vähän värien osalta. Maksoivat kyllä sitten maksaa tälle harrastajalle kuvan käyttöluvista reilut tuhat euroa kun kuvaaja otti yhteyttä HSL:ään ja mainostoimistoon. Eli jos kuvaa on käytetty ilman kuvaajan lupaa ja tosissaan samasta kuvasta on kyse niin kannattaa olla yhteydessä kuvan muokanneeseen ja jakaneeseen henkilöön ;) Otsikko: Vs: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Tommi Koskinen - Maaliskuu 26, 2015, 20:51:21 http://www.railwaygazette.com/news/traction-rolling-stock/single-view/view/transtech-to-supply-more-double-deckers.html Eikös tuossa uutisessa oleva kuva olekin muokattu tästä (http://vaunut.org/kuva/81534) kuvasta? ;) Kuvan omistaja tietää oliko lupaa käyttää kuvaa. Joitakin vuosia sitten oli tapaus, jossa HSL:n palkkaama mainostoimisto oli ottanut ilman lupa erään harrastajan bussikuvan ja muokannu sitä vähän värien osalta. Maksoivat kyllä sitten maksaa tälle harrastajalle kuvan käyttöluvista reilut tuhat euroa kun kuvaaja otti yhteyttä HSL:ään ja mainostoimistoon. Eli jos kuvaa on käytetty ilman kuvaajan lupaa ja tosissaan samasta kuvasta on kyse niin kannattaa olla yhteydessä kuvan muokanneeseen ja jakaneeseen henkilöön ;) Enhän minä meinannutkaan, etteikö lupaa olisi kysytty. Ihan vain mielenkiinnosta kommentoin... :) Otsikko: Vs: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Rasmus Piironen - Maaliskuu 26, 2015, 20:52:40 Tuo sama kuva on trasyechin sivuilla
Otsikko: Vs: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Arto Papunen - Maaliskuu 26, 2015, 21:44:20 Tuon lähteen mukaan olisi tulossa 17 Edoa lisää, onko oikeasti niin paljon kaksikerrosrunkoja mihin nuo sopisivat perään?
Otsikko: Vs: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Ziggy Hulden - Maaliskuu 26, 2015, 21:47:42 http://www.railwaygazette.com/news/traction-rolling-stock/single-view/view/transtech-to-supply-more-double-deckers.html Eikös tuossa uutisessa oleva kuva olekin muokattu tästä (http://vaunut.org/kuva/81534) kuvasta? ;) Kuvan omistaja tietää oliko lupaa käyttää kuvaa. Joitakin vuosia sitten oli tapaus, jossa HSL:n palkkaama mainostoimisto oli ottanut ilman lupa erään harrastajan bussikuvan ja muokannu sitä vähän värien osalta. Maksoivat kyllä sitten maksaa tälle harrastajalle kuvan käyttöluvista reilut tuhat euroa kun kuvaaja otti yhteyttä HSL:ään ja mainostoimistoon. Eli jos kuvaa on käytetty ilman kuvaajan lupaa ja tosissaan samasta kuvasta on kyse niin kannattaa olla yhteydessä kuvan muokanneeseen ja jakaneeseen henkilöön ;) Enhän minä meinannutkaan, etteikö lupaa olisi kysytty. Ihan vain mielenkiinnosta kommentoin... :) Otsikko: Vs: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Olavi Huotari - Maaliskuu 26, 2015, 22:35:33 http://www.railwaygazette.com/news/traction-rolling-stock/single-view/view/transtech-to-supply-more-double-deckers.html Eikös tuossa uutisessa oleva kuva olekin muokattu tästä (http://vaunut.org/kuva/81534) kuvasta? ;) Kuvan omistaja tietää oliko lupaa käyttää kuvaa. Joitakin vuosia sitten oli tapaus, jossa HSL:n palkkaama mainostoimisto oli ottanut ilman lupa erään harrastajan bussikuvan ja muokannu sitä vähän värien osalta. Maksoivat kyllä sitten maksaa tälle harrastajalle kuvan käyttöluvista reilut tuhat euroa kun kuvaaja otti yhteyttä HSL:ään ja mainostoimistoon. Eli jos kuvaa on käytetty ilman kuvaajan lupaa ja tosissaan samasta kuvasta on kyse niin kannattaa olla yhteydessä kuvan muokanneeseen ja jakaneeseen henkilöön ;) Ei ole kysytty lupaa kuvan käyttöön. Pitää miettiä viitsinkö kysellä oikeuksista. Otsikko: Vs: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Roope Prusila - Maaliskuu 26, 2015, 23:13:01 http://www.railwaygazette.com/news/traction-rolling-stock/single-view/view/transtech-to-supply-more-double-deckers.html Eikös tuossa uutisessa oleva kuva olekin muokattu tästä (http://vaunut.org/kuva/81534) kuvasta? ;) Kuvan omistaja tietää oliko lupaa käyttää kuvaa. Joitakin vuosia sitten oli tapaus, jossa HSL:n palkkaama mainostoimisto oli ottanut ilman lupa erään harrastajan bussikuvan ja muokannu sitä vähän värien osalta. Maksoivat kyllä sitten maksaa tälle harrastajalle kuvan käyttöluvista reilut tuhat euroa kun kuvaaja otti yhteyttä HSL:ään ja mainostoimistoon. Eli jos kuvaa on käytetty ilman kuvaajan lupaa ja tosissaan samasta kuvasta on kyse niin kannattaa olla yhteydessä kuvan muokanneeseen ja jakaneeseen henkilöön ;) Enhän minä meinannutkaan, etteikö lupaa olisi kysytty. Ihan vain mielenkiinnosta kommentoin... :) on munkin blogista otettu yks kuva ja jaettu se ylilautaan. Lupia ei ole kyllä kysytty Otsikko: Vs: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Marko Manninen - Maaliskuu 27, 2015, 01:31:58 Tuon lähteen mukaan olisi tulossa 17 Edoa lisää, onko oikeasti niin paljon kaksikerrosrunkoja mihin nuo sopisivat perään? Pidän 17 Edon tilaamista aivan realistisena. Tällä hetkellä on Edb vaunuja 40 kpl ja Ed 28062-28064 vaunujen kohtalo voi hyvinkin olla litteran vaihto, silloin Edb vaunuja olisi 43. Eds ja Edfs vaunuja on yhteensä 43. Edo:jen ensimmäinen tilaus käsitti 12 vaunua ja optiot 13. Tämä 17 vaunun tilaus nostaisi määrän 42. Näyttäisi siltä, että VR aikoo valjastaa jokaisen kaksikerrosvaunu yksikön Edo:illa. Saapa nähdä kumpi ottaa tulevaisuudessa veto vastuun Sr2 vai Sr3. Sr2 vetureiden määrä 46 olisi melkoisen sopiva tähänkin tarkoitukseen. Sr3 vetureiden ominaisuudet varmasti on omiaan tavaraliikenne puolella. Sinällään toi 46 yksikköä olisi varmaan perusteltu määrä myöskin IC2 runkoja. Tarvittavat toimenpiteet: Eds vaunuihin konnari koppi ja litteran muutos Edfs. Edfs vaunuja tilaukseen 3 kpl. Kuuden Ed vaunun littera muutos Edb. Edo vaunujen vahvistettujen 25 vaunun lisäksi uusi tilaus 21 kpl. Lisäksi tarvittava määrä Ed vaunuja. Sinällään Edo:t vähentävät näiden tarvetta. ERd vaunuja lisää 20 kpl mikäli halutaan palvella ravintolavaunukonseptilla kaikkia yksiköitä. Tällöin Rx vaunut siirtyisivät yöjuniin ja pelkästään yksikerkoksisiin runkoihin. Ed vaunut 28001-28017 voisivat kokea seuraavan muutoksen. Vaunu pysyisi muuten ennallan paitsi alakerta muutettaisiin sopivaksi karvaturrien matkustamiseen. Puolet tilasta muutettaisiin tavaran säilytys tilaksi. Kummallekkin puolelle vaunua tulisi leveät ovet. Käyttö olisi yöjunissa sekä Kajaanin, Oulun ja Rovaniemen juna vuoroissa. Miksei jopa Kemijärvelle saakka, jos VR tarjoaisi aamulähdön sieltä ja myöhäisen paluun Kemppaan. Eipä tässä yön pimeinä tunteina ollut muutakaan pohdittavaa... Otsikko: Vs: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Olavi Huotari - Maaliskuu 27, 2015, 11:56:48 http://www.railwaygazette.com/news/traction-rolling-stock/single-view/view/transtech-to-supply-more-double-deckers.html Eikös tuossa uutisessa oleva kuva olekin muokattu tästä (http://vaunut.org/kuva/81534) kuvasta? ;) Kuvan omistaja tietää oliko lupaa käyttää kuvaa. Joitakin vuosia sitten oli tapaus, jossa HSL:n palkkaama mainostoimisto oli ottanut ilman lupa erään harrastajan bussikuvan ja muokannu sitä vähän värien osalta. Maksoivat kyllä sitten maksaa tälle harrastajalle kuvan käyttöluvista reilut tuhat euroa kun kuvaaja otti yhteyttä HSL:ään ja mainostoimistoon. Eli jos kuvaa on käytetty ilman kuvaajan lupaa ja tosissaan samasta kuvasta on kyse niin kannattaa olla yhteydessä kuvan muokanneeseen ja jakaneeseen henkilöön ;) Ei ole kysytty lupaa kuvan käyttöön. Pitää miettiä viitsinkö kysellä oikeuksista. Kuvan varsinaiseksi tekijäksi selvisi MustOne/ Pinto Design Oulunsalosta. Olemme päässeet sopimukseen korvauksesta. Otsikko: Vs: VR yhtymä Oy tilaa 90 milj. eurolla Transtech Oy:ltä Kirjoitti: Lasse Kaila - Maaliskuu 27, 2015, 13:08:59 Kuvan varsinaiseksi tekijäksi selvisi MustOne/ Pinto Design Oulunsalosta. Olemme päässeet sopimukseen korvauksesta. [menee jo vähän OT:ksi, anteeksi] Ammattimaista toimintaa design-toimistolta nypätä kuva noin vaan sen kummepia kysymättä. |